Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 150374 keer)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #570 Gepost op: 21 June 2011, 13:11:17 »
Eigenlijk is een getrokken trein ook iets uit vervlogen tijden, in 1839 begonnen ze er alhier al mee.
Dat moet maar eens afgelopen zijn, immers wat anders uit die tijd gebruiken we nog dagelijks ??
Ook Engelse treinen zijn leuk

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #571 Gepost op: 21 June 2011, 13:18:03 »
Wat dacht je van mes en vork?
Of is dat ook al verleden tijd.  ;D ;D
Er zijn nog genoeg dingen uit de 18e en 19e eeuw wat we nog dagelijks gebruiken.  ;)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Anoniem

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #572 Gepost op: 21 June 2011, 13:36:34 »
Schoenen, paraplu's, portemonnaies, de telefoon (OK, hij ziet er een tikkeltje anders uit, maar een getrokken trein uit 2011 ziet er ook een tikkeltje anders uit dan eentje uit 1825), batterijen, elektriciteit, de fiets...

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #573 Gepost op: 21 June 2011, 17:52:08 »
Je weet dat een 1600 en 1800 hetzelfde zijn en dat NSR geen 16/1800'n meer gebruikt?
Niet! 1800 Is gereviseerd en geupgrade terwijl 1600 dit allemaal niet gehad heeft. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #574 Gepost op: 21 June 2011, 18:01:05 »
Niet! Een 1600 is in +/- 2006 ook gereviseerd, alleen niet opnieuw geschilderd. Waarom denkt men toch altijd dat de nog rijdende 1600'en niet gereviseerd zijn? (wat is trouwens een 'upgrade' van een 1800?)
Meer NS in spoor 1!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #575 Gepost op: 21 June 2011, 18:06:30 »
Maar niet op de manier zoals de 1800 dat heeft gekregen. En wat de upgrade precies inhoud weet ik ook niet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #576 Gepost op: 21 June 2011, 18:07:18 »
Waarom denkt men toch altijd dat de nog rijdende 1600'en niet gereviseerd zijn? (wat is trouwens een 'upgrade' van een 1800?)

Ik denk omdat de 1600 'ers meestal nogal smerig en meer afgeleefd uitzien (vooral van DBSRN).

(wat is trouwens een 'upgrade' van een 1800?)

Onder upgrade wordt (volgens mij) de plaatsing van de airco op het dak verstaan.

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 21 June 2011, 18:08:49 door Rick 1625 »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #577 Gepost op: 21 June 2011, 18:41:39 »
Maar niet op de manier zoals de 1800 dat heeft gekregen.

Dus?
Het enige verschil tussen de LT3 van de 1600 en 1800 is het weglaten van de 'extraatjes' zoals comfort- of cosmetische zaken bij eerstgenoemde. Alle noodzakelijke technische revisies zijn bij de 1600'en ook uitgevoerd.   

Citaat
En wat de upgrade precies inhoud weet ik ook niet.

Je zet hier dus iets neer waarvan je niet weet wat het inhoudt?
Meer NS in spoor 1!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #578 Gepost op: 21 June 2011, 22:03:14 »
Eigenlijk is een getrokken trein ook iets uit vervlogen tijden, in 1839 begonnen ze er alhier al mee.
Dat moet maar eens afgelopen zijn, immers wat anders uit die tijd gebruiken we nog dagelijks ??

