Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Eric B
Vandaag om 08:05:51
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 08:00:50
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frycio82
Vandaag om 07:55:22
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Quinzeedied
Vandaag om 07:41:24
Eerste kennismaking door Ronald Koerts
Vandaag om 07:32:30
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 07:11:03
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Lenz 2021 (spoor 0) door Martin Welberg
Vandaag om 03:10:08
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door roadster36
Vandaag om 02:23:28
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 460810 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6534
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #570 Gepost op: 28 april 2012, 19:00:02 »
Hoe gaat 't verder ???

Gr Koen
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12174
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #571 Gepost op: 28 april 2012, 19:18:45 »
Bas vindt het wel leuk om de spanning er een beetje in te houden ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #572 Gepost op: 29 april 2012, 11:06:28 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 124


Leermoment – 2

Als Dieter is uitgeraasd, vraagt Joachim: ‘Koppelen we nu een aantal wagens af om de rest naar boven te kunnen rijden?’
‘Hmmprrff… Hoe weet jij dan zeker, dat ze ook blijven staan en niet door wat voor omstandigheden dan ook ongecontroleerd de helling afdenderen?’
‘Tja, goede vraag.’
‘Een leerdinges…’
Ze kijken een beetje rond. ‘Hé, een rookpluim daar beneden,’ ontdekt Joachim.
Dieter kijkt op. ‘Die trein wil natuurlijk ook de helling oprijden, maar…’ Dan krijgt hij een idee. ‘Dit lossen we anders op, Klätzmaier. Even bellen.’
‘Ah, weer een nieuw leermomentje. Er komt vandaag geen einde aan die dingen, hihi.’
Ze lopen naar de Fernmelder. Het kastje gaat weer open, maar Dieter kiest een ander nummer, dan Joachim.
‘Ja, hallo? Hier ist der Hellwig. Dg27. We staan met een veeeel te zware trein op de Dönsdorfer Steige. Welke loc is beschikbaar voor ondersteuning?’
‘…’
‘Hoezo geen loc?’
‘…’
‘En die stoomloc onderaan de Steige dan? Die kan ons toch wel even opduwen?’
‘…’
‘Ja. Ik weet ook wel, dat die met een trein wacht, maar zo komt dit baanvak wel sneller vrij.’
‘…’
‘Dus die loc komt ons een duwtje geven?’
‘…’
‘Ja oder ja?’
‘…’
‘Prima. Danke.’
De machinist knalt de hoorn op de haak en kijkt Joachim aan. ‘Zie je? Zo doe je dat. Gewoon zelf met een oplossing komen en die gewoon doordrukken.’
‘Tuurlijk, dat vindt men altijd prettig…’
Dieter kijkt zijn collega aan, maar kan geen hoogte van hem krijgen. Als de mannen weer terug zijn bij hun dieselloc klinkt er een fluittoon uit het dal. De stoomloc komt in beweging.
‘Dat is snel,’ vindt Klätzmaier.’
Ze klimmen weer op de loc. Na een minuut of tien zien ze de wijzer van een manometer bewegen.
‘Kijk, men koppelt al aan,’ legt Dieter uit. ‘De remdruk veranderde.’
Een lange fluittoon kondigt aan, dat de hulptroepen klaar zijn voor vertrek. ‘Abfahrt!’ kondigt Dieter aan. De diesel fluit en begint te brullen. De hulploc laat er ook geen gras over groeien en begint een blaffend geluid te maken. De trein komt langzaam maar zeker in beweging. Joachim moet toegeven, dat hier een kunststukje wordt geleverd, want het gebeurt zonder doorslaande wielen. Een prachtig leermoment.



