Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47366 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #90 Gepost op: 11 november 2013, 20:50:29 »
Huub,

In mijn Youtube suggesties lijstje zag ik de volgende video staan, moest meteen aan jouw topic denken:

Ligne de Cerdagne | Mit dem Kanarienvogel durch die Pyrenäen - Eisenbahn-Romantik

Helaas kan ik het fimpje niet embedden hier :(
Gr,

Jan Willem

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #91 Gepost op: 12 november 2013, 09:52:42 »
Leuk filmpje ook, bedankt.  Ik heb ook ooit een 'Führerstandmittfart' opgenomen, maar die vind je op You tube ook wel terug.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #92 Gepost op: 07 december 2014, 17:19:52 »
Ben ik weer, na een tijd met andere dingen druk te zijn geweest, waardoor de plannen in de koeling hebben gewacht. De laatste maanden heb ik wat vaker ingelogd hier omdat nieuwe plannen rijzen. In de loop van 2015 is het opknappen van mijn woning gereed en is de woonkamer geschikt voor het vervolg.

Ook heb ik de laatste tijd met behulp van Google gezocht naar nieuwe foto's en wetenswaardigheden omtrent train jaune en weet je wat? Inmiddels wordt ze vanaf 2013 in model gemaakt in H0m en verkocht. Ook de rails met derde stroomrail worden verkocht. Link naar trainsdantan.

Tevens is er in 2013 door verschillende Franse verenigingen een modulebaan gemaakt en tentoongesteld, die ik al meermalen watertandend heb zitten bekijken via deze link die plaatjes met geluid geeft, en deze met bewegende beelden zónder geluid. De beelden spreken voor zichzelf, ik zou zeggen bekijk ze eens. Het was in oktober 2013, railocean, train catalan. Daar had ik bij moeten zijn, het is me helemaal ontgaan. Er zijn veel films en foto's gemaakt toen, je vindt ze als je zoekt op railocean 2013.

Verder een YouTube film uit 1950 en een uit 1968, prachtige beelden, erg inspirerend. Mooie, scherpe beelden van tv Arte, waarin het vooral over Villefranche de Conflent én Fort Liberia gaat, maar ook met mooie beelden van het station Villefranche - Vernett-Les-Bains en het gele treintje.

Hier een FB artikel over de bouw van train jaune, die de Franse bouwers vorig jaar meekregen. Helaas lukt het mij niet om de Franse teksten te vertalen via een vertaalsite, de tekst laat zich niet kopiëren.

En zelf? Heb ik nog niks gedaan sinds de brug. De brug viel me tegen, niet op schaal, te klein, teveel 1 op 100. Afknapper wel, heb overwogen om opnieuw de brug te gaan maken en dan op echt schaal. Zou graag eens vergezeld met een rolmaatje daarheen gaan, wie weet komend jaar wel.

Binnenkort meer over de plannen om station VF in mijn woonkamer, en een stukje van het vervolgtraject van het gele treintje in de tuin, te gaan bouwen. In mijn hoofd vordert de bouw al aardig. Het hoeft niet af, ik zie wel hoever ik kom. Gewoon een leuk plan, aardige bezigheid.

Edit1 linken controleren en evt verbeteren
Edit2 het kopiëren en vertalen lukt al
« Laatst bewerkt op: 07 december 2014, 18:17:25 door HuubvG. Reden: zie edtits »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #93 Gepost op: 07 december 2014, 18:39:00 »
Goed om te zien dat je nog leeft Huub ;) ben benieuwd naar het vervolg.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #94 Gepost op: 15 oktober 2015, 14:17:06 »
Nee, ik heb niet in stilte doorgewerkt aan het plan en ik kan dus niks laten zien, zoals WimR hoopte in een paar berichten terug. Wel ben ik doende geweest met andere dingen. Het laatste dat gedaan moest worden, vóórdat ik echt met de bouw kon beginnen, was het egaliseren van de vloer in de woonkamer, waar het station van Villefranche gaat komen. De baanbouwplannen hebben in mijn hoofd niet stilgestaan en hebben steeds vastere vormen aangenomen. Ook heb ik besloten hélemaal opnieuw te beginnen, met andere materialen.

