Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 14:50:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Sofie
Vandaag om 14:49:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin? door Rob Ellerman
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?  (gelezen 13640 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2010, 20:35:58 »
Probleem is dat hetgeen OP het spoor staat makkelijker verplaatst kan worden dan hetgeen er NAAST staat. Hoewel de SGB in dezen interessant werk heeft verricht. Verder is een trein doorgaans een stuk goedkoper dan vastgoed.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2010, 21:17:11 door NS8714. Reden: tikvauten »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2010, 21:00:06 »
En je hebt het probleem met de rechten van eventueele nieuwe bewoners (geluidsoverlast door treinen) van leegstaande spoorgebouwen.
En met name bij kleinere stations is de ligging voor commercieel gebruik ongunstig.
Vr. groeten,
Bob

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2010, 21:50:25 »
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Dat was in ieder geval wel de bedoeling ooit, maar ik weet niet meer of dat met het karkas of met de andere is gebeurd.

Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken? Met de resterende plan E en W erbij kan je wel iets, maar met alleen plan K?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2010, 22:03:20 »
Leuke discussie ! ;D
Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken? Met de resterende plan E en W erbij kan je wel iets, maar met alleen plan K?

Met een 1200 of 1300 in het blauw + 6x plan K + stalen D heb je toch al een prima treintje lijkt mij, ( of historisch verantwoord is weet ik niet, maar met een eventuele bolkop en plan D kun je toch aardig spelen (lees combineren).

Modelspoorder in winterslaap

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2010, 22:20:50 »
Kan je trouwens met zes plan K rijtuigen een realistische samenstelling maken?

Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2010, 22:28:32 »
Realisme, wat is dat? Een 0110 met Belgische 1e-klasrijtuigen? Een Zweedse loc met blokkendozen? Een Oostduitse 44 met een sleep Oostenrijkse tweeassers? Een Russische, voormalig Duitse Kriegslok met een trein Badische personenrijtuigen?
Het belangrijkste is, dat dit materieel behouden blijft.
Maar goed..., we dwalen af.

Groet,
Basilicum

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2010, 23:33:57 »
Basilicum heeft natuurlijk gelijk, maar een sleep Plan E of Plan D was mooi geweest. Die zijn er echter niet meer voldoende (en ander materieel al helemaal niet meer, zoals Mat '40 / blokkendoos met middeninstap, -tig mooie of historisch belangrijke Nederlandse stoomlocs, etc.). Dus hopen dat ook in de toekomst voldoende geld voorhanden is voor een Mat '64, Sprinter, Koploper, 1600/1700, enzovoort.

Stedahult heeft ook een punt: er verdwijnt veel te veel langs het spoor, we kunnen allemaal wel iets bedenken:


Post T te Delft staat nog steeds!
Groet, Frank

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2010, 23:45:14 »
bewaar zoveel mogelijk, gesloopt is definitief weg... Dan nu maar een hele rits bewaarde plan U's, over 20 jaar heb je dan nog maar 1 rijdende over maar wel een berg onderdelen om die rijdend te houden. Verkommerend materieel en gebouwen zijn misschien geen hoopgevend gezicht, maar ze zijn er in elk geval nog.
Wat dat betreft is er voor bijvoorbeeld de poolse manier van doen wel wat te zeggen, overal staat al dan niet incomplete vage ouwe troep waar toch geen geld voor is om het op te knappen, waarschijnlijk gebeurt dat ook nooit, maar je ken nie wete. Ondertusen vreet t geen brood zolang niemand zich ermee bemoeit.

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #23 Gepost op: 16 August 2010, 23:51:20 »
Hier in NL vreet dat wel brood (stalling, verzekering, enz...). Beter meteen eentje goed maken en van de andere exemplaren de nodige onderdelen plukken en die goed bewaren.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #24 Gepost op: 17 August 2010, 00:16:11 »
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Dan heb je een aardig rijtuig met een totaal niet kloppend interieur.