234   De trein rijdt weer.

In het Bw gaat het verhaal over de gestrande goederentrein natuurlijk als een lopend vuurtje rond, maar wel in verschillende versies. De ene is in vaagheden en grijstinten het relaas van Dieter en de andere in geuren en kleuren het verslag van Joachim. Een enkeling vraagt zich af wat nu de echte waarheid is…
Als Hellwig en Klätzmaier de Lokleitung binnenkomen, worden ze honend opgewacht. Dieter is er niet blij mee. Joachim verontschuldigt zich lachend door te zeggen, dat hij maar een eenvoudige bijman is.
‘Het was wel een rit vol leermomenten,’ besluit Klätzmaier vrolijk.
Hellwig zucht en schudt zijn hoofd.



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 april 2012, 12:26:35 door Basilicum »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6534
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #573 Gepost op: 29 april 2012, 13:21:24 »
Top verhaal, Bas! Kan me helemaal voorstellen dat dat af en toe niet lukte met zware treinen.
Hieruit is de dubbeltraktie ontstaan.

Groeten Koen
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #574 Gepost op: 29 april 2012, 14:00:34 »
Op de achtergrond speelt dan nog het verhaal van de boze neef van Dieter, die
met zijn oliegestookte sneltreinlokomotief (ik herken toch een 01?) een
stilgevallen goederentrein uit de brand moet helpen. Daar zijn we toch niet voor,
kunnen die dat niet zelf...

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #575 Gepost op: 29 april 2012, 19:41:51 »
Bas, de stoomlok op foto 234 is toch een 41er. of heb ik het mis!
Fred dacht dat het een 01 is, maar ik zie 4 aandrijfwielen ipv 3.

Groet Jan K.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #576 Gepost op: 29 april 2012, 19:54:05 »
Jan

je hebt gelijk, (en geen tweewiels voorloopstel), werd voor zowel goederen als personenverkeer
gebruikt

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #577 Gepost op: 29 april 2012, 20:10:39 »
Goed gezien, Jan. :)

Een blokwachter komt naar de stoomloc van de Baureihe 41 gelopen, die met een goederentrein wacht om de Dönsdorfer Steige op te rijden. ‘Es gibt Probleme auf der Steige!’
‘Was ist los?’
‘Der Hellwig kann nicht mehr weiterfahren. Zijn trein schijnt te zwaar te zijn. Bitte, koppel af en duw hem naar boven.’
‘Hellwig? Die zullen we eens een flinke zet geven, haha! Daarna komen we direct weer hier terug?’
‘Ja, ik zorg ervoor, dat jullie voorrang hebben.’
‘Alles klar!’


Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #578 Gepost op: 30 april 2012, 19:53:30 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 125


Een kwaaltje – 1

‘Hoe is het nu met je nek?’ vraagt Karl Schmidt in de kantine aan Joachim Klätzmaier, wachtend op de lunch.
‘Het gaat wel. Gisteren toch maar even naar een dokter geweest.’
‘Wat zei je?’ vraagt Barbara Kirsch, die met twee borden komt aanlopen. ‘Ik hoorde het woord “dokter” vallen. Is er iets aan de hand?’
‘Ik kan mijn hoofd opeens moeilijk bewegen.’
Ze zet de borden op tafel en kijkt Klätzmaier aan. ‘Spiertje verrekt?’
‘Hoe weet jij dat nou?’ vraagt Joachim verbaasd. ‘Ik moest op een dienstfiets een voor mij nog totaal onbekende stad doorkruisen op zoek naar een dokter. Moet je je voorstellen: erg pijnlijke nek en dan fietsen. Ik kan je die combinatie niet aanraden, maar goed… Die huisarts komt – na veel vijven en zessen – tot dezelfde diagnose en jij zegt zomaar plompverloren precies wat het is. Ik dacht, dat ik iets verstuikt had of zo.’
‘Tja,’ glimlacht Barbara. ‘Hoe kom je eraan?’
‘Ik hielp gisteren met het kleine onderhoud aan een V100. Toen ik vanuit een gebukte houding omhoog kwam, stootte ik mijn kop tegen de loc. Ik maakte al een afwerende beweging. Daar komt waarschijnlijk de pijn in mijn nek vandaan. Ze hadden die lok ook verkeerd neergezet.’
‘Verkeerd?’ vraagt Karl.
‘Ja! Als ze de loc een metertje verder naar achteren hadden gezet was er niets gebeurd.’
‘Wat is dat nou weer voor een klets?’ vraagt Barbara. ‘Jij kunt toch zelf ook een metertje verderop gaan staan?’
‘Oh ja? Goh…, niet aan gedacht,’ lacht Klätzmaier. Maar hoe komt het, dat jij direct weet wat er met mijn nek aan de hand is? De volgende keer als ik iets heb, roep ik jou erbij. Goed?’
‘Ik ben geen dokter, hoor.’
‘Oh, nee? Hoe komt het dan, dat je weet wat ik heb?’
‘Ik heb het ook een keer gehad. Vandaar. Bij mij leek het alsof er twee spiertjes van plaats wisselden. Brrr. Maar je mag rustig met je kwaaltjes bij mij langs komen, hoor. Vooral als het “honger” en “dorst” betreft.’ Giechelend loopt ze weer terug naar de keuken. ‘Even naar mijn soep kijken. Guten Appetit.’
‘Danke, Barbara!’



