Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 74031 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #150 Gepost op: 09 September 2010, 11:53:38 »
Er wordt rekening gehouden met het aantal openstaande projecten van Ivo, dus door hem nu te leveren kan hij misschien in 2011 beginnen te bouwen..... ;)

Overigens @ Ivo: mijn complimenten voor het niveau waarop je de Sik gebouwd hebt, hij is prachtig!

Groet Bessel
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #151 Gepost op: 09 September 2010, 12:13:19 »
@Ivo, als het zover is; you're very welcome!  (y)
Bedankt voor je 2100-melding, ik sta ook op de lijst (recent bevestigd door Wim Wolters) maar heb geen bericht ontvangen. Even achteraan dus.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #152 Gepost op: 09 September 2010, 14:10:13 »
De Oersik van Schiffer Design is een etsplaat 'vouwbouwpakket' dat met secondelijm in elkaar wordt moet worden gezet.
Het lijkt erop dat de H0 versie een 'vergroting' is van de N versie (maar dat weet ik niet aangezien ik er geen bouwbeschrijving of fotoos van heb gezien).
Wat ik van Werps heb gezien ziet er een stuk gedetailleerder en fraaier uit, hetgeen ok wel uit de prijs blijkt.
Om een voorbeeld te geven; bij de Schiffer OerSik (de N versie in ieder geval) worden de lantaarns gevormd een in en op elkaar gevouwen etsdeel.
Op zich prima, maar dan ziet de Werps versie er, mits vakkundig gebouwd zoals hier, toch wel heel wat mooier uit...

Maar als N-spoorder zal ik met de Schiffer Design versie genoegen moeten nemen, tenzij Erwin met een N versie komt?   (hint, hint...)    ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 12 September 2010, 21:05:39 »
Deze week ondanks het ontbreken van de transfers ook nog wel wat gebouwd aan de oersik.

In Houten kreeg ik van Erwin een nieuwe ets voor het chassis, omdat de voorste dwarsverbinding verder naar voren moest staan om de worm en het snaarwiel tussen te laten passen.

Dus dat chassis maar eens in elkaar gezet:

Op een plaatje het nieuwe chassis op de voorgrond, dan het al gespoten afgekeurde chassis en de kap. In het afgekeurde chassis heb ik de remschoenen al gesoldeerd en die moeten er nu weer uit en in het nieuwe chassis worden gezet. Dat is een nauwkeurig werkje, want de remschoenen hebben de juiste dikte en er is nauwelijks speling in dwarsrichting voor de wielen.

Maar het gaat om de linker dwarsverbinding op de foto. Je kunt duidelijk zien dat deze verder naar links in het chassis zit. En dat is ook nodig

Hier kun je nog zien dat aan de achterkant twee dwarsverbindingen dicht op elkaar zitten. Daartussen komt een hefboompje dat ervoor zorgt dat de achteras gecompenseerd wordt opgehangen.

Deze onderdelen vormen de aandrijving. Er ontbreekt hier nog een tussenas, waarvoor ik de tandwielen nog niet heb. Op deze as zit het wormwiel en een kleiner tandwiel dat grijpt in het tandwiel dat al op de voorste as met wielen zit.

De worm en het snaarwiel worden tussen 2 lagers voorin het chassis gezet:

Je ziet boven het voorste lager nog 2 gaatjes in de dwarsverbinding. Een messing draadje hierdoor borgt het lager en daarmee de as in het chassis.

Ik heb de snaar al in het snaarwiel gelegd en het kleine snaarwiel eronder in dezelfde snaar geklemd. Je ziet om bovenstaande foto's ook 4 kwartronde stukjes metaal zitten en daartegen komt de motor aan de onderkant te zitten:

Hier zie je de motor onderin het chassis met het kleine snaarwiel. De motor wipt aan de achterkant naar onderen door de spanning van het snaarwiel. Er zit geen bevestiging van de motor achter, maar daar moet ik wat op gaan verzinnen, want zo gaat het niet.  Als je de wielen er vervolgens inzet dan zie je dat de doorstekende as aan de achterkant van de motor het wiel naar beneden drukt, waardoor het chassis scheef staat. Achteras van de motor afzagen verhelpt dit natuurlijk, maar dan draait het geheel nog niet, omdat de 2 snaarwielen strak tegen elkaar geklemd zitten.

Onder nog een foto van onderen, waar je kunt zien dat er nog een tussen as tussen worm en uitgaande as moet komen:

Nu eens passen in de kap. En dat gaat dus nog niet. Wat moet er nog gebeuren? Er moet een flink stuk van het lager aan de voorkant worden afgevijld. Zelfs als je dat bijna vlak met de dwarsverbinding vijlt is er nog niets aan de hand, zolang het lager maar blijft zitten. De as kan nergens heen.

