Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 10329 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Stroomafnemers
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2007, 14:11:35 »
Bij ons in Zwitserland geldt dat minimaal 1 stroomafnemer naar boven moet zijn. Welke speelt geen rol meer. Echter bij Autotreinen moeten die stroomafnemers geheven zijn die het verste van de voorruiten van de auto's zijn. Verder gelden er nog regels voor het rijden door tunnels. Bij BLS trajecten geldt er geen beperking, bij SBB is het 2 loks max. 140, 3 loks 125 en 4 loks max. 100 Km/h

Groeten uit Zwitserland

Bas

FrankB

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2007, 14:24:04 »
Bedankt tot dusver al voor alle reacties, wist niet dat er zoveel achter zou zitten over welke stroomafnemer wanneer omhoog te doen. Dus toch logica!

Groeten,

Frank Bouwhuis

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Stroomafnemers
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2007, 15:20:02 »
Enkele jaren geleden ben ik met de glacier express door CH gereden op sommige afdalingen zag ik in bochten dat de stroomafnemers van beide locs naar beneden waren heeft iemand hier uitleg voor?

John

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Stroomafnemers
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2007, 15:59:29 »
Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt. Het zorgt er dus voor dt de bovenleiding niet beschadigd. Op stroomafnemers zitten schuitjes gemonteerd die er voor zorgen dat tijdens het rijden de druk op de draad gelijk blijft. Dat loks tijdens stationnementen en lang stil staan 2 stroomafnemers op hebben staan heeft te maken met het feit dat er ij het weg trekken anders een te grote stroom onstaat op 1 punt wat weer doorbranden tot gevolg kan hebben.

Lijkt mij nog al moeilijk bij multi courant loks, die zijn afhankelijk van de spanning op de bovenleiding en hebben dus geen keus !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Stroomafnemers
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2007, 16:04:20 »
En dan zijn er ook nog altijd de uitzonderingen. Ik zag deze week de 1601 in R'dam Alexander langskomen met de voorste stroomafnemer op.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #20 Gepost op: 11 januari 2007, 16:09:04 »
Goederentreinen rijden wel eens met de voorste op ja, zie deze foto van Nico Spilt.

Wat is trouwens de NL stroomafnemer van de BR 189? Ik heb een foto in de RM gezien van een 189'er met 2 stra's op, kennelijk kan dat dus gewoon?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Stroomafnemers
« Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2007, 16:29:58 »
Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.
Wat is de reden daarvan:
- ligt dat aan de spanning
- of de verschillen in  van kwaliteit van het materiaal
- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Stroomafnemers
« Reactie #22 Gepost op: 11 januari 2007, 16:32:39 »
Wat is trouwens de NL stroomafnemer van de BR 189? Ik heb een foto in de RM gezien van een 189'er met 2 stra's op, kennelijk kan dat dus gewoon?

Ik dacht de 2 binnenste (DC stroomafnemers). En van de buitenste (AC stroomafnemers) is er 1 voor Duitsland/Oostenrijk en de andere voor Zwitserland.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Stroomafnemers
« Reactie #23 Gepost op: 11 januari 2007, 16:33:58 »
En dan zijn er ook nog altijd de uitzonderingen. Ik zag deze week de 1601 in R'dam Alexander langskomen met de voorste stroomafnemer op.

Kan ook te maken hebben met een defecte achterste.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2007, 16:40:52 »
Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.
Wat is de reden daarvan:
- ligt dat aan de spanning
- of de verschillen in  van kwaliteit van het materiaal
- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.

Op volgorde: Jah, nee, kan best wel. Duitse locs hebben bijvoorbeeld voor Zwisterland een aparte stroomafnemer omdat in Zwitserland een ander profiel van vrije ruimte is en de Duitse te breed is. Van enkele Belgische locseries weet ik dat die niet in Nederland mochten komen omdat koper van hun sleepstukken de rijdraad in Nederland te snel deed slijten.

@Albert: Bedankt, dat is op zich best logisch eigenlijk :-[
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Stroomafnemers
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2007, 18:21:24 »
er situaties waarin juist de voorste op moet. Dat is het geval wanneer er dubbeltractie is of wanneer de eerste wagen auto's vervoert. In beide gevallen dient dat om te voorkomen dat slijpsel en andere rotzooi het glas van de ruiten (van de tweede loc, hetzij van de auto) beschadigt.
Is dat bij het met 2 locs rijden niet juist om de belasting van de bovenleiding te spreiden waardoor die minder hard slijt.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2007, 19:05:18 »
Ook ;). De druk wordt beter verdeeld. Bij een nez cassé (1600-familie) gaat het voorruitargument inderdaad niet op, maar bij veel andere locseries wel.

Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.
Wat is de reden daarvan:
- ligt dat aan de spanning
- of de verschillen in  van kwaliteit van het materiaal
- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.

Schuiten zullen nooit volledig van koolstof zijn: koolstof is een belabberde geleider ;D. Wel is het inderdaad erg slijtvast, daarom vind je vaak een mix van koper en koolstof (geldt niet alleen voor de NS). De verschillende stroomafnmers hebben inderdaad in de eerste plaats te maken met verschillende spanningen, maar zoals Rick al aangeeft zijn bijvoorbeeld SBB-stroomafnemers anders - naar ik meen hebben ze smallere schuitjes - dan DB-stroomafnemers terwijl het om dezelfde spanning gaat. Dit heeft dan te maken met het profiel van vrije ruimte.

Een leuk detail betreft Frankrijk: in het zuidwesten vind je bovenleiding van het type "Midi" (1500 V gelijkstroom). Deze bovenleiding kenmerkt zich onder andere door een grote uitslag in zijwaartse richting. Nu hebben de meeste bicourante machines in Frankrijk twee stroomafnemers: een brede voor 1500 V, en een smalle voor 25 kV (het wil zelfs wel eens zijn dat de 1500 V-stroomafnemer óók een smal schuitje heeft om als noodvoorziening te dienen bij defecten). Die locs mogen dus absoluut niet in het Midigebied rijden, omdat daar minstens twee stroomafnemers brede schuitjes moeten hebben vanwege de uitslag.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Stroomafnemers
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2007, 19:08:30 »
Ik heb ook wel eens gelezen dat in Duitsland de achterste stroomafn.  op moet wegens het feit dat als met de voorste wordt gereden en deze door wat voor oorzaak  wordt afgebroken dan zou deze str** de achterste kunnen beschadigen. Als de achterste onklaar raakt kan nog met de voorste verder gereden worden.  Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Stroomafnemers
« Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2007, 19:22:32 »
koolstof is een belabberde geleider ;D. Wel is het inderdaad erg slijtvast, daarom vind je vaak een mix van koper en koolstof (geldt niet alleen voor de NS).
Niet helemaal het goede verhaal. Koolstof is helemaal niet zo slijtvast, het slijt veel sneller dan koper, en dat is nou juist de bedoeling. Door de slijtage aan de koolstofstrip te laten plaatsvinden slijt de bovenleidingdraad minder snel. En zo'n koolstofstrip is makkelijker te vervangen dan kilometers bvl.
Er zijn twee redenen waarom er koper aan de koolstof wordt toegevoegd: verbeteren van de geleiding, zoals je zelf ook al opmerkt, en omdat zonder kopertoevoeging die koolstof wel erg snel slijt.

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2007, 19:35:00 »
Excuus, je hebt gelijk. Koolstof (in de vorm van grafiet) slijt idd erg snel en dat moet ook. 't Was erg vroeg vanochtend ;D ;D.