Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Ombouw Märklin locs naar twee motoren  (gelezen 3707 keer)

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #15 Gepost op: 13 August 2010, 11:03:18 »
  (y) Hartelijk dank, poesmans (y),

dat je het voor mij opneemt. Ik ben hevig bevestigd in mijn huiver tegen fora, waar je aantallen berichten van leden kunt zien. Iemand met xxxx berichten zal een beginnende sukkel met xx berichten wel even vertellen, wat hij werkelijk moet vragen. Ik ben pas sinds kort lid van dit forum, maar ik heb 45 jaar ervaring met het demonteren en ;D zo nodig weer binnenstebuiten  ;D monteren van Märklin locs. Ik kan dus zien, dat alle reacties @#$%^&* zijn. Ik ben alleen minder bedreven met het wijzigen / aanpassen van onderdelen en in het hanteren van de figuurzaag, nog daargelaten of de zaagadviezen juist waren. Ik kan dus geen bodems verzagen en dat was mijn enige probleem. Ik heb alle stommiteiten in 45 jaar al begaan en het probleem van het stroomcontact - zowel aanvoer als massa - beschouw ik als opgelost. De loc wordt t.z.t. via de bovenleiding gevoed en de aarde wordt van de eerste wagen afgepakt. So einfach ist das.

Hartelijke groet, Romeo373

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #16 Gepost op: 13 August 2010, 12:31:42 »
Maar goed, je vraagstelling mag dan to the point zijn, ze laat ook veel vragen open. Niemand hier kan zien hoeveel ervaring je hebt, dus iemand is al snel geneigd om aannames te doen om zo het onderliggende probleem (een extra motordraaistel) proberen op te lossen.

Fora zijn een kunst op zich en vragen ook enige ervaring eer je het goed in de vingers hebt. Mijn ervaring (jaartje of 20) is dat er een direct verband tussen de kwaliteit van de vraag en de kwaliteit van de antwoorden bestaat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #17 Gepost op: 13 August 2010, 13:07:21 »
Sorry Peter,

Ik ben van mening, dat je noch een beginneling noch een gevorderde off-topic en/of onjuiste reacties moet zenden. Ik voel er niets voor om arrogant over te komen door bij voorbaat op mijn ervaring te wijzen. Bovendien krijg je dan reacties in de trant van "kan-ie dat na al die jaren dan niet zelf". Dat is nou weer mijn ervaring. Dat een goed antwoord slechts op een goede vraag kan volgen, geldt in alles. Omgekeerd bewijst een slecht antwoord geen slechte vraag. Er had gewoon niemand de gezochte ervaring, OK, maar dan niet reageren, tenzij met een verwijzing naar iemand, die concreet de werkelijke, toegesneden ervaring heeft. Sorry !

Gr. Romeo
« Laatst bewerkt op: 13 August 2010, 18:25:21 door Romeo373 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #18 Gepost op: 13 August 2010, 13:13:51 »
Ik ben alleen minder bedreven met het wijzigen / aanpassen van onderdelen en in het hanteren van de figuurzaag, nog daargelaten of de zaagadviezen juist waren.
Wat zou er mis kunnen zijn met de zaagadviezen? Je moet aan de kant van het oorspronkelijke loopdraaistel net zo'n gat krijgen als aan de kant van het oorspronkelijke motordraaistel. Boren, zagen en vijlen lijkt mij daarvoor de aangewezen methode. Of je moet van plan zijn honderden exemplaren op die manier om te bouwen. Dan zou je kunnen overwegen om er een ponsmachine voor te laten maken.

Een andere optie is een tweede exemplaar van dezelfde loc op de kop te tikken. Beide bodemplaten zaag je precies in het midden door en de beide motoreinden zet je weer aan elkaar.
Je zegt dat je minder bedreven bent in het hanteren van de figuurzaag. Dan is dit een mooie gelegenheid om eens te gaan oefenen. Voor alles is een eerste keer.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat je nog nooit een figuurzaag hebt gehanteerd. Voor mij is dat het meest onmisbare stuk gereedschap.
Een modelbouwer zonder figuurzaag is als een stier zonder ballen, je maakt niks klaar. ;D

Wat de ervaring betreft, ik heb wel ervaring met het verzagen van modellen, maar niet met deze specifieke operatie. Maar dan denk ik: dit moet niet zo erg moeilijk zijn, gewoon aan beginnen en dan zie je wel waar het schip strandt.

