Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door hervé
Vandaag om 15:47:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:16:56
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00

Auteur Topic: Bedrading in blokken en buiten blokken dezelfde?  (gelezen 6998 keer)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Bedrading in blokken en buiten blokken dezelfde?
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2010, 00:12:13 »
Hallo Menno,

Welke ervaringen heb jij met montagedraad en in hoeverre is het anders dan installatiedraad?

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #16 Gepost op: 05 August 2010, 01:28:37 »
Hoi Harrie.
Met bruin en blauw kan je toch nog 4 verschillende draden bijmaken.
Koop je een zwarte en rode stift die niet afwasbaar is, kan je blauw-zwart en blauw-rood gestippeld maken.
Met de bruine ga je net zo te werk, simpel toch.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

GW

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2010, 05:58:02 »
Fred,

Kijk eens in de encyclopie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.05.01_-_Diodeschakeling

Gr, Bert

Bert, allen,

Dit artikel beantwoord niet de door Fred gestelde vraag. Het artikel zegt wel HOE, maar niet WAAROM deze schakeling wordt toegepast. Ja, omdat er anders spanningsverschillen zijn. Ja dat klopt. En waarom is dat dan een probleem? De vraagsteller deelt ons mee met een grote baan met verschillende booster secties te werken en nog nooit detectie- of wat voor problemen dan ook te hebben gehad.

In plaats van met zijn allen nu weer te zeggen: doe dat nou maar, het moet nou eenmaal zo, lijkt het me productiever om uit te zoeken waarom er bij hem geen problemen optreden, en onder welke omstandigheden dan wel (misschien), en of dat dan ook daadwerkelijk aan dit spanningsverschil ligt.

Zelf ben ik ook geinteresseerd, want tot nu toe was ik in de veronderstelling dat zo'n diode schakeling noodzakelijk was. Als het niet hoeft laat ik hem ook liever weg, want ik vind het nogal een gepruts. Op mijn testbaan liggen ze niet en ik heb hier inderdaad nog geen problemen mee gehad.

Dus, kortom, laten we proberen eens even "out of the box" te denken zonder in de standaard antwoorden te vervallen.

Dat is mijn oproep.

Gerard

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2010, 08:27:02 »
Hallo,

Ook ik heb deze schakeling nog nooit gebruikt op mijn baan maar ook in al die jaren geen één probleem gekend met deze niet- gedetecteerde secties.
Ik rij met 3 verschillende boosters. Het Twin Center van Fleischmann plus twee Power 3 boosters van Uhlenbrock. Mijn baan heeft gedetecteerde stukken maar ook niet-gedetecteerde stukken (veelal wisselstraten). De gedetecteerde secties lopen via terugmelders van Huib Maaskant. De niet-gedetecteerde stukken komen rechtstreeks vanaf de betreffende booster (ringleiding).

Ik sluit me dus aan bij Gerard en Fred en wil ook wel eens weten WAAROM het bij hen en mij en wellicht velen anderen geen problemen oplevert en bij andere wel.
Zijn er gebruikers die deze schakeling hebben toegepast omdat ze problemen hadden OF omdat ze gehoord hadden dat het zo moest?

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2010, 09:11:50 »
Het kan zijn dat je bezetmeldprinten minder goed werken. Dan vooral de secties die naast een ongedecteerde sectie liggen.  Het ligt vooral aan de bezetmeldprint zelf hoe gevoelig deze is of het verschijnsel op treed. Daarnaast kan je wel twijfelen of de weerstand in de diodeschakeling nut heeft, daar zijn ook enkele draadjes over vol geschreven.

Vin is op 6 feb 2009 ooit een draadje over begonnen: Spanningsval een probleem? Over bezetmeldingen is Wim Ros een draadje over begonnen: onterechte bezetmeldingen voorkomen
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2010, 09:17:51 »
Het antwoord is wel ergens op het forum te vinden, maar nog een keer kan geen kwaad.
Beetje theorie, overigens ben ik geen technicus dus kan ik dat alleen in mijn eigen woorden. Klaas en anderen weten de correcte termen wel.

1. Stroom kiest de weg van de minste weerstand. Dus als stroom kan kiezen tussen een detectieschakeling met diodes (kost moeite om die te passeren) en een weg zonder diodes, zal de stroom volledig via de weg zonder diodes gaan lopen.
2. Heb je dus een loc die met het ene draaistel op een gedetecteerde sectie staat en met het andere draaistel op een ongedetecteerde sectie zonder diodeschakeling, dan zal de stroom volledig via dat tweede draaistel lopen. Dan werkt de detectie dus nog niet, terwijl de loc zich al wel in die sectie bevindt. De detectie gaat pas functioneren als het laatste stroomafnemende wiel ook in de gedetecteerde sectie staat.
3. Dat hoeft geen problemen op te leveren. Hangt af van de opbouw van de baan. Het levert vooral problemen op als die gedetecteerde sectie een vrij korte stopsectie is. De loc wordt dan laat gedetecteerd en stopt niet tijdig. Maar heb je ruime stopsecties, dan is er weinig aan de hand. Zijn wisselstraten niet gedetecteerd, dan is er ook weinig aan de hand, omdat die zelden worden gevolgd door een stopsectie.
4. Een geval apart zijn treinstellen. Bij treinstellen zitten de stroomafnemende draaistellen van een bak wat verder uit elkaar, zodat het eerder problemen oplevert. Dat is al helemaal het geval als de stroomafname van de kopbakken is doorgekoppeld. Dan zal het treinstel pas stoppen als het laatste wiel van het hele treinstel de stopsectie binnenrijdt. Maar ook hier geldt, heb je niet van dergelijke treinstellen, dan is er weinig aan de hand.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2010, 09:22:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2010, 09:30:12 »
Henk,

Bedankt voor je reactie.  (y)

Hier kan ieder zijn conclusies aan verbinden dunkt me. Ben benieuwd of er nog andere, meer dramatische redenen voor de toepassing van de dioden schakeling zijn.

