Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag iz ballast door Rob Ellerman
Vandaag om 01:44:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 June 2025, 23:15:56
Verschil leveranciers DCC decoders? door hmmglaser
24 June 2025, 23:12:37
Plan E - 2023 oplage door sneek
24 June 2025, 23:08:50
US diorama in H0 door Wim Vink
24 June 2025, 22:59:19
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
24 June 2025, 22:44:55
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
24 June 2025, 22:31:39
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
24 June 2025, 22:28:16
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
24 June 2025, 22:16:38
20 jaar BNLS door René 4312
24 June 2025, 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
24 June 2025, 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
24 June 2025, 21:23:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 June 2025, 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 June 2025, 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
24 June 2025, 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 June 2025, 20:02:34
Aachenau West door wob
24 June 2025, 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
24 June 2025, 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
24 June 2025, 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 June 2025, 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
24 June 2025, 18:35:17
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
24 June 2025, 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
24 June 2025, 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
24 June 2025, 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
24 June 2025, 16:57:12
Op YouTube! door Karben
24 June 2025, 16:48:59
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
24 June 2025, 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
24 June 2025, 15:20:44
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
24 June 2025, 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
24 June 2025, 14:18:28
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 141757 keer)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #705 Gepost op: 15 July 2011, 10:05:32 »
Er zou eigenlijk ook alweer een topic moeten worden geopend over de voortgang van de 1700.
Dat is er al, maar dan op Somda ;)
Spoorgroet, Martin

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #706 Gepost op: 15 July 2011, 10:30:27 »
Dat is er al, maar dan op Somda ;)

Dat is er van de 1800 ook. En hoe weet ik anders dat die 1700-en terzijde staan Wikipedia zegt lan niet niet alles. ;D

Gr. Iven

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #707 Gepost op: 15 July 2011, 11:00:52 »
Ook ik heb een tekst van mijn werkgever zitten lezen waarin weer sprake was van de inzet van DDM. Welk DDM er bedoeld werd is mij niet helemaal duidelijk geworden. DDM-1? Of toch DDM2/3 alias DD-AR? Of misschien wel DDM als algemene term voor een dubbeldekker?
Geen idee, maar hoop doet leven.
Wellicht een leuk idee om van een standaard stam DDM-1 de 1800 te vervangen door een ICR BDs (stikken er toch van) en dan een 1700 tegen de Bvk...
Leuk voor de hobbyisten, geen extra opleiding voor personeel en geen kleine serie afwijkend materieel.

mvg

Sander
Euhm, DDM2/3 rijdt toch gewoon rond, dus die opnieuw indienst stellen slaat kant noch wal ;)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #708 Gepost op: 15 July 2011, 11:08:37 »
slaat kant noch wal ;)

En dit zelfgemaakte spreekwoord raakt als een tang op een varken...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #709 Gepost op: 15 July 2011, 11:29:39 »
Dat is er al, maar dan op Somda ;)

Dit is Beneluxspoor, en geen Somda!  ???

mvg,
Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #710 Gepost op: 15 July 2011, 13:57:17 »
En dit zelfgemaakte spreekwoord raakt als een tang op een varken...
Lol, na 3x mijn eigen tekst lezen snap ik inderdaad dat dat kant noch wal raakt  ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #711 Gepost op: 15 July 2011, 18:51:32 »
Wellicht een leuk idee om van een standaard stam DDM-1 de 1800 te vervangen door een ICR BDs (stikken er toch van) en dan een 1700 tegen de Bvk...
Leuk voor de hobbyisten, geen extra opleiding voor personeel en geen kleine serie afwijkend materieel
Of de DDM1 wel de signalen van een 1700 en ICR BDs kan doorgeven weet ik niet (ik gok van niet), maar je hebt dan alsnog een kleine serie afwijkend materieel. Dat je de DDM1 rijtuigen met een 1700 inzet maakt ze niet gelijk aan het DDAR.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2011, 17:34:35 door Rick. Reden: typfout »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #712 Gepost op: 15 July 2011, 20:52:27 »
Dat is er van de 1800 ook. En hoe weet ik anders dat die 1700-en terzijde staan Wikipedia zegt lan niet niet alles. ;D
Dat is waar. Hier staan ook de data van terzijdestelling bij
Spoorgroet, Martin

