Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 409311 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #510 Gepost op: 27 augustus 2016, 18:04:43 »
Foto's verzamelen en ze dan in een map laten verstoffen zonder dat er wat mee gebeurt is zonde, vind ik. Op deze manier heeft iedereen wat aan mijn hobby  ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #511 Gepost op: 27 augustus 2016, 20:40:35 »
En bovendien is de kans zo vele malen groter dat de foto's bewaard blijven voor later  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #512 Gepost op: 28 augustus 2016, 12:20:56 »
Nou, tijdens de ochtendkoffie maar eens begonnen met scannen. De eerste dertien foto's zijn klaar en te zien op www.flickr.com/spoorwegarchief.

Tussen de Nederlandse locs ook een buitenlander:



NMBS 7.007 te Roosendaal, 13 juni 1953. Belgische locs vind ik bijna fraai van lelijkheid. Dit is geen uitzondering. Let ook even op de fraai gekostumeerde heer op het perron. Een fraai tijdsbeeld  (y)

Eelco

Een bruine 1200 met coupe's, een duits rijtuig, een D en een 1100.... Boek :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #513 Gepost op: 28 augustus 2016, 12:31:32 »
Geen uitgever die dat aandurft vanwege mogelijke copyright problemen, omdat ik in veel gevallen de naam van de fotograaf niet heb. Believe me, I tried.

En ja, uitgeven in eigen beheer is een optie. Maar dat gaat mij redelijk wat tijd en energie kosten. Misschien binnenkort maar eens een weekje vrij nemen om een begin te maken  ;)

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #514 Gepost op: 29 augustus 2016, 20:53:50 »
Locatie foto van de 1303 ook gevonden: Gouda. Zelfs nu nog (deels) te herkennen op Google Streetview. Niet de bebouwing links (is weg), maar rechts wel degelijk: de Noothoven van Goorstraat.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 21:42:15 door spoorzeven. Reden: Straatnaam toegevoegd »
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #515 Gepost op: 01 september 2016, 19:32:25 »
De onbekende Mat 36 en de onbekende Blokkendoos plaats ik op nagenoeg dezelfde plek tussen Hoek van Holland en Hoek van Holland Strand. De 7001 staat volgens mij te Groningen en de 1130 op Rotterdam DP (zelfde dag als die 4300). De 2107 staat met een trein uit Mariënberg te Almelo volgens mij.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #516 Gepost op: 02 september 2016, 21:15:26 »
Dank voor de hulp tot nu toe  (y) Ik heb vanavond de laaste veertien opnames gescand en online gezet. De interessantste waren drie foto's van een ontspoorde trein te Hoek van Holland, inclusief inzet van de ongevallentrein:





18 augustus 1953. Tijdens een rangeerbeweging werd een wissel te vroeg omgelegd waardoor de draaistellen van wagon NS C 6140 op twee verschillende sporen terecht kwamen. Het treinverkeer was gestremd van 9.30 tot 13.30.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco
« Laatst bewerkt op: 02 september 2016, 21:39:29 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #517 Gepost op: 02 september 2016, 21:33:38 »
Wel weer jammer met welke foto's je de verzameling afsluit.

Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig

 ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #518 Gepost op: 02 september 2016, 21:41:25 »
Vind het toch ook wel wat hebben, een 3700 met austerity tender en kaal. De onbekende 1300 is trouwens ook te Hoek van Holland, maar dat had je vast zelf ook al wel gezien.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #519 Gepost op: 02 september 2016, 21:43:50 »
Wel weer jammer met welke foto's je de verzameling afsluit.

Alleen maar de afsluiting voor deze ronde. Deze collectie is nog lang niet afgesloten hoor  ;)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #520 Gepost op: 02 september 2016, 22:22:01 »
Hmmm, hangt voorlopig best bij mij  (y)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #521 Gepost op: 02 september 2016, 23:11:19 »
Ja, daar moet ook nog wat mee  ;D

Dit is de tweede collectie foto's van een Brit die ik heb gekocht. Ik vind het fascinerend dat er blijkbaar aardig wat belangstelling was voor Nederlandse stoom vanuit het Verenigd Koninkrijk. Zou dat echt alleen maar te danken zijn aan al die Beyer Peacock machines die hier reden?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #522 Gepost op: 03 september 2016, 14:52:03 »
Beyer Peacock zal geholpen hebben.

Maar vergeet niet dat er tussen september 1944 en mei 1945 tienduizenden Britse (en Canadese) militairen in Nederland zijn geweest die in mei 1945 werden opgevolgd door het British Army of the Rhine in Noord Duitsland, waarvan de meesten per verlofgangerstrein via Hook of Holland enkele malen per jaar naar huis en weer terug gingen.
Reken daaronder het gebruikelijke percentage Britse Railway Enthusiasts en het verschijnsel is verklaard.

Er is een soortgelijke belangstelling voor de Bundesbahn in Noord Duitsland en in mindere mate voor België ende Franse Nord.

Dirk

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #523 Gepost op: 03 september 2016, 15:14:27 »
Hmmm, hangt voorlopig best bij mij  (y)

Wil hem volgende week wel meenemen naar DK, scheelt
jou weer kijken naar zo'n oude stoffige zwart-wit plaat..
Mvh Steef

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #524 Gepost op: 04 september 2016, 09:55:11 »
Die schoorsteentjes op de tender; waar zijn die voor?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.