Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: Treinen op zonne-energie  (gelezen 4322 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2010, 20:12:25 »
Dat wilde ik net zeggen. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2010, 20:24:19 »
Treinen voeden bedoel ik mee dat dat de zonnepanelen ervoor zorgen dat de treinen kunnen rijden alleen gevoed door zonnepanelen.


Stig: duh

Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwerp Hoe wij denken over treinen op zonne-energie ( in 1:1)  zonder al te technische verhandelingen

« Laatst bewerkt op: 19 July 2010, 20:27:38 door ClarksonBlues »
Jeroen

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2010, 20:25:47 »
´tuurlijk kan dit, mijn creatie van vorig jaar:

ik moet hem eens opzoeken, met dit weer rijdt hij vast als een speer.
nog een filmpje als bewijs van de werking:
http://s897.photobucket.com/albums/ac173/tamtamm/?action=view&current=MVI_0277.flv

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2010, 20:28:24 »
om mogelijk, in real live dan


Treinen voeden bedoel ik mee dat dat de zonnepanelen ervoor zorgen dat de treinen kunnen rijden alleen gevoed door zonnepanelen.

Stig: duh

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2010, 21:30:39 »
´tuurlijk kan dit, mijn creatie van vorig jaar:
ik moet hem eens opzoeken, met dit weer rijdt hij vast als een speer.
nog een filmpje als bewijs van de werking:
http://s897.photobucket.com/albums/ac173/tamtamm/?action=view&current=MVI_0277.flv
En dan heb je ook geen bovenleiding nodig. Bij een treinstel hoeft dit dan ook geen probleem op te leveren lijkt mijn dan.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 19 July 2010, 21:31:16 door Remco Poppen »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2010, 22:05:16 »
Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwerp Hoe wij denken over treinen op zonne-energie ( in 1:1)  zonder al te technische verhandelingen

Hoe kun je nou iets zinnigs erover zeggen zonder kennis te hebben genomen van de economische en technische mogelijkheden en onmogelijkheden? Dan krijg je al snel het: "ik vind een windmolen niet mooi dus het is stom" verhaal.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2010, 11:53:14 »
Hoe kun je nou iets zinnigs erover zeggen zonder kennis te hebben genomen van de economische en technische mogelijkheden en onmogelijkheden? Dan krijg je al snel het: "ik vind een windmolen niet mooi dus het is stom" verhaal.

Omdat de discussie erg snel dood bloed als je alleen maar daar naar kijkt. Ik wil juist meer iets in de trant van (een gedeeltelijke quote van jouw) ik vind een windmolen niet mooi dus..... tegenover ik vind een windmolen wel mooi dus....

Ik besef dat treinen op zonne energie nu (nog) niet economisch is en dat het technisch wel kan maar dat de zonnepanelen alleen niet genoeg zijn om de treinen van elektriciteit te voorzien. Dat besef ik maar betekent ook al heel snel einde discussie.
Jeroen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #22 Gepost op: 20 July 2010, 12:15:07 »
Nou veel plezier ermee dan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #23 Gepost op: 20 July 2010, 12:28:33 »
Dat besef ik maar betekent ook al heel snel einde discussie.
Er valt inderdaad niet zo veel meer over te discussiëren. Technisch gezien is het een druppel op een gloeiende plaat, en economisch gezien zal het pas haalbaar worden als olie en aardgas echt op zijn.
Alleen de echte idealisten zullen zonnepanelen plaatsen zonder over subsidie te mekkeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #24 Gepost op: 25 July 2010, 13:39:53 »
Hoe kun je nou iets zinnigs erover zeggen zonder kennis te hebben genomen van de economische en technische mogelijkheden en onmogelijkheden? Dan krijg je al snel het: "ik vind een windmolen niet mooi dus het is stom" verhaal.
Windmolens die elektriciteit opwekken kunnen echt wel mooi zijn, zoals "de Nolet" in Schiedam
Een moderne molen naar oud voorbeeld kan dus wel.

