Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 544538 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #495 Gepost op: 22 maart 2012, 19:42:51 »
Dat neem ik direct van je aan, Ric. Ik heb niet uitgezocht of in tijdperk drie ook al zulke oefeningen plaatsvonden. Tegenwoordig worden deze acties inderdaad bij voorkeur bij kou en nattigheid georganiseerd. ;)
Vorige week stond het kantoorpand nog op een vrij stukje van de tafel te wachten om op zijn definitieve plek gezet te worden. Ik nam de kans waar om een stel foto’s te maken, want dat is later nog maar beperkt mogelijk. Toen ik mijn voorraadje brandweerwagens erbij zette, was een nieuw verhaal geboren. Extra voertuigen, figuren en bomen maken de georganiseerde bende compleet. :P

Groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #496 Gepost op: 24 maart 2012, 10:35:51 »
Bas,

Ze zijn erg vooruit strevend in Donsdorf zullen we maar zeggen. In de modelbouw heb je alle vrijheid om de zaken voor te stellen zo als een ieder dat wil. Dat is het mooie van onze hobby :)

Grt. Ric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #497 Gepost op: 24 maart 2012, 18:50:09 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 110


Tijdelijke vervanging – 2

De 941, die de 80 tijdelijk zal vervangen, is onderweg van Heilbronn naar Dönsdorf. Om een ‘Leerzug’ te vermijden, rijdt de locomotief met een reguliere trein mee. De 94 zou voorop rijden met een derde man op de bok om de wegkennis over te dragen, maar die meldde zich op het laatste moment ziek. Nu is dus de Pruis Vorspannlok en de Württemberger Zuglok.


206   Vorspann.

Baumann, de machinist op de vooroplopende 55, neemt het ervan: hij houdt hoofdzakelijk zijn hand in de buurt van de remkraan en laat de 94 het werk doen. Alleen op de Dönsdorfer Steige biedt hij hulp. De machinist op de 94 vindt het best en laat zijn loc hard werken. De stoker is minder blij, want de kleine vijfasser vraagt constant om brandstof. Bovenaan de helling wordt de Blockstelle gepasseerd en even later komt de trein tot stilstand.
Baumann draait zich om en zegt tegen zijn stoker: ‘Bitte, Haiger, beide loc’s afkoppelen.’
‘Jawohl!’ zegt Haiger. Hij springt kwiek van zijn loc en loopt naar achter.
Zijn collega op de 94 hangt bezweet en moe, maar voldaan op de deur van het machinistenhuis.
‘Ik zal wel even afkoppelen.’
Intussen is de Zugführer naar de Fernmelder gelopen om de extra rangeerbeweging aan te kondigen, zodat de 94 het Betriebswerk binnen kan rijden.
De loc’s zijn vlot afgekoppeld. De 55 fluit kort en rijdt naar een zijspoor.
Haiger wijst de mannen uit Heilbronn de weg in het Bw. ‘Het is heel eenvoudig,’ zegt hij. ‘Eerst een paar honderd meter doorrijden, totdat je het stootblok tegenkomt. De seinhuiswachter daar werkt meestal vrij vlot, dus kun je snel achteruit richting het Kanal. Zo kom je vanzelf bij de draaischijf. De Lokleitung is links naast de ringloods.’
‘Aha, dat moet wel lukken. Dank je wel.’



207   Ab ins Bw.

Na een minuut of vijf krijgt de 94 toestemming om door te rijden. Behoedzaam laat de machinist zijn loc over de voor hem onbekende sporen rollen. Het spoor eindigt naast een oude tender. De loc stopt. Snel gaan de wissels om en kan de loc het Kanal inrijden.


208   Bij de oude tender.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 19:26:17 door Basilicum »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #498 Gepost op: 24 maart 2012, 19:01:52 »
Hoi Bas,
Wat een schattig lokje is die 941. Overigens ziet de oude tender er niet verkeerd uit. Mooi bleek, met een lichte roetlaag.
Leuk je gesproken en gezien te hebben!

groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #499 Gepost op: 24 maart 2012, 20:07:42 »
Inderdaad mooi, die 94. Een Brawa, neem ik aan? Hoe zijn de rijeigenschappen?

