Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 144275 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #75 Gepost op: 23 August 2010, 15:35:59 »
Eén stam stond zelfs in Zwolle. Helaas geen foto kunnen maken.

saltreinenfan

  • Gast
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #76 Gepost op: 23 August 2010, 16:02:23 »
Een verhaal van Somda vertelde dat er een 1800 op de dijksgracht tijdens het warme weer zijn deur open had staan. Waarschijnlijk om de loc te luchten om schade te voorkomen.
Gr. Iven

Dat is de 1829 die heb ik afgelopen vrijdag nog gefotografeerd ;):


Afgelopen weekend was er een kleine opleving... ivm Sail reden er in een 1/2 uursdienst een aantal stammen DDM-1 tussen Asd en Amf.

En daar heb ik nog op Amersfoort flink van kunnen gebruik maken  :)

De loks met stammen die daar reden waren de : 1842''Weert'',1843''Heerlen'',1853''Den Helder'',1855''Eindhoven'' en de 1857''Rotterdam''

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #77 Gepost op: 23 August 2010, 16:37:29 »
Een verhaal van Somda vertelde dat er een 1800 op de dijksgracht tijdens het warme weer zijn deur open had staan. Waarschijnlijk om de loc te luchten om schade te voorkomen.
Denk je echt dat een loc stuk gaat als de cabinedeuren dicht staan met warm weer?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #78 Gepost op: 23 August 2010, 16:54:57 »
Op Somda staat dat ook niet hoor. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #79 Gepost op: 23 August 2010, 16:57:31 »
Het zou mischien met de vochtigheid te maken kunnen hebben?
Maar daar kan een loc nooit stuk van gaan.....

Gr Bruce
Passat driver:)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #80 Gepost op: 23 August 2010, 18:07:23 »
het heeft met onbevoegd betreden te maken!

mvg,
Robin

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #81 Gepost op: 23 August 2010, 18:31:37 »
Of misschien gewoon een monteur van Nedtrain die even in de loc moest wezen, en vergeten is de deuren te sluiten?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #82 Gepost op: 23 August 2010, 21:16:08 »
Ik weet niet hoe de laatste plannen luiden (men verandert nog wel eens van gedachte), maar het plan was om DD-AR te verlengen tot zeswagenstammen, wat een mDDM dan aan zijn haak gaat krijgen.

Jeroen

mDDM is ontworpen om met maximaal vier rijtuigen te rijden. Dat volgens nog steeds hardnekkige geruchten NSR er nu vijf of zes achter wil hangen, verontrust mij zeer.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #83 Gepost op: 23 August 2010, 21:37:16 »
Voor zover ik weet zijn dat geen geruchten maar gaat dat ook gebeuren. En dat mDDM ontworpen is om met maximaal 4 rijtuigen te rijden heb ik mijn twijfels over, waarom zou vijf, zes of zeven niet kunnen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #84 Gepost op: 23 August 2010, 22:01:19 »
Wat dacht je van:
- doorslaande assen wanneer het een beetje glad wordt => vertraging
- oververhitte tractieinstallatie/motoren => vul maar in
- onmogelijkheid om nog (al was het maar voor nood) stoptrein/zonetreindiensten te rijden => fijn voor de bijsturing
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 22:03:28 door mDDM »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #85 Gepost op: 23 August 2010, 22:15:18 »
Dat ding heeft iets van 2400 kW aan boord, die één of twee bakken extra kan echt wel. Dat men destijds er niet meer bakken aan wilde hangen had te maken met de rijtijden in stopdienst. Met de toekomstige inzet als IC-materieel is dat geen probleem meer.
Doorslaande assen heeft een VIRM zelfs bij droog weer en daar doet men ook niet moeilijk over ;D
Meer NS in spoor 1!

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #86 Gepost op: 24 August 2010, 10:20:02 »
Jawel, bouwjaar 1992-1993, echt te triest voor woorden......

Jeroen

En dan nagaan dat de leeftijd van de oudste VIRM treinstellen daar niet eens zo ver vanaf ligt.

Een tijdje geleden was er een aanbesteding van de revisie van DDZ en daarin stond dat de totale omvang 369 bakken bedraagt (gehele serie DD-AR, gehele serie mDDM, alle tussenrijtuigen DDM-1, met uitzondering van de 472 en zonder de Bvk's)  is dat dan echt geen optie meer? Ze zouden dan bijvoorbeeld zo'n samenstelling kunnen gebruiken:

50x  mDDM-2x tussenrijtuig-stuurstand (4 delig)
28x loc-5x tussenrijtuig-stuurstand (6 delig) (een soort dubbeldeks ICRm)

dat betekend het gebruik van 78 stuurstanden (sloop van de 7040 en alle DDM-1 stuurstanden) en 28 1700en. Dus bijna de hele serie.
Maar het zal wel niet rendabel zijn :'(

Gr Timo


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #87 Gepost op: 24 August 2010, 15:59:12 »
Wat dacht je van:
- doorslaande assen wanneer het een beetje glad wordt => vertraging
- oververhitte tractieinstallatie/motoren => vul maar in
- onmogelijkheid om nog (al was het maar voor nood) stoptrein/zonetreindiensten te rijden => fijn voor de bijsturing

Tsjah, er zijn locs met minder vermogen die zwaardere treinen trokken en dat was ook geen probleem. Dat ze dan niet meer geschikt zijn voor stoptreinen is vrij onzinnig, ik kan ook zeggen dat ze niet voor een Thalys of ICE kunnen invallen.

@Timo: Lees dat draadje nog eens goed na.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #88 Gepost op: 24 August 2010, 20:05:51 »
@Timo: alles bovenop de 250 bakken die DDZ in eerste instantie vormt is slechts een optie
Afwachten dus!

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #89 Gepost op: 24 August 2010, 20:09:58 »
het blijft hopen.......
maar waarom zeggen ze dan dat er twee stammen bewaard blijven als reserve? dat betekend dan toch dat de rest een conservering krijgt, of worden die dan gesloopt?
Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 24 August 2010, 20:12:22 door Timo Smeding »