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #713 Gepost op: 15 July 2011, 20:57:00 »
Kwestie van de stuurstroomkabels aanpassen Rick, dat is nog niet zo moeilijk. Groter probleem is dat je zonder DDM Bvk (stuurstandrijtuig dus) geen laagspanning aan boord hebt, dus die moet in elk geval mee (zij het dan met een 1700 er tegenaan geplakt). Hoe het met deurbediening zit is echter ook nog wel een interessant vraagje! En natuurlijk of het ook gaat gebeuren ;)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #714 Gepost op: 15 July 2011, 21:26:23 »
voor de deuren heb je de Bvk ook nodig  ;)

mvg,
Robin

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #715 Gepost op: 16 July 2011, 16:44:02 »
@Thom:  ik kon zo snel uit de tekst van mijn werkgever niet opmaken of het slechts om verschuiving van materieelinzet ging, of herindienststelling. Vandaar mijn twijfel...
@Rick: Nee ik begrijp dat je zo van DDM-1 geen DD-AR maakt, maar je vervangt de 1800 door een 1700 (een serie die gewoon volop in dienst en onderhoud is, Bds'en idem dito en de Bvk van DDM-1 vergt veel minder onderhoud, omdat die alleen de stroomvoorziening van de tussenrijtuigen hoeft te verzorgen, maar voor de rest gewoon als tussenrijtuig behandeld kan worden. (Zoals ooit in de 800/900 serie Limburg Haarlem ook het geval was)

Geen idee hoe en of de stuurstroomkabels verschillen met DD-AR en of ICR, maar anders staan er in oa Nijmegen nog lange slepen rijtuigen met geschikte kabels. (Als die niet al ergens in de opslag liggen)
Het "groene lamp" cirkeltje van de deuren loopt dan gewoon rond via loc en BDs. Daar heeft de Bvk dan niets meer mee te maken.

Kortom "gratis treinen" voor NSR: Gewoon uitbreiding op materieel wat al rondrijdt. Geen extra opleidingskosten personeel.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #716 Gepost op: 16 July 2011, 17:40:11 »
@Sander: Maar dan heb je nog steeds een kleine serie afwijkend materieel in dienst (DDM1 dus), daar ging het mij om. Tenzij die qua onderhoud helemaal hetzelfde zijn als DDAR, dan maakt het niet uit. Dat de 1700'n en BDs'n nog grotendeels in dienst zijn weet ik, voor dat onderhoud maakt het dan niet uit. Over de stuurstroomkabels heb je gelijk, die kunnen desnoods dus van ICK overgezet worden.

Waarschijnlijk staan de BDs'n ook niet lang meer aan de kant, als het goed is komen de HSA ICR'n in 2013 weer terug naar de NS. Dan zullen die wel weer met een aantal 1700'n gaan rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #717 Gepost op: 16 July 2011, 18:04:06 »
Wat ik meen op Somda een keer te hebben gelezen was dat de remsystemen van DDM-1 en DD-AR anders zijn. DDM-1 zou je dus technisch helemaal moet ombouwen.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre NS zijn ICR-rijtuigen als ze terugkomen van Hispeed nog aan het rijden zet met BDs-rijtuigen. Ze zitten ruim in het materieel als ik het zo mag begrijpen.  
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 16 July 2011, 18:17:03 door Koploper4240 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #718 Gepost op: 16 July 2011, 18:26:04 »
Waarom zou je het remsysteem moeten ombouwen? Je zet een loc ervoor en je kan ermee rijden en remmen.

En over het gebruik van ICR: dat is dus veranderd, het zou buiten dienst gaan maar daar is nu dus geen sprake meer van.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2011, 18:38:11 door Rick. Reden: verbetering »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #719 Gepost op: 16 July 2011, 18:27:55 »
DD-AR heeft een naast het (verplichte) pneumatische remsysteem ook nog een EP (ElectroPneumatische) rem. Bij DDM-1 en ICRm is deze niet toegepast. Er hoeft in dat opzicht dan ook niets aan die rijtuigen aangepast te worden.
De hamvraag is denk ik; kunnen loc (1700) en BDs in voorgestelde samenstelling met elkaar communiceren. Zoja  dan heb je "voor niets" een aardige vloot reserve materieel om calamiteiten op de korte termijn op te vangen. (Komende herfst en winter??)

Ik neem aan dat de BDs'en die nu in onbruik zijn straks echt wel ingezet gaan worden als de rijtuigen van HiSpeed terug komen. De 2e bestelling BDs'en (023t/m033) zijn qua aantal volgens mij nog nooit in dienst geweest. Toen die rijtuigen geleverd werden reden de voorziene rijtuigen al voor Hispeed (Benelux/Fyra)

@Rick: je laatste regel begrijp ik niet helemaal..?

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!