Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door MartinRT
Vandaag om 17:28:24
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 410346 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #525 Gepost op: 04 september 2016, 10:15:31 »
Ik denk ontluchtingpijpjes voor de watertank.
Mvh Steef

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #526 Gepost op: 04 september 2016, 10:24:39 »
Er waren een beperkt aantal tenders van WD loc's die speciaal aangepast waren voor dienst aan het oostfront. Er zaten kachels onder om in de winter het water in de tender vorstvrij te houden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #527 Gepost op: 04 september 2016, 10:27:26 »
dit zijn geen speciale kachelschoorsteentjes hoor, gewoon de ontluchtingspijpen die op al die tenders zaten, in Engeland deden die dingen ook dienst met waterschop en zo'n lange waterbak tussen de rails om niet te hoeven stoppen voor waternemen, met alle drukte vlak voor D-day geen overbodige luxe daar. Omdat er dan een aardige partij water en lucht met een hoop vaart naar binnen klapt en dat wel flink wil schuimen en golven moet je iets meer ontluchting hebben en liefst ook wat hoger dan in de gemiddelde nederlandse tender, anders vliegt allers er aan de bovenkant zo weer uit. Was wel een manier om te zien of de boel al vol was.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2016, 11:34:03 door Floris Dilz »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #528 Gepost op: 05 september 2016, 12:04:04 »

Die techniek werd inderdaad toegepast in Engeland, maar voor zover ik weet alleen voor lange afstandssneltreinen en niet inde goederendienst. En ik kan me al helemaal niet voorstellen dat de AUSTERITY locs een dergelijk kostbare installatie bezaten.
Gewoon ontluchting van de watertanks dus.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 05 september 2016, 12:56:09 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Bericht staat hierboven ook al.. »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #529 Gepost op: 05 september 2016, 12:23:02 »
zo duur is het niet.... gewoon een pijp met een schuif onderaan...

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #530 Gepost op: 05 september 2016, 12:23:42 »
Het verhaal over de kacheltjes was enkel om de boel op te draaien  :angel:. Ik had ook een verhaal kunnen / willen ophangen over ventilatiepijpen van een onderduikkelder, het waren tenslotte oorlogsloc's;)

Maar het zijn inderdaad vermoedelijk beluchtingspijpen. Alleen heb ik de reden er voor niet echt helder.

De enige reden die ik kon verzonnen waren de beluchtingspijpen zoals die aanwezig zijn op Engelse locs met een waterscoop. Dergelijke tenders hebben twee typische kenmerken:
- een bolvormig lichaam boven op de tender wat dient om de omhooggerichte waterstraal vanuit de water scoop om te buigen richting de tender
- beluchtingspijpen. Deze waren nodig omdat a: de tender in principe afgesloten was tijdens de rit, b: er een dusdanige hoeveelheid water in een keer naar binnen kwam dat het opbouwen van druk (en daarmee het niet meer opnemen van water) voorkomen moest worden.

Ik kan op dit moment niet bij mijn standaardwerken m.b.t. WD locomotieven, dus ik kan het niet nazoeken of de WD ook voorzien zijn geweest van een waterscoop. De WD loc's hebben echter nog een redelijke tijd in de UK dienst gedaan voordat ze, na de invasie, richting Europa gingen.

Voor standaard waternemen via een kolom is eigenlijk altijd de vulopening groot genoeg om de ontwijkende lucht er goed uit te laten, dus vanuit de standaard waterkolompraktijk kan ik geen reden verzinnen waarom er extra beluchtingspijpen nodig waren.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #531 Gepost op: 05 september 2016, 13:43:55 »
Net even gekeken in 'het' boek van R. Tourret, Allied Locomotives in th second world war. Op pagina 120 (hfdst. 31), staat over de tender te lezen dat ... The tender was also readily addapted and could be provided with a water scoop if required...

Grtn,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #532 Gepost op: 05 september 2016, 13:49:02 »
THX  (y)

Mijn Tourret was nog een weekeindje weg .....

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #533 Gepost op: 05 september 2016, 14:01:56 »
En om het principe even een beetje visueel te maken, een paar britse voorbeelden:

https://youtu.be/MYC6tEU9EA0?t=10m14s

https://youtu.be/aQPdRS-9p_I?t=3m44s

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #534 Gepost op: 05 september 2016, 15:18:41 »
Geweldig  (y)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #535 Gepost op: 05 september 2016, 15:44:05 »
Fantastisch!!  (y) (y) Met name die eerste film. De commentator uit het filmpje lijkt of ie in het dagelijks leven paardenraces verslaat... ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #536 Gepost op: 05 september 2016, 18:47:34 »
Vergeet niet de Elizabethan in z'n geheel te bekijken. Wat een geweldige film. En een tijdsbeeld

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #537 Gepost op: 05 september 2016, 22:41:58 »
........Voor standaard waternemen via een kolom is eigenlijk altijd de vulopening groot genoeg om de ontwijkende lucht er goed uit te laten, dus vanuit de standaard waterkolompraktijk kan ik geen reden verzinnen waarom er extra beluchtingspijpen nodig waren.
Tegelijk kan er een lekkere hoeveelheid water uit die vulopening klotsen bij remmen. Als de vulopening is voorzien van een trechter naar beneden gebeurt dit niet. Dan heb je wel een ontluchting nodig en die is er dus.
Aanvulling: op de tekeningenlijst van de Austerity in het NRM komt een tekening voor van de "Feed well and sieve"
« Laatst bewerkt op: 06 september 2016, 00:19:57 door jjg koopmans »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #538 Gepost op: 06 september 2016, 00:07:36 »
Prima, dank! :) :)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #539 Gepost op: 13 oktober 2016, 16:42:28 »
Er is een kansje dat er wat fotomateriaal uit mijn collectie opgenomen wordt in een nog te verschijnen boek. Erg grappig om mensen via via naar je doorverwezen te krijgen vanwege mijn fotocollectie  ;D