Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 142092 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #540 Gepost op: 20 June 2011, 21:00:15 »
Alle 1800en zijn naar de Dijksgracht gebracht. Op twee locs na. de 1856 is naar het spoorwegmuseum gegaan zoals is verteld en de 1855 staat op de Watergraafsmeer samen met de terzijdestaande 1755 die nu dient als verwarmingsloc voor NS Highspeed.

Gr. Iven

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #541 Gepost op: 20 June 2011, 21:43:59 »
Het blijft onbegrijpelijk dat een serie locs die eigenlijk nog wel een paar jaar meekan gewoon terzijde wordt gesteld. Het is één van de vele voorbeelden van de laatste jaren die variëren van ongebruikt DM90 tot straks bij de DD-AR de rijtuigen die niet gerenoveerd gaan worden en de locs 1700 die daardoor ook terzijdegesteld gaan worden.
Kijk, dat je ruim in je materieel zit is fijn. Maar om het dan zo maar aan de kant te zetten en laten wegroesten is gewoon zonde.
Mvgr Jan Wiebrand

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #542 Gepost op: 20 June 2011, 21:48:05 »
Helemaal gelijk Jan! De 1800 'ers kunnen nog zeker een jaar of 10, 15 mee in dienst. Kijk maar bijvoorbeeld naar België. De reeks 23 (dacht ik) is ook een zeer oude locreeks, maar nog steeds vol in dienst.

De rede dat de 1800 'ers terzijde zijn gesteld is gewoon omdat NSR geen locs wilt, alleen treinstellen, dat vind ik echt, echt heel erg jammer en zonde.

Gr. Rick

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #543 Gepost op: 20 June 2011, 21:50:15 »
De NMBS is dan ook een reuze efficiënt bedrijf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #544 Gepost op: 20 June 2011, 21:52:59 »
Alsof de NS dat wel is. De NS is het lachenkindje van Europa als het gaat om spoorwegen. De politiek helpt daar een handje aan mee.
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 20 June 2011, 21:54:54 door Koploper4240 »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #545 Gepost op: 20 June 2011, 21:54:03 »
Kijk, dat je ruim in je materieel zit is fijn. Maar om het dan zo maar aan de kant te zetten en laten wegroesten is gewoon zonde.
Het in dienst houden en voor veel geld onderhouden terwijl je het niet nodig hebt, is niet zonde?

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #546 Gepost op: 20 June 2011, 21:56:56 »
Een strategische reserve is altijd goed om te hebben, maar het laatste uur is voor de 1800 binnenkort wel geslagen denk ik want als men alleen maar treinstellen wil dan kun je de locs wel net zo goed verkopen.
Mvgr Jan Wiebrand

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #547 Gepost op: 20 June 2011, 21:57:18 »
Alleen jammer dat 1500 volt locs niet gemakkelijk zijn te slijten.

Alsof de NS dat wel is. De NS is het lachenkindje van Europa als het gaat om spoorwegen. De politiek helpt daar een handje aan mee.
Mvgr Jan Wiebrand

Eeeh, hoe kom je daarbij?
Nederland heeft een druk bereden spoornet en NS hoort bij het uiterst selecte groepje van nationale spoorwegmaatschappijen waar geen geld bij hoeft. Daar kunnen ze in België voorlopig alleen maar van dromen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #548 Gepost op: 20 June 2011, 22:05:09 »
Zelfs het drukst bereden spoorwegnet van Europa als ik me niet vergis.

En de locs zijn inderdaad niet echt goed te verkopen, enige mogelijke koper zullen waarschijnlijk de Fransen zijn, aangezien de spanning, en dan kunnen ze alleen in een klein stukje in het zuiden waar 1500 V is rijden. Tot nu toe heeft niemand ze gekocht omdat NSR ook er (te)veel geld voor vraagt dacht ik...

Gr. Rick

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #549 Gepost op: 20 June 2011, 22:07:27 »
Henk,
Dat klopt. Maar ondertussen heeft men nieuw materieel (de SLT) dat bij sneeuw de geest geeft. Logica van de treindienstleider waar af en toe geen touw aan vast te knopen is en een onduidelijke informatievoorziening bij onvoorziene omstandigheden.
Mvgr Jan Wiebrand

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8469
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #550 Gepost op: 20 June 2011, 22:13:02 »
dan kunnen ze alleen in een klein stukje in het zuiden waar 1500 V is rijden.
Een stukje dat twee keer zo groot is als het hele Nederlandse spoorwegnet ja.

@Jan: Dat zijn dus een kinderziekte die opgelost is in de volgende winter en iets waar de NS niets mee te maken heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #551 Gepost op: 20 June 2011, 22:21:05 »
Maar in Frankrijk hebben ze ook al geen tekort aan 1500 volt locs.

@Jan, wat mij als vrijwel dagelijkse treinreiziger vooral opvalt is dat NSR bij meestal probleemloos van A naar B brengt. Meestal per VIRM, dat wel, tikkie saai, wel efficiënt ben ik bang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #552 Gepost op: 20 June 2011, 22:22:07 »
.................. Logica van de treindienstleider waar af en toe geen touw aan vast te knopen is......................

Aan jou gedachtegangen is ook geen touw aan vast te knopen, wat heeft een treindienstleider nu met defekt gaande SLT's te maken of met de informatievoorziening bij verstoringen ??


........Dat zijn dus een kinderziekte die opgelost is in de volgende winter en iets waar de NS niets mee te maken heeft........

En denkt u dat nu echt, NS beloofde wel meer zoals "Winterhard spoor in de winter2010". Tevens is de SLT veel minder een kant en klaar product, dan de meeste denken. Dus NS heeft bij het ontwerp wel degelijk invloed gehad op het wel/niet winterhard zijn.
In slechts weinig lijkt de SLT namelijk technisch en qua uitvoering op haar Duitse tegenhanger. (sorry, beetje off-topic)
« Laatst bewerkt op: 20 June 2011, 22:27:18 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8469
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #553 Gepost op: 20 June 2011, 22:39:47 »
Nee, natuurlijk geloof ik dat niet. Voor zolang SLT dienst doet zullen ze iedere winter, wanneer er ook maar een vlokje sneeuw valt, massaal uitvallen en zal NS het DDM1 weer terug halen. ::)

Overigens sloeg mijn tekst na 'en' niet meer op SLT.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #554 Gepost op: 20 June 2011, 23:07:31 »
Het blijft onbegrijpelijk dat een serie locs die eigenlijk nog wel een paar jaar meekan gewoon terzijde wordt gesteld. Het is één van de vele voorbeelden van de laatste jaren die variëren van ongebruikt DM90 tot straks bij de DD-AR de rijtuigen die niet gerenoveerd gaan worden en de locs 1700 die daardoor ook terzijdegesteld gaan worden.
Kijk, dat je ruim in je materieel zit is fijn. Maar om het dan zo maar aan de kant te zetten en laten wegroesten is gewoon zonde.
Mvgr Jan Wiebrand

NS heeft veel te veel IRM en SLT besteld. Daarnaast zit NS inmiddels financieel te ruim in zijn jasje. Dat komt onder andere door de enorme tariefstijgingen van de afgelopen jaren. Daardoor kan NS zich deze verkwisting permitteren. Dit was twintig jaar geleden volstrekt ondenkbaar.