Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 15:04:05
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 457593 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1725 Gepost op: 18 October 2021, 09:50:17 »
IJmuiden was ook een guess, but not an educated one  ;D

Het gebouw doet west-Nederlands aan, maar bovenleiding lijkt te ontbreken. Dat kan aan de technische kwaliteit van de foto liggen. Door die mindere kwaliteit zijn de seinarmen op de seinbrug niet scherp, maar het lijken ex HSM-seinen.

Die hoop schroot, is dat niet een kraan die op zijn kant ligt? En die witte paal, is dat een bel die daar hangt?

Edit: op het gebouw staat een tekst, slecht leesbaar, maar er lijkt iets van 'multigoed' te staan.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2021, 10:43:39 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1726 Gepost op: 18 October 2021, 11:21:38 »
Volgens mij is het Deventer aan noordwestzijde van het emplacement (trein komt uit Zwolle).
Gebouw is Sigarenfabriek van Muller & Co, plaatjes wat lastig te vinden maar wel via FB: https://www.facebook.com/HerinnerJeDeventer/posts/3133777266720746

In het boek Locomotiefloodsen en Tractiegebouwen staat dat laat jaren 30 de loods achter de draaischijf is verwijderd (tijdelijke loods uit 1919) en een seinportaal vlak achter een engels wissel. In de rug is dan een engels wissel, waarvan de vrijbalk te zien is op de voorgrond. Misschien weet iemand wat duidelijkere foto's te vinden?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1727 Gepost op: 18 October 2021, 11:28:54 »
Ja, hebbes!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1728 Gepost op: 18 October 2021, 12:56:35 »
Volgens mij is het Deventer aan noordwestzijde van het emplacement (trein komt uit Zwolle).

De trein rijdt dan richting Almelo?  In het boek over de OLDO staat nl op bladzijde 98 een foto, met dit gebouw aan de rechterzijde, helaas wel een beetje op de achtergrond.
Op de voorgrond gaan de sporen over de Brinkgreverweg. Dus we kijken vanuit (zuid)oostelijke richting.

De foto uit het boek:

Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1729 Gepost op: 18 October 2021, 13:27:22 »
Dan zoud de rij huizen uiterst rechts op de oorspronkelijke raadplaat dus deze moeten zijn, aan de Rijsterborgherweg, en heeft de dakkapel inmiddels een grotere buurman gekregen. Het markante gebouw vervangen door een moderne klomp beton. De foto is dan pal richting westen genomen vanaf de twee sporen die noordelijk langs het eilandperron lopen. Mijn twijfel is niet helemaal weg, omdat ik bovenstaande foto qua positie van de gebouwen niet helemaal kan plaatsen. Ik heb in dat opzicht ook naar het huizenblok aan de Schurenstraat gekeken, maar daarvan klopt de bouwwijze in mijn beleving niet.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2021, 13:33:08 door 1200blauw »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1730 Gepost op: 18 October 2021, 13:37:39 »
De woonhuizen rechts staan aan Schurenstraat nrs 1 tm 7.
We zien enkel de verdieping en het dak!

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3181
    • SpoorObjecten
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1731 Gepost op: 18 October 2021, 13:46:59 »
Hoewel mijn vraag niet daadwerkelijk met dit (mooie) topic te maken heeft.

De foto van Station Deventer, ik vind het erg interesant dat die bocht of knik in het spoor zit van de rail aan de rechterkant van het eiland perron.
Waarom zit deze daar, en waarom is er niet voor een recht stuk gekozen zoals links van het eiland perron.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1732 Gepost op: 18 October 2021, 13:52:03 »
Ik heb op stationsweb nog een foto gevonden. Helaas staat het gebouw daar ook op de achtergrond.

http://stationsweb.nl/deventer/afb53.jpg
Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1733 Gepost op: 18 October 2021, 14:11:23 »
Mitchell: midden op het eilandperron is een stationsrestauratie e.d. als ik het me goed herinner, dus daar moet het perron breed zijn. En aan de voorkant van de foto zal het wel krapper zijn, zo met een viaduct enzo. Zoiets.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3181
    • SpoorObjecten
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1734 Gepost op: 18 October 2021, 14:18:14 »
Grappig, weer wat geleerd  (y)

Spoor moest dus wijken voor de stationsrestauratie  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1735 Gepost op: 18 October 2021, 14:20:09 »
Hoewel mijn vraag niet daadwerkelijk met dit (mooie) topic te maken heeft.

De foto van Station Deventer, ik vind het erg interesant dat die bocht of knik in het spoor zit van de rail aan de rechterkant van het eiland perron.
Waarom zit deze daar, en waarom is er niet voor een recht stuk gekozen zoals links van het eiland perron.
Het perron moest erg breed zijn om aan de noordkant plaats te bieden aan de zaksporen van de lokaallijn via Raalte naar Ommen. Waar die lagen, is nog steeds goed te zien van bovenaf. En aan de zuidkant was en is erg weinig ruimte om de boog vanaf Deventer Goederen anders te laten uitkomen.
Groet, Frank

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1736 Gepost op: 18 October 2021, 14:20:09 »
Ik heb op stationsweb nog een foto gevonden.

(y) Toevallig bij HUA een grotere versie gevonden

In aanvulling op Reinout: naast de stationsrestauratie/kiosk ook de trap naar de perrontunnel, in de rug van de foto is een krappe boog naar het noorden (goederen) en zal men de spoorbaan buiten het station zo smal mogelijk hebben willen houden i.v.m. benodigde grond, viaducten, grotere bogen, etc. Edit: Frank was me voor  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2021, 14:39:34 door Sikje248 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1737 Gepost op: 18 October 2021, 14:20:52 »
Grappig, weer wat geleerd  (y)

Spoor moest dus wijken voor de stationsrestauratie  ;D
Niet dus ;D
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1738 Gepost op: 18 October 2021, 14:25:35 »
De woonhuizen rechts staan aan Schurenstraat nrs 1 tm 7.
We zien enkel de verdieping en het dak!

Zover was ik wel hoor ;)
Maar kijk even naar de plaats dakkapellen en de raamindeling op de eerste etage. Ik krijg dat niet kloppend, jij?

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3181
    • SpoorObjecten
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1739 Gepost op: 18 October 2021, 14:27:33 »
Het perron moest erg breed zijn om aan de noordkant plaats te bieden aan de zaksporen van de lokaallijn via Raalte naar Ommen. Waar die lagen, is nog steeds goed te zien van bovenaf. En aan de zuidkant was en is erg weinig ruimte om de boog vanaf Deventer Goederen anders te laten uitkomen.

Ah, nogmaals wat geleerd dan  (y)