Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:30:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 17:35:38
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 142106 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #540 Gepost op: 20 June 2011, 21:00:15 »
Alle 1800en zijn naar de Dijksgracht gebracht. Op twee locs na. de 1856 is naar het spoorwegmuseum gegaan zoals is verteld en de 1855 staat op de Watergraafsmeer samen met de terzijdestaande 1755 die nu dient als verwarmingsloc voor NS Highspeed.

Gr. Iven

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #541 Gepost op: 20 June 2011, 21:43:59 »
Het blijft onbegrijpelijk dat een serie locs die eigenlijk nog wel een paar jaar meekan gewoon terzijde wordt gesteld. Het is één van de vele voorbeelden van de laatste jaren die variëren van ongebruikt DM90 tot straks bij de DD-AR de rijtuigen die niet gerenoveerd gaan worden en de locs 1700 die daardoor ook terzijdegesteld gaan worden.
Kijk, dat je ruim in je materieel zit is fijn. Maar om het dan zo maar aan de kant te zetten en laten wegroesten is gewoon zonde.
Mvgr Jan Wiebrand

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #542 Gepost op: 20 June 2011, 21:48:05 »
Helemaal gelijk Jan! De 1800 'ers kunnen nog zeker een jaar of 10, 15 mee in dienst. Kijk maar bijvoorbeeld naar België. De reeks 23 (dacht ik) is ook een zeer oude locreeks, maar nog steeds vol in dienst.

De rede dat de 1800 'ers terzijde zijn gesteld is gewoon omdat NSR geen locs wilt, alleen treinstellen, dat vind ik echt, echt heel erg jammer en zonde.

Gr. Rick

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #543 Gepost op: 20 June 2011, 21:50:15 »
De NMBS is dan ook een reuze efficiënt bedrijf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #544 Gepost op: 20 June 2011, 21:52:59 »
Alsof de NS dat wel is. De NS is het lachenkindje van Europa als het gaat om spoorwegen. De politiek helpt daar een handje aan mee.
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 20 June 2011, 21:54:54 door Koploper4240 »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #545 Gepost op: 20 June 2011, 21:54:03 »
Kijk, dat je ruim in je materieel zit is fijn. Maar om het dan zo maar aan de kant te zetten en laten wegroesten is gewoon zonde.
Het in dienst houden en voor veel geld onderhouden terwijl je het niet nodig hebt, is niet zonde?

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #546 Gepost op: 20 June 2011, 21:56:56 »
Een strategische reserve is altijd goed om te hebben, maar het laatste uur is voor de 1800 binnenkort wel geslagen denk ik want als men alleen maar treinstellen wil dan kun je de locs wel net zo goed verkopen.
Mvgr Jan Wiebrand

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #547 Gepost op: 20 June 2011, 21:57:18 »
Alleen jammer dat 1500 volt locs niet gemakkelijk zijn te slijten.

Alsof de NS dat wel is. De NS is het lachenkindje van Europa als het gaat om spoorwegen. De politiek helpt daar een handje aan mee.
Mvgr Jan Wiebrand

Eeeh, hoe kom je daarbij?
Nederland heeft een druk bereden spoornet en NS hoort bij het uiterst selecte groepje van nationale spoorwegmaatschappijen waar geen geld bij hoeft. Daar kunnen ze in België voorlopig alleen maar van dromen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #548 Gepost op: 20 June 2011, 22:05:09 »
Zelfs het drukst bereden spoorwegnet van Europa als ik me niet vergis.

En de locs zijn inderdaad niet echt goed te verkopen, enige mogelijke koper zullen waarschijnlijk de Fransen zijn, aangezien de spanning, en dan kunnen ze alleen in een klein stukje in het zuiden waar 1500 V is rijden. Tot nu toe heeft niemand ze gekocht omdat NSR ook er (te)veel geld voor vraagt dacht ik...

Gr. Rick

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #549 Gepost op: 20 June 2011, 22:07:27 »
Henk,
Dat klopt. Maar ondertussen heeft men nieuw materieel (de SLT) dat bij sneeuw de geest geeft. Logica van de treindienstleider waar af en toe geen touw aan vast te knopen is en een onduidelijke informatievoorziening bij onvoorziene omstandigheden.
Mvgr Jan Wiebrand

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #550 Gepost op: 20 June 2011, 22:13:02 »
dan kunnen ze alleen in een klein stukje in het zuiden waar 1500 V is rijden.
Een stukje dat twee keer zo groot is als het hele Nederlandse spoorwegnet ja.

@Jan: Dat zijn dus een kinderziekte die opgelost is in de volgende winter en iets waar de NS niets mee te maken heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #551 Gepost op: 20 June 2011, 22:21:05 »
Maar in Frankrijk hebben ze ook al geen tekort aan 1500 volt locs.

@Jan, wat mij als vrijwel dagelijkse treinreiziger vooral opvalt is dat NSR bij meestal probleemloos van A naar B brengt. Meestal per VIRM, dat wel, tikkie saai, wel efficiënt ben ik bang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #552 Gepost op: 20 June 2011, 22:22:07 »
.................. Logica van de treindienstleider waar af en toe geen touw aan vast te knopen is......................

Aan jou gedachtegangen is ook geen touw aan vast te knopen, wat heeft een treindienstleider nu met defekt gaande SLT's te maken of met de informatievoorziening bij verstoringen ??


........Dat zijn dus een kinderziekte die opgelost is in de volgende winter en iets waar de NS niets mee te maken heeft........

En denkt u dat nu echt, NS beloofde wel meer zoals "Winterhard spoor in de winter2010". Tevens is de SLT veel minder een kant en klaar product, dan de meeste denken. Dus NS heeft bij het ontwerp wel degelijk invloed gehad op het wel/niet winterhard zijn.
In slechts weinig lijkt de SLT namelijk technisch en qua uitvoering op haar Duitse tegenhanger. (sorry, beetje off-topic)
« Laatst bewerkt op: 20 June 2011, 22:27:18 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #553 Gepost op: 20 June 2011, 22:39:47 »
Nee, natuurlijk geloof ik dat niet. Voor zolang SLT dienst doet zullen ze iedere winter, wanneer er ook maar een vlokje sneeuw valt, massaal uitvallen en zal NS het DDM1 weer terug halen. ::)

Overigens sloeg mijn tekst na 'en' niet meer op SLT.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #554 Gepost op: 20 June 2011, 23:07:31 »
Het blijft onbegrijpelijk dat een serie locs die eigenlijk nog wel een paar jaar meekan gewoon terzijde wordt gesteld. Het is één van de vele voorbeelden van de laatste jaren die variëren van ongebruikt DM90 tot straks bij de DD-AR de rijtuigen die niet gerenoveerd gaan worden en de locs 1700 die daardoor ook terzijdegesteld gaan worden.
Kijk, dat je ruim in je materieel zit is fijn. Maar om het dan zo maar aan de kant te zetten en laten wegroesten is gewoon zonde.
Mvgr Jan Wiebrand

NS heeft veel te veel IRM en SLT besteld. Daarnaast zit NS inmiddels financieel te ruim in zijn jasje. Dat komt onder andere door de enorme tariefstijgingen van de afgelopen jaren. Daardoor kan NS zich deze verkwisting permitteren. Dit was twintig jaar geleden volstrekt ondenkbaar.