Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk  (gelezen 17953 keer)

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #30 Gepost op: 26 juli 2010, 10:17:03 »
Elektuur Boodschap: er zit altijd ontwikkeling in je eigen denkwerk, iets waar je rekening mee moet houden.

Groet, Anne W

Klinkt heel bekent dus ik zal er zeker rkening mee houden! bedankt.

Heb je wel eens gedacht aan het logistieke proces van kolen en staal.
Hierin heb je legio mogelijk heden aan industrie die je juist op zo'n baan als jij wil kan verwezelijken.
Denk hierbij aan kolen en ijzer erts overslag, hoogovens met alles er bij kan je net zo uitgebreid maken als je zelf wil, machiene fabrieken misschien een klein haventje
Ik denk dat je 5 à 7 jaar verder bent als je hier een deel van heb staan.

geweldig idee! daar gaan we mee aan de slag. precies het soort treinen die ik machtig mooi vindt.

als kind stond ik ook altijd te kijken naar de ertstrein die langs rozenburg reed... geweldig!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #31 Gepost op: 26 juli 2010, 10:19:18 »
Ter aanvulling van het voorstel van Herwim heb ik een linkje:
Die Phoenix Hüttenbahn.

Bedankt. ik had m al gevonden in je topic. geweldige baan. Ik zal zeker naar die industrien kijken!


Wat betreft de relais en het digitale. Ik zal me er eens in verdiepen.

Misschien eens een startsetje kopen om mee te rommelen en te kijken of dat wat is...
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #32 Gepost op: 26 juli 2010, 12:31:04 »
tja, relais hebben misschien een bepaalde storingsgevoeligheid (ligt er nogal aan wat voor relais je neemt, als je de allergoedkoopste baggerzooi neemt en die slecht monteert zul je gerust gedonder krijgen, maar het echte spoor hangt ook van relais aan elkaar en dat werkt blijkbaar wel) maar computergestuurd gebeuren is ook niet echt feilloos. In zelf opgebouwde analoge schakelingen is het alleen wel een stuk eenvoudiger storingszoeken...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #33 Gepost op: 26 juli 2010, 12:51:34 »
het echte spoor hangt ook van relais aan elkaar en dat werkt blijkbaar wel)

Eeeuh...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #34 Gepost op: 26 juli 2010, 13:03:20 »
Niet waar Bert?
Je leest wel eens over sein- en wisselstoringen. De grap is dat die storingen zelden te maken hebben met de seinen en wissels zelf, en ook niet met de relais die er als laatste schakel tussen zitten, maar meestal met de computer die ze moet aansturen, of met de kabelverbinding.

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #35 Gepost op: 26 juli 2010, 13:16:13 »
Hoi Nocki,

Voor een baan die jij in de ogen hebt is analoog in mijn ogen onbegonnen werk. Je zult veel zelf moeten maken en veel moeten solderen e.d. Nu vindt je dat leuk en zal het geen probleem zijn, maar als je het zoveelste baanvak gesoldeerd hebt ga je het toch saai vinden...

Daarom zeg ik ook: Digitaal. Zoals al eerder gezegd werd, je kan zelf een computer maken of het meteen in handen van een computer geven.  ;D En digitale componenten kun je ook solderen, zoals hierboven beschreven is.  (y)

Daarnaast kan je als je je baan met bijvoorbeeld Koploper laat besturen zelf ook rijden, terwijl Koploper de andere treinen verzorgt. Het is dus niet zo dat de computer alle treinen MOET besturen, je kan zelf ook nog een aantal treinen besturen als je dat wilt. Dus terwijl jij een goederentrein binnen laat komen op je emplacement, deze van voor naar achter uitrangeerd, vierendeelt, omkeert, laadt, lost, of wat dan ook, rijden de andere treinen gewoon door. ;)

En als je zin hebt de hele treinloop zelf te doen, trek je gewoon de stekker uit de computer.  ;D

Ik wil niet irritant zijn, maar denk er nog eens goed over na.  :)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #36 Gepost op: 26 juli 2010, 14:15:20 »
Hallo Nocki


Ik begrijp dat mijn idee over het logistieke proces van kolen en staal je wel aan spreekt.
Als je er prijs op steld dan kan ik je een paar A4 tjes toe sturen met een voorbeeld hoe je een stuk van je baan zou kunnen op zetten met een niet al te grote Hoogoven, maar dan moet je mij via een PB tje even je huis adres mailen zodat ik dit kan op sturen.
Ik heb geprobeerd de plaatjes te uploaden en toen bleek dat de ene wel kon en een andere niet en dat zou een inkompleet beeld geven.
Ik heb ontwerp tekeningen in Excel opgesteld en ik heb tekeningen gemaakt in het programma Any rail
Ik hoor wel van je

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2010, 14:26:07 »
Hallo Nocki


Ik begrijp dat mijn idee over het logistieke proces van kolen en staal je wel aan spreekt.
Als je er prijs op steld dan kan ik je een paar A4 tjes toe sturen met een voorbeeld hoe je een stuk van je baan zou kunnen op zetten met een niet al te grote Hoogoven, maar dan moet je mij via een PB tje even je huis adres mailen zodat ik dit kan op sturen.
Ik heb geprobeerd de plaatjes te uploaden en toen bleek dat de ene wel kon en een andere niet en dat zou een inkompleet beeld geven.
Ik heb ontwerp tekeningen in Excel opgesteld en ik heb tekeningen gemaakt in het programma Any rail
Ik hoor wel van je

Herwim Frank


bedankt! PM is send!