Al eind zeventiger jaren wilde NS met de ontwikkeling van de IC-III (ICM-0) helemaal inzetten op treinstelbedrijf. Toch werd de eerste vervolgserie niet een treinstel, maar de van de IC-III afgeleide getrokken versie, namelijk ICR met 1600. NS heeft zich bij het Ministerie van V&W de blaren op de tong moeten lullen om deze ommzewaai te verklaren en toestemming voor de investering te krijgen. Ik heb de desbetreffende correspondentie met belangstelling gelezen. Ook later kwam NS telkens weer tot de conclusie, dat op lange drukke Intercity verbindingen getrokken exploitatie veruit het goedkoopst is, inclusief wissellocs, rangeerkosten, etcetera. Ook de uitgesproken voorstander van treinstelexploitatie, de Dienst van Exploitatie moest dit erkennen. Pikant detail: het materieel voor het hoogwaardige IC-net van Rail 21 (dat ook over de HSL zou moeten rijden) zou ook bestaan uit rijtuigen en locs. Ook hier weer waren de lage exploitatiekosten een belangrijke factor.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #579 Gepost op: 21 June 2011, 22:09:46 »
Je zet hier dus iets neer waarvan je niet weet wat het inhoudt?
Als ik aan een cargomachinist vraag of hij zonder enige problemen met een 1800 ervandoor mag gaan, omdat hij bevoegdheid heeft op de 1600 en ik krijg als antwoord dat de 1800 in de revisie dusdanig veranderd is dat er een aparte materieelinstructie voor nodig is om met een 1800 te mogen rijden, moet ik dan alle details navragen? Had o.a. met het remsysteem te maken.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #580 Gepost op: 21 June 2011, 22:16:34 »
Al eind zeventiger jaren wilde NS met de ontwikkeling van de IC-III (ICM-0) helemaal inzetten op treinstelbedrijf. Toch werd de eerste vervolgserie niet een treinstel, maar de van de IC-III afgeleide getrokken versie, namelijk ICR met 1600. NS heeft zich bij het Ministerie van V&W de blaren op de tong moeten lullen om deze ommzewaai te verklaren en toestemming voor de investering te krijgen. Ik heb de desbetreffende correspondentie met belangstelling gelezen. Ook later kwam NS telkens weer tot de conclusie, dat op lange drukke Intercity verbindingen getrokken exploitatie veruit het goedkoopst is, inclusief wissellocs, rangeerkosten, etcetera. Ook de uitgesproken voorstander van treinstelexploitatie, de Dienst van Exploitatie moest dit erkennen. Pikant detail: het materieel voor het hoogwaardige IC-net van Rail 21 (dat ook over de HSL zou moeten rijden) zou ook bestaan uit rijtuigen en locs. Ook hier weer waren de lage exploitatiekosten een belangrijke factor.

Da's heel interessant... zijn die stukken (inmiddels) voor iedereen in te zien (Utrecht's Archief oid?) Ben erg nieuwsgierig geworden!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #581 Gepost op: 21 June 2011, 22:20:12 »
Als ik aan een cargomachinist vraag of hij zonder enige problemen met een 1800 ervandoor mag gaan, omdat hij bevoegdheid heeft op de 1600 en ik krijg als antwoord dat de 1800 in de revisie dusdanig veranderd is dat er een aparte materieelinstructie voor nodig is om met een 1800 te mogen rijden, moet ik dan alle details navragen? Had o.a. met het remsysteem te maken.
Remsystemen van een 1600 en een 1800 zal weinig aan veranderd zijn me dunkt.

En ik heb zo'n idee dat Olaf die revisie van beide lokken dichterbij gezien heeft dan jij  ;)

Daarnaast, materieelbekendheid en instructie wordt gegeven en verstrekt door de materieel eigenaar.
Als DB Schenker vind dat jij met een 1600 om kunt gaan, wil nog niet zeggen dat NSR daar de zelfde eissen aan stelt voor een 1800 en dus automatisch overneemt....
« Laatst bewerkt op: 21 June 2011, 22:22:25 door Thom »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #582 Gepost op: 21 June 2011, 22:45:24 »
Als ik aan een cargomachinist vraag of hij zonder enige problemen met een 1800 ervandoor mag gaan, omdat hij bevoegdheid heeft op de 1600 en ik krijg als antwoord dat de 1800 in de revisie dusdanig veranderd is dat er een aparte materieelinstructie voor nodig is om met een 1800 te mogen rijden, moet ik dan alle details navragen? Had o.a. met het remsysteem te maken.

Dan denk ik dat je een hoop onzin is aangepraat. Details hoef je niet na te vragen, die ken ik al.
Meer NS in spoor 1!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #583 Gepost op: 21 June 2011, 23:19:51 »
....... Details hoef je niet na te vragen, die ken ik al.........

Ik niet, laat maar komen  ;)  (veel kan het niet zijn..)
Ook Engelse treinen zijn leuk

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #584 Gepost op: 22 June 2011, 09:58:04 »
ze hadden toch alleen de vulstoot welke kortstondig 10bar hoofdres. druk in de treinleiding pompt
eraf gehaald in de NSR1800én,
en een beveiling om niet te kunnen rijden met rangeerrem er nog op als de loc 'afgebroken was' en hij werd gesleept.

trouwens weet eigenlijk niet of nsrmcn in een 1600 wil stappen die dingen zijn smerig jonguhhhh  :P
« Laatst bewerkt op: 22 June 2011, 10:01:08 door rene w. »