Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 22:55:55
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:50:57
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 22:47:52
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 22:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 22:18:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 22:07:51
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
Vandaag om 21:52:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 21:46:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:40:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:39:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 11500 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Stroomafnemers
« Reactie #15 Gepost op: 11 January 2007, 14:11:35 »
Bij ons in Zwitserland geldt dat minimaal 1 stroomafnemer naar boven moet zijn. Welke speelt geen rol meer. Echter bij Autotreinen moeten die stroomafnemers geheven zijn die het verste van de voorruiten van de auto's zijn. Verder gelden er nog regels voor het rijden door tunnels. Bij BLS trajecten geldt er geen beperking, bij SBB is het 2 loks max. 140, 3 loks 125 en 4 loks max. 100 Km/h

Groeten uit Zwitserland

Bas

FrankB

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #16 Gepost op: 11 January 2007, 14:24:04 »
Bedankt tot dusver al voor alle reacties, wist niet dat er zoveel achter zou zitten over welke stroomafnemer wanneer omhoog te doen. Dus toch logica!

Groeten,

Frank Bouwhuis

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Stroomafnemers
« Reactie #17 Gepost op: 11 January 2007, 15:20:02 »
Enkele jaren geleden ben ik met de glacier express door CH gereden op sommige afdalingen zag ik in bochten dat de stroomafnemers van beide locs naar beneden waren heeft iemand hier uitleg voor?

John

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Stroomafnemers
« Reactie #18 Gepost op: 11 January 2007, 15:59:29 »
Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt. Het zorgt er dus voor dt de bovenleiding niet beschadigd. Op stroomafnemers zitten schuitjes gemonteerd die er voor zorgen dat tijdens het rijden de druk op de draad gelijk blijft. Dat loks tijdens stationnementen en lang stil staan 2 stroomafnemers op hebben staan heeft te maken met het feit dat er ij het weg trekken anders een te grote stroom onstaat op 1 punt wat weer doorbranden tot gevolg kan hebben.

Lijkt mij nog al moeilijk bij multi courant loks, die zijn afhankelijk van de spanning op de bovenleiding en hebben dus geen keus !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Stroomafnemers
« Reactie #19 Gepost op: 11 January 2007, 16:04:20 »
En dan zijn er ook nog altijd de uitzonderingen. Ik zag deze week de 1601 in R'dam Alexander langskomen met de voorste stroomafnemer op.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #20 Gepost op: 11 January 2007, 16:09:04 »
Goederentreinen rijden wel eens met de voorste op ja, zie deze foto van Nico Spilt.

Wat is trouwens de NL stroomafnemer van de BR 189? Ik heb een foto in de RM gezien van een 189'er met 2 stra's op, kennelijk kan dat dus gewoon?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Stroomafnemers
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2007, 16:29:58 »
Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.
Wat is de reden daarvan:
- ligt dat aan de spanning
- of de verschillen in  van kwaliteit van het materiaal
- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Stroomafnemers
« Reactie #22 Gepost op: 11 January 2007, 16:32:39 »
Wat is trouwens de NL stroomafnemer van de BR 189? Ik heb een foto in de RM gezien van een 189'er met 2 stra's op, kennelijk kan dat dus gewoon?

Ik dacht de 2 binnenste (DC stroomafnemers). En van de buitenste (AC stroomafnemers) is er 1 voor Duitsland/Oostenrijk en de andere voor Zwitserland.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Stroomafnemers
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2007, 16:33:58 »
En dan zijn er ook nog altijd de uitzonderingen. Ik zag deze week de 1601 in R'dam Alexander langskomen met de voorste stroomafnemer op.

Kan ook te maken hebben met een defecte achterste.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #24 Gepost op: 11 January 2007, 16:40:52 »
Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.
Wat is de reden daarvan:
- ligt dat aan de spanning
- of de verschillen in  van kwaliteit van het materiaal
- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.

Op volgorde: Jah, nee, kan best wel. Duitse locs hebben bijvoorbeeld voor Zwisterland een aparte stroomafnemer omdat in Zwitserland een ander profiel van vrije ruimte is en de Duitse te breed is. Van enkele Belgische locseries weet ik dat die niet in Nederland mochten komen omdat koper van hun sleepstukken de rijdraad in Nederland te snel deed slijten.