Hoi Nocki,

Voor een baan die jij in de ogen hebt is analoog in mijn ogen onbegonnen werk. Je zult veel zelf moeten maken en veel moeten solderen e.d. Nu vindt je dat leuk en zal het geen probleem zijn, maar als je het zoveelste baanvak gesoldeerd hebt ga je het toch saai vinden...

Daarom zeg ik ook: Digitaal. Zoals al eerder gezegd werd, je kan zelf een computer maken of het meteen in handen van een computer geven.  ;D En digitale componenten kun je ook solderen, zoals hierboven beschreven is.  (y)

Daarnaast kan je als je je baan met bijvoorbeeld Koploper laat besturen zelf ook rijden, terwijl Koploper de andere treinen verzorgt. Het is dus niet zo dat de computer alle treinen MOET besturen, je kan zelf ook nog een aantal treinen besturen als je dat wilt. Dus terwijl jij een goederentrein binnen laat komen op je emplacement, deze van voor naar achter uitrangeerd, vierendeelt, omkeert, laadt, lost, of wat dan ook, rijden de andere treinen gewoon door. ;)

En als je zin hebt de hele treinloop zelf te doen, trek je gewoon de stekker uit de computer.  ;D

Ik wil niet irritant zijn, maar denk er nog eens goed over na.  :)


Ik denk er zeker over na en denk dat automatisering met pc ook wel mogelijk moet gaan zijn dan. Het heeft wel wat voordelen ook... Ik weeg alles gewoon goed af.... bedankt!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2010, 14:35:23 »
Hallo Nocki,

Wat hier ook al aangegeven is en jij gelukkig in overweging wil nemen is: kijk eens naar digitaal... Eventueel met of zonder computer, een combinatie is ook goed mogelijk waarbij je via een schakeltableau gaat werken. Zie ook het digitale hoofdstuk in de Beneluxspoor.net Enclopedie voor meer informatie.

De aanschaf van een digitale beginnersset is nooit verkeerd, heb ik zelf ook gedaan na jarenlang geen modeltrein aangeraakt te hebben. Dan gaat een wereld voor je open. Inmiddels zijn enkele van mijn oude locomotieven omgebouwd naar digitaal en rijden nu hun meters op de digitale baan...

Succes met alles uitdenken en wegwijs worden in dit doolhof van mogelijkheden....

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2010, 18:49:03 »
Nog even want ik geloof dat Nocki toch ook gaat vallen voor digitaal. Het is natuurlijk zo dat analoog treinen ook z'n charmes kan hebben. Zeker als je goed schema kunt lezen en bereid bent veel zelf te onderzoeken en maken/laten maken. Op beurzen e.d. zijn nog vaak schema's te koop of te verkrijgen die je verder helpen met het maken van analoge schakelingen om een baan goed te laten werken. Of componenten betrouwbaar zijn of niet - wat ik al eerder aangaf en een aardige discussie deed oproepen - kun je alleen maar bepalen door met mensen te praten die op basis van dit soort schakelingen werken en door het zelf te ondervinden.

Maar als analoog rijden met de trein zo populair zou zijn, was er wel naast de digitale runbriek wel een speciale analoge rubriek geweest en die is er dus niet, dit feit zou voor zichzelf moeten spreken. Misschien toch een idee voor het bestuur van Beneluxspoor.net om er toch eens wat ruimte aan te besteden. Schijnbaar zijn er nog wel een aantal mensen die beslist analoog willen blijven rijden.

In vele oude elektuur bladen staan enorm veel schema's die met analoge schakelingen op en rond de baan te maken hebben. Ik heb er dozen vol van gehad. Of je dit uiteindelijk wilt hangt af van je kennis v.w.b. elektronica, inzet en doorzettingsvermogen want je moet een hoop zelf maken of zoeken op het net. Maar of dit nu zo veel goedkoper zal zijn, betwijfel ik.

