Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:55:41
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 18:53:59
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 212781 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Gepost op: 20 July 2010, 20:55:44 »
Er wordt inmiddels in zo veel topics over DDZ gepraat dat ik er maar even één topic van probeer te maken.

De vraag:
Ik kom net terug van vakantie en ik lees een aanbesteding waarin staat dat de totale omvang van het DDZ project 369 bakken bedraagt.
Is DDM-1 er dan toch bij betrokken geraakt? Dat moet haast wel, toch?
Als dit zo is, kan iemand mij dan vertellen waarom?
Thanks, alvast.

Gr Timo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2010, 21:11:13 »
Er is altijd al sprake geweest van het MOGELIJK gebruiken van de 62 tussenbakken DDM-1 voor het uitbreiden van het DD-AR park. Inmiddels zijn er nog 61 bakken over, eentje is voor sloop aangewezen met zware brandschade.
DDM-1 gaat in eerste instantie gewoon terzijde, zoals gepland, de stuurstanden zullen sowieso (95% kans) gesloopt worden, de tussenbakken is dus gewoon afwachten. Als ze binnen een paar jaar niet alsnog gebruikt worden, of ze komen ergens te staan waar ze vernield worden, dan is het alsnog afgelopen. Het hangt puur af van de vervoersvraag over een jaar of twee... dus afwachten!

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2010, 12:30:48 »
dus die aanbesteding is nog niet zeker (op die 250 DD-AR bakken na dan)?

de stuurstanden zullen sowieso (95% kans) gesloopt worden
Maak daar maar 100% van (denk ik zo). Zelfs als ze alleen maar viertjes maken houden ze nog een overschot aan Bvk's.
Maar de Panda (115) is toch wel jonger dan de rest (herbouwd na brandschade), of speelt dat niet mee?
En wat doen ze met de 270-7079 (zie mijn topic over schaderijtuigen haarlem)? Als ze liever geen DD-AR's missen, dan zouden ze deze alsnog kunnen herstellen voor de proto-stam. Dat hebben ze met de 390-7739 ook gedaan.
Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 21 July 2010, 12:34:04 door Timo Smeding »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #3 Gepost op: 22 July 2010, 19:24:26 »
Nee de aanbesteding gaat eerst alleen over die 250 bakken, over de rest wordt later een besluit genomen.
Gek genoeg zijn er wel een handvol bakken DD-AR en DDM-1 voor sloop aangewezen, we zullen zien of dat nog doorgaat.
Het herstel van de Panda speelt hier geen rol.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2010, 20:28:40 »
Voortgang DDZ

Het is al een tijdje geleden dat er iets over is gezegd op dit forum, dus zet ik de ontwikkelingen even op een rijtje:

- Zoals gezegd worden er 250 rijtuigen gereviseerd, waaronder 50 motorijtuigen (dus 50 stammen). Hiervan worden 25 zesjes en 25 viertjes gemaakt. Inmiddels is bekend dat er nog 40 extra rijtuigen worden gereviseerd. Dit is dan de samenstelling van de revisie:

type: DD-AR Bvk, origineel aantal: 79, in gebruik bij revisie: 50
type: DD-AR Bv, origineel aantal: 100, gereviseerd: 99 (7208 niet)
type: DD-AR ABv, origineel aantal: 79, gereviseerd: 79
type: mDDM, origineel aantal:50, gereviseerd: 50
type: DDM-1 ABv/Bv, origineel aantal:62, gereviseerd: 12

Ik weet niet zeker of dit schema helemaal klopt, want het kan zijn dat ik een aantal schaderijtuigen niet mee heb gerekend.
Ze moeten die extra DDM-1 rijtuigen trouwens maar snel in de revisie gooien, want ze zullen er buiten dienst niet beter op worden.


- Er is ook een foto gemaakt van een toekomstige ABvk:

Bron: http://images.carpento.net/DDZ.jpg
Het kleurenschema is nu dus ook officieel.

- Als ik het zo zie gaat er niet nog meer DDM-1 gereviseerd worden (je weet natuurlijk maar nooit), dus gaat die extra serie SLT er nu misschien ook wel komen. Ik heb gehoord dat dit nog een optie is van 64 extra treinstellen.

Dan nu maar wachten tot de eerste stam (of rijtuig) in dienst komt.

Gr Timo




Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2010, 20:32:21 »
wat is dit nu? een dubbeldekker vermomd als koploper?
Of een koploper die verdubbeld is?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2010, 20:33:27 »
Ziet er niet slecht uit zo.
de kop is ook flink aangepast zo te zien.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2010, 20:51:41 »
- Zoals gezegd worden er 250 rijtuigen gereviseerd
Dat worden er dus niet. De eerste serie bestond uit 200 rijtuigen die nu met 40 stuks wordt aangevuld.

Citaat
Hiervan worden 25 zesjes en 25 viertjes gemaakt.
Dat dacht ik eerst ook maar dat schijnt dus fout te zijn. Het gaat om 50 viertes waarvan er nu 20 verlengend worden tot zesjes.

Citaat
type: DD-AR Bv, origineel aantal: 100, gereviseerd: 99 (7208 niet)
type: DD-AR ABv, origineel aantal: 79, gereviseerd: 79
Dat klopt dus ook niet, oorspronkelijk waren er 102 Bv's en 77 ABv's.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2010, 21:12:48 »
hmm...
ik mis alleen wel een zijraampje
en die kleuren? :-X
ik zeg lekker houden zoals het nu is, blijven ze tenminste nog mooi ipv dit lelijke spul

TJ

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2010, 21:17:14 »
Ik vind het er goed uitzien!

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2010, 21:35:51 »
Ik zie de DM 90 er ook wel in terug.

Maar vernieuwend en vooruitstrevend vind ik het niet echt, en het is nog steeds een lomp ding zonder enige vorm van uitstraling
Nouja een vooruitgang is het in iedergeval wel.

Modelspoorder in winterslaap

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2010, 22:08:05 »
Misschien eerst eens afwachten tot het ding af is en in 1 geheel te zien is  ???

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2010, 22:19:39 »
Ik dacht dat er van buiten alleen een ander kleurtje zou worden aangebracht, maar de kop is dus ook aangepast. Ik zie trouwens dat het de lamp in het midden van de kop ook verdwenen is. Van mij hadden ze de blauwe strook die in het midden vooraan begint en over het dak doorloopt van mij eigenlijk wel grijs mogen houden, net zoals het er uit ziet bij het VIRM. Ik snap trouwens niet waarom ze de blauwe balken niet hebben afgerond zoals bij het ICM, ik dacht dat dit ze alles voortaan zo wilden gaan doen en dan wijken ze toch weer af naar een oudere versie.

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2010, 22:21:02 »
Ik zie trouwens dat het de lamp in het midden van de kop ook verdwenen is.

zit er nog steeds hoor ;)
is alleen niet goed te zien door de blauwe band

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2010, 22:22:28 »
Ik dacht dat er van buiten alleen een ander kleurtje zou worden aangebracht, maar de kop is dus ook aangepast. Ik zie trouwens dat het de lamp in het midden van de kop ook verdwenen is. Van mij hadden ze de blauwe strook die in het midden vooraan begint en over het dak doorloopt van mij eigenlijk wel grijs mogen houden, net zoals het er uit ziet bij het VIRM. Ik snap trouwens niet waarom ze de blauwe balken niet hebben afgerond zoals bij het ICM, ik dacht dat dit ze alles voortaan zo wilden gaan doen en dan wijken ze toch weer af naar een oudere versie.
Simpel, die ronding alle ICMm past daar toch nooit tussen de cabine en instapdeur in...  ;)