Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
Wat was jullie allereerste loc? door grossraumwagen
Vandaag om 20:58:24
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25

Auteur Topic: Hedenoord - (Baanplan H0)  (gelezen 29933 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Johan K. - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 27 August 2010, 09:41:03 »
Een kleine versobering en een aanpassing in de ligging van de sporen kom je tot het volgende ontwerp:

Het plan is getekend met rocoline, maar je kan hem zelf aanpassen naar Fleischmann Profirails. De kleinste boog heeft een straal van 542mm. In het schaduwstation kan je een minimale straal van 420mm gebruiken (daar kunnen alle locomotieven en rijtuigen goed door)

De perronlengte is minimaal 1700mm, dat is genoeg voor een locomotief met 5 rijtuigen (5 x 303mm rijtuigen + 200mm locomotief)

Het schaduwstation is nu vanaf de beide sporen te bereiken. Als je met de helling aan het begin van de aftakking begint heb je 2500mm (dan heb je bij het stationg 75mm hoogte gewonnen). Om hoogte te winnen kan je in de rechterbovenhoek een klimspiriaal maken. Je kan nu onder de het hoofdstation een schaduwstation kwijt met een keerlus. (onder de draadschijf)

In het midden heb je grofweg 1 bij 2 meter om te staan. Probeer bij het ontwerpen de bereikbaarheid goed in de gaten te houden. Bij voorbeeld heb ik de breedte van de bakken maximaal 800mm breed getekend. Dat is de gemiddelde reikwijdte van een normaal mens. De doorgang is 600mm breed gemaakt. Het opklapbare gedeelte heeft een breedte van 250mm.

Je zou nog rechtsonder een "tweede" halte kunnen maken. Dan kan je daar een maximaal perronlengte van ongeveer 1000mm kwijt (dat is ongeveer 2x plan V)

Succes met ontwerpen!

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2010, 10:12:23 »
Dag Johan,

Zoals Ronald al eerder heeft aangegeven is het zo, dat wanneer je een trein nu vanuit het schaduwstation vooruit de baan op laat rijden deze nooit anders dan achteruit weer het schaduwstation in kan, althans niet zonder veel gemodder met afkoppelen, draaischijf, aankoppelen, etc. Dat staat automatisch rijden in de weg. Ik weet natuurlijk niet of je dat erg vindt... Ook dit laatste baanplan lost dat niet op.

Volgens mij is het wel te doen, namelijk door vanuit het schaduwstation linksboven ook een aansluiting naar boven te maken en die voor het opklapgedeelte in zuidelijke richting te laten aansluiten op je baan.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 27 August 2010, 10:16:19 door Gerard Wassink »

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 August 2010, 10:21:13 »
Hoi Gerard,

In mijn plannen kan je in het schaduwstation een keerlus kwijt. De draai van de keerlus ligt dan onder de draaischijf. Je kan eventueel de ene hoek er nog uit halen. Daarnaast zit er een engels wissel waardoor je van zowel de binnenbaan als de buitenbaan naar het schaduwstation kan komen. Ik zal even een keer uittekenen...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 August 2010, 10:28:33 »
Hey Ronald,

Dat had ik gezien en gelezen hoor. Toppie trouwens dat je er zo veel tijd in steekt om iemand op gang te helpen. (y)

Wat ik bedoel is, en volg het maar in het laatste baanplan: je rijdt met een trein tegen de klok in op de hoofdbaan rond, dus op de buitenbaan (want rechts). Je rijdt dan het schaduwstation binnen vanuit de buitenbaan van de hoofdbaan. Je gaat door de keerlus beneden en komt terug vanuit het schaduwstation naar de binnenbaan van de hoofdbaan. Je rijdt dan met de klok mee, op de binnenbaan (want rechts).

Nu wil je weer het schaduwstation in. Je moet dan ergens stoppen en van richting veranderen om (dus achteruit) het schaduwstation weer in te komen.

