Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Industricht 1:87  (gelezen 29080 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Industricht 1:87
« Reactie #30 Gepost op: 07 September 2010, 11:31:29 »
 :D
Ik zal eens kijken, maar ik denk niet dat dat vandaag gaat gebeuren.
Hoeveel ruimte heb je ongeveer cm x cm?
Sowieso zal er een tankvoorziening bij moeten voor de dieselloks.
Rijden er alleen maar dieselloks, of ook elektrisch en/of stoom?
Heb je al een idee voor het soort gebouw (de werkplaats zelf) dat je wilt plaatsen?

groetjes,
Michel

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #31 Gepost op: 07 September 2010, 11:48:06 »
30x75 cm ongeveer vanaf opstelsporen 4,5 en 6.
Diesel- en elec locs.
Moderne werkplaats/locloods
Brandstofvoorziening hoort er bij!
Ben benieuwd!

Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #32 Gepost op: 07 September 2010, 11:50:34 »
Zie afmetingen eerste sporenplan pagina 1 van dit topic!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Industricht 1:87
« Reactie #33 Gepost op: 07 September 2010, 14:19:24 »
Nou, vooruit, twee opties:



Op spoor 14 kan er getankt worden, en erachter kunnen wagons staan voor aanvoer van onderdelen, en voor afvoer van afvalmateriaal. Hiervoor kan er een opslag gebouwd worden langs spoor 14. Eventueel spoor 14 als straatspoor uitvoeren ter hoogte van de loods.

Spoor 15 is een spoor voor onderhoud/reparatie van lokomotieven. Mooi zou zijn als er ook ruimte is om een  lok voor de loods te kunnen plaatsen, als stalling bijvoorbeeld.

Spoor 16 is gereserveerd voor reparatie van rijtuigen. Spoor 26 kan worden gebruikt voor rijtuigen die nog opgeknapt moeten worden. Hiervoor heb ik twee versies ontworpen. Waarbij de versie met spoor 26 als kopspoor extra rangeerwerk betekend. Puzzelen als een rijtuig van spoor 26 naar spoor 16 moet zonder dat er een lok opgesloten wordt. Daarom ook een versie met spoor 26 als doorgangsspoor.
 
Qua lengte, hoop ik dat spoor 26/16 lang genoeg is om tussen wissel en loods een rijtuig en lokje (Sik/Hippel/Köf/V60) kan staan en dat er in de loods 1 rijtuig kan staan. Zo niet dan zou ik gaan voor optie 2 met doorgaand spoor 26.
Overigens weet ik nu niet of de spoornummering correct is. Maar het praat zo even wat makkelijker.

succes,
Groetjes,
Michel

« Laatst bewerkt op: 07 September 2010, 15:34:56 door tothebeach. Reden: lege regels toegevoegd ivm leesbaarheid »

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #34 Gepost op: 07 September 2010, 16:26:29 »
Super Michel!
Bedankt voor het meedenken en doen.
Ik ga vanavond mijn baanplan enigzins aanpassen en zal deze weer laten zien op het forum.
Trouwens bedankt aan iedereen die meegedacht heeft.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Industricht 1:87
« Reactie #35 Gepost op: 07 September 2010, 16:38:10 »
Zo, het is dus "Industricht" geworden !

Ik ga je in de gaten houden...  ;D

Gerard

Joeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re:Industricht 1:87
« Reactie #36 Gepost op: 07 September 2010, 22:35:07 »
Zoals Michel dat rood heeft aangegeven in jouw baan plan zo bedoelde ik het.
Zo kun je de loc er weer om heen rijden.
En met dat uitloop spoor er bij heb je nog meer mogelijkheden.
Dit word zo een leuk baan plan met veel rangeer werk.
Veel succes er mee.

Joeke.
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #37 Gepost op: 08 September 2010, 08:59:24 »
In grote lijnen ben ik er wel uit betreft mijn definitieve baanplan.
Zodra het baanplan aangepast is plaats ik deze op het forum.
Wat vinden jullie van het wachtspoor aangegeven in het rood en eventueel de wissel links boven weglaten zodat het toegangsspoor naar de terminal iets naar links kan, krijg ik meer ruimte bij de terminal.
Reacties graag.

Marco.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_2.jpg][/url]
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Industricht 1:87
« Reactie #38 Gepost op: 08 September 2010, 09:06:18 »
Hey Marco,

Als je de wissel linksboven weglaat kun je niet heel gemakkelijk het rangeerspoor afrijden en op de juiste (rechter) baan komen. Je moet dan zeg maar achteruit steken op de hoofdbaan en dan weer vooruit wegrijden naar rechts. Als je dat wilt accepteren kan de oplossing prima.

Het in rood aangegeven wachtspoor begrijp ik niet helemaal. Komt daar een kruising of een engelsman  in te liggen waar het je aftakking raakt? In het geval van een engelsman zou dat het bovengenoemde bezwaar kunnen verhelpen als je beide zijden lang genoeg maakt voor een gehele trein. Dat zorgt er dan voor dat je niet op de hoofdbaan heen en weer hoeft te steken.

Gerard

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #39 Gepost op: 08 September 2010, 09:27:15 »
@ Gerard
Bij de vertakking zou dan inderdaad een engelsman komen en dan de sporen aan beide zijden zo lang mogelijk maken.
De wissel links boven zou dan kunnen vervallen?

Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Industricht 1:87
« Reactie #40 Gepost op: 08 September 2010, 10:20:02 »
De aangegeven consequenties in de vorige posts blijven bestaan, maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook gezien, je kunt vanuit je rangeerterrein niet in een keer naar links toe wegrijden als je die wissel weglaat.

Zoals vaak: Wat jij wilt...  ;D

Succes!

Gerard

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #41 Gepost op: 09 September 2010, 11:13:49 »
@Gerard, Joeke en Michel
Ik laat de wissel linksboven toch gehandhaafd ...
Wachtspoor t.b.v. containertreinen in het rood getekend.
Waar het wachtspoor het toegangsspoor naar de terminal raakt komt een engelsman.
Is het mooier of functioneler om het wachtspoor aan de linkerzijde te koppelen aan de hoofdbaan?

Marco.

« Laatst bewerkt op: 09 September 2010, 14:22:05 door Railjet. Reden: voor degene die actief hebben meegedacht »
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Industricht 1:87
« Reactie #42 Gepost op: 09 September 2010, 15:43:25 »
Baanplan wordt dit weekend definitief gepresenteerd!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

r.hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re:Industricht 1:87
« Reactie #43 Gepost op: 09 September 2010, 15:48:53 »
Spannend hoor. Kunnen we misschien weer wat tips geven

mvg
Reinder
MÄRKLIN Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Industricht 1:87
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2010, 15:54:18 »
Ik ben nieuwsgierig.

Groet,
Michel