Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:47:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 09:30:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 09:25:24
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:41:24
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door Suchet
Vandaag om 08:14:28
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
  

Auteur Topic: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?  (gelezen 14109 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2010, 20:35:58 »
Probleem is dat hetgeen OP het spoor staat makkelijker verplaatst kan worden dan hetgeen er NAAST staat. Hoewel de SGB in dezen interessant werk heeft verricht. Verder is een trein doorgaans een stuk goedkoper dan vastgoed.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2010, 21:17:11 door NS8714. Reden: tikvauten »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2010, 21:00:06 »
En je hebt het probleem met de rechten van eventueele nieuwe bewoners (geluidsoverlast door treinen) van leegstaande spoorgebouwen.
En met name bij kleinere stations is de ligging voor commercieel gebruik ongunstig.
Vr. groeten,
Bob

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • Spoor N
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2010, 21:50:25 »
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Dat was in ieder geval wel de bedoeling ooit, maar ik weet niet meer of dat met het karkas of met de andere is gebeurd.

Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken? Met de resterende plan E en W erbij kan je wel iets, maar met alleen plan K?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2010, 22:03:20 »
Leuke discussie ! ;D
Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken? Met de resterende plan E en W erbij kan je wel iets, maar met alleen plan K?

Met een 1200 of 1300 in het blauw + 6x plan K + stalen D heb je toch al een prima treintje lijkt mij, ( of historisch verantwoord is weet ik niet, maar met een eventuele bolkop en plan D kun je toch aardig spelen (lees combineren).

Modelspoorder in winterslaap

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2010, 22:20:50 »
Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken?

Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2010, 22:28:32 »
Realisme, wat is dat? Een 0110 met Belgische 1e-klasrijtuigen? Een Zweedse loc met blokkendozen? Een Oostduitse 44 met een sleep Oostenrijkse tweeassers? Een Russische, voormalig Duitse Kriegslok met een trein Badische personenrijtuigen?
Het belangrijkste is, dat dit materieel behouden blijft.
Maar goed..., we dwalen af.

Groet,
Basilicum

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2010, 23:33:57 »
Basilicum heeft natuurlijk gelijk, maar een sleep Plan E of Plan D was mooi geweest. Die zijn er echter niet meer voldoende (en ander materieel al helemaal niet meer, zoals Mat '40 / blokkendoos met middeninstap, -tig mooie of historisch belangrijke Nederlandse stoomlocs, etc.). Dus hopen dat ook in de toekomst voldoende geld voorhanden is voor een Mat '64, Sprinter, Koploper, 1600/1700, enzovoort.

Stedahult heeft ook een punt: er verdwijnt veel te veel langs het spoor, we kunnen allemaal wel iets bedenken:


Post T te Delft staat nog steeds!
Groet, Frank

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2010, 23:45:14 »
bewaar zoveel mogelijk, gesloopt is definitief weg... Dan nu maar een hele rits bewaarde plan U's, over 20 jaar heb je dan nog maar 1 rijdende over maar wel een berg onderdelen om die rijdend te houden. Verkommerend materieel en gebouwen zijn misschien geen hoopgevend gezicht, maar ze zijn er in elk geval nog.
Wat dat betreft is er voor bijvoorbeeld de poolse manier van doen wel wat te zeggen, overal staat al dan niet incomplete vage ouwe troep waar toch geen geld voor is om het op te knappen, waarschijnlijk gebeurt dat ook nooit, maar je ken nie wete. Ondertusen vreet t geen brood zolang niemand zich ermee bemoeit.

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #23 Gepost op: 16 August 2010, 23:51:20 »
Hier in NL vreet dat wel brood (stalling, verzekering, enz...). Beter meteen eentje goed maken en van de andere exemplaren de nodige onderdelen plukken en die goed bewaren.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #24 Gepost op: 17 August 2010, 00:16:11 »
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Dan heb je een aardig rijtuig met een totaal niet kloppend interieur.