HTH,

Gerard

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 August 2010, 10:49:11 »
Ah Gerard, nu snap ik wat je bedoeld.... dat is inderdaad een lastige noot om te kraken :) je hebt net iets te weinig ruimte... Maar dit bedoel ik met het schaduwstation:

Groeten Ronald.

GW

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2010, 11:26:53 »
Okay, ik zie hem. Als je nu heet noordelijke spoor van het schaduwstation opgeeft of de radius van de noord-oostelijke bocht ietsje kleiner maakt, past er dan geen opgaand spoor naast? Zoiets als dit, even snel getekend:

Ik kan niet helemaal zien of die nieuwe bocht in het oosten voldoende ruim is, maar je krijgt het idee zo, hoop ik. Aan de westzijde de aansluiting naar niveau hoofdbaan. Een klein beetje loopruimte opgeven voor die bocht misschien?

Gerard

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2010, 11:46:42 »
Hallo Ronald en Gerard,

Super dat jullie zo met me mee denken (y)
Ik heb jouw alternatieve ontwerp eens goed bekeken Ronald en qua ruimte indeling kom je indd wel tot langere perronsporen!
Maar nu is het eigenlijk zo dat ik liever geen perrons in de bochten wil omdat ik dit alleen maar mooi vind als de bochten echt heel flauw liggen. En daar is bij mij geen mogelijkheid toe omdat ik zoals jullie al aangeven, eigenlijk net een stukje tekort kom! De ruimte had net iets groter moeten zijn. Maar helaas dat zit er niet in  ;).

Ik ben het wel met jullie eens als ik naar het schaduwstation kijk, het zou wel eens heel irritant kunnen gaan worden dat ik maar op één manier het schaduwstation in kan rijden, en kan verlaten. Het zou indd mooier zijn als ik deze vanaf twee kanten zou kunnen bereiken.

Nu heb ik dit al eens eerder geprobeerd.. En toen lukte het me niet omdat ik dan op dat opklapstuk een dalend spoor kreeg. Eerlijk gezegd durfde ik dat toen niet aan, ik heb daar absoluut geen enkele ervaring mee.

Ik zal nu eerst eens gaan proberen dit tweede spoor naar het schaduwstation in mijn huidige plan te verwerken, als dat niet lukt ga ik iets nieuws tekenen  ;) Het zal wel lastig worden omdat ik denk dat ik niet genoeg zou kunnen dalen op dat stuk  ???

Greetz Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 August 2010, 12:10:06 »
Ik zal nu eerst eens gaan proberen dit tweede spoor naar het schaduwstation in mijn huidige plan te verwerken, als dat niet lukt ga ik iets nieuws tekenen  ;) Het zal wel lastig worden omdat ik denk dat ik niet genoeg zou kunnen dalen op dat stuk  ???

Die nieuwe opgang heeft een lengte van drie meter, dus dat zou net moeten kunnen.

Gerard

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #23 Gepost op: 27 August 2010, 12:50:14 »
Ik heb weer even zitten passen en meten hier en ik kwam erachter dat ik 10cm extra ruimte heb op het stuk van 3.40m, dit is nu dus 3.50m. Hierdoor kan ik nog een extra spoor richting het schaduwstation leggen, deze is ongeveer 2.50m lang. Zou dit lang genoeg zijn?

Hier het nieuwe ontwerp:

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Zelf vind ik hem wel leuk zo, ik heb met veel tips die hier op het forum voorbij kwamen rekening gehouden, zodat het er visueel niet saai uitziet en er voldoende 'speel' mogelijkheden inzitten..

Of denken jullie hier anders over?  ;D

Greetz Johan

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 August 2010, 12:56:04 »

Nu heb ik dit al eens eerder geprobeerd.. En toen lukte het me niet omdat ik dan op dat opklapstuk een dalend spoor kreeg. Eerlijk gezegd durfde ik dat toen niet aan, ik heb daar absoluut geen enkele ervaring mee.

Ik heb ook een opklap stuk met een oplopen spoor en een dalend spoor, en dat gaat op zich prima.

