Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Tjalling
Vandaag om 14:52:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Loki
Vandaag om 14:48:46
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 14:44:28
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Rick
Vandaag om 14:41:22
PB models: koplopers (voorbespreking) door Rick
Vandaag om 14:39:21
LAgjmms goederenwagen in HO door Arjan6511
Vandaag om 14:33:59
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Ronaldk
Vandaag om 14:33:40
Herstellen ramen mastica bus na spuiten met matte lak door Forever Rocofan
Vandaag om 14:24:42
Frans loodsje et cetera door Biessendorf
Vandaag om 14:08:51
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Ivo tB
Vandaag om 14:06:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:51:15
US dieselmaterieel H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:27:11
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door HuubvG
Vandaag om 13:23:16
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:58:06
Opeldorf in TT door V200-G2000
Vandaag om 12:28:11
Tenderdraaistel Rivarossi br10 H0 door jans
Vandaag om 12:07:14
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door Huup
Vandaag om 12:04:06
Hoekstenen door HeRo
Vandaag om 11:33:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:17:01
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door iarnrod
Vandaag om 11:09:57
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 11:06:19
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door tothebeach
Vandaag om 10:57:11
Station Kandersteg door janvanbemmel
Vandaag om 10:50:39
Een messing dak walsen, maatje groter door FritsT
Vandaag om 10:46:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:14:56
NS700/ Nedtrain door wouter-
Vandaag om 09:59:55
Rangeersein door maclion
Vandaag om 09:48:08
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eelco Storm
Vandaag om 09:36:26
Een "werkende"sluis door Huib
Vandaag om 09:22:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 09:18:21
  

Auteur Topic: Koppel je mat '46  (gelezen 7000 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20885
Koppel je mat '46
« Gepost op: 04 september 2010, 20:28:00 »
Na wat aarzelen toch maar zo'n veel te dure mat '46 van Rivarossi gekocht. Eigenlijk alleen omdat ik de Lima in dezelfde kleurstelling al had. Dat leuk me toch leuk, die twee stellen koppelen, vooral als daarvoor de koppeling van de Artitec de1 kan worden gebruikt.



Eerst maar eens geprobeerd of het Rivarossi motortje het geheel wilde trekken. Op de vlakke baan gaat dat in ieder geval. Mooi, dat scheelt een hoop gedoe.
 
Na enig nadenken, leek het het gemakkelijkst om de Rivarossi onderstellen met de aandrijving en de electronica op de kop van de trein te zetten. De Lima onderstellen daartussenin. Die zijn volledig gedummificeerd, zelfs de stroomafname is eruit gesloopt. We krijgen dus een treintje met de volgende onderstellen: Riva motorrijtuig, Lima motorloze bak, Lima gedummificeerd motorrijtuig, Riva motorloze bak. Met de kappen kan je dat natuurlijk niet doen, die horen twee aan twee bij elkaar, dus de kappen van beide motorrijtuigen zullen worden gewisseld. Het enige wat dan hoeft te gebeuren is dat de sluitverlichting uit de Rivarossi ABDk kap naar de dito Lima wordt verplaatst. Geen enkel punt, je prikt de boel er zo in.

De Lima onderstellen moeten dus worden gekoppeld.
Eerst maar eens de neuzen openen.



Daarna gekeken of de Artitec koppeling zonder meer kon worden gemonteerd, maar dat paste net niet. Alles kan als je maar genoeg materiaal weghaalt en weer bijplakt, maar ik besloot over te stappen op plan B: kleine Symoba's.
De koppelingen zijn afgeknipt en in ingekorte schachten gelijmd.



Met mechaniek ziet dat er dan zo uit.



De twee keer twee onderstellentrein rijdt nu netjes wat proefrondjes. Morgen gaan de kappen erop.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2010, 20:30:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2010, 21:15:56 »
Netjes Henk (y)
En goed te zien dat er wat dat betreft dus weinig anders is tussen Lima en Rivarossi (want mijn Lima's had ik al zo behandeld)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20885
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2010, 21:07:31 »
Met kappen erop ziet het er dan zo uit.



Het geheel krijg ik niet behoorlijk op de foto, maar dit zijn dus de 245 en 274.



Het motortje trekt de vier bakken prima. Wel nog even uitgebreid naar de rijeigenschappen en de decoderinstellingen kijken. Bij de huidige instellingen gaat het model nog altijd veel te hard (al behoorlijk teruggeschroefd) en loopt het op lage snelheden niet erg soepel. Hoe zat dat ook alweer, I en K enzo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8636
  • Nou N?
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2010, 21:11:16 »
Het motortje trekt de vier bakken prima.

Dè oplossing voor je 648?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20885
Re:Koppel je mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2010, 21:14:08 »
648 plus 296 ook goed?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.