Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47355 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #165 Gepost op: 25 december 2021, 21:36:14 »

Vallei van de Têt,  prachtig gewoon.   In de jaren 1980 van Sureda aan de kust door het dal naar het Cerdagne-plateau.
Hebben daar in dat smalle dal één van de meest waanzinnige, knetterende onweders ooit meegemaakt .  Gelukkig zaten of reden we in onze persoonlijke kooi van Faraday. ( zijnde een VW Golf2 )

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #166 Gepost op: 25 december 2021, 22:00:14 »
Was dat toen met die overstromingen in Frankrijk? Toen was ik ook in de Pyreneeën en heb de bergen tijdens die donderbuien horen kraken. Ik was niet bang maar kneep hem behoorlijk. Direct daarop ben ik naar huis gesneld (gewoon in de Opel Kadett E) en de volgende dag was het nieuws. Enkele grote wegen waren afgezet. Of was dat in de 1990er jaren? Mijn geheugen...

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #167 Gepost op: 25 december 2021, 23:13:45 »
Wat een gave baan wordt dit zeg met mooie technieken, Hou ik wel van, ga je project verder volgen.

Groet Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #168 Gepost op: 26 december 2021, 01:12:02 »
Heftig, die scheur  :o is dat een foto die jezelf gemaakt hebt? Er zit wel wat overcapaciteit in de staven, maar ik krijg de kriebels van zo'n foto.

....
Dat gaatjes boren zul je vast niet met de Rheense brug(gen) gedaan hebben.  :) Ik heb de bouw wel gevolgd destijds, toen was ik al bezig met mijn eerste brug. Imposant, daar is dit een spek en bonen brugje bij.

Nee, inderdaad, daar had ik een vrij vast patroon van prikken en heb er echt gecontroleerde serieproduktie van gemaakt. Moest ook wel, anders raakte ik de tel kwijt. Ik heb nog steeds een doosje met overtollige schetsplaten en profieletjes  ;D . Klinknagels vallen er ook niet zomaar uit, een klinknagel is gloeiend als hij erin wordt gestoken en plat / bol wordt gehamerd, dus er zit nog veel (krimp)trekspanning in elke klinkverbinding. Maar breken en eruit vallen; het kan wel......   ::)

Maarrem niks geen geprutsbrug, niet de lengte maakt uit, maar de gecompliceerdheid! En de werkelijkheidsgetrouwheid natuurlijk. En op beide scoor je hoog in de punten! Mooi ding, hoop deze brug nog eens in het echt te zien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #169 Gepost op: 26 december 2021, 09:29:28 »
Prachtig(e) werk en ideeën  (y), Trouwens is de prijs houtlijm gevoelig gestegen wegens de grote vraag op de wereldmarkt naar houtlijm  ;D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #170 Gepost op: 26 december 2021, 11:27:16 »
Gert, de foto's heb ik zelf gemaakt. In 2015 heb ik een weekje gekampeerd in de omgeving. Met camera, rolmaat, potlood en papier heb ik vooral de brug extra goed 'bekeken'.

Ook van het stadje, fort, station en omgeving heb ik al wandelend tientallen foto's genomen. Natuurlijk ook een retourtje Latour de Carol in het gele treintje meegemaakt. Het was slecht weer toen, dat betekende korting op het kaartje, maar in de open wagen zitten, dat was er niet bij, met mijn zomerse overhempje. Het was in augustus, maar steenkoude regen.

Tevens een toer met mijn autootje langs de route gemaakt op Rn 116. De vele woningen met hun typische muurreclame ter inspiratie vastgelegd. En veel stations en kunstwerken op de route kwamen daar nog bij.

In mijn vorige woning had ik nog plannen het hele station na te gaan maken (in de woonkamer zelfs), maar na een verhuizing en vooral toen ik ontdekte dat Fransen er ook mee bezig zijn, werden de immense plannen gereduceerd tot het stukje rondom st Pierre, waarmee ik nu bezig ben.

Als het gaat lukken, zou ik ooit een module willen afbouwen om aan te sluiten bij dat wat een Fransman al bijna afgebouwd heeft: station Villefranche de Conflent.

Voor nu: het begin van het vervolg is er, en ik ben aangenaam bezig.
 
Peter, ik denk dat de technieken van nu (had ik maar beter mijn best gedaan op school, vooral met rekenen) het wel zonder houtlijm kunnen doen, zoals 3D printen, etsen, laseren, frezen en zo.. Gelukkig heb ik mijn portie houtlijm veilig gesteld, ik doe het wel 'met de hand'. :D
« Laatst bewerkt op: 26 december 2021, 20:43:46 door HuubvG »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
« Laatst bewerkt op: 26 december 2021, 20:17:00 door metpetergaathetbeter. Reden: link toegevoegd »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #172 Gepost op: 26 december 2021, 20:35:30 »
Ja mooi! Ik zag ze hier laatst ook op het forum, het ging over klinknagels op daken van rijtuigen, met een link naar een verkoopsite. Je hebt best kans dat ik dat ga proberen. Op rollend materieel (zelfbouw of niet) zie je nog eerder als het met de hand gedaan is en moet het strakker, omdat de blik ernaar toegetrokken wordt. Op de brug zijn deze details straks van minder belang, omdat je naar het geheel kijkt. Ik laat het mooi zo.  :)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #173 Gepost op: 27 december 2021, 11:18:21 »
In het echt is die ook al verschillende keren opgelapt sinds het begin van de vorige eeuw.

