Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25

Auteur Topic: Hedenoord - (Baanplan H0)  (gelezen 29941 keer)

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
Re:Johan K. - (Baanplan H0)
« Reactie #30 Gepost op: 27 August 2010, 15:34:18 »
Of een trein nu voor- of achteruit door een keerlus rijdt, als hij er uitkomt staat hij andersom. Test het zelf maar, voor mijn part met geleurde kralen op een uitgeprinte of getekende keerlus...

Gerard

Haha, achja natuurlijk  ::) Ik zat hier veel te moeilijk bij na te denken  ;).
Ik ben nu bezig met een geheel nieuw ontwerp, gebaseerd op het ontwerp van Ronald, met een knipoog naar mijn oude ontwerp  ;D.
In eerste instantie wilde ik er niet aan geloven, maar aangezien de reacties hier niet heel enthousiast zijn ben ik toch maar opnieuw begonnen  (y). Nog even geduld dus  8)

Greetz Johan

rjr

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 27 August 2010, 16:14:40 »
Roelco, Johan,

Het is een schaduwstation. Wie houdt je tegen om in de software een trein in het schaduwstation een keerlus achteruit te laten berijden? Dat ziet niemend, en het effect is hetzelfde, namelijk: hij keert om. Hocus, pocus, klaar!

Gerard

Gerard, 
Niemand houd je tegen, alleen is de kans op onstporen iets groter als de wagens worden geduwd in plaats van getrokken, en hoe langer de trein hoe groter die kans wordt. ( tenminste is mijn ervaring. ) En als dat dan ergens uit zocht gebeurd waar je vervolgens ook niet handig bij kan wordt je er niet echt blij van.

Groet,
Roelco

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #32 Gepost op: 27 August 2010, 17:57:45 »
Bij deze een nieuw ontwerp  ;D

Hij is gebaseerd op het ontwerp van Ronald, maar met een knipoog naar het oude ontwerp  ;).
Ik heb alle krappe bogen er uitgehaald op het advies van Ronald. In de bogen op de hoofdbaan liggen nu alleen nog R3 en R4 bogen.

De binnenste bogen naar het schaduwstation zijn alleen R2, dat kreeg ik niet anders voor elkaar..

Ben benieuwd naar de reacties:

Greetz Johan

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #33 Gepost op: 29 August 2010, 13:28:11 »
Ik heb dit weekend toch nog weer even zitten prutsen aan het ontwerp, vooral omdat ik sommige delen niet netjes op elkaar vond aansluiten, ook het schaduwstation heb ik er nu bijgevoegd. Op dit moment heb ik er geen keerlus in verwerkt omdat ik me afvroeg of dat werkelijk nodig is bij dit ontwerp..

Het zichtbare gedeelte:

Het schaduwstation:

Ik hoor graag jullie mening en of verbeteringen! 

@ Ronald

Wat vind je van dit ontwerp? Ik heb de krappe bogen op het hoofdtraject er tussenuit gehaald (y). En het schaduwstation is nu van beide kanten te bereiken ;D

Greetz Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 August 2010, 13:42:15 »
Keurig opgelost, die sporen naar het schaduwstation!

Die opstel spoortjes ongeveer midden onder lijken mij erg kort, maar daar heb je vast een doel mee. En waarom maak je in je schaduwstation kopsporen? Ik weet niet of de oostkant van het schaduwstation al vlak loopt, anders zou je daar net zo'n constructie kunnen maken als in het noorden.

My $0.02

Gerard

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #35 Gepost op: 29 August 2010, 13:56:46 »
@ Gerard

My $0.02 ? ;D

Die drie sporen zijn bedoelt voor de moderne lokloods van Faller, die bijna geheel uit glas bestaat  ;). Die vind ik erg mooi en wil ik graag een plekje geven op de baan, ookal zou het misschien wat vreemd staan langs een doorgaand spoor  ::)

Die kopsporen heb ik daar gemaakt om een lange ICE-3 kwijt te kunnen, en de overige sporen zijn bedoeld om de goederenwagons uit te stallen. Ik hoop aan die andere sporen genoeg te hebben om de personentreinen kwijt te kunnen, maar ik vrees er voor dat ik er niet veel meer bij aan zou kunnen schaffen   :( Dat zou indd al vlak moeten lopen, ik zal eens kijken of ik daar nog wat neer kan leggen, maar de lengte zal beperkt blijven..

Op dit moment heb ik de volgende treinen:

DE-1 41 (sound), DE-1 47, Koploper, Sprinter, ICE-3, Regio Shuttle DB-AG 2x, Loks: 1838, 2299, 2456, 1008, BR 80, BR 23 (sound).
en nog 4 PLAN-E rijtuigen en 3 Duitse rijtuigen  (y)

Greetz Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 29 August 2010, 14:05:34 »
Ah, okay, dan snap ik hem, is dat zoiets?

Mooie verzameling treinen trouwens. De enige die denk ik een uitdaging bieden kwa lengte zijn de ICE en de koploper. De rest past wss wel. Overigens zou je kunnen overwegen je schaduwstation twee tot drie keer zo lang te maken, door de rechter wissel straat een kwartslag te kantelen en naar de onderzijde van de oostkant te verplaatsen. Opstel sporen met een bocht erin in een schaduwstation zit echt niemand er mee.... (voor het vergeijk: baanplan Wassedam schaduwstation). Let ook op de verschillende opstelling van de wissels, waardoor alle opstelsporen even lang zijn.