De verbouwing

De woonkamervloer van mijn naoorlogse huurwoning is van hout. De constructie is te licht waardoor de delen zijn gaan doorzakken. Woningbouw wilde niks doen, had over de 12mm planken al eens multiplex platen gelegd van 18 mm dik, maar die zijn dus net zo ver doorgezakt, tot bijna 2 cm op een paar plekken. Nu heb ik zelf een goedkoop alternatief gevonden voor de peperdure 'vezelversterkte egalisatiemortel voor houten vloeren'. Daartoe heb ik veel papier-maché gemaakt met behanglijm, houtlijm, acrylaatlit en DAS-klei erdoorheen gemengd. Dat heb ik vóór het egaliseren met tegellijm gemengd en de vloer aangesmeerd, stukje voor stukje.
 
De laatste bedden zijn geëgaliseerd. Nu nog drogen, groene ondervloerplaten, dampfolie erover en dan kan de vinyllamminaat gelegd worden.

Na het egaliseren had ik vier emmers papier-maché over. Deze heb ik in diepvrieszakken gedaan en ingevroren. In plaats van groenten en kruiden uit eigen tuin, pizza's en kiloknallers, nu dus een diepvries vol met hobby materiaal.

Eerlijk waar!


Oké, een broodje om elke dag een paar plakken van te nemen, en een paar zakjes vlees konden er nog nét bij. De vier verschillende emmers papier-maché waren verschillend van structuur en kleurstof, die ik er al bij gedaan had.  Met een watervaste viltstift heb ik de soorten gemerkt. Als ik ga beginnen met de PM, kan ik er bijvoorbeeld vier zakken uithalen om te ontdooien, van elke soort één.


En dit is dan de vloer waar de baan op komt te staan. Links het bureau van waaruit het station bestuurd gaat worden. Rechts zie je wat karton/papier platen staan, waarmee ik al een plan 1 op 1 op de vloer uitgelegd heb.

Baanplannen

Er moet wel gesneden worden in de afmetingen als ik het hele station op schaal wil nabouwen. Geen probleem, het is niet mijn streven om de werkelijkheid zo getrouw mogelijk na te bouwen, het gaat mij om een impressie.


De aloude messing rails en wissels van Fleischmann heb ik nog steeds in huis, kan ze nergens meer voor gebruiken, behalve voor het uitleggen van een baanplan. Van links komt het gele treintje het station binnenrijden, van rechts de normaalspoorstrein uit Perpignan. Als twee vorken die in elkaar schuiven, komen de beide trajecten dus hier uit. Links boven komt op de berg het fort Liberia, links onder het stadje, rechts, zie volgende foto, komt een klein stukje van een verlaten normaalspoor.

De drie sporen geheel rechts worden door een afneembare berg bedekte opstelsporen.

Nog een plan, hier is de rivier la Têt al in beeld als grijs karton en de bergen wat XPS met vliesdoek erover.

Omdat het een groot oppervlak is, moet de baan in stukken verdeeld worden, die makkelijk te verplaatsen zijn, om overal bij te kunnen komen.

Na het uitleggen van de rails op de vloer, is het zaak om het geheel in mijn hoofd op te slaan, en  daarna 'uit mijn hoofd' te gaan bouwen.

Geweest!

Afgelopen augustus heb ik de stoute schoenen aangetrokken, de Fiat Cinquecento volgeladen met kampeerspullen, mezelf vermomd als toerist en ben een week wezen toeren, wandelen, wandelen en honderden foto's maken. Natuurlijk de rit heen en terug naar Latour gemaakt.

En bovenal: de 'Pont St Pierre' zélf van alle kanten bekeken en opgemeten, duimstok, pen en papier paraat!

Ook de prachtige stenen brug heb ik nu van dichtbij gezien.

De bouw

Eerst wat afkortingen voor het gemak:

Witte bolletjes piepschuim = EPS
Roofmate, styrodur etc = XPS
Platte polystyreenplaat (ook wel styreen genoemd), profiel, niet geschuimd polystyreen = PS

Deze materialen zal ik veelvuldig gebruiken, in plaats van hout en metaal, vandaar. Zowel de onder als de bovenbouw wordt zo licht mogelijk qua gewicht, dus deze materialen zijn ideaal voor mijn plannen. Temeer omdat ze ook nog stevig, stijf en sterk zijn, en weinig last krijgen van kromtrekken. Bovenal heel makkelijk te bewerken.

De woonkamer is momenteel een soort werkplaats.

