Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 10300 keer)

FrankB

  • Gast
Stroomafnemers
« Gepost op: 09 januari 2007, 21:55:29 »
Hallo allemaal,

Misschien een echte vraag voor een leek maar zit er nog logica in de opgelaten stroomafnemers? Ik dacht eerst altijd dat de opgelaten stroomafnemer de knik in de rijrichting had zodat hij als het waren getrokken over de bovenleiding gaat, later zag ik dat dit niet opging. Ook zie ik regelmatig een locs met beide stroomafnemers omhoog staan. Kan iemand dit uitleggen?

Groeten,

Frank Bouwhuis

intercitystephan

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2007, 22:02:59 »
Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt. Het zorgt er dus voor dt de bovenleiding niet beschadigd. Op stroomafnemers zitten schuitjes gemonteerd die er voor zorgen dat tijdens het rijden de druk op de draad gelijk blijft. Dat loks tijdens stationnementen en lang stil staan 2 stroomafnemers op hebben staan heeft te maken met het feit dat er ij het weg trekken anders een te grote stroom onstaat op 1 punt wat weer doorbranden tot gevolg kan hebben.

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2007, 22:12:21 »
De actie "twee stroomafnemers op" vind je alleen onder de relatief lage spanningen van de gelijkstroombovenleiding, onder wisselstroom is dat niet nodig. (Bij de SNCF moet het om een treinlengte gaan van meer dan 6 rijtuigen en een stationnement van meer dan 1 minuut, de NS zal ook wel zo'n soort regel hebben).

Overigens wordt ook met twee stroomafnemers op gereden als de bovenleiding berijpt is, en zijn er situaties waarin juist de voorste op moet. Dat is het geval wanneer er dubbeltractie is of wanneer de eerste wagen auto's vervoert. In beide gevallen dient dat om te voorkomen dat slijpsel en andere rotzooi het glas van de ruiten (van de tweede loc, hetzij van de auto) beschadigt. Ook als de stroomafnemers verschillend zijn (voor verschillende spanningen en/of landen) kan het natuurlijk zijn dat de voorste omhoog staat, aangezien men dan de meest geschikte moet gebruiken.

In welke richting de knik loopt is meer een keuze van de ontwerper ;D. Locs van Franse makelij hebben vaak de opstelling _>___<_, terwijl Duitse fabrikaten vaak de omgekeerde opstelling hebben: _<___>_

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stroomafnemers
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2007, 23:06:39 »
Bij de Hondekop hadden ze toch ook altijd de voorste pantograaf op i.v.m. evt. brandschade op de vouwbalg door vonkvorming als de andere panto op staat.

Groeten Stephan (die er van baalt dat de boeken electrische treinstellen deel 1 en 2 uit het bestand van de bieb zijn gehaald)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Stroomafnemers
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2007, 23:14:22 »
Twee stroomafnemers op zou je tegenwoordig normaal gesproken alleen moeten zien bij uiteraard de elocs en bij stilstand ook bij de mABk van een DD-AR. Overig materieel rijdt met 1 stroomafnemer op, die bij kopmaken al dan niet wordt neergelaten (bij Mat'64 gebeurt dat, maar daar gaat dezelfde vervolgens ook weer op).

Twee stroomafnemers op mag ook slechts tot een bepaalde snelheid, daarboven wordt het problematisch in verband met de krachten die op de bovenleiding worden uitgeoefend. In Nederland wordt de voorste stra normaal gesproken uiterlijk neergelaten bij 40 km/u volgens mij.

Groet, Julius

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Stroomafnemers
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2007, 01:00:38 »
Groeten Stephan (die er van baalt dat de boeken electrische treinstellen deel 1 en 2 uit het bestand van de bieb zijn gehaald)

Off topic, maar vaak gaan die boeken dan in de verkoop, dus...