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2012, 20:14:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #500 Gepost op: 25 maart 2012, 11:23:57 »
@ Michel:
Zeker leuk je gesproken te hebben. Die tender zal te zijner tijd nog wel een roestlaagje krijgen. Ik heb hiervoor enige inspriratie opgedaan. ;)

@ Ruud:
Inderdaad Brawa. De loc rijdt soepel en gelijkmatig, kan heel langzaam rijden, maar is wel gevoelig voor onregelmatigheden, zoals oneffenheden in de rails en vuile wielen. De verlichting brandt, bij analoog bedrijf, al op lage snelheid.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #501 Gepost op: 25 maart 2012, 11:29:46 »
Hoi Bas,

Dank voor je heldere antwoord m.b.t. de 94 van Brawa. Daar kan ik wat mee.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #502 Gepost op: 25 maart 2012, 14:20:39 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 111


Tijdelijke vervanging – 3

Wissels worden omgelegd en het rangeersignaal springt op veilig. Na De een kort fluitsignaal laat machinist zijn de locomotief voorzichtig achteruit rijden richting de bekoling. Nu is het tijd voor onderhoud: ontslakken, rookkast leegscheppen, water- en kolenvoorraad aanvullen en zorgen voor een nieuwe lading zand. Intussen wordt op vele punten aan de loc ook de olie aangevuld en het machinistenhuis aangeveegd.


209   An der Lokbehandlungsanlage.

Een uurtje later is de 94 ‘gerestaureerd’ en wordt opgesteld bij de kleine loods, waar Heinz en Steffen proberen de rempomp van een 78 weer op gang te krijgen.
Steffen kijkt op. ‘Die loc zie ik hier voor het eerst.’
‘Is dat niet die Tn uit Württemberg, die onze tachtiger komt vervangen?’ vraagt Heinz. ‘Marks vertelde me zoiets.’
Ze lopen naar buiten om de nieuweling eens te bekijken. Er staan twee onbekende mannen bij.
‘Hallo,’ groet Heinz hen. ‘Ist das eure Machine?’
‘Jawohl. Die ist hier als Ersatzlok.’
Aan het dialect horen de Dönsdorfers, dat ze met echte Württembergers te maken hebben.
Steffen geeft de machinist een hand. ‘Hallo, ich bin Steffen Werkstätter. Lokschlosser. Mijn collega is Heinz Koch.’
‘Ah,’ zegt de machinist. ‘Georg Pohl ist meine Nahme.’
‘August Hilker,’ zegt de stoker tijdens het handenschudden.
De mannen praten verder over de reis naar Dönsdorf, de eigenaardigheden van de Baureihe 941 en van deze 94 in het bijzonder.



210   Afgesteld.

‘Is het de bedoeling, dat jullie de komende weken ook vanuit Dönsdorf dienstdoen,’ vraagt Heinz, ‘of hebben jullie de locomotief alleen hierheen gereden?’
‘We passagieren straks weer naar onze Heimat,’ antwoordt August.
‘Zeg…, waar is de Lokleitung precies?’ vraagt Georg. ‘We moeten ons nog melden.’
‘Daar,’ wijst  Otto. ‘Lokleiter Marks zit direct links als je binnenkomt.’
‘Aha, dan gaan we daar eerst eens even heen.’
‘De kantine is hier naast de loods. Ook niet onbelangrijk,’ knipoogt Steffen.
‘Danke. Wir sehen uns noch.’



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 21:30:16 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #503 Gepost op: 25 maart 2012, 17:55:10 »
Mooi verteld, en mooie plaatjes ook!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #504 Gepost op: 27 maart 2012, 19:30:13 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 112


Defecte pomp

Betiebswerkdirektor Waldstein komt het kantoortje van de Oberlokschlosser binnen, maar daar is niemand aanwezig. Weer op de gang loopt hij Frank Hebehoch tegen het lijf. ‘Wissen Sie wo der Koch ist?’
‘Hij is volgens mij in de kleine loods, chef. Moet ik hem waarschuwen?’
‘Nein, danke. Ik loop er wel even heen.’