@Albert: Bedankt, dat is op zich best logisch eigenlijk :-[
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Stroomafnemers
« Reactie #25 Gepost op: 11 January 2007, 18:21:24 »
er situaties waarin juist de voorste op moet. Dat is het geval wanneer er dubbeltractie is of wanneer de eerste wagen auto's vervoert. In beide gevallen dient dat om te voorkomen dat slijpsel en andere rotzooi het glas van de ruiten (van de tweede loc, hetzij van de auto) beschadigt.
Is dat bij het met 2 locs rijden niet juist om de belasting van de bovenleiding te spreiden waardoor die minder hard slijt.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #26 Gepost op: 11 January 2007, 19:05:18 »
Ook ;). De druk wordt beter verdeeld. Bij een nez cassé (1600-familie) gaat het voorruitargument inderdaad niet op, maar bij veel andere locseries wel.

Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.
Wat is de reden daarvan:
- ligt dat aan de spanning
- of de verschillen in  van kwaliteit van het materiaal
- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.

Schuiten zullen nooit volledig van koolstof zijn: koolstof is een belabberde geleider ;D. Wel is het inderdaad erg slijtvast, daarom vind je vaak een mix van koper en koolstof (geldt niet alleen voor de NS). De verschillende stroomafnmers hebben inderdaad in de eerste plaats te maken met verschillende spanningen, maar zoals Rick al aangeeft zijn bijvoorbeeld SBB-stroomafnemers anders - naar ik meen hebben ze smallere schuitjes - dan DB-stroomafnemers terwijl het om dezelfde spanning gaat. Dit heeft dan te maken met het profiel van vrije ruimte.

Een leuk detail betreft Frankrijk: in het zuidwesten vind je bovenleiding van het type "Midi" (1500 V gelijkstroom). Deze bovenleiding kenmerkt zich onder andere door een grote uitslag in zijwaartse richting. Nu hebben de meeste bicourante machines in Frankrijk twee stroomafnemers: een brede voor 1500 V, en een smalle voor 25 kV (het wil zelfs wel eens zijn dat de 1500 V-stroomafnemer óók een smal schuitje heeft om als noodvoorziening te dienen bij defecten). Die locs mogen dus absoluut niet in het Midigebied rijden, omdat daar minstens twee stroomafnemers brede schuitjes moeten hebben vanwege de uitslag.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Stroomafnemers
« Reactie #27 Gepost op: 11 January 2007, 19:08:30 »
Ik heb ook wel eens gelezen dat in Duitsland de achterste stroomafn.  op moet wegens het feit dat als met de voorste wordt gereden en deze door wat voor oorzaak  wordt afgebroken dan zou deze str** de achterste kunnen beschadigen. Als de achterste onklaar raakt kan nog met de voorste verder gereden worden.  Jaap

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Stroomafnemers
« Reactie #28 Gepost op: 11 January 2007, 19:22:32 »
koolstof is een belabberde geleider ;D. Wel is het inderdaad erg slijtvast, daarom vind je vaak een mix van koper en koolstof (geldt niet alleen voor de NS).
Niet helemaal het goede verhaal. Koolstof is helemaal niet zo slijtvast, het slijt veel sneller dan koper, en dat is nou juist de bedoeling. Door de slijtage aan de koolstofstrip te laten plaatsvinden slijt de bovenleidingdraad minder snel. En zo'n koolstofstrip is makkelijker te vervangen dan kilometers bvl.
Er zijn twee redenen waarom er koper aan de koolstof wordt toegevoegd: verbeteren van de geleiding, zoals je zelf ook al opmerkt, en omdat zonder kopertoevoeging die koolstof wel erg snel slijt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #29 Gepost op: 11 January 2007, 19:35:00 »
Excuus, je hebt gelijk. Koolstof (in de vorm van grafiet) slijt idd erg snel en dat moet ook. 't Was erg vroeg vanochtend ;D ;D.