Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 144530 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #75 Gepost op: 23 August 2010, 15:35:59 »
Eén stam stond zelfs in Zwolle. Helaas geen foto kunnen maken.

saltreinenfan

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #76 Gepost op: 23 August 2010, 16:02:23 »
Een verhaal van Somda vertelde dat er een 1800 op de dijksgracht tijdens het warme weer zijn deur open had staan. Waarschijnlijk om de loc te luchten om schade te voorkomen.
Gr. Iven

Dat is de 1829 die heb ik afgelopen vrijdag nog gefotografeerd ;):


Afgelopen weekend was er een kleine opleving... ivm Sail reden er in een 1/2 uursdienst een aantal stammen DDM-1 tussen Asd en Amf.

En daar heb ik nog op Amersfoort flink van kunnen gebruik maken  :)

De loks met stammen die daar reden waren de : 1842''Weert'',1843''Heerlen'',1853''Den Helder'',1855''Eindhoven'' en de 1857''Rotterdam''

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #77 Gepost op: 23 August 2010, 16:37:29 »
Een verhaal van Somda vertelde dat er een 1800 op de dijksgracht tijdens het warme weer zijn deur open had staan. Waarschijnlijk om de loc te luchten om schade te voorkomen.
Denk je echt dat een loc stuk gaat als de cabinedeuren dicht staan met warm weer?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #78 Gepost op: 23 August 2010, 16:54:57 »
Op Somda staat dat ook niet hoor. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #79 Gepost op: 23 August 2010, 16:57:31 »
Het zou mischien met de vochtigheid te maken kunnen hebben?
Maar daar kan een loc nooit stuk van gaan.....

Gr Bruce
Passat driver:)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #80 Gepost op: 23 August 2010, 18:07:23 »
het heeft met onbevoegd betreden te maken!

mvg,
Robin

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #81 Gepost op: 23 August 2010, 18:31:37 »
Of misschien gewoon een monteur van Nedtrain die even in de loc moest wezen, en vergeten is de deuren te sluiten?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #82 Gepost op: 23 August 2010, 21:16:08 »
Ik weet niet hoe de laatste plannen luiden (men verandert nog wel eens van gedachte), maar het plan was om DD-AR te verlengen tot zeswagenstammen, wat een mDDM dan aan zijn haak gaat krijgen.

Jeroen

mDDM is ontworpen om met maximaal vier rijtuigen te rijden. Dat volgens nog steeds hardnekkige geruchten NSR er nu vijf of zes achter wil hangen, verontrust mij zeer.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #83 Gepost op: 23 August 2010, 21:37:16 »
Voor zover ik weet zijn dat geen geruchten maar gaat dat ook gebeuren. En dat mDDM ontworpen is om met maximaal 4 rijtuigen te rijden heb ik mijn twijfels over, waarom zou vijf, zes of zeven niet kunnen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #84 Gepost op: 23 August 2010, 22:01:19 »
Wat dacht je van:
- doorslaande assen wanneer het een beetje glad wordt => vertraging
- oververhitte tractieinstallatie/motoren => vul maar in
- onmogelijkheid om nog (al was het maar voor nood) stoptrein/zonetreindiensten te rijden => fijn voor de bijsturing
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 22:03:28 door mDDM »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #85 Gepost op: 23 August 2010, 22:15:18 »
Dat ding heeft iets van 2400 kW aan boord, die één of twee bakken extra kan echt wel. Dat men destijds er niet meer bakken aan wilde hangen had te maken met de rijtijden in stopdienst. Met de toekomstige inzet als IC-materieel is dat geen probleem meer.
Doorslaande assen heeft een VIRM zelfs bij droog weer en daar doet men ook niet moeilijk over ;D
Meer NS in spoor 1!

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #86 Gepost op: 24 August 2010, 10:20:02 »
Jawel, bouwjaar 1992-1993, echt te triest voor woorden......

Jeroen

En dan nagaan dat de leeftijd van de oudste VIRM treinstellen daar niet eens zo ver vanaf ligt.

Een tijdje geleden was er een aanbesteding van de revisie van DDZ en daarin stond dat de totale omvang 369 bakken bedraagt (gehele serie DD-AR, gehele serie mDDM, alle tussenrijtuigen DDM-1, met uitzondering van de 472 en zonder de Bvk's)  is dat dan echt geen optie meer? Ze zouden dan bijvoorbeeld zo'n samenstelling kunnen gebruiken:

50x  mDDM-2x tussenrijtuig-stuurstand (4 delig)
28x loc-5x tussenrijtuig-stuurstand (6 delig) (een soort dubbeldeks ICRm)

dat betekend het gebruik van 78 stuurstanden (sloop van de 7040 en alle DDM-1 stuurstanden) en 28 1700en. Dus bijna de hele serie.
Maar het zal wel niet rendabel zijn :'(

Gr Timo


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #87 Gepost op: 24 August 2010, 15:59:12 »
Wat dacht je van:
- doorslaande assen wanneer het een beetje glad wordt => vertraging
- oververhitte tractieinstallatie/motoren => vul maar in
- onmogelijkheid om nog (al was het maar voor nood) stoptrein/zonetreindiensten te rijden => fijn voor de bijsturing

Tsjah, er zijn locs met minder vermogen die zwaardere treinen trokken en dat was ook geen probleem. Dat ze dan niet meer geschikt zijn voor stoptreinen is vrij onzinnig, ik kan ook zeggen dat ze niet voor een Thalys of ICE kunnen invallen.

@Timo: Lees dat draadje nog eens goed na.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #88 Gepost op: 24 August 2010, 20:05:51 »
@Timo: alles bovenop de 250 bakken die DDZ in eerste instantie vormt is slechts een optie
Afwachten dus!

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #89 Gepost op: 24 August 2010, 20:09:58 »
het blijft hopen.......
maar waarom zeggen ze dan dat er twee stammen bewaard blijven als reserve? dat betekend dan toch dat de rest een conservering krijgt, of worden die dan gesloopt?
Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 24 August 2010, 20:12:22 door Timo Smeding »