Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 459539 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #375 Gepost op: 23 November 2015, 14:12:29 »
Precies. En voor wat betreft de serie foto's van een Britse fotograaf die ik heb, daar kan ik me de huivering van een uitgever wel voorstellen. Pas een jaar of tien dood, geen idee van nabestaanden. Dat snap ik. Maar foto's uit de periode voor 1940 waarbij het feitelijk onmogelijk is om de maker te achterhalen, laat staan eventuele rechthebbenden... Dat levert in mijn ogen een verwaarloosbaar risico op...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #376 Gepost op: 23 November 2015, 15:41:14 »
De wetgeving moet gewoon worden aangepast. Maar het betreft internationale afspraken (gemaakt in Basel geloof ik). De politiek lijkt helaas niet geïnteresseerd, de kans dat men het delen  en behoud van belangrijk historisch materiaal centraal gaat stellen is nihil. Dat schrijf ik niet zonder ergernis.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #377 Gepost op: 23 November 2015, 16:04:54 »
Ik heb twee uitgevers benaderd, Lycka Till en WBooks. Beiden durfden een uitgave van de foto's uit 1956 dus niet aan, WBooks zou in principe graag een boek uitgeven met personeelsfoto's maar schrikt daar ook voor terug vanwege rechtenkwesties. Ik heb vanmiddag een laatste poging gedaan om ze alsnog over te halen maar ik zie het somber in.

Eigen beheer wil ik wel eens naar kijken, maar ik zie op tegen de hoeveelheid werk in combinatie met mijn eigen werk en prive-leven. Zijn er nog andere suggesties qua uitgeverijen?

Eelco

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #378 Gepost op: 23 November 2015, 16:11:18 »
Europese Bibliotheek?
Die hebben dacht ik ook ervaring met oude ansichten.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #379 Gepost op: 23 November 2015, 16:47:55 »
hallo,

Al eens kontakt gehad met de redactie van Railmagazine/uitgeverij uquilair?

groet jandcargo

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #380 Gepost op: 23 November 2015, 17:10:49 »
Waarom zou je het willen uitgeven in de eerste plaats? Alles op papier is zoooo tijdelijk.

Ik weet nog dat ik blij was als ik een onbekende foto tegenkwam waar iets belangrijks op stond. Nu zijn er zoveel archieven digitaal te bekijken, ik heb nu de beschikking over 20x meer foto's van een bepaald subject dan dat ik uit de boeken kon halen.

Zo vind ik de reportages van Retours.eu echt een geweldige vorm bijvoorbeeld.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #381 Gepost op: 23 November 2015, 17:15:26 »
Waarom uitgeven? Omdat ik een romanticus ben, zou een korte uitleg zijn.

De lange uitleg is dat een boek met bijvoorbeeld personeel bij hun loc niet alleen gekocht worden door modelbouwers die naar details zoeken, maar ook door mensen die graag plaatjes kijken, die van techniek en ontwerp houden, van oude foto's, en zo voorts. En er zijn nog steeds mensen die graag plaatjes kijken in een boek ipv op een beeldscherm. Ik ben er een van van  ;) Ik heb het boek over de stoomtram Alkmaar - Bergen gekocht, zoals ik schreef, en dat was heerlijk plaatjes kijken. Eigenlijk niks wat ik nog niet kende, maar zo alles bij elkaar met een leuk verhaal er om heen... Ja, dat werkt wel bij mij  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 18:06:23 door NS8714 »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #382 Gepost op: 23 November 2015, 18:08:48 »
Waarom zou je het willen uitgeven in de eerste plaats? Alles op papier is zoooo tijdelijk.

Ik weet nog dat ik blij was als ik een onbekende foto tegenkwam waar iets belangrijks op stond. Nu zijn er zoveel archieven digitaal te bekijken, ik heb nu de beschikking over 20x meer foto's van een bepaald subject dan dat ik uit de boeken kon halen.

Zo vind ik de reportages van Retours.eu echt een geweldige vorm bijvoorbeeld.

Er zijn zoveel dingen op internet die ik niet meer kan terugvinden. Totaal verdwenen. Prachtige sites met kostbare informatie: vandaag staat het nog op internet, morgen kunnen ze ineens definitief offline zijn. Blij ben je als je het uitgeprint hebt en in een map hebt gedaan. In mijn favorieten staat deze prachtige site met het spoorboekje van 1930 . Foutmelding? Klopt! Gelukkig heb ik delen uitgeprint op een helder moment. Papier mag dan tijdelijk zijn, internet is vluchtiger. Het beste zijn natuurlijk kleitabletten, maar perkament houdt het ook wel een millennium uit.  Met papier kunnen we gelukkig ook een tijd vooruit zonder dat er servers aan de praat hoeven worden gehouden.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 22:02:34 door MR »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #383 Gepost op: 23 November 2015, 19:53:41 »
Dat is helaas ook wel weer zo.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #384 Gepost op: 24 November 2015, 10:55:09 »
Even iets anders. Onderstaande foto is een van de drie nieuwe opnames die ik kon kopen:



Om de foto te dateren heb ik het boek van Paul Henken over deze serie er op nageslagen. De belangrijkste hint die een datering kan geven, is de bel op het dak. Die zou volgens een constructiewijziging uit mei 1922 die voorzag in verplaatsing van deze bel van het dak naar een plek tussen dom en schoorsteen. Ook het missen van een geschilderd soortmerk (CW van 1923) pleit voor begin jaren twintig.

De loc heeft echter al een NS nummerplaat maar geen doorgehaald SS nummer er onder. De CW om locs van NS nummerplaten te voorzien dateert van september 1921, het geschilderde doorgehaalde nummer moest eind 1922 verwijderd zijn.

Ik kom tot een datering van deze foto als 1922/1923.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #385 Gepost op: 24 November 2015, 11:55:45 »
Echt een gave foto, want de loc is nog in SS beschildering.  (y) Kijk maar naar de wit omlijnde zwarte belijning op de waterkasten. Om de rookkast ook overigens. De zwarte banden zijn overigens netjes wit en niet rood zoals Philotrain altijd fout doet en Artitec ook om niet uit de toon bij Philotrain modellen te vallen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #386 Gepost op: 24 November 2015, 11:58:39 »
Ik had nog niet eens naar de biezen gekeken, maar dat maakt de datering inderdaad alleen maar zekerder  (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #387 Gepost op: 24 November 2015, 12:11:23 »
Is de foto niet groter? Hij lijkt zo raar bijgesneden. Zowel de loc als het personeel staan er niet geheel op.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #388 Gepost op: 24 November 2015, 12:13:02 »
Nee, is niet groter helaas. Zal wel een amateuropname zijn, ipv door een professionele fotograaf.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #389 Gepost op: 24 November 2015, 12:14:50 »
Voor de foto ook het gordijntje even op het dak gelegd? ;D (Ik voel me net Aarsman)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...