En dit? ^  ???

Dit is wel zeer uitzonderlijk voorbeeld van de Franse slag.
Als gewezen constructeur wordt ik hier wel een beetje zenuwachtig van.
Een voorbereid scheurvlak en onderbroken trekplaat en dus sterk verminderde draagkracht.
Waarom ???? Eric

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #174 Gepost op: 27 december 2021, 12:10:51 »
Ben geen ingenieur, maar die inscheuring lijkt zo netjes, niet rafelig. Alsof het de bedoeling is/was. 
Plus het feit dat er uitdrukkelijk bijgeschilderd werd, ook aan de binnenzijde van de  'rupture'  .
De twee omgeplooide punten recht-slaan of -trekken en herverbinden met een extra schetsplaat of gelast, is toch niet zo'n complexe herstelling.
   
« Laatst bewerkt op: 27 december 2021, 12:13:21 door hervé »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #175 Gepost op: 27 december 2021, 12:29:36 »
Ik ook niet, maar het lijkt of er eerst een knik in is gekomen - niet door mensenhanden lijkt me - die verder uitgeslepen is in de V-vorm. Er is een extra u balk achter gemonteerd, 3 van de 4 bouten zijn te zien op de foto.

Het duurt niet lang meer of die is niet meer verder op te lappen en moet vervangen worden. Als mensenhanden dit in 1910 nieuw konden maken, zou dat nu toch ook weer kunnen? Ja ik weet, dat kost wat, maar daar is toch het Unesco potje voor?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #176 Gepost op: 27 december 2021, 13:47:04 »
De natuurstenen die de brughoofden vormen, lijken me op het eerste gezicht meerhoekig. (zeshoekig).
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2219-61ade43f83d1a.jpg

Jacques Le Plat gebruikt dit type voor zijn (noordoost-Franse) aanbruggen:   
http://www.ferbach.be/images/dcf/obermuhl4-1x.jpg
http://www.ferbach.be/frames_uk/dcf/ukdcfmain2.htm       (  2020 )   ( tongewelf linkerzijde, onder die open B-wagen met stammetjes )

 >   Decapod   Pierres Hexagonales   nr. 5920: 
      https://www.forum-train.com/gal/albums/userpics/11179/normal_5920_11_G.jpg  (ForumTrain)
« Laatst bewerkt op: 28 december 2021, 14:29:10 door hervé. Reden: toevoeging »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #177 Gepost op: 01 maart 2022, 16:49:18 »
Dankjewel Hervé.

Voor wie eens op diens gemakje wil bekijken hoe de Fransman JP Dereux station VVB in model bijna helemaal nagemaakt heeft, volg deze link eens, maar wel de tijd nemen. Smullen nietwaar?

Ik kijk wel uit om dat te willen gaan kopiëren, maar vanaf het station, na de eerste brug, bouw ik er graag een bescheiden stukje bij.

Toen ik daar in 2015 aan het rondneuzen was, kwam ik op gekke/leuke ideeën. Even uit VVB richting Ppn kwam ik een leegstaand gebouw tegen en ik zag me daar al zitten als kraker om aldaar aan het gele treintje in het echt en op schaal te prutsen. Even een beetje opknappen, spulletjes uit Nederland meenemen en gaan...


Twee winters geleden al wilde ik er opnieuw heen om de omgeving te bekijken en foto's te maken van het winterlandschap. Aangezien er meer virussen zijn dan het alom bekende modeltreinenvirus, moest ik daarvan afzien.


 Die ruimte...  :angel:


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #178 Gepost op: 19 juni 2022, 18:49:28 »
Even een teken van leven, het draadje ligt al even stil en de bouw ook. Ik ben dit begonnen met de gedachte dat ik iets van het mooie station zou kunnen bouwen. Liefst het hele station met alles erop en eraan. Als ik het kon, was het allang gelukt. Hier past enige bescheidenheid aan deze kant. Ik wil toch graag een heel klein gedeelte van het spoor naar Villefranche de Conflent (gare VVB = Villefranche-Vernet-Les Bains) nabouwen.

Tijdens de voorbereidingen hebben de Fransen lekker mee zitten kijken en dachten: kom, laten wij de daad bij het woord voegen (wink, quasi plagerig bedoeld). Gelijk hebben ze, het bestaat per slot in hun land. Nogmaals de link naar een modelspoorbouwer wiens kwaliteiten ik nooit zal kunnen evenaren. Alle eer aan deze persoon; hij heeft inmiddels het hele station in 1/87 afgebouwd. Mooi!

Nu ga ik door met de stalen brug en omgeving. Direct haaks op die brug ligt de stenen brug 'Pont St Pierre'. De tekening in Paint uit het begin en uit Baanplannen laat ik hier nogmaals zien, maar dan met een zwart rechthoekig kader van wat ik wil maken.



Dan wil ik hierbij dit draadje over het station (dat er niet gaat komen) beëindigen en een nieuw draadje starten met als titel: 'Pont Saint Pierre a Villefranche de Conflent', met als laatste nieuws dat ik onlangs de stalen brug een sausje (wet wash) heb gegeven van terpentine met beits, die ik over had van een poging om wat cipressen van venkelscheuten uit de tuin te conserveren.

Plus foto:








Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #179 Gepost op: 20 juni 2022, 09:15:47 »
Huub,  Plaats hier aub de link naar je nieuwe draadje. Ik ben benieuwd. Eric