Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 491018 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #405 Gepost op: 10 February 2016, 17:28:43 »
Of: hier
Titel:            Stoomlocomotief SS-747 bunkert kolen
Verv.jaar:    1 9 1 2
Verv.plaats:     Amsterdam Weesperpoort
Bron:            [4614], Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum
Gerrit F

Van de draad af....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #406 Gepost op: 10 February 2016, 17:31:07 »
Volgens mij was dit een standaard type kraan. Volgens de waldorp werden deze locs specifiek ingezet in Limburg vanuit de depots Maastricht en Heerlen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #407 Gepost op: 10 February 2016, 19:25:59 »
Leuk voor Jan, duidelijk een donker dak boven de regenlijst.

En een opgeschilderd nummer zo te zien. Staats of NS groen? De belijning wijkt af.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #408 Gepost op: 10 February 2016, 19:39:24 »
De NS nummers werden opgeschilderd, de SS had platen. Waarom zou je een SS nummer opschilderen opschilderen? En als het een opgeschilderd NS nummer zou zijn, zou het oude nummer eronder geschilderd zijn met een haal erdoor. Ik denk dat het gewoon een echte SS plaat is, alleen slecht te zien door de kwaliteit van de foto.

De serie 9500 is er ook nog met SS belijning geweest, getuige foto's van dichtbij. Maar door vuil is dat dunne witte lijntje zo weg natuurlijk.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #409 Gepost op: 10 February 2016, 19:39:50 »
Dat is gewoon een Staatsspoor nummerplaat. De bevestigingsschroeven zijn te zien naast het nummer. Uitdossing zal dus ook wel SS-groen zijn geweest.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #410 Gepost op: 10 February 2016, 19:41:18 »
Toepasselijk, die Jumbo met nummer 747.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #411 Gepost op: 10 February 2016, 22:36:55 »
Jullie hebben betere ogen dan ik ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #412 Gepost op: 10 February 2016, 22:46:11 »
Leuk voor Jan, duidelijk een donker dak boven de regenlijst.
Ja best grappig, en ook wel mooi zo`n licht grijs dak bij dat appelgroen.
Waar zie jij die 9500 in SS kleurtjes? SS 636-640
hij hangt al boven de Thinner want ik ken wel de foto bij Dido op de site  :P


http://www.didorailwaymodels.nl/ns-serie-9500.html
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 22:50:55 door roadster36 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #413 Gepost op: 18 February 2016, 14:51:12 »


Soms kom je in je zoektocht iets tegen dat te leuk is om te laten liggen. Zoals dit stapeltje foto's uit de jaren dertig, gevonden in een op een Nederlandse rommelmarkt gekochte schoenendoos:

https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/albums/72157664118325919

Vermoedelijk een bezoekje aan de vooroorlogse VS, waarbij iemand een paar foto's op een station heeft gemaakt. Met een schitterende streamliner, de Sam Houston Zephyr. En nog een stomert ook  (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #414 Gepost op: 18 February 2016, 15:42:15 »
Jaren '30, ammehoela. CB&Q E5A 9909 kwam begin '40 in dienst. De streamlinebeplating op de trucks verdween eind jaren '40. Gezien de schade aan de pilot, is het ding al enkele jaren zeker wel in dienst. Zullen we zeggen rond '45/'46?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #415 Gepost op: 18 February 2016, 15:44:45 »
Hey, jij mag 't zeggen, ik heb de ballen verstand van dat Amerikaanse spul  ;D

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #416 Gepost op: 18 February 2016, 15:49:15 »
Die Sam Houston Zephyr doet mij aan iets Deens denken. Is dat raar?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #417 Gepost op: 18 February 2016, 15:50:16 »
Het zou andersom moeten zijn. ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #418 Gepost op: 19 February 2016, 17:29:27 »


De loc die hier te zien is, is een P-14 van de Texas & New Orlean Railroad en was trekkracht voor de zgn Sunbeam, een sneltrein tussen Houston en Dallas en bedoeld als de directe concurrent van de Sam Houston Zephyr  :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunbeam_%28passenger_train%29

Deze trein werd kort na WO II verdieseld, dus het zou zomaar kunnen dat de foto's uit de eerste helft van de jaren veertig dateren. (edit: ik zie net een opname met deze trein getrokken door een stoomloc in 1952, dus die vlieger ging niet op  ;) ) Wie kent er een soort Amerikaans BNLS waar men kan helpen met dateren?

Station is Dallas, overigens.

Geweldig dat beide concurrenten op de zelfde foto zijn vastgelegd  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 17:41:25 door NS8714 »

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #419 Gepost op: 19 February 2016, 17:55:39 »
Ik zit op de EL, NYC en PRR mailing lists, daar zouden ze in no-time je foto gedateerd hebben ware het niet dat het totaal de verkeerde kant van de VS is. Zou me verbazen als er niet iets soortgelijks is voor de Southern Pacific en / of de Burlington. Goede plek om te beginnen lijkt me het algemene forum op Trains.com. Gave vondst trouwnens...( jaloers... :-)