Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 10:28:37
Dat overkomt mij niet. door Prutsert
Vandaag om 10:26:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:24:29
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 10:14:46
schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 10:12:19
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 09:41:01
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 459343 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #540 Gepost op: 13 October 2016, 17:03:07 »
No good deed goes unpunished  :'(

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #541 Gepost op: 13 October 2016, 17:47:35 »
Ik moet me er maar bij neerleggen dat mijn collectie nu deel uit maakt van de reeks archieven en collecties waar naar verwezen wordt als iemand een spoorwegboek gaat schrijven  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #542 Gepost op: 13 October 2016, 20:29:42 »
Da's wel een hele last... Sterkte hiermee ;D
Tbinnebarretije…

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #543 Gepost op: 14 October 2016, 13:59:38 »
Dit moet je stimuleren, het risico van zondigen tegen de auteurswet ligt nu bij die uitgever, niet bij jou........

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #544 Gepost op: 14 October 2016, 16:13:04 »
Laat ik het zo zeggen: ik heb nu een ingangetje bij een uitgever. Iemand die ook potentieel zit in een fotoboek op basis van mijn collectie  :)

Enne, Paul Henken en Uquilair durfden het aan foto's op te nemen in een paar boeken, dus het kan wel  :)

Eelco

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #545 Gepost op: 14 October 2016, 16:46:15 »
Wat is daar mis dan aan Eelco?

Gr Hans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #546 Gepost op: 14 October 2016, 16:51:41 »
Daar is niets mis aan. Verre van. Ik vind het geweldig met mijn foto's bij te kunnen dragen aan een publicatie. Alleen veel uitgevers doen spastisch als het op rechten aankomt omdat ik van veel foto's in mijn collectie de makers of eventuele rechthebbenden niet ken.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #547 Gepost op: 14 October 2016, 22:02:54 »
Hoe herkenbaar... en daarom schoppen verschillende mooie fotocollecties het niet tot publicatie in een boek  >:(

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #548 Gepost op: 15 October 2016, 11:23:25 »
Voor de verandering weer een Nederlands Indische aanwinst:



Hulpstation Willem I (Ambarawa) op Java omstreeks 1906.

Links is een NISM locomotief uit de serie 51-57 te zien. De verhoogde vuurkist geeft aan dat het om een locomotief uit de deelserie 51-53 gaat. Bij deze locs (Werkspoor 1906) is boven de vuurkist een tank gebouwd om de olie die gebruikt werd om de loc te stoken voor te verwarmen.
Na de bouw bij Werkspoor in Amsterdam zijn er met deze locs proefritten in Nederland gereden op de hoofdlijn in de omgeving van Assel. Dit was mogelijk omdat deze locs gebouwd waren voor inzet op het breedspoortnet van de NISM. (Het Nederlands Indisch normaalspoor was kaapspoor. Op enkele NISM trajecten was 1435mm spoorbreedte gebruikt en werd aldaar breedspoor genoemd.
Deze locs waren het eerste eigen ontwerp van Werkspoor maar helaas geen geslaagd ontwerp. De drijfwielen waren te groot voor inzet op een bergtraject, het binnenliggende drijfwerk was slecht bereikbaar, de ketelvoeding werkte slecht op berghellingen en de locs konden maar met moeite door krappe bogen rijden.
Uiteindelijk is de serie na 1929 opgeborgen en geconserveerd. Bij een inventarisatie van het spoorwegmaterieel na de Japanse bezetting werd de serie compleet aangetroffen in de loods waar ze opgeborgen was. De locs zijn vermoedelijk ter plaatse gesloopt.

Dilz heeft er ooit een model van gemaakt: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38438.0.html
« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 11:50:45 door NS8714 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #549 Gepost op: 15 October 2016, 12:43:08 »
Leuk verhaal zo bij de foto!  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #550 Gepost op: 15 October 2016, 22:21:27 »
Was ook de belangrijkste reden deze kaart te kopen, ondanks de beschreven voorkant, je komt 'm niet vaak tegen en opnames van deze locs zijn ook schaars. Leuke treffer dus  :)

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #551 Gepost op: 16 October 2016, 21:22:40 »
Mag ik zeggen dat ik naast mijn interesse voor Nederlands en Nederlands Indisch spoor, nu ook interesse aan het ontwikkelen ben voor Amerikaans spoor? Ja dat mag ik. Want dit is mijn topic  ;D

Kocht ik een tijdje terug een paar leuke opnames van de Houston Zephyr, nu kon ik deze fraaie fabrieksfoto echt niet laten liggen:



Loc 3700 van de Pennsylvania Railroad, gebouwd in 1919 door de eigen locomotieffabriek te Altoona, bleef het bij dit enkele exemplaar dat in 1929 gesloopt werd.

Het kartonnen passe partout is een drama, de foto zelf ziet er nog goed uit. Ik denk dat ik hiermee wel mijn sprong over de grote plas gemaakt heb  ;D

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #552 Gepost op: 17 October 2016, 00:39:14 »
Jaaaaa fijne plaat met dat NIS-hok!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #553 Gepost op: 17 October 2016, 11:48:58 »
Lekker tempo doeloe, koloniale kneuterigheid ten top  (y)

Zou overigens wel briljant zijn als er ooit een foto op zou duiken van zo'n NIS rammelkast op de lijn bij Assel  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #554 Gepost op: 12 November 2016, 20:47:22 »
Op Eurospoor kon ik eindelijk een eerder gekochte foto in ontvangst nemen van Kapitein Kniesoor, die 'm voor me in bewaring had:



De foto zat achter glas in een beschadigde lijst. Bij nadere inspectie bleek de foto een deel waterschade te hebben op het rechter deel. Aangezien de lijst ook niet mooi meer was heb ik de foto uit de lijst gehaald. Hierbij bleek de foto door de waterschade vast gekleefd te zitten aan het glas. Hoewel ik mijn best heb gedaan is de foto deels beschadigd uit de lijst gekomen, gelukkig alleen het lege rechter deel.

Wie op de foto is afgebeeld moet ik nog uitzoeken. Ook is me nog onduidelijk wanneer de foto is genomen. Het is overduidelijk een hoge ambtenaar van de Staatsspoorwegen te Java:



Achter de man hangt een kaart van Java met het opschrift "Staatsspoorwegen. Veilig, vlug, goedkoop". Ongetwijfeld onder de noemer beter goed gejat dan slecht bedacht  ;D



Elders in het kantoor hangt nog een foto van een locomotief. Ik zoek nog uit wat voor een loc dit geweest is.

Wie de man is geweest is zoals gezegd nog een raadsel. Ik kom zijn portret niet tegen in het jubileumboek tgv 50 jaar Staatsspoorwegen op Java (1875-1925).

Eelco