Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 22:35:13
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 22:33:33
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 21:39:36
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 21:38:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:36:45
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 21:34:14
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 21:18:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
  

Auteur Topic: Treinen op zonne-energie  (gelezen 4286 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Treinen op zonne-energie
« Gepost op: 19 July 2010, 16:44:10 »
Dag,

Mede naar aanleiding van dit bericht; http://www.nu.nl/economie/2295809/hsl-gaat-deels-zonne-energie-rijden.html

hoe denken wij hier over?

Kan wel wat voor en nadelen bedenken

Voor:
minder uitstoot centrales
Geen extra ruimte gebruikt voor neerzetten panelen
geld

nadelen:
efficiency zonnepanelen
hoge voltages en grote amperages (kunnen die wel door de panelen opgewekt worden zonder extra apparatuur)
ontsierend gezicht
geld

Ik denk dat er nog heel wat zonuren nodig zijn voordat dit echt gemeengoed wordt, maar niettemin leuk initiatief.

groet Jeroen 

 
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2010, 17:19:01 »
hoge voltages en grote amperages (kunnen die wel door de panelen opgewekt worden zonder extra apparatuur)
Nee, dat kan niet. Zonnepanelen wekken gelijkspanning op. Die moet eerst in een omvormer worden omgezet in 50Hz wisselspanning waarna die, eventueel via trafo's, in het net wordt teruggevoed.
Het amperage hoeft geen probleem te zijn. Hoe meer van die panelen, hoe meer amperes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2010, 19:01:34 »
Die berichten van metro's en trams die op groene stroom rijden vind ik sowieso al onzin (het komt immers uit hetzelfde draadje) vind ik dit dus ook: het is werkelijk een schijntje wat je met die zonnepanelen bijdraagt aan het rijden van een trein. Ze moeten panelen inzetten waar ze echt ergens aan bijdragen. Gewoon op woonhuizen dus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2010, 19:07:57 »
Menno, maakt dat wat uit dan? Uiteindelijk zitten al die netten aan elkaar vast, dus voor de besparing op fossiele brandstof maakt het niks uit waar je de zonnepanelen aansluit. Voor de transportverliezen maakt het wel uit, dus je moet ze aansluiten op het dichtstbijzijnde net.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2010, 19:12:54 »
Ik dacht dat fotovoltaïsche panelen zich inmiddels wel bewezen hadden...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2010, 19:14:36 »
@ stig: ook hiervoor?
Jeroen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2010, 19:18:46 »
Hoe bedoel je "ook hiervoor". Denk jij dat de panelen meteen de voeding voor de treinen verzorgen? Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Denk ik dat verkeerd?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2010, 19:20:12 »
Menno, maakt dat wat uit dan? Uiteindