Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 13:21:31
Bauarbeiten im gange door guus43
Vandaag om 13:21:03
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Bert55
Vandaag om 13:16:14
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Hans Reints
Vandaag om 13:15:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Spoors
Vandaag om 12:48:31
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)  (gelezen 2400 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Hoi Medespoorders,

Heb vanmiddag een BB-Unit binnengekregen en zie in de gebruiksaanwijzing dat de polystyreenstrips voor de bevestiging van de Unit in de Kap, met MEK/PAK gelijmd moeten worden of een vergelijkbare lijmsoort. Nu heb ik een aantal vragen.

1) Kan iemand mij vertellen welke lijmsoort daarvoor het meest geschikt is? (Merk/Type)

2) Zijn er bepaalde handigheidjes i.v.m. de ombouw? Misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die bepaalde dingen uit de gebruiksaanwijzing net iets anders uitgevoerd hebben?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2010, 20:45:14 »
je kan t ook prima lijmen met plasticlijm (revell, faller etc) of secondenlijm.

Om nog in een BB-unit te gaan investeren voor een ouwe sik... voor t zelfde bedrag heb je als je goed zoekt een nieuwe sik, met goeie aandrijving, veel beter dan een BB in elk geval want die hebben nagenoeg geen uitloop.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2010, 20:52:24 »
Om een oude sik goed te laten rijden is het veel verstandiger te investeren in een aandrijving van SB Modellbau, zie link.

http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=1584&cPath=256_51_114

Hans

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:14:06 »
Hoi,

@Floris, Bedankt voor je lijmtips.
Wat die investering betreft: dat had ik normaliter ook niet gedaan, maar ik had de pech dat er op mijn 1/5 staatslot 200 Euri's uitbetaald werden. Dus moest ik dat geld weer opmaken.  :)

@Hans, zal bij een eventuele volgende ombouw zeker een SB aanschaffen, maar ik heb de BB al in huis liggen.

Bedankt voor jullie adviezen.

Denk overigens dat met de juiste instelling van de decoder (massavertragings-instelling), de uitloop nog wel aardig is.

mvg,
Fred

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:56:31 »
Fred,

Ik heb ook een oude Sik omgebouwd met een BB aandrijving, maar over de rijeigenschappen was ik niet erg tevreden. Daarom heb ik toen de SB aandrijving gekocht. Ik ben wel benieuwd of jou het lukt acceptabele decoderinstellingen te vinden, die zou ik dan wel graag willen weten zodat ik het ook nog eens kan proberen (heb nog wel een defect sikje liggen..)

Hans

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2010, 22:05:55 »
Hoi Hans,

Zodra de decoder er in zit, ga ik testen.
Mijn bevindingen plaats ik dan hier in dit draadje.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2010, 15:52:40 »
Hoi,

@Floris, Bedankt voor je lijmtips.
Wat die investering betreft: dat had ik normaliter ook niet gedaan, maar ik had de pech dat er op mijn 1/5 staatslot 200 Euri's uitbetaald werden. Dus moest ik dat geld weer opmaken.  :)


mot je anders mn rekeningnummer, mocht je onverhoopt nog eens zoiets overkomen?

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2010, 16:44:01 »
Hoi Floris,

Prachtig aanbod van je!  :)
Mocht er ooit op een 1/5 lot van mij meer dan 10.000.000 Euri's vallen dan mag jij de rest. Dan vraag ik t.z.t. wel naar je nummer.  :D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2010, 22:51:49 »
Hoi Hans (en andere aanwezigen),

Zoals belooft de instellingen.
Heb inmiddels een Uhlenbrock 76420 en een Lenz Silver in de Sik gehad. Resultaat bedroevend.  >:( :'(
Daarna een Zimo64R in de NEM-interface geplugd en de decoder gereset.
Daarna CV29 op 2 gezet en de Sik laten rijden. Liep met de fabrieksinstellingen al stukken beter dan met de beide andere decoders.
Daarna een poosje met de CV's aan het spelen geweest. Heb de decoder op dit moment als volgt ingesteld:
CV2 = 2, CV3 = 15, CV4 = 15, CV5 = 1, CV6 = 1, CV9 = 100, CV29 = 2, CV56 = 32, CV 58 = 150 en CV145 = 1
Het Sikje rijdt nu redelijk goed en de uitloop is meer dan voldoende. Ik ga t.z.t. nog wat met de CV-instellingen aan het fine-tunen.

mvg,
Fred.



mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.