Zomaar terug leveren aan het net gaat trouwens ook niet! Je zal als klant/bedrijf een teruglever contract moeten hebben met je energiebedrijf anders leverd het niet veel op dan dat je alleen bezuinigt op je eigen verbruik. alle opgewekte energie die je zelf niet gebruikt gaat dan in het net zonder dat je daar een cent voor terug krijgt.
En ja, oude meters lopen terug als je energie opwekt met zonnecellen of windmolen in je tuin, maar moderne meters hebben een terugloop beveiliging, en staan dan gewoon stil.
Je bespaar dan wel, maar verdien niets meer terug.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #25 Gepost op: 25 July 2010, 14:05:24 »
Zomaar terug leveren aan het net gaat trouwens ook niet! Je zal als klant/bedrijf een teruglever contract moeten hebben met je energiebedrijf anders leverd het niet veel op dan dat je alleen bezuinigt op je eigen verbruik.
Je hoeft niet perse een teruglevercontract te hebben. Maar je moet wel toestemming hebben om een opwekmachine aan het net aan te sluiten. Dat mag je niet zomaar op eigen houtje doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #26 Gepost op: 25 July 2010, 19:22:38 »
Je hoeft niet perse een teruglevercontract te hebben. Maar je moet wel toestemming hebben om een opwekmachine aan het net aan te sluiten. Dat mag je niet zomaar op eigen houtje doen.

Nou Klaas, ik weet niet waar je dit op baseer, maar bij mijn werkgever (een hele groote energie leverancier) nemen wij geen elektriciteit af zonder dat er een contract voor is gemaakt wat betreft opgewekt vermogen en de prijs die er voor wordt betaalt door het energiebedrijf. Wij als energie bedrijf moeten zelf elke dag opgeven wat wij aan vermogen denken af te zetten op de markt. Hier zit een energiemarkt achter zoals je gewent bent op de beurs met inkoop en verkoop van energie. Koopt het energie bedrijf te weinig in voor een dag, dan krijgt hij een naheffing(boete) omdat er te weinig is in gekocht. Het zelfde geldt voor de grootverbruik klanten (dus niet de huishoudens). Neem jij als bedrijf niet af wat je hebt afgesproken moet je er toch voor betalen, het is door jou energie leverancier immers al ingekocht.
Sluit je als bedrijf een windmolen aan op je installatie, die vervolgens via de aansluiting terug staat te leveren aan het net zonder overeenkomst met de energie leverancier, dan geef je je energie gratis weg.
Het is dus iets ingewikkelder als dat je denkt! Het is vandaag de dag (na de liberalisering van de energie markt)een handel op zich met prijs afspraken en beurs koersen.

Gideon
(Werkzaam bij het meetbedrijf van een grote E-leverancier)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #27 Gepost op: 25 July 2010, 19:50:18 »
Gideon, als je nou een *extra* elektrisch apparaat compenseert met een terugleverapparaat, is er per saldo geen verandering in de situatie.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #28 Gepost op: 25 July 2010, 19:54:13 »
Gideon, ik heb zelf ook gewerkt bij het meetbedrijf van een energiebedrijf, dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt.
Ik doelde eigenlijk meer op een particulier die een klein windmolentje heeft, of een paar zonnepanelen. Er zal niemand van wakker liggen als die een paar kWh terugblaast zonder daar een vergoeding voor te vragen. De jongens die de energiebalans moeten rechtbreien zullen daar echt niks van merken.
Maar hij moet wel toestemming hebben om een opwekeenheid parallel aan het net te hebben. En dat wou ik even benadrukken, ga niet als particulier zitten klooien zonder met de netbeheerder te overleggen, want je kunt levensgevaarlijke situaties creëren
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #29 Gepost op: 25 July 2010, 21:50:55 »
en anders zet je toch een zooi mooie geraniums met lampen, afzuiging etc op je zolder onder je dak vol nieuwe zonnecellen, merken ze niks bij t electriciteitsbedrijf.