Groeten, Alexander

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Stroomafnemers
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2007, 05:29:20 »
Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt.

hoe zit dat dan bij de SNCF 15000? die heeft maar 1 stroomafnemer.dus die staat wel een voorop bij 160 km/h.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Stroomafnemers
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2007, 07:04:55 »
Dan heb je weinig keus denk ik :P
Volgens mij gingen hondekoppen in de jaren '80 met de middelste pantoffels op rijden. Vraag me niet waarom, er is vast iemand die dat wel weet ;)
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2007, 14:16:16 door Felix »

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2007, 14:14:21 »
hoe zit dat dan bij de SNCF 15000? die heeft maar 1 stroomafnemer.dus die staat wel een voorop bij 160 km/h.

Correct. Bij de 15000 was het een keuze: een stroomafnemer voorop of er een zesasser van maken (die 300 kg stroomafnemer was namelijk nét te veel van het goede ;D). Maar goed, in Frankrijk huppelen vele locs met het voorste gewei rond (multiplerijden en vooral veel bicourante machines).

Op Julius nog een aanvulling: bij aanzetten mag inderdaad tot een bepaalde snelheid. De NS heeft dat vastgesteld op 40 km/h, bij de SNCF moet de tweede stra zelfs al neer als de trein "in beweging is", i.e. ongeveer nadat de loc de wisselstraat is gepasseerd.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Stroomafnemers
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2007, 16:32:26 »
Geldt alles wat boven genoemd is ook voor de 2-beens pantograven? Dus reden de 1000/ 1100/ 1200/ 1300 locs ook altijd maar met 1 pato op (bij een snelheid boven de 40km/u)??

Mike

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Stroomafnemers
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2007, 16:43:55 »
Hallo Mike, inderdaad alle genoemde types reden met de achterste stroomafnemer op boven de veertig km/u. Bij stilstand twee stroomafnemers op, bij wegrijden in de praktijk als de rijcontroller aan het einde van de seriestand was, ( ong 30 a 40 km/u) schakelaar voorste stroomafnemer naar beneden bedienen.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Stroomafnemers
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2007, 16:48:20 »
 ;) Op een rijtje, bij de "oude" locs moest men bij stilstand de tweede stroomafnemer opzetten wegens het daarna aanzetten met een hoge stroom, bij de 1600/1700/1800 hoeft dit in principe niet daar deze met een lage stroom kunnen aanzetten (chopper), uitzondering, en dat geld dan weer voor alle loc'en, als je meer als 6 bakken erachter hebt trekken deze bij stilstand door verwarming of airco een dusdanige stroom (ICRm per bak tot 80A) dat als je 1 stroomafnemer op zou hebben, de bovenleiding op dat ene punt verhard waardoor de bovenleiding kan springen, dus daarom 2 stroomafnemers.
Oh ja, de 1600/1700/1800 hebben zelfs een meldlamp voorste stroomafnemer op, zit ook in de BDs.
Maar hoe zit het met de V-IRM zes bij stilstand.
De V-IRM 6 zal bij stilstand altijd twee afdelingen niet verwarmen c.q. koelen en dat wisselt hij elke 2 minuten.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Stroomafnemers
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2007, 17:01:36 »
Okay, weet ik dat ook weer!  ;D

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Stroomafnemers
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2007, 13:27:36 »
Het verbaasd mij dat de keuze van een enkele stroom afnemer afhankt van 300 kilo, is toch te verwaarlozen op de gewichten van een lok van die groote?

Hoe zit het dan met die NMBS lok 25.5 ex benelux, ook ivm extra gewicht?

Er zij ook multicourante loks met 3 stroomafnemers.....

Hoe is het dan geregeld?

Mischien een belgische maschinist die hier antwoord op kan geven?

Groet,

Arkadas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Stroomafnemers
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2007, 13:36:02 »
Ook bij de 25.5 ging het wel degelijk om die paar honderd kilo. Toen de Belgische reeks 25 werd verbouwd naar 25.5 voor de dienst op Nederland werd de loc zwaarder door de inbouw van allerlei extra apparatuur en dreigde net de maximum aslast voor Nederland te overschrijden. Dat werd opgelost door één stroomafnemer te verwijderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.