Wel zie ik nog een probleem in het laatste ontwerp van Gerard.
Als je tegen de klok rond rijd kun je het schaduw station in rijden, en daar via de keer lus weer anders om uit komen.
Hierna rijd je dus rond in de richting van de klok. Via deze nieuwe aansluiting naar beneden kun je het schaduw station opnieuw bereiken, echter je komt nooit meer in de keerlus.
En trein die tegen de klok in rijd kan omkeren en met de klok mee gaan rijden, maar een lok die met de klok mee rijd kan nooit meer draaien, tenzij je de trein stopt, andere lok er voor of achteruit de keerlus in, maar goed, die mogelijkheid was er ook al voor deze laatste aanpassing.

Eigenlijk moet je nu dus ook nog zoeken naar een tweede keerlus mogelijkheid.

In die 2.50 meter kun je ongeveer 7.5 cm dalen/klimmen. Dan zit je op 3%, toch wel beetje max wat je aan moet houden. En om een goede overgang te krijgen van vlak naar dalen/klimmen haal je die 7.5 cm dus eigenlijk nog niet eens. Je kunt namelijk niet van vlak opeens in een helling van 3% komen. Heb je zeg maar eerst een stukje van 0.5% nodig, dan een stukje van 1, dan van 1.5, dan van 2, dan 2.5 en dan pas na de 3 ( en dit het liefst mooi vloeiend over laten lopen in elkaar )

Groet,
Roelco

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #25 Gepost op: 27 August 2010, 13:11:51 »
@ Roelco

Dat schaduwstation heeft indd maar 1 keerlus, een tweede zou wel erg krap worden, en daarbij komt dat ik het dus eigenlijk niet kan halen om twee sporen naar het schaduwstation te laten lopen.. omdat de ruimte/lengte niet toereikend is  :(

Ik denk dat ik dan tussen deze twee zou moeten kiezen:

1. Een schaduwstation met een keerlus, te bereiken via één spoor (hierdoor is het schaduwstation maar via één richting te benaderen).
2. Een schaduwstation zonder keerlus(sen), die te bereiken is via 2 sporen uit beide richtingen. (maar hier kan ik eigenlijk niet voldoende voor dalen).

Erg lastig dit  >:(. Optie 1 is eigenlijk nutteloos, want dan kan ik in het schaduwstation wel keren, maar in het hoofdstation zal ik dan de lok moeten afkoppelen en aan het andere einde van de trein plaatsen. En optie 2 is eigenlijk vanwege de ruimte niet haalbaar.. Tenminste, zo kijk ik er nu tegenaan  ::)

Of zie ik dat verkeerd?

Greetz Johan
« Laatst bewerkt op: 27 August 2010, 13:17:45 door Jkeuterink »

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 27 August 2010, 13:19:48 »
Roelco, Johan,

Het is een schaduwstation. Wie houdt je tegen om in de software een trein in het schaduwstation een keerlus achteruit te laten berijden? Dat ziet niemend, en het effect is hetzelfde, namelijk: hij keert om. Hocus, pocus, klaar!

Gerard

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #27 Gepost op: 27 August 2010, 13:31:48 »
Hoi Gerard,

Hoe bedoel je dit precies? Wanneer een lok achteruit door een keerlus rijdt, dan keert hij toch niet?
Misschien zie ik het verkeerd voor me, maar ik begrijp er nu even niets mee van  ???  :P

Greetz Johan

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 27 August 2010, 13:44:31 »
Hallo johan,

We zijn nog niet uitgepuzzeld dus nog niet opgeven... :)

Groeten Ronald.

GW

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2010, 14:43:04 »
Hoe bedoel je dit precies? Wanneer een lok achteruit door een keerlus rijdt, dan keert hij toch niet?
Misschien zie ik het verkeerd voor me, maar ik begrijp er nu even niets mee van  ???  :P

Of een trein nu voor- of achteruit door een keerlus rijdt, als hij er uitkomt staat hij andersom. Test het zelf maar, voor mijn part met geleurde kralen op een uitgeprinte of getekende keerlus...

Gerard