235   Dienstfiets tegen de kantinegevel.

Waldstein komt de kantine binnen. ‘Bon Appetit, meine Herrschaften.
‘Danke, Chef.’
‘Binnenkort ga je weer terug naar Lümmeln, is het niet?’
Joachim knikt. ‘Auww, mijn nek… Dat klopt, ja. Ik ben nog een paar dagen hier.’
‘Bevalt het in Dönsdorf?’
‘Ja, hundertprozentig. Bijna ongemerkt heb ik veel geleerd hier de afgelopen weken.’
‘Goed zo. Ik hoorde, dat je gisteren je hoofd gestoten hebt,’ zegt Waldstein. ‘Ben je al bij de dokter geweest?’
‘Ja, gisteren na werktijd. Ik heb een zalfje gekregen, maar dat is nu uitgewerkt, merk ik. Tijd om opnieuw mijn nek in te smeren.’
‘Aha. Doe voorzichtig aan.’ Waldstein draait zich om.
‘Ach, Herr Waldstein…’
‘Ja, Klätzmaier.’
‘Mag ik u om een gunst vragen?’
‘Dat hangt ervan af…’
‘Mocht u mijn chef nog spreken, kunt u dan een goed woordje voor mij doen? Mijn laatste streek in Lümmeln viel niet helemaal in goede aarde, ziet u…’
‘Die grap me die lading steenkool?’ vraagt Karl.
‘Ja, precies.’
‘Ik zal kijken wat ik voor je kan doen,’ belooft Waldstein.
‘Danke, Herr Direktor.’



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2012, 08:12:15 door Basilicum. Reden: volgnummer toegevoegd. »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7290
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #579 Gepost op: 30 april 2012, 19:58:37 »
hoi Bas,

Barbara is gewild blijkt maar :D.
Leuk om je verhalen te lezen, kennelijk ben je behoorlijk druk, de verhalen vliegen het web op  ;D.

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #580 Gepost op: 01 mei 2012, 09:01:00 »
Even een deel van mijn verhalenvoorraad wegwerken. ;)

Groet,
Bas

nero

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #581 Gepost op: 01 mei 2012, 16:38:53 »
top verhalen (y)
maar klein vraagje ???
is de trein van dieter onderweg gegroeid ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #582 Gepost op: 01 mei 2012, 19:36:13 »
Bekijk de Schwarzburgse foto's van die goederentrein maar eens met iets dichtgeknepen ogen. Dan zie je, dat deze net zo lang is als in Dönsdorf. 8)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #583 Gepost op: 01 mei 2012, 21:28:33 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 126


