Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 147543 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #60 Gepost op: 23 August 2010, 10:26:12 »
Omdat NS daar geen zin meer in heeft en deze loks bijna aan hun revisietermijn zitten en dan gaan ze (bijna) allemaal terzijde,

Ik snap dat ze de 1800en terzijde stellen (voor zover dat te snappen valt als treinliefhebber :'() maar ze kunnen toch ook niet helemaal zonder locs? ze gebruiken die dingen toch ook voor extra klusjes enzo? voorlopig zullen ze het nog met 1700en doen, maar daarna? locs zullen ze toch nodig hebben?

Gr Timo

P.S. wat is de datum van de terzijdestelling? dan kan ik nog een keertje spotten als ze nog in dienst zijn.


 

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #61 Gepost op: 23 August 2010, 11:18:24 »
Timo,

Het is niet rendabel voor een bedrijf als NSR om alleen locs in dienst te houden voor extra klusjes. Daar is de markt veel te klein voor en zijn er teveel concurrenten. Mocht NSR eens een loc nodsig hebben om een defect treinstel weg te slepen en zelf geen locs hebben, dan wordt er ook gewoon een cargoboer ingehuurd.

T.a.v. de 1700-en: ja, een deel van de locs zal zeker nog een tijd blijven, omdat  ICRm niet zonder loc kan rijden. Maar wat men met de 1701-1730 gaat doen als straks al het DD-AR gemoderniseerd is en met mDDM rijdt? Ene Joost bij NSR mag het weten!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #62 Gepost op: 23 August 2010, 11:23:02 »
als straks al het DD-AR gemoderniseerd is en met mDDM rijdt?

Hoe gaat men dat dan doen? Composities wijzigen? mDDm bijbestellen zal er toch wel niet inzitten?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #63 Gepost op: 23 August 2010, 11:28:48 »
P.S. wat is de datum van de terzijdestelling? dan kan ik nog een keertje spotten als ze nog in dienst zijn.

De 1800'en met DDM-1 zullen rijden tot 6 September (Einde van de zomer dienstregeling). Daarna gaat alles aan de kant en als ik het goed gelezen heb op somda, blijven er twee DDM-1 Stammen bewaard als reserve.

Gr. Iven
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 11:31:04 door Iven »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #64 Gepost op: 23 August 2010, 11:55:07 »
Hoe gaat men dat dan doen? Composities wijzigen? mDDm bijbestellen zal er toch wel niet inzitten?

Ik weet niet hoe de laatste plannen luiden (men verandert nog wel eens van gedachte), maar het plan was om DD-AR te verlengen tot zeswagenstammen, wat een mDDM dan aan zijn haak gaat krijgen.

Het aantal DD-AR stammen zou daardopor dus fors afnemen, maar een DD-AR krijgt dan wel weer extra rijtuigen.

Het rommelt nog steeds rond deze besluitvorming, want dit betekent ook het einde van een aantal DD-AR stuurstandrijtuigen. Natuurlij kdoodzonde, want dat materieel mankeert niets. Maar goed, daar beslissen de hoge heren van NSR over.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #65 Gepost op: 23 August 2010, 12:01:38 »
Ik neem toch aan dat dan de stuurstandrijtuigen verbouwd zullen worden tot tussenrijtuigen en dat niet weer allerlei nieuw materieel wordt weggekwakt omdat een paar stropdassen en mantelpakjes die over een jaar of vijf al weer verdwenen zijn bij NSR en zich bij de AKZO naar boven gaan likken dat nu ineens bedenken...
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 12:29:38 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #66 Gepost op: 23 August 2010, 12:25:40 »
Helaas, dat is dan een verkeerde aanname.

Het idee bestaat nu nog of een deel van DDM-1 tussenrijtuigen nog DDZ (nieuwe naam voor DD-AR na de verbouwing) gaat worden en daarmee met de overgebleven stuurstandrijtuigen (vanaf nu Bvk) van DD-AR extra DDZ stammen gaan vormen. 1700 zullen dan ook nodig zijn, want er zijn maar 50 mDDM's in totaal.

Mocht dit idee niet doorgaan en men blijft inzetten op lange DDZ stammen, dan zal een deel van de DD-AR Bvk's terzijde gaan. Jawel, bouwjaar 1992-1993, echt te triest voor woorden......

Overigens is men toch 'raar' bezig bij het DDZ programma, want waar nu in de ABv 1e klas zit, zal een deel daarvan 2e klas worden (met grote 1e klas ramen) en krijgen de Bvk's (met allemaal 2e klas ramen, weer stukjes 1e klas erbij. Daarentegen gaat de 1e klas van de mDDM weer vervallen en wordt de mDDM dus geheel 2e klas. Logisch he?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #67 Gepost op: 23 August 2010, 12:35:31 »
Overigens is men toch 'raar' bezig bij het DDZ programma, want waar nu in de ABv 1e klas zit, zal een deel daarvan 2e klas worden (met grote 1e klas ramen) en krijgen de Bvk's (met allemaal 2e klas ramen, weer stukjes 1e klas erbij. Daarentegen gaat de 1e klas van de mDDM weer vervallen en wordt de mDDM dus geheel 2e klas. Logisch he?

Dat kan te maken hebben met de wens om de beenruimte te vergroten... De spijlen worden dan sowieso niet meer gevolgd...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #68 Gepost op: 23 August 2010, 13:47:22 »
dus de 1831 (voormalig 1631) rijdt dus niet meer?
Das jammer,sinds 1985 heb ik hem als Marklin model en in die 25 jaar heb ik m nog nooit gespot! ::)

De 1831 staat terzijde in Mt, helaas  :-[

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #69 Gepost op: 23 August 2010, 13:58:22 »
Krijgt men bij de Spoorwegen een Bonus bij zijn/haar Salaris als men weer eens met een Afkorting aankomt die nog niet eerder ontdekt is?

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #70 Gepost op: 23 August 2010, 14:00:54 »
Krijg je ook een bonus als je zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter schrijft? ;)
Meer NS in spoor 1!

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #71 Gepost op: 23 August 2010, 14:03:32 »
Nee, wel strafpunten als je dat in Oostenrijk=Duitsland nalaat...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #72 Gepost op: 23 August 2010, 14:08:24 »
@Richard Snijder

Ik heb geen idee  ;D

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #73 Gepost op: 23 August 2010, 15:18:54 »
Een verhaal van Somda vertelde dat er een 1800 op de dijksgracht tijdens het warme weer zijn deur open had staan. Waarschijnlijk om de loc te luchten om schade te voorkomen. Ondanks dat de 1800'en terzijde staan laten ze de loc's niet zomaar wegslijten. Deden ze dat ook maar bij de terzijde staande Rn 1600'en.

Gr. Iven

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #74 Gepost op: 23 August 2010, 15:29:48 »
Afgelopen weekend was er een kleine opleving... ivm Sail reden er in een 1/2 uursdienst een aantal stammen DDM-1 tussen Asd en Amf.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden