Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: Hedenoord - (Baanplan H0)  (gelezen 31597 keer)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #135 Gepost op: 23 October 2011, 12:40:54 »
Dat klopt Sander. Maar ik weet niet hoe ik dit op kan lossen zonder al te veel perronlengte in te hoeven leveren. Ik ben ook nog niet helemaal tevreden. Alles moet eigenlijk iets schuin liggen, want het ligt iets te stijf nog zo.

Greets Johan

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #136 Gepost op: 23 October 2011, 12:48:50 »
Dat wilde ik gisteren ook aangeven, maar kreeg het niet verwoord

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #137 Gepost op: 23 October 2011, 13:07:04 »
Johan,

Je zou al kunnen beginnen met de dubbelsporige bocht aan de linkerkant op de tekening helemaal in een bocht te leggen (met behulp van flexrails), dat geeft al een wat natuurlijker verloop aan die kant.

Gerard

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #138 Gepost op: 23 October 2011, 13:13:17 »
Misschien kan je het locdepot in de bocht leggen?
Dan kan je toch nog het station bereiken vanaf de draaischijf zonder eerst over de hoofdlijn te moeten.
Als dat niet past zou je misschien de huidige opstelling wat kunnen draaien

gr. Viktor

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Spoor N
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #139 Gepost op: 23 October 2011, 13:25:50 »
Hallo Johan,

Ik zou het station ook nog wat veranderen. Nu zijn de perronsporen alleen bereikbaar via de engels wissel. Wat betekent dat niet tegelijkertijd een trein kan aankomen en vertrekken. Door het te veranderen krijg je dan zoiets:



De draaischijf is dan van het ene perronspoor direct bereikbaar.
Van de andere is het nog steeds heen en weer steken over het hoofdspoor, verre van ideaal.

Het kolendepot zou ik trouwens niet achter de draaischijf leggen, daar is het slecht bereikbaar (en hoe wort het bevoorraad?).

Groeten,
Wim
Grt, Wim

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #140 Gepost op: 23 October 2011, 13:35:34 »
Dag Wim,

Door deze verandering kunnen treinen vanaf de onderste stationssporen niet meer naar de rechterbaan vertrekken.

Gerard

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #141 Gepost op: 23 October 2011, 13:39:42 »
@ Gerard,
Hoe bedoel je dit precies? Bedoel je dat de bocht helemaal links door de hoek en heen moet en dan schuin naar rechtsonder loopt? Zodat het allemaal iets schuin komt te liggen..

@ WimC
Ook dit is inderdaad niet ideaal, het blijft veel steekwerk. De kolenbevoorrading ligt expres afgelegen omdat het alleen gebruikt wordt door een paar museumlocs.
 
Het ontwerp is helaas niet zo functioneel als ik dacht.. Dus dat wordt opnieuw beginnen ::)

Greets Johan

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Spoor N
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #142 Gepost op: 23 October 2011, 13:42:48 »
Dag Wim,

Door deze verandering kunnen treinen vanaf de onderste stationssporen niet meer naar de rechterbaan vertrekken.

Gerard
Hoi Gerard,

Klopt, had ik gemist  :-[
Dan de gewone wissel aan het einde van het perron veranderen door een engels wissel. Maar dan past de wisselstraat waarschijnlijk niet voor de bocht.

Er moet nog wel het een en ander aan gesleuteld worden.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Spoor N
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #143 Gepost op: 23 October 2011, 13:44:24 »
Maar als de kolenbevoorrading alleen wordt gebruikt door de museumlocs, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor de draaischijf, en hoeft die niet makkelijk toegankelijk te zijn vanaf het bovenste perronspoor.
Grt, Wim

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #144 Gepost op: 23 October 2011, 13:58:21 »
@ WimC,

Nee, de draaischijf wordt ook door locs gebruikt die in de gewone dienst rijden. Het depot wordt nog gebruikt door de "NS", maar een aantal sporen wordt gebruikt door de museumstichting.

Maar, het is inderdaad minder noodzakelijk dat ns locs direct toegang hebben tot het depot. Voor de museumstichting is het belangrijker.. De aansluiting op de draaischijf moet dus ook anders.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Spoor N
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #145 Gepost op: 23 October 2011, 14:27:22 »
Zoiets?


Gr, Wim
Grt, Wim

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #146 Gepost op: 23 October 2011, 16:07:41 »
@ Gerard,
Hoe bedoel je dit precies? Bedoel je dat de bocht helemaal links door de hoek en heen moet en dan schuin naar rechtsonder loopt? Zodat het allemaal iets schuin komt te liggen..

Ik bedoelde een kleine verbetering richting natuurlijk verloop door de rechte stukken aan de linkerzijde in flex bochten te veranderen.

jakop

  • Gast
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #147 Gepost op: 23 October 2011, 16:26:04 »
Je zou de 90 gradenbocht die naar het station leidt, niet de volle 90 graden kunnen geven zodat dat spoor nog schuin omhoog loopt.
Door de wissels kom je dan horizontaal uit bij je perrons.
Hierdoor zou e.a. wat vloeiender lijken en dus wat natuurlijker denk ik.

Groet,

Jakop

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #148 Gepost op: 23 October 2011, 16:33:52 »
Een idee, beetje te veel aan engelse wissels misschien.



Vanaf de draaischijf + uitloopspoor in elk geval alle sporen te bereiken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #149 Gepost op: 23 October 2011, 18:51:51 »
Nou, opties genoeg zo te zien ;)

@ Sander,
Dat wordt inderdaad wel een beetje veel Engelse wissels.. Maat het zou ook niet passen omdat de wissels te lang zijn. Dan houd ik geen perrons meer over.

Ik zal al jullie opmerkingen meenemen in een volgend ontwerp.. Vandaag lukt het me niet echt. Ik kom er niet uit ::) maar wel erg fijn dat jullie allemaal zo meedenken! (y)

Greets Johan

EDIT: toch nog even een aanpassing doorgevoerd ;D
« Laatst bewerkt op: 23 October 2011, 20:21:18 door Johan Keuterink »