Als het hier bij blijft is mijn conclusie in elk geval dat ik ze niet ga toepassen. Mijn bezetmeldsecties dekken een compleet blok af en hebben derhalve lengtes van een meter of 2 tot 3. Ruim voldoende om te stoppen dacht ik zo...  ;D

Gerard

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2010, 09:35:17 »
Meer redenen zijn er niet, maar het is al dramatisch genoeg.  ;D
Zonder gekheid, als mensen dit probleem hebben en ze begrijpen niet waarom de treinen zo raar doen, dan kan het plezier behoorlijk worden vergald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 August 2010, 09:45:13 »
Hallo,

Even en zijsprongetje.

Ik wil graag een CVL aanleggen en wil dit gaan doen met installatiedraad omdat het lekker stevig is en om gemakkelijk de nodige aansluitingen aan te maken.

In de bouwmarkten zijn de kleuren bruin, zwart, blauw en geel/groen wel te krijgen. Waar kan ik de kleuren rood, groen en evt. andere kleuren installatiedraad krijgen? Iemand een idee?

gr. Harrie

In sommige buitenlanden liggen andere kleuren in de bouwmarkt. In Frankrijk in ieder geval rood en andere kleuren liggen ook in andere diktes. Dus als je zelf of een kennis daar nu toch op vakantie gaan, kun je vragen een paar rolletjes mee te nemen. Ik zag ze een paar weken geleden in rood, zwart, blauw, bruin en groen-geel, zowel in 1,5 als 2,5 mm en in lengtes van 5, 10 en 25 meter.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #24 Gepost op: 05 August 2010, 09:48:07 »
Goede uitleg van Henk,

Ik lees in het andere draadje van "spanningsval een probleem?" een antwoord van Klaas Zondervan:

Die extra diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken heeft niet als eerste doel om de spanning overal gelijk te houden, maar om de wel gedetecteerde stukken goed te laten werken. Dat als neveneffect daardoor de spanning overal gelijk is, is mooi meegenomen.

Maar als je decoders hebt met lastregeling, dan is het niet echt nodig dat overal de spanning gelijk is. Het enige wat nodig is, is dat de lastregeling voldoende regelruimte heeft. En dat betekent dus dat je de snelheid niet tot het maximum moet opvoeren.

Met steeds meer decoders met lastregeling oftewel cruisecontrol zal het steeds minder probleem worden...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 August 2010, 09:54:35 »
Klaas bedoelt daar denk ik wat anders Ronald. Bij oudere decoders kon het ook gebeuren dat de snelheid op gedetecteerde secties opeens wat lager werd. Dat zag er natuurlijk raar uit. Dat probleem hoeft zich niet meer voor te doen bij de hedendaagse decoders.

Lastregeling maakt het juist mogelijk om op de centimeter te stoppen en dat is het toch jammer als die mogelijkheid door een onzorgvuldige detectie teniet wordt gedaan.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 05 August 2010, 10:06:00 »
Ik bedoel daar inderdaad wat anders. Het belangrijkste doel van de diodeschakeling is om de detectie op de overgang van een gedetecteerde en een niet gedetecteerde sectie goed te laten werken. Henk heeft dat hierboven al goed uitgelegd.
Dat er ook mensen zijn die zonder diodeschakeling toch geen problemen hebben is ook wel te verklaren. Als de treinen op zo'n scheiding meestal flink doorrijden zal het misschien een halve seconde langer duren voordat de detectie aanspreekt, maar dat hoeft geen probleem  te zijn als de gedetecteerde sectie maar lang genoeg is. Ik denk dat het probleem pas echt gaat spelen als een trein op zo'n overgang heel langzaam rijdt, of zelfs stopt. Hoewel dat laatste niet zo waarschijnlijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2010, 11:25:05 »
Hallo Henk,

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik woon vlak aan de grens met Duitsland dus daar zou ik wel een ff kunnen gaan kijken of ze daar andere kleuren installatiedraad hebben.

Bedankt.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2010, 11:30:35 »
Ben benieuwd Harrie.

Meegenomen uit Frankrijk.

Allemaal in 1,5 mm2.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #29 Gepost op: 05 August 2010, 11:51:11 »
Mooi henk,

Ik ben jaloers. hahahaha  :-\. Ik geloof trouwens dat 1,5mm2 inderdaad een veel beter oppervlak is als 2,5mm2. Ik vind die maat nogal "overdone".

Vanmiddag ga ik naar Duitsland en heb ik (hoop ik) ook dat geluk.

gr. Harrie