BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: henk op 04 september 2010, 20:28:00

Titel: Koppel je mat '46
Bericht door: henk op 04 september 2010, 20:28:00
Na wat aarzelen toch maar zo'n veel te dure mat '46 van Rivarossi gekocht. Eigenlijk alleen omdat ik de Lima in dezelfde kleurstelling al had. Dat leuk me toch leuk, die twee stellen koppelen, vooral als daarvoor de koppeling van de Artitec de1 kan worden gebruikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel4.jpg)

Eerst maar eens geprobeerd of het Rivarossi motortje het geheel wilde trekken. Op de vlakke baan gaat dat in ieder geval. Mooi, dat scheelt een hoop gedoe.
 
Na enig nadenken, leek het het gemakkelijkst om de Rivarossi onderstellen met de aandrijving en de electronica op de kop van de trein te zetten. De Lima onderstellen daartussenin. Die zijn volledig gedummificeerd, zelfs de stroomafname is eruit gesloopt. We krijgen dus een treintje met de volgende onderstellen: Riva motorrijtuig, Lima motorloze bak, Lima gedummificeerd motorrijtuig, Riva motorloze bak. Met de kappen kan je dat natuurlijk niet doen, die horen twee aan twee bij elkaar, dus de kappen van beide motorrijtuigen zullen worden gewisseld. Het enige wat dan hoeft te gebeuren is dat de sluitverlichting uit de Rivarossi ABDk kap naar de dito Lima wordt verplaatst. Geen enkel punt, je prikt de boel er zo in.

De Lima onderstellen moeten dus worden gekoppeld.
Eerst maar eens de neuzen openen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel1.jpg)

Daarna gekeken of de Artitec koppeling zonder meer kon worden gemonteerd, maar dat paste net niet. Alles kan als je maar genoeg materiaal weghaalt en weer bijplakt, maar ik besloot over te stappen op plan B: kleine Symoba's.
De koppelingen zijn afgeknipt en in ingekorte schachten gelijmd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel2.jpg)

Met mechaniek ziet dat er dan zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel3.jpg)

De twee keer twee onderstellentrein rijdt nu netjes wat proefrondjes. Morgen gaan de kappen erop.
Titel: Re:Koppel je mat '46
Bericht door: JAB van Ree op 04 september 2010, 21:15:56
Netjes Henk (y)
En goed te zien dat er wat dat betreft dus weinig anders is tussen Lima en Rivarossi (want mijn Lima's had ik al zo behandeld)
Titel: Re:Koppel je mat '46
Bericht door: henk op 05 september 2010, 21:07:31
Met kappen erop ziet het er dan zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel5.jpg)

Het geheel krijg ik niet behoorlijk op de foto, maar dit zijn dus de 245 en 274.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46koppel6.jpg)

Het motortje trekt de vier bakken prima. Wel nog even uitgebreid naar de rijeigenschappen en de decoderinstellingen kijken. Bij de huidige instellingen gaat het model nog altijd veel te hard (al behoorlijk teruggeschroefd) en loopt het op lage snelheden niet erg soepel. Hoe zat dat ook alweer, I en K enzo?
Titel: Re:Koppel je mat '46
Bericht door: Mispoes op 05 september 2010, 21:11:16
Het motortje trekt de vier bakken prima.

Dè oplossing voor je 648?
Titel: Re:Koppel je mat '46
Bericht door: henk op 05 september 2010, 21:14:08
648 plus 296 ook goed?