Bij het rijden met digitale technieken is bijna alles al te koop of in ontwikkeling. Uiteraard omdat dit natuurlijk de toekomst is in de treinen modelbbouw. Als je gaat voor digitaal ben je beslist niet duurder uit. De basisuitgaven zullen je misschien doen schrikken maar denk niet dat je een voordelige hobby bent begonnen. Ook op beurzen kun je aardig je slag slaan. Ik heb ooit een Twin-center op e-bay gekocht en na 4 jaren van gebruik doet hij het nog steeds goed. Alle kennis op digitaal gebied is hier aanwezig en velen zullen en willen je helpen. Het is zelfs mogelijk naast een active besturing met de PC, handmatig te rijden, zonder dat dit de baanbeveiliging beinvloedt. Hier laat ik het bij.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 18:59:15 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2010, 21:23:01 »
Wat hierboven staat klopt zeker!  :)

Maar het ging mij hier vooral om het soort baan wat Nocki wil: Een drukke baan met veel treinen tegelijk. En analoog is dit moeilijk te regelen. Uiteraard kunnen de rails gescheiden en apart van elkaar worden bestuurd, maar dan ben je langer bezig voor iets wat met digitaal makkelijk kan.

En een blokbeveiliging is met Koploper ook makkelijk te regelen, zonder dat er al te veel draden voor nodig zijn. De bezetmelders enzovoorts zijn natuurlijk duur, maar alles zelf maken kost ook niet niks (wel minder) en kost naar mijn inzien veel meer tijd, terwijl je hetzelfde bereikt. Nu moet ik hier wel even bij vermelden dat ik een rijder ben, en niet echt een bouwer.

Maar Rob heeft natuurlijk wel gelijk wat analoog betreft: Vindt je ingewikkelde schakelingen leuk om te maken en te onderhouden dan is analoog waar je wezen moet.  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2010, 21:56:20 »
Een drukke baan met veel treinen tegelijk. En analoog is dit moeilijk te regelen.
Als je onze clubbaan hebt gezien weet je dat dat niet zo erg moeilijk is.
Ik ben nog steeds van mening dat wat Nocki wil analoog ook heel goed is te realiseren.
Is gewoon een kwestie van duidelijk omschrijven wat je wil en dan daar naar toe werken.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2010, 23:55:07 »
Het hoeft ook niet zo'n zwartwitverhaal te zijn, je kan ook allerlei tussenvormen verzinnen.
Met gewone relaistechniek is het prima mogelijk om een schaduwstation te maken dat zelf zn wissels zet en steeds keurig de binnenkomende trein op een leeg spoor wegzet en de volgende trein op pad stuurt... ik wil niet zeggen een fluitje van een cent, maar ga er eens goed voor zitten en het lukt je best.
Vervolgens voed je de baan niet met een trafo maar een multimuis of ander simpel digitaal centraletje, en dan werkt het zo'n beetje als volgt: je loc 1 rijdt naar het schaduwstation, regelaar van de multimuis laat je gewoon open staan, dan selecteer je op de muis een loc 2 waar je rustig mee kunt gaan rangeren ofzo, en loc 1 keutelt rustig verder het schaduwstation in tot ie stroomloos gezet wordt. loc 3, die op dezelfde manier als 1 weggestuurd is naar het schaduwstation komt automatisch in beweging als 1 in het schaduwstation aangekomen is en omdat de multimuis m nog steeds opdracht geeft om te rijden komt ie vrolijk de baan op gekeuteld, wil je dan iets met die loc dan selecteer je m op de muis en kun je m bedienen, anders rijdt ie gewoon zn rondje tot ie weer in het schaduwstation is en ie stilvalt en loc 4 activeert etc etc.
Zo omzeil je al het moeilijke gedonderjaag met computerbesturing maar heb je toch een heel aantal van de voordelen van digitaal rijden (meer locs op 1 spoor onafhankelijk kunnen bedienen, locs met erg verschilende aandrijvingen elk op een lekker tempo laten rijden, betere rijeigenschappen door cruisecontrol in decoders)

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #43 Gepost op: 27 juli 2010, 09:10:19 »
Klinkt goed.
Zo'n combinatie is eigenlijk wel heel leuk te maken als ik het zo hoor.
Ik zou ook met digitale en niet digitale locs naast elkaar kunnen rijden geloof ik... toch?
ik zal eens kijken voor zo'n roco setje en er eens mee gaan rommelen...

Ook de tekeningen en foto's van Herwin Frank zijn binnen. Enorm bedankt daarvoor...
Dat is een echte stimulans :)

Iedereen bedankt voor de hulp natuurlijk. Het helpt enorm zo'n forum...
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #44 Gepost op: 27 juli 2010, 10:22:30 »
Hoi!

Niet met de combinatie die Floris noemt... Want je rijdt gewoon digitaal met een centrale (de roco multimaus in het voorbeeld) daar stel je de snelheid en rijrichting voor de trein mee in. Dan rijdt deze de baan op. Dan doe je wat je altijd doet bij analoog: bij seinen en het schaduwstation, bij de stopsectie de digitale spanning afschakelen en weer inschakelen. (al dan niet automatisch door de trein zelf).  Na het inschakelen van de spanning gaat de trein weer rijden....

En helaas reageren analoge locomotieven niet zo heel goed op digitale spanning.... dus dat gaat helaas niet...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!