Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Jan Breman
Vandaag om 22:54:05
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:52:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 481269 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #540 Gepost op: 13 October 2016, 17:03:07 »
No good deed goes unpunished  :'(

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #541 Gepost op: 13 October 2016, 17:47:35 »
Ik moet me er maar bij neerleggen dat mijn collectie nu deel uit maakt van de reeks archieven en collecties waar naar verwezen wordt als iemand een spoorwegboek gaat schrijven  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5474
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #542 Gepost op: 13 October 2016, 20:29:42 »
Da's wel een hele last... Sterkte hiermee ;D
Tbinnebarretije…

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #543 Gepost op: 14 October 2016, 13:59:38 »
Dit moet je stimuleren, het risico van zondigen tegen de auteurswet ligt nu bij die uitgever, niet bij jou........

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #544 Gepost op: 14 October 2016, 16:13:04 »
Laat ik het zo zeggen: ik heb nu een ingangetje bij een uitgever. Iemand die ook potentieel zit in een fotoboek op basis van mijn collectie  :)

Enne, Paul Henken en Uquilair durfden het aan foto's op te nemen in een paar boeken, dus het kan wel  :)

Eelco

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #545 Gepost op: 14 October 2016, 16:46:15 »
Wat is daar mis dan aan Eelco?

Gr Hans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #546 Gepost op: 14 October 2016, 16:51:41 »
Daar is niets mis aan. Verre van. Ik vind het geweldig met mijn foto's bij te kunnen dragen aan een publicatie. Alleen veel uitgevers doen spastisch als het op rechten aankomt omdat ik van veel foto's in mijn collectie de makers of eventuele rechthebbenden niet ken.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #547 Gepost op: 14 October 2016, 22:02:54 »
Hoe herkenbaar... en daarom schoppen verschillende mooie fotocollecties het niet tot publicatie in een boek  >:(

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #548 Gepost op: 15 October 2016, 11:23:25 »
Voor de verandering weer een Nederlands Indische aanwinst:



Hulpstation Willem I (Ambarawa) op Java omstreeks 1906.

Links is een NISM locomotief uit de serie 51-57 te zien. De verhoogde vuurkist geeft aan dat het om een locomotief uit de deelserie 51-53 gaat. Bij deze locs (Werkspoor 1906) is boven de vuurkist een tank gebouwd om de olie die gebruikt werd om de loc te stoken voor te verwarmen.
Na de bouw bij Werkspoor in Amsterdam zijn er met deze locs proefritten in Nederland gereden op de hoofdlijn in de omgeving van Assel. Dit was mogelijk omdat deze locs gebouwd waren voor inzet op het breedspoortnet van de NISM. (Het Nederlands Indisch normaalspoor was kaapspoor. Op enkele NISM trajecten was 1435mm spoorbreedte gebruikt en werd aldaar breedspoor genoemd.
Deze locs waren het eerste eigen ontwerp van Werkspoor maar helaas geen geslaagd ontwerp. De drijfwielen waren te groot voor inzet op een bergtraject, het binnenliggende drijfwerk was slecht bereikbaar, de ketelvoeding werkte slecht op berghellingen en de locs konden maar met moeite door krappe bogen rijden.
Uiteindelijk is de serie na 1929 opgeborgen en geconserveerd. Bij een inventarisatie van het spoorwegmaterieel na de Japanse bezetting werd de serie compleet aangetroffen in de loods waar ze opgeborgen was. De locs zijn vermoedelijk ter plaatse gesloopt.

Dilz heeft er ooit een model van gemaakt: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38438.0.html
« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 11:50:45 door NS8714 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #549 Gepost op: 15 October 2016, 12:43:08 »
Leuk verhaal zo bij de foto!  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #550 Gepost op: 15 October 2016, 22:21:27 »
Was ook de belangrijkste reden deze kaart te kopen, ondanks de beschreven voorkant, je komt 'm niet vaak tegen en opnames van deze locs zijn ook schaars. Leuke treffer dus  :)

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #551 Gepost op: 16 October 2016, 21:22:40 »
Mag ik zeggen dat ik naast mijn interesse voor Nederlands en Nederlands Indisch spoor, nu ook interesse aan het ontwikkelen ben voor Amerikaans spoor? Ja dat mag ik. Want dit is mijn topic  ;D

Kocht ik een tijdje terug een paar leuke opnames van de Houston Zephyr, nu kon ik deze fraaie fabrieksfoto echt niet laten liggen:



Loc 3700 van de Pennsylvania Railroad, gebouwd in 1919 door de eigen locomotieffabriek te Altoona, bleef het bij dit enkele exemplaar dat in 1929 gesloopt werd.

Het kartonnen passe partout is een drama, de foto zelf ziet er nog goed uit. Ik denk dat ik hiermee wel mijn sprong over de grote plas gemaakt heb  ;D

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #552 Gepost op: 17 October 2016, 00:39:14 »
Jaaaaa fijne plaat met dat NIS-hok!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #553 Gepost op: 17 October 2016, 11:48:58 »
Lekker tempo doeloe, koloniale kneuterigheid ten top  (y)

Zou overigens wel briljant zijn als er ooit een foto op zou duiken van zo'n NIS rammelkast op de lijn bij Assel  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #554 Gepost op: 12 November 2016, 20:47:22 »
Op Eurospoor kon ik eindelijk een eerder gekochte foto in ontvangst nemen van Kapitein Kniesoor, die 'm voor me in bewaring had:



De foto zat achter glas in een beschadigde lijst. Bij nadere inspectie bleek de foto een deel waterschade te hebben op het rechter deel. Aangezien de lijst ook niet mooi meer was heb ik de foto uit de lijst gehaald. Hierbij bleek de foto door de waterschade vast gekleefd te zitten aan het glas. Hoewel ik mijn best heb gedaan is de foto deels beschadigd uit de lijst gekomen, gelukkig alleen het lege rechter deel.

Wie op de foto is afgebeeld moet ik nog uitzoeken. Ook is me nog onduidelijk wanneer de foto is genomen. Het is overduidelijk een hoge ambtenaar van de Staatsspoorwegen te Java:



Achter de man hangt een kaart van Java met het opschrift "Staatsspoorwegen. Veilig, vlug, goedkoop". Ongetwijfeld onder de noemer beter goed gejat dan slecht bedacht  ;D



Elders in het kantoor hangt nog een foto van een locomotief. Ik zoek nog uit wat voor een loc dit geweest is.

Wie de man is geweest is zoals gezegd nog een raadsel. Ik kom zijn portret niet tegen in het jubileumboek tgv 50 jaar Staatsspoorwegen op Java (1875-1925).

Eelco