Kun je dat dan nog wel historisch bewaard noemen ?  ;)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #25 Gepost op: 17 August 2010, 00:20:22 »
bewaar zoveel mogelijk, gesloopt is definitief weg... Dan nu maar een hele rits bewaarde plan U's, over 20 jaar heb je dan nog maar 1 rijdende over maar wel een berg onderdelen om die rijdend te houden. Verkommerend materieel en gebouwen zijn misschien geen hoopgevend gezicht, maar ze zijn er in elk geval nog.
Wat dat betreft is er voor bijvoorbeeld de poolse manier van doen wel wat te zeggen, overal staat al dan niet incomplete vage ouwe troep waar toch geen geld voor is om het op te knappen, waarschijnlijk gebeurt dat ook nooit, maar je ken nie wete. Ondertusen vreet t geen brood zolang niemand zich ermee bemoeit.

Je wilt niet weten hoeveel onderdelen plan U er al op diverse planken ligt  :D Eentje is meer dan zat. Rijden doe je toch nie tveel, dus storingen heb je alle tijd en rust om te verhelpen. Daarbij is het oude techniek, dus over het algemeen redelijk makkelik te herstellen of te vervangen door iets nieuwers.

Ik vermoed dat je in Polen meer stallingsruimte hebt op het spoor dan hier in Nederland...

mvg,
Robin
ooit nog eens diverse plan U's geplukt voor de 114.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #26 Gepost op: 17 August 2010, 08:09:30 »
Dan heb je een aardig rijtuig met een totaal niet kloppend interieur.

Kun je dat dan nog wel historisch bewaard noemen ?  ;)
Dat is wel jammer, maar beter iets dan niets ;)
Vr. groeten,
Bob

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #27 Gepost op: 17 August 2010, 10:37:24 »
Ik vermoed dat je in Polen meer stallingsruimte hebt op het spoor dan hier in Nederland...

Wat wil je, met een grotendeels Pruisisch spoorwegnetwerk waar na '89 enorm de klad is in gekomen? Enorm veel ruimte daar. Er stond daar dus ook nog enorm veel leuk materieel (en nog steeds staat er veel, al wordt er ook al veel opgeruimd helaas). Een korte inventarisatie in Hel leverde meerdere Italiaanse, Franse, Pruisische, Duitse en ex S-Bahn Berlin bakken op, allemaal vooroorlogs dus. Als je daar naar onderstellen gaat kijken wordt het nog veel leuker, en dat is dan nog maar één dorp/stadje.

Ernst-Jan

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #28 Gepost op: 17 August 2010, 11:54:54 »
Moet het per se realistisch zijn? Wat mij betreft (maar ja, wie ben ik) zet de VSM een trein met een groene bolkop, turkooise D's en bauwe K's op de rails. Lekker belangrijk of het realistisch is...  ;)

De plannen zijn nu zo dat we voor een blauwe stam gaan van 4 keer D en 5 keer K, en als uitzondering de groene ABC7301 aangezien die geen andere kleur behalve meetwagen bruin gekent heeft.
Toen K in dienst kwam was het turkoois immers verbannen en dus niet realistisch als je dat zo doet. Als aanvulling op de stam zou dan 1 van de VSM stalen D's moeten fungeren

Basilicum heeft natuurlijk gelijk, maar een sleep Plan E of Plan D was mooi geweest. Die zijn er echter niet meer voldoende ..


Even ter info, er zijn nog 6 plan D's en 7 plan K's, lijkt me meer dan voldoende om een blauwe stam bolkoppen te combineren

Mocht iemand nog info, blauwdrukken, en andere dingen bezitten van plan K, D en vooroorlogse bolkoppen houd ik me aanbevolen.

Okke
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 12:00:21 door Okke »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #29 Gepost op: 17 August 2010, 11:57:39 »
en als uitzondering de groene ABC7301 aangezien die geen andere kleur behalve meetwagen bruin gekent heeft.

En NSDAP-bruin....  ;)

Maar goed, dan heb je het nu over een stam van 10 stalen rijtuigen. Dat is nogal een project, nog niet eens financieel gezien. Als je 10 stalen rijtuigen gaat opknappen, dan kun je dat bijna niet anders dan uitbesteden. Want daar gaan bizar veel man-uren in zitten...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 11:59:39 door NS8714 »