Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt. Het zorgt er dus voor dt de bovenleiding niet beschadigd. Op stroomafnemers zitten schuitjes gemonteerd die er voor zorgen dat tijdens het rijden de druk op de draad gelijk blijft. Dat loks tijdens stationnementen en lang stil staan 2 stroomafnemers op hebben staan heeft te maken met het feit dat er ij het weg trekken anders een te grote stroom onstaat op 1 punt wat weer doorbranden tot gevolg kan hebben.
Wat is trouwens de NL stroomafnemer van de BR 189? Ik heb een foto in de RM gezien van een 189'er met 2 stra's op, kennelijk kan dat dus gewoon?
En dan zijn er ook nog altijd de uitzonderingen. Ik zag deze week de 1601 in R'dam Alexander langskomen met de voorste stroomafnemer op.
Over verschillen gesproken, ik weet dat er in verschillende landen ook andere typen afnemers dan wel schuiten zijn voor de afnemers.Wat is de reden daarvan:- ligt dat aan de spanning - of de verschillen in van kwaliteit van het materiaal- of wat ik ooit gehoord heb bij de NS zijn de schuiten van koolstof ivm het gladhouden van de rijdraad.
er situaties waarin juist de voorste op moet. Dat is het geval wanneer er dubbeltractie is of wanneer de eerste wagen auto's vervoert. In beide gevallen dient dat om te voorkomen dat slijpsel en andere rotzooi het glas van de ruiten (van de tweede loc, hetzij van de auto) beschadigt.
koolstof is een belabberde geleider . Wel is het inderdaad erg slijtvast, daarom vind je vaak een mix van koper en koolstof (geldt niet alleen voor de NS).