Schuim snijden met warmtedraad, wat een vinding! Geruisloos, stof- en splintervrij, bijna reukloos als je het goed doet.

De eerste twee delen zijn in de maak, daar waar de bergen komen.

Ze staan tegen elkaar aan, zijn beide in alle richtingen af te stellen, zodat ze altijd passen.

Poten als van olifanten, stabiel. Stelbouten met PS voor het afstellen.

Wanneer ik de contouren uit deze delen gesneden heb, kan ik kijken hoe hoog de achtergrond moet komen. Nu kan ik daar nog goed bij. Ik kan de delen nog verder van de muur af zetten. Naderhand is er =>35 cm tussen muur en bergdelen. Ik kan de delen dan tegen de muur zetten om bij de baan te kunnen.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2015, 19:16:18 door HuubvG »

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #95 Gepost op: 15 oktober 2015, 21:16:16 »
Geweldig bouwplan hou ons op de hoogte !

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #96 Gepost op: 15 oktober 2015, 21:28:15 »
interessante bouwwijze.

ben benieuwd naar de volgende innovatieve stappen  (y)

Groeten Martijn 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #97 Gepost op: 15 oktober 2015, 22:48:21 »
Begrijp ik het nou goed? Ga je de hele woonkamer volbouwen met een treinbaan?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #98 Gepost op: 15 oktober 2015, 23:39:51 »
Is dat gek dan?
NIET VAN DAT BENAUWDE.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #99 Gepost op: 16 oktober 2015, 06:46:26 »
Effe vandaag dit aan mijn vrouw voorleggen, moet kunnen om op de zolder te gaan wonen :P
Wat een baan (y)
Wat is dat voor vliesdoek, wat je gebruikt, is het makkelijk te scheuren?

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #100 Gepost op: 16 oktober 2015, 07:31:37 »
lekker bezig, goed gedaan bouwen in de woonkamer, vinnut wel leuk (y) (y) (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #101 Gepost op: 16 oktober 2015, 07:53:56 »
Is dat gek dan?
NIET VAN DAT BENAUWDE.
Het is niet gebruikelijk, ben wel jaloers op die grootte!  ;) :D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #102 Gepost op: 16 oktober 2015, 08:18:40 »
Effe vandaag dit aan mijn vrouw voorleggen, moet kunnen om op de zolder te gaan wonen :P [ ... ]
Tja ik woon alleen, zit vaak achter mijn bureau aan de pc. Tv kijken kan ik boven doen, dus weg met die hangbank, en met mijn sociale contacten heb ik afgesproken dat ik wat vaker naar hen ga ipv zij naar mij...
Citaat
[ ... ] Wat is dat voor vliesdoek, wat je gebruikt, is het makkelijk te scheuren?
Dat is groeivliesdoek, wordt in de landbouw en door moestuiniers gebruikt om over gewassen heen te doen, tegen vorst/insecten.
Het is sterk, maar je kunt het scheuren. Knippen gaat beter. Waarom wil je het scheuren, waar zou je het voor willen gebruiken?
Ik had het nog in huis, ben niet van plan het voor de echte bouw te gebruiken, wilde gewoon even een idee krijgen van de bergen.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #103 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:51:10 »
Nee laten we dat maar niet doen, verhuizen naar de zolder ;D ;D
Ik zoek nog goed scheurbaar vliesdoek om gras op te zaaien :P



Zo kan ik stukjes afscheuren en op plakken op de baan.

Indrukwekkend wat je gaat maken, ben benieuwd naar het vervolg.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #104 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:15:47 »
Ik volg je bouwsels met bewondering maar ik ben daar voorlopig nog niet aan toe.  :) Mooi wat je maakt, maar ik denk dat dat vliesdoek wat vervelende eigenschappen heeft. Het laat zich moeilijk verlijmen of verven met de gangbare soorten lijm en verf.
Heb al geprobeerd het als versteviging op XPS en EPS te lijmen, maar nee, niet echt een succes. Alleen voor rechte vlakken gebruik ik wel vliesbehang, dat krimpt niet en daar wordt een XPS of EPS plaat sterk van en zakt niet meer door. Maar daar heb jij niks aan.

Ik denk wel dat jij het kan gebruiken als je een goeie manier vindt om er wat aan vast te plakken.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 17:21:08 door HuubvG »