Gerard

PS: Amerikaanse uitdrukking, "hey, that's just my two cents", zoiets als: nou, dat was het, ik hoop dat het helpt, of zo...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #37 Gepost op: 29 August 2010, 14:25:02 »
Ziet er goed uit... de ruimere bochten doen beter aan. Je zou nog eventueel met flexirails kunnen werken... Goed R2 is niet echt erg als kleinste maat :) dat kan nog net goed gaan... Hoe lang zijn je perronsporen? Want een trein van 5 wagons met locomotief is al ongeveer 1700mm... Inderdaad een goede oplossing voor het schaduwstation. De kopsporen kan je goed gebruiken voor treinstellen en trekduwcombi's...

Succes met tweaken van het ontwerp :) !

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #38 Gepost op: 29 August 2010, 14:28:35 »
@ Gerard

Het komt in de richting maar ik bedoelde deze:

Bedankt! (y) Ik heb ook nog een König Ludwig Zug van Trix, maar die staat in zijn vitrine  ;D
Ik zag gisteren trouwens een aantal filmpjes van jou op internet, ook een mooie verzameling!  ;) Vooral die Mehano G1206 van ACTS met sound! Erg mooi model! Ik hoop dat die van Piko ook zo mooi zal worden! Heb hem al besteld namelijk..

Dat is indd een goede tip! Ik zal eens proberen het schaduwstation zo neer te leggen.
Bedankt! (y)

Greetz Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 29 August 2010, 14:30:27 »
... Ik zal eens proberen het schaduwstation zo neer te leggen...

Ben benieuwd!

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #40 Gepost op: 29 August 2010, 14:37:06 »
@ Ronald

Ik heb nu drie perronsporen in het ontwerp gemaakt met de volgende lengtes: 1.40m, 1.00m en 0.80m. Het liefst had ik twee sporen van 1.40m of 1.60m gehad, maar dit werd wel heel erg lastig  ;). Mijn ICE en Koploper zouden precies aan dat perron van 1.40 moeten kunnen stoppen  ;D. Het enige nadeel is wel dat andere treinen, zoals de 1838 met 3 rijtuigen aan het perron van een meter zouden moeten stoppen wanneer dat andere perron bezet zou zijn, dit is minder mooi, maar wellicht vind ik daar nog een oplossing voor  ;)

Het scheelt dat ik eigenlijk geen treinen heb van 1.70m omdat ik daar nooit de ruimte voor heb gehad, jammer genoeg  ::)

Bedankt (y) Dat zal vast goedkomen, ik ga het schaduwstation nog even onder handen nemen na een tip van Gerard! Dus die verandert wellicht nog..

Greetz Johan

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #41 Gepost op: 29 August 2010, 15:35:07 »
Ben benieuwd!

Bij deze:

Sporen zijn op deze manier niet allemaal even lang, maar het middelste spoor is op deze manier wel extra lang!

Greetz Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 29 August 2010, 19:17:47 »
Hey Johan,

Da's wat ik bedoelde (ongeveer). Afhankelijk van hoe ver je oostelijke spoor nog vlak loopt, zou je er voor kunnen kiezen om de drieweg- en twee gewone wissels nog verder naar beneden te brengen, liefst zelfs tot onderaan het oostelijke rechte stuk.

Er is strikt genomen trouwens ook geen reden om nog rechte stukken in het schaduwstation te laten zitten. Als je met flex railsen werkt, dan kun je mooie lange bochten tussen je wisselstraten leggen.

En als je dan je drie kopsporen tegen de andere wisselstraat aan laat aansluiten, dan kun je de treinen die er staan laten uitrijden, ook als het binnenste opstelspoor bezet is. Dat kan nu niet.

Succes!

Gerard

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #43 Gepost op: 29 August 2010, 20:32:36 »
@ Gerard

Het was inderdaad niet helemaal zoals jij het bedoelde, maar dit kreeg ik echter niet voor elkaar. Omdat de rails dan te ver naar binnen kwam, en over het frame zou komen te liggen. Ik heb zojuist nog even geprobeerd om met flexrail alles in een flauwe bocht te leggen, maar ik moet die bocht dan toch weer aardig hetzelfde leggen als met de gewone railstukken omdat ik anders weer buiten het frame kom.

Ook het aansluiten van die 4 kopsporen op de andere wisselstraat lukte hierdoor niet..
Ik denk dat ik dit ontwerp dan ook niet veel meer zal gaan wijzigen, wellicht nog wat extra sporen toevoegen, maar dat kan bij de bouw uiteindelijk ook nog wel  ;)

Het zichtbare gedeelte vind ik ook beter geworden met de tips van hier  (y) Ik vraag me alleen nog af of ik voldoende kan dalen bij het onderste spoor dat naar het schaduwstation loopt  ???

Greetz Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 29 August 2010, 20:49:00 »
Ah ja, het frame. dat stond niet op de tekening, daar had ik dan ook niet meer aan gedacht... En voor je helling: <= 3% (3cm / meter stijgen of dalen) aanhouden, komt het altijd goed.

Succes!

Gerard