Verder vind ik het advies om op het 3-railforum te kijken helemaal niet zo gek. De kans dat je daar iemand treft die dit kunstje al eens heeft geflikt lijkt me een stuk groter dan hier.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #19 Gepost op: 13 August 2010, 19:31:12 »
Rob ( Romeo373 ),

Je stelt een vraag en er wordt duidelijk om extra info gevraagd, als je die info willens en wetens achterwege laat, zul je nooit
de gewenste info krijgen.

Als je dan vervolgens alleen maar zit te klagen over 'gebrekkige' respons, sorry, maar je draagt zelf ook bar weinig bij aan een oplossing.
Dus wil je antwoord, beantwoord dan de vragen die de mensen hebben zodat ze je kunnen helpen.

( Mijn reactie is overigens geen 'uitnodiging' om in discussie te treden )

Overigens is er het eea verwijderd.

Gr. Remco.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #20 Gepost op: 13 August 2010, 20:00:39 »
Remco,

Mede door je verwijdering is nu juist onduidelijk geworden, dat er helemaal geen extra info nodig is om de eigenlijke vraag te kunnen beantwoorden. Die luidde: wie heeft daadwerkelijk ervaring heeft met het verzagen van Märklin locbodems. Het juiste antwoord is: niemand. Dat ik niet erg, maar zeg dan niets. Je reactie is partij kiezen en gezien de feiten is dat de verkeerde partij. Bovendien is het mij en inmiddels ook anderen een volslagen raadsel welke info ik moet geven aan iemand die - zoals gevraagd - daadwerkelijk - ervaring heeft. En dat blijkt ook, want geen enkele "vrager" had die ervaring.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2010, 20:09:11 door Romeo373 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #21 Gepost op: 13 August 2010, 20:13:08 »
De beste oplossing lijkt me 2 identieke onderstellen samenvoegen. Op het 3-rail forum is dit al eens gedaan met een V200 welke 2 aandrijvingen kreeg. Zie topic:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18658.msg323553#msg323553

Als je wilt digitaliseren kun je Zimo MX630 toepassen welke 1,6A continue kan leveren en 2,5A voor een seconde of 20.

Wellicht heb je daar iets aan.

Gr, Ben.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #22 Gepost op: 13 August 2010, 20:17:10 »
Hoi Ben,

Bedankt voor je bijdrage. Ik ben inderdaad geholpen met wat je schrijft over de extra zware decoder. Die verstaat wel (Märklin) Motorola?

Gr. Romeo373

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #23 Gepost op: 13 August 2010, 20:36:23 »
Foutje: MX630 moet MX632 zijn. Naar ik meen alleen DCC.

Gr, Ben.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #24 Gepost op: 13 August 2010, 20:39:52 »
Ben, bedankt.

Gr. Romeo373

N.B. Ik heb inmiddels iemand, die voor mij kan zagen. Mijn vraag is af.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #25 Gepost op: 13 August 2010, 20:41:42 »
Nou nog eentje dan. De MX632 verstaat ook Motorola. (y)

Succes met het zaagwerk.

Gr, Ben.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #26 Gepost op: 13 August 2010, 20:50:48 »
 (y) Ben, mijn dank is 1.86 m  (y) Gr.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #27 Gepost op: 15 August 2010, 17:10:54 »
De aanname dat de motoren ongekoppeld zijn is ook niet juist. De wielen van beide draaistellen rijden over dezelfde rails, en via die weg zijn de motoren toch min of meer gekoppeld.
Dus als de motoren gelijk zijn, en de tandwielverhoudingen ook, is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht.
Maar die twee motoren hangen (waarschijnlijk, pas op: aanname) aan één decoder, met twee draadjes die naar de motoren gaan. Ik kan me zo voorstellen dat dat toch wringt (geen motor is precies gelijk aan de ander) en dat bijvoorbeeld de motorregeling van een decoder daarvan over de zeik gaat. Maar ik moet ook zeggen: ik heb er geen ervaring mee.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #28 Gepost op: 15 August 2010, 17:24:53 »
Mijn ervaring: twee motoren op één decoder gaat prima, geen gewring.

Gr, Ben.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #29 Gepost op: 15 August 2010, 17:32:43 »
 :) Hoi Ben en Duvel,  :)

Het is toch bij nader inzien mijn bedoeling om als volgt te werk te gaan.

Test de twee identieke motoren in twee identieke locomotieven met elk een decoder uit en regel ze zo, dat ze op elkaar zijn afgestemd.
Houd er rekening mee, dat de tweede motor straks "omgedraaid" komt te staan en zich dan anders kan gedragen, dus nu de locs al gedraaid ten opzichte van elkaar testen.

Ja, twee decoders is misschien wat duurder dan één zware, maar het is nu eenmaal van twee één ...........

Hartelijk dank voor jullie bijdragen.

Groet, Romeo373  :)