Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:19:01
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:58:40
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 07:56:16
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:46:24
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:42:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Maarten.T
Vandaag om 00:08:27
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
17 October 2025, 23:27:07
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door HenkN
17 October 2025, 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robert39
17 October 2025, 22:50:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 October 2025, 22:43:43
Werking Piko buffercondensator i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
17 October 2025, 22:01:51
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
17 October 2025, 21:52:55
Raadplaatje door hervé
17 October 2025, 21:38:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 October 2025, 19:54:21
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
17 October 2025, 19:38:30
Gewoon wat busfoto's door Huup
17 October 2025, 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
17 October 2025, 19:33:15
Märklin 2025 door Ben
17 October 2025, 19:12:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
17 October 2025, 18:42:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door g-j
17 October 2025, 18:01:56
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
17 October 2025, 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
17 October 2025, 17:31:45
Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
17 October 2025, 16:08:39
Aachenau West door wob
17 October 2025, 15:04:35
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 480346 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1725 Gepost op: 18 October 2021, 09:50:17 »
IJmuiden was ook een guess, but not an educated one  ;D

Het gebouw doet west-Nederlands aan, maar bovenleiding lijkt te ontbreken. Dat kan aan de technische kwaliteit van de foto liggen. Door die mindere kwaliteit zijn de seinarmen op de seinbrug niet scherp, maar het lijken ex HSM-seinen.

Die hoop schroot, is dat niet een kraan die op zijn kant ligt? En die witte paal, is dat een bel die daar hangt?

Edit: op het gebouw staat een tekst, slecht leesbaar, maar er lijkt iets van 'multigoed' te staan.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2021, 10:43:39 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1726 Gepost op: 18 October 2021, 11:21:38 »
Volgens mij is het Deventer aan noordwestzijde van het emplacement (trein komt uit Zwolle).
Gebouw is Sigarenfabriek van Muller & Co, plaatjes wat lastig te vinden maar wel via FB: https://www.facebook.com/HerinnerJeDeventer/posts/3133777266720746

In het boek Locomotiefloodsen en Tractiegebouwen staat dat laat jaren 30 de loods achter de draaischijf is verwijderd (tijdelijke loods uit 1919) en een seinportaal vlak achter een engels wissel. In de rug is dan een engels wissel, waarvan de vrijbalk te zien is op de voorgrond. Misschien weet iemand wat duidelijkere foto's te vinden?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1727 Gepost op: 18 October 2021, 11:28:54 »
Ja, hebbes!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1728 Gepost op: 18 October 2021, 12:56:35 »
Volgens mij is het Deventer aan noordwestzijde van het emplacement (trein komt uit Zwolle).

De trein rijdt dan richting Almelo?  In het boek over de OLDO staat nl op bladzijde 98 een foto, met dit gebouw aan de rechterzijde, helaas wel een beetje op de achtergrond.
Op de voorgrond gaan de sporen over de Brinkgreverweg. Dus we kijken vanuit (zuid)oostelijke richting.

De foto uit het boek:

Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • Twentelijn 1968-1980
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1729 Gepost op: 18 October 2021, 13:27:22 »
Dan zoud de rij huizen uiterst rechts op de oorspronkelijke raadplaat dus deze moeten zijn, aan de Rijsterborgherweg, en heeft de dakkapel inmiddels een grotere buurman gekregen. Het markante gebouw vervangen door een moderne klomp beton. De foto is dan pal richting westen genomen vanaf de twee sporen die noordelijk langs het eilandperron lopen. Mijn twijfel is niet helemaal weg, omdat ik bovenstaande foto qua positie van de gebouwen niet helemaal kan plaatsen. Ik heb in dat opzicht ook naar het huizenblok aan de Schurenstraat gekeken, maar daarvan klopt de bouwwijze in mijn beleving niet.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2021, 13:33:08 door 1200blauw »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1730 Gepost op: 18 October 2021, 13:37:39 »
De woonhuizen rechts staan aan Schurenstraat nrs 1 tm 7.
We zien enkel de verdieping en het dak!

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3192
    • SpoorObjecten
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1731 Gepost op: 18 October 2021, 13:46:59 »
Hoewel mijn vraag niet daadwerkelijk met dit (mooie) topic te maken heeft.

De foto van Station Deventer, ik vind het erg interesant dat die bocht of knik in het spoor zit van de rail aan de rechterkant van het eiland perron.
Waarom zit deze daar, en waarom is er niet voor een recht stuk gekozen zoals links van het eiland perron.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1732 Gepost op: 18 October 2021, 13:52:03 »
Ik heb op stationsweb nog een foto gevonden. Helaas staat het gebouw daar ook op de achtergrond.

http://stationsweb.nl/deventer/afb53.jpg
Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1733 Gepost op: 18 October 2021, 14:11:23 »
Mitchell: midden op het eilandperron is een stationsrestauratie e.d. als ik het me goed herinner, dus daar moet het perron breed zijn. En aan de voorkant van de foto zal het wel krapper zijn, zo met een viaduct enzo. Zoiets.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3192
    • SpoorObjecten
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1734 Gepost op: 18 October 2021, 14:18:14 »
Grappig, weer wat geleerd  (y)

Spoor moest dus wijken voor de stationsrestauratie  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1735 Gepost op: 18 October 2021, 14:20:09 »
Hoewel mijn vraag niet daadwerkelijk met dit (mooie) topic te maken heeft.

De foto van Station Deventer, ik vind het erg interesant dat die bocht of knik in het spoor zit van de rail aan de rechterkant van het eiland perron.
Waarom zit deze daar, en waarom is er niet voor een recht stuk gekozen zoals links van het eiland perron.
Het perron moest erg breed zijn om aan de noordkant plaats te bieden aan de zaksporen van de lokaallijn via Raalte naar Ommen. Waar die lagen, is nog steeds goed te zien van bovenaf. En aan de zuidkant was en is erg weinig ruimte om de boog vanaf Deventer Goederen anders te laten uitkomen.
Groet, Frank

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1736 Gepost op: 18 October 2021, 14:20:09 »
Ik heb op stationsweb nog een foto gevonden.

(y) Toevallig bij HUA een grotere versie gevonden

In aanvulling op Reinout: naast de stationsrestauratie/kiosk ook de trap naar de perrontunnel, in de rug van de foto is een krappe boog naar het noorden (goederen) en zal men de spoorbaan buiten het station zo smal mogelijk hebben willen houden i.v.m. benodigde grond, viaducten, grotere bogen, etc. Edit: Frank was me voor  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2021, 14:39:34 door Sikje248 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1737 Gepost op: 18 October 2021, 14:20:52 »
Grappig, weer wat geleerd  (y)

Spoor moest dus wijken voor de stationsrestauratie  ;D
Niet dus ;D
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • Twentelijn 1968-1980
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1738 Gepost op: 18 October 2021, 14:25:35 »
De woonhuizen rechts staan aan Schurenstraat nrs 1 tm 7.
We zien enkel de verdieping en het dak!

Zover was ik wel hoor ;)
Maar kijk even naar de plaats dakkapellen en de raamindeling op de eerste etage. Ik krijg dat niet kloppend, jij?

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3192
    • SpoorObjecten
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1739 Gepost op: 18 October 2021, 14:27:33 »
Het perron moest erg breed zijn om aan de noordkant plaats te bieden aan de zaksporen van de lokaallijn via Raalte naar Ommen. Waar die lagen, is nog steeds goed te zien van bovenaf. En aan de zuidkant was en is erg weinig ruimte om de boog vanaf Deventer Goederen anders te laten uitkomen.

Ah, nogmaals wat geleerd dan  (y)