Je ziet overigens heel goed hoe krap de wielen tussen de kap passen.

Als ik het nu op zijn pootjes zet staat deze nog te hoog:

En door de nog niet geplaatste geperforeerde plaat zie je nu nog het grote snaarwiel zitten onder de motorkap.

Ik heb het geheel maar eens op de brievenweger gezet. Het geheel weegt maar 35 gram en dat is wel wat weinig. Daarbij komt dat ik nauwelijks plaats weet voor extra lood. Misschien in de hoeken van de motorkap en tussen de chassisplaten.

Ik ben van plan ook nog een N-decoder hierin weg te stoppen. Dat moet boven het achterwiel komen in de kasten achterin het machinistenhuis. Dat wordt passen en meten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 12 September 2010, 21:10:49 »
Mooi hoor, en gelukkig hoeft er geen sleep van 40 erts/kolen wagons achter dus ik denk dat die twee of drie wagons niet al teveel problemen gaat opleveren. Ik zal eens kijken hoe zwaar onze Küf is want dat is ook zo'n lichtgewicht.

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 12 September 2010, 21:11:09 »
Ivo,

Die N-decoder kan je misschien wel aan de binnenkant hoog tegen het dak plaatsen. En de (dunne koperlak)draadjes hiervoor door een van de achterste cabinehoeken naar beneden leiden.

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 13 September 2010, 00:16:58 »
@Overlord,

Klopt. Ik ben benieuwd naar het gewicht van de Köf.

@Gerard,

Dat zou zeker kunnen, maar dan heb ik wel voor niks er een T-profiel onder gesoldeerd.

Ik heb het voorste lager afgevijld en nu past het hele chassis weer goed in de kap, met wielen erin en staat de oersik op de goede hoogte. Ook denk ik achterin voldoende ruimte te hebben gevonden voor een Lokpilot micro V3.0 DCC. Die is 13,5*9*3 mm en zou moeten passen. 4 draadjes aansluiten en gaan!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 15 September 2010, 14:44:13 »
Ivo,

Ik was je nog een antwoord verschuldigd!

De Köf is 170 gram, dus best wel zwaar voor zijn formaat.
Nu hebben wij nog een Weinertlok (motorwagen epoch III staan en die weegt 55 gram.

Jouw lok slaat dus alles qua gewicht en is echt licht!!

Groet, Paul

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 15 September 2010, 16:13:17 »
Maar dan heb ik wel voor niks er een T-profiel onder gesoldeerd.  ;D  ;D

Voor niks?? (y)
Is toch gedaan ter meerdere eer en glorie van het model?

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 15 September 2010, 21:03:03 »
Gerard,

Zeker, maar als ik naast dat T-profiel een decoder plak dan kun je niet meer onder de kap kijken, want dan zit daar iets wat daar toch nooit heeft gezeten in het origineel.

Overlord,

Qua gewicht ga ik dan toch maar eens stripjes daklood knippen en kijken wat dat weegt en of of ik dat ergens weg kan stoppen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #160 Gepost op: 15 September 2010, 21:10:49 »

Zit het onderstel op de foto al juist onder de loc? of zijn de aspotten niet concentrisch mee de assen zelfs?

verder een echt mooie model!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 15 September 2010, 21:18:13 »
Als ik het nu op zijn pootjes zet staat deze nog te hoog:

Nee, het staat niet goed, want het chassis zakte onvoldoende in de kap doordat het lager voor van de as met worm in de weg zit. Dat heb ik inmiddels verholpen en het chassis zit weer prima.

Wat jij denkt te zien is een gevolg van het perspectief in de foto. Als het chassis diep genoeg zit, zit het midden van de assen keurig in lijn met de aspotten.

Misschien maak ik nog wel een foto, waarop dat goed te zien is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 15 September 2010, 23:44:26 »
Op zijn wielen met het chassis op zijn plek met ernaast een Roco Sik:

De achteras is gecompenseerd, maar de compensatieboom staat nog te hoog. Iets minder dan 1mm, maar het leidt meteen tot een achterover leunend lokje. Vandaar de tandenstoker even onder het chassis.

Maar de positie van de voorste as tov de aspot

En de positie van de achterste as

Niks mis mee volgens mij.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #163 Gepost op: 16 September 2010, 15:57:44 »
sorry, had ik niet goed gelezen :-\ Nu is het idd beter te zien, dat niets mis is mee de asspotten. Dank voor de plaatjes!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 16 September 2010, 16:13:16 »
Goh, dat ziet er nog kleiner uit dan die Sik, en die was al klein ;)