Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 21:38:51
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 490833 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #510 Gepost op: 27 August 2016, 18:04:43 »
Foto's verzamelen en ze dan in een map laten verstoffen zonder dat er wat mee gebeurt is zonde, vind ik. Op deze manier heeft iedereen wat aan mijn hobby  ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #511 Gepost op: 27 August 2016, 20:40:35 »
En bovendien is de kans zo vele malen groter dat de foto's bewaard blijven voor later  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9084
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #512 Gepost op: 28 August 2016, 12:20:56 »
Nou, tijdens de ochtendkoffie maar eens begonnen met scannen. De eerste dertien foto's zijn klaar en te zien op www.flickr.com/spoorwegarchief.

Tussen de Nederlandse locs ook een buitenlander:



NMBS 7.007 te Roosendaal, 13 juni 1953. Belgische locs vind ik bijna fraai van lelijkheid. Dit is geen uitzondering. Let ook even op de fraai gekostumeerde heer op het perron. Een fraai tijdsbeeld  (y)

Eelco

Een bruine 1200 met coupe's, een duits rijtuig, een D en een 1100.... Boek :)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #513 Gepost op: 28 August 2016, 12:31:32 »
Geen uitgever die dat aandurft vanwege mogelijke copyright problemen, omdat ik in veel gevallen de naam van de fotograaf niet heb. Believe me, I tried.

En ja, uitgeven in eigen beheer is een optie. Maar dat gaat mij redelijk wat tijd en energie kosten. Misschien binnenkort maar eens een weekje vrij nemen om een begin te maken  ;)

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #514 Gepost op: 29 August 2016, 20:53:50 »
Locatie foto van de 1303 ook gevonden: Gouda. Zelfs nu nog (deels) te herkennen op Google Streetview. Niet de bebouwing links (is weg), maar rechts wel degelijk: de Noothoven van Goorstraat.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2016, 21:42:15 door spoorzeven. Reden: Straatnaam toegevoegd »
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #515 Gepost op: 01 September 2016, 19:32:25 »
De onbekende Mat 36 en de onbekende Blokkendoos plaats ik op nagenoeg dezelfde plek tussen Hoek van Holland en Hoek van Holland Strand. De 7001 staat volgens mij te Groningen en de 1130 op Rotterdam DP (zelfde dag als die 4300). De 2107 staat met een trein uit Mariënberg te Almelo volgens mij.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #516 Gepost op: 02 September 2016, 21:15:26 »
Dank voor de hulp tot nu toe  (y) Ik heb vanavond de laaste veertien opnames gescand en online gezet. De interessantste waren drie foto's van een ontspoorde trein te Hoek van Holland, inclusief inzet van de ongevallentrein:





18 augustus 1953. Tijdens een rangeerbeweging werd een wissel te vroeg omgelegd waardoor de draaistellen van wagon NS C 6140 op twee verschillende sporen terecht kwamen. Het treinverkeer was gestremd van 9.30 tot 13.30.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco
« Laatst bewerkt op: 02 September 2016, 21:39:29 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #517 Gepost op: 02 September 2016, 21:33:38 »
Wel weer jammer met welke foto's je de verzameling afsluit.

Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig

 ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #518 Gepost op: 02 September 2016, 21:41:25 »
Vind het toch ook wel wat hebben, een 3700 met austerity tender en kaal. De onbekende 1300 is trouwens ook te Hoek van Holland, maar dat had je vast zelf ook al wel gezien.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #519 Gepost op: 02 September 2016, 21:43:50 »
Wel weer jammer met welke foto's je de verzameling afsluit.

Alleen maar de afsluiting voor deze ronde. Deze collectie is nog lang niet afgesloten hoor  ;)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #520 Gepost op: 02 September 2016, 22:22:01 »
Hmmm, hangt voorlopig best bij mij  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #521 Gepost op: 02 September 2016, 23:11:19 »
Ja, daar moet ook nog wat mee  ;D

Dit is de tweede collectie foto's van een Brit die ik heb gekocht. Ik vind het fascinerend dat er blijkbaar aardig wat belangstelling was voor Nederlandse stoom vanuit het Verenigd Koninkrijk. Zou dat echt alleen maar te danken zijn aan al die Beyer Peacock machines die hier reden?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #522 Gepost op: 03 September 2016, 14:52:03 »
Beyer Peacock zal geholpen hebben.

Maar vergeet niet dat er tussen september 1944 en mei 1945 tienduizenden Britse (en Canadese) militairen in Nederland zijn geweest die in mei 1945 werden opgevolgd door het British Army of the Rhine in Noord Duitsland, waarvan de meesten per verlofgangerstrein via Hook of Holland enkele malen per jaar naar huis en weer terug gingen.
Reken daaronder het gebruikelijke percentage Britse Railway Enthusiasts en het verschijnsel is verklaard.

Er is een soortgelijke belangstelling voor de Bundesbahn in Noord Duitsland en in mindere mate voor België ende Franse Nord.

Dirk

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #523 Gepost op: 03 September 2016, 15:14:27 »
Hmmm, hangt voorlopig best bij mij  (y)

Wil hem volgende week wel meenemen naar DK, scheelt
jou weer kijken naar zo'n oude stoffige zwart-wit plaat..
Mvh Steef

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9084
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #524 Gepost op: 04 September 2016, 09:55:11 »
Die schoorsteentjes op de tender; waar zijn die voor?