211   Waldstein in uniform.

De rempomp van de 78 werkt alweer niet naar behoren. Voor de derde keer deze week proberen Steffen Werkstätter en Heinz Koch het geval te repareren.
‘Eigenlijk moet dat hele ding eraf,’ oppert Steffen.
‘Tja,’ zucht Heinz, ‘maar dat is zo veel werk…’
‘Zeg, Heinz. Wat wil de chef van ons?’
‘Hoezo?’
‘Daar komt hij aan.’
‘Keine Ahnung. Geen aandacht geven, want ik wil die &#$@%-pomp aan de praat hebben, zonder, dat-ie binnen de kortste keren weer nagekeken moet worden.’
‘So, meine Herrn!’ begroet Waldstein hen. ‘Was wird hier ausgebessert?’
‘De rempomp van deze 78 werkt alweer niet goed,’ meldt Heinz.
‘Alweer?’
‘Ja, het is al de derde keer deze week.’
‘Is er geen reservepomp beschikbaar, zodat deze eens grondig nagekeken kan worden?’
‘Jawel, maar dat vervangen van de pomp is zo veel werk.’
‘Drie keer op deze manier een reparatie uitvoeren kost nog veel meer tijd.’
Heinz zucht weer. ‘Eigenlijk wel, ja.’



212   Overleg in de loods.

‘Even iets anders,’ zegt Waldstein. Binnenkort komt hier een machinist uit Lümmeln om ervaring op te doen met onze diesels. Dat zal een paar weken duren, zodat hij de kans krijgt om met verschillende Baureihen om te gaan. Daarna zal hij in Frankfurt zijn papieren gaan halen.’
‘Oh. En hoe ben ik daar bij betrokken?’ vraagt Heinz.
‘Ik wil hem eerst een paar dagen hier in het Bw laten meelopen met een Lokschlosser, die vooral met diesels in de weer is. Pas daarna gaat hij onder begeleiding mee de baan op.’
‘Oké. Hoe heet deze goede man?’
‘Euhh…’ Waldstein bladert wat door zijn notitieboekje. ‘Joachim Klätzmaier. Hij woont in de buurt van Lümmeln.’
‘Den kenn’ ich nicht. Du, Steffen?’
‘Nee, nooit van gehoord. Lümmeln is trouwens niet echt in de buurt. Reist hij dagelijks heen en weer of moet hij een kamer huren?’
‘Tja, dat is de keuze van de machinist zelf, natuurlijk. Ik spreek vanmiddag nog zijn chef Blaffhart en zal het voorleggen.’
‘Als hij een kamer nodig zou hebben, weet ik wel een adresje.’
‘Goed te weten, Werkstätter. Die informatie neem ik mee.’
‘En wanneer begint hij hier?’ wil Heinz weten.
‘Hij heeft nog een paar dagen verlof en zal ergens begin volgende week hier zijn. De precieze datum geef ik nog wel door.’
‘Prima, chef.’
‘En neem nou een raad van een oude, wijze man aan…’
‘Welke raad?’ vraagt Steffen.
Heinz kijkt om zich heen. ‘Oude man? Waar?’
‘Monteer een goed werkende pomp aan die loc en stuur het defecte exemplaar naar het Ausbesserungswerk, als je er zelf niet uitkomt.’
Heinz krabt aan zijn hoofd. ‘Ik denk dat er weinig anders op zit. Pfff…’



Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #505 Gepost op: 27 maart 2012, 19:36:05 »
(y) Ben benieuwd hoe het die Klätzmaier in Dönsdorf vergaat. Er is trouwens ook een goed pension in Schwarzburg. Met de trein een afstandje van niks. En het is een gezellig stadje.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #506 Gepost op: 27 maart 2012, 19:42:00 »
Ik ook!
En ook hoe hij de diesels vindt, met die smerige stoomlocs had hij niet veel op :D
En, als hij al een kamer in Schwarburg neemt, komt-ie misschien wel meer Dieters tegen dan hem lief is ;)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #507 Gepost op: 27 maart 2012, 19:44:09 »
Leuk verhaal weer.  (y)

Groet Peter,

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #508 Gepost op: 27 maart 2012, 20:56:40 »
 Bas weer een prachtig verhaal. Voor al de namen van de heren Kletsmeijer en Blaft hard als mede (niet) lummelen Zijn zeer treffend ;D

Grt. Ric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #509 Gepost op: 27 maart 2012, 21:16:07 »
Dank voor de complimenten. :)

@ Ric: Om over Ammeräth maar niet te spreken. (Dat moet je hardop voorlezen: Ammereet.  8) )
Wat de namen betreft geef ik de eer door aan Jan, want deze vier karakters komen uit zijn stal.

@ Ruud: Ik zal deze tip aan Klätzmaier doorgeven.

Groet,
Bas