Een kwaaltje – 2

‘Goed, dat je gisteren dat zalfje nog hebt gekregen,’ vindt Karl Schmidt, zijn Schinken aan stukken snijdend.
‘Ja, maar dat kostte me anders nog wel enige moeite,’ vertelt Joachim Klätzmaier.
‘Hoezo?’
‘Die arts wou me een kleine tube met zalf voorschrijven, maar ik ken mezelf en heb liever een iets grotere, zodat ik de volgende keer niet direct weer naar hem toe moet.’
‘Was dat dokter Kleinkramml misschien?’
‘Kleinkramml, ja…, zo heette die kerel,’ zegt Joachim en zet zijn vork in een stuk Schnitzel.
‘Die is altijd voorzichtig met voorschrijven.’
‘Gelukkig kreeg ik hem zover, dat hij me twee tubes voorschreef. Weet je dat hij helemaal geen apotheek in de buurt heeft? Hij vertelde me, dat hij twee jaar geleden is gestopt met de uitgifte van medicijnen. Nu moet je dus de hele stad door om een apotheek te vinden.’
‘Twee straten verderop zit er ook een.’
‘Oh?’ Joachim neemt en hap van zijn Bratkartoffeln en zegt met volle mond: ‘En hij zei, dat ik naar die en die apotheek moest gaan!’
‘Tuurlijk. Dat is zijn broer. Ik ga gewoon naar de dichtstbijzijnde.’
‘Hmm…, weer wat geleerd. Maar goed, ik die pillenwinkel binnen. Staat me daar een rij van heb ik jou daar! Ik sluit netjes achteraan aan. Komt er een vrouw binnen met een jengelend kind op de arm. Ze trekt een nummertje en gaat zitten. Potvolblomme, denk ik, ze hebben hier een nummersysteem. Denk je dat iemand me even waarschuwt? Welnee! Nu is dat wijfie me nog voor ook.’
Karl snijdt weer in zijn stuk vlees. ‘Moest je lang wachten?’
‘Bijna een half uur, joh. Eindelijk ben ik aan de beurt. Staat daar zo’n meid van begin twintig achter de toonbank.’
‘Kan ik u helpen?’ vraagt ze.
‘Jawel,’ zeg ik en schuif het recept naar haar toe.
‘Twee tubes?’ vraagt ze. ‘Maar dat mag helemaal niet, meneer. Dat mag de dokter zo helemaal niet voorschrijven. U moet terug naar de huisarts voor een juist recept.’
Ik ga niet weer helemaal terug fietsen, dacht ik en zei: ‘Die dokter zal heus wel weten wat hij doet en voorschrijft, Fraulein.’
‘Nee, dit klopt niet,’ zei ze. ‘Ik ga hem bellen.’
‘Intussen wordt de rij met wachtenden achter mij langer en langer.’
‘Ja, dat kan ik me voorstellen.’



236   De kantine.

‘Toch nog vrij snel krijgt ze die huisarts aan de lijn.’
‘U heeft een fout gemaakt, Herr Dokter,’ begint ze.
‘Dat moet je als jonge meid natuurlijk niet zeggen tegen een doorgewinterde huisarts. Ik kon hem aan de andere kant van de toonbank horen zeggen, dat zij gewoon de medicijnen moet geven, die hij voorschrijft. Basta.’
‘Ja, maar…’ zei ze. ‘Hallo?’
‘Die telefoon liet alleen nog maar tuut tuut tuut-geluiden horen. Toen moest ze wel en kreeg ik eindelijk mijn zalf.’
‘Twee tubes,’ constateert Karl, het laatste restje rauwkost uit zijn kommetje scheppend.
‘Precies. Nu kan ik even vooruit. Dat kostte me gisteren dus veel vrije tijd, die ik wel beter had kunnen besteden.’
‘Zoals in het café zitten om een Pilsner te hijsen.’
Joachim kijkt Karl bewonderend aan. ‘Dat schat jij vrij goed in, ja.’



Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12174
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #584 Gepost op: 01 mei 2012, 21:37:28 »
't Is weer klasse, Bas (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus