Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:26
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
  

Auteur Topic: Ombouw Märklin locs naar twee motoren  (gelezen 3702 keer)

Romeo373

  • Gast
Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Gepost op: 12 August 2010, 17:40:42 »
Ik wil in tamelijk ouderwetse Märklin locs met een blikken bodemplaat zoals nohab diesels, E10 en E94, door het (laten) verzagen van de bedoelde blikken bodemplaten, twee motordraaistellen kunnen plaatsen. Wie heeft daarmee ervaring?

 :) Veel dank voor alle helpende reacties  (y)

Gr. Romeo373
« Laatst bewerkt op: 13 August 2010, 19:57:26 door Peter van der Leek. Reden: Icoon aangepast »

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2010, 19:38:40 »
Mag ik vragen waarom? Het lijkt mij erg moeilijk om met twee mechanisch ongekoppelde motoren toch goede rij-eigenschappen te krijgen namelijk. Of doe ik nu een verkeerde aanname?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2010, 21:03:10 »
Hoi Duvel, je hebt een PB. Gr. Romeo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2010, 21:24:02 »
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n ombouw, maar ik zou ook niet weten waarom het niet kan.
De aanname dat de motoren ongekoppeld zijn is ook niet juist. De wielen van beide draaistellen rijden over dezelfde rails, en via die weg zijn de motoren toch min of meer gekoppeld.
Dus als de motoren gelijk zijn, en de tandwielverhoudingen ook, is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2010, 22:27:08 »
Kan er misschien iemand antwoord geven op de werkelijke vraag?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2010, 23:04:54 »
je haalt je ellende op de hals wat betreft het massacontact, die ouwe locs hebben toch op alle aangedreven wielen antislipbanden? En waar laat je t omschakelrelais, of wordt dat electronisch?

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2010, 00:00:40 »
 :( Nogmaals: ik zoek alleen ervaring met verzagen van bodemplaten :(

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2010, 00:04:52 »
Wat is het probleem dan precies? Het gat wat er al zit voor het aangedreven draaistel kopiëer je aan de andere kant.
Dat is een kwestie van aftekenen, paar gaatjes boren, figuurzaag er in en bijwerken met een vijl.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2010, 07:56:04 »
Het draadje mag dicht, hier word ik niet wijzer van.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2010, 08:19:55 »
Tja Romeo,

Je bent zelf ook niet echt scheutig met het geven van informatie:

Vraag waarom?:
Mag ik vragen waarom?
Antwoord:
Hoi Duvel, je hebt een PB. Gr. Romeo

Waarom via de PB? Is het zo'n super geheim project? Je kan ook eventueel extra foto's plaatsen van de binnenkant en onderkant, eventueel extra motordraaistel, enz... zodat wij wat meer info en beeld krijgen wat je doel is, wat je hebt aan materiaal. Je geeft ook niet aan of je ervaring hebt of je compleet nieuw met dit fenomeen bent.

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee. Maar volgens mij heeft Klaas Z. al het antwoord gegeven:

* Gat van aangedreven draaistel over tekenen op papier waardoor je een mal krijgt;
* Aan de andere kant het draaistel verwijderen
* Mal uitknippen en op de plaats leggen.
* Mal overbrengen op blikken chassis
* Gaatjes boren voor een begin op een paar logische plaatsen
* Uitzagen met een ijzerfiguurzaag
* Bijwerken met een vijl
* Ander motorstel bij plaatsen.
* Draadjes aan elkaar solderen.

Mogelijke problemen:
* Waar laat je de sleper voor de stroomafname?
* Het verkrijgen van een orgineel extra motordraaistel.

Persoonlijk, ik weet niet of het verstandig is. Je helpt de waarde van de marklin-lok wel naar beneden voor de echte marklinliefhebber. Vooral als je nog de orginele OVP erbij hebt. Als het voor trekkracht verbetering of verbetering van de loopeigenschappen is, zou ik kijken naar het vervangen van de bestaande motor door een andere.  En misschien is een kijkje bij de buren verstandig, die zijn gespecialiseerd in marklin en 3 rail.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Romeo373

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2010, 09:06:04 »
Ik zocht reacties van mensen, die Märklin bodems als bedoeld in hun handen hebben gehad, deze door en door kennen en dan direct to the point kunnen antwoorden. Ik heb de daarvoor benodigde info gegeven en mij daartoe beperkt om de reden, die nu glashelder is: het vermijden van reacties en discussies, die niet mijn bedoeling zijn en waardoor de eigenlijke vraag ondersneeuwt. En dat is dan ook prompt gebeurd.

Northlander1983

  • Gast
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2010, 09:12:42 »
Gezellig draadje.......

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #12 Gepost op: 13 August 2010, 09:17:55 »
Romeo,

Bedenk wel dat juist door die discussies er nog wel eens hele handige oplossingen naar boven komen of juist "blunders" voorkomen kunnen worden!

En inderdaad, de toonzetting in dit draadje is erg gezellig.  :(

Succes met je blik!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #13 Gepost op: 13 August 2010, 09:26:51 »
Hallo Romeo,

Dan blijft mijn advies toch staan: Op het forum van de buren van 3Rail heb je misschien iets meer kans dat er iemand zo'n onderstel in handen heeft gehad.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Ombouw Märklin locs naar twee motoren
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2010, 10:11:33 »
Zullen we met z'n allen iets leuks gaan doen?

Romeo heeft hier m.i. wel een punt hoor. Hij heeft na een aantal goed bedoelde adviezen aangegeven dat hij alleen maar antwoord wil op de vraag of iemand ervaring heeft met dat werkje meer niet. Lees gewoon even wat ie vraagt. En of het handig, verstandig of logisch is laat dat nu maar aan hem over, hij zal er zijn redenen wel voor hebben.

En om iemand na 12 uur al naar de buren te verwijzen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.