Kun je dat dan nog wel historisch bewaard noemen ?  ;)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #25 Gepost op: 17 August 2010, 00:20:22 »
bewaar zoveel mogelijk, gesloopt is definitief weg... Dan nu maar een hele rits bewaarde plan U's, over 20 jaar heb je dan nog maar 1 rijdende over maar wel een berg onderdelen om die rijdend te houden. Verkommerend materieel en gebouwen zijn misschien geen hoopgevend gezicht, maar ze zijn er in elk geval nog.
Wat dat betreft is er voor bijvoorbeeld de poolse manier van doen wel wat te zeggen, overal staat al dan niet incomplete vage ouwe troep waar toch geen geld voor is om het op te knappen, waarschijnlijk gebeurt dat ook nooit, maar je ken nie wete. Ondertusen vreet t geen brood zolang niemand zich ermee bemoeit.

Je wilt niet weten hoeveel onderdelen plan U er al op diverse planken ligt  :D Eentje is meer dan zat. Rijden doe je toch nie tveel, dus storingen heb je alle tijd en rust om te verhelpen. Daarbij is het oude techniek, dus over het algemeen redelijk makkelik te herstellen of te vervangen door iets nieuwers.

Ik vermoed dat je in Polen meer stallingsruimte hebt op het spoor dan hier in Nederland...

mvg,
Robin
ooit nog eens diverse plan U's geplukt voor de 114.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #26 Gepost op: 17 August 2010, 08:09:30 »
Dan heb je een aardig rijtuig met een totaal niet kloppend interieur.

Kun je dat dan nog wel historisch bewaard noemen ?  ;)
Dat is wel jammer, maar beter iets dan niets ;)
Vr. groeten,
Bob

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #27 Gepost op: 17 August 2010, 10:37:24 »
Ik vermoed dat je in Polen meer stallingsruimte hebt op het spoor dan hier in Nederland...

Wat wil je, met een grotendeels Pruisisch spoorwegnetwerk waar na '89 enorm de klad is in gekomen? Enorm veel ruimte daar. Er stond daar dus ook nog enorm veel leuk materieel (en nog steeds staat er veel, al wordt er ook al veel opgeruimd helaas). Een korte inventarisatie in Hel leverde meerdere Italiaanse, Franse, Pruisische, Duitse en ex S-Bahn Berlin bakken op, allemaal vooroorlogs dus. Als je daar naar onderstellen gaat kijken wordt het nog veel leuker, en dat is dan nog maar één dorp/stadje.

Ernst-Jan

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #28 Gepost op: 17 August 2010, 11:54:54 »
Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)

De plannen zijn nu zo dat we voor een blauwe stam gaan van 4 keer D en 5 keer K, en als uitzondering de groene ABC7301 aangezien die geen andere kleur behalve meetwagen bruin gekent heeft.
Toen K in dienst kwam was het turkoois immers verbannen en dus niet realistisch als je dat zo doet. Als aanvulling op de stam zou dan 1 van de VSM stalen D's moeten fungeren

Basilicum heeft natuurlijk gelijk, maar een sleep Plan E of Plan D was mooi geweest. Die zijn er echter niet meer voldoende ..


Even ter info, er zijn nog 6 plan D's en 7 plan K's, lijkt me meer dan voldoende om een blauwe stam bolkoppen te combineren

Mocht iemand nog info, blauwdrukken, en andere dingen bezitten van plan K, D en vooroorlogse bolkoppen houd ik me aanbevolen.

Okke
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 12:00:21 door Okke »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #29 Gepost op: 17 August 2010, 11:57:39 »
en als uitzondering de groene ABC7301 aangezien die geen andere kleur behalve meetwagen bruin gekent heeft.

En NSDAP-bruin....  ;)

Maar goed, dan heb je het nu over een stam van 10 stalen rijtuigen. Dat is nogal een project, nog niet eens financieel gezien. Als je 10 stalen rijtuigen gaat opknappen, dan kun je dat bijna niet anders dan uitbesteden. Want daar gaan bizar veel man-uren in zitten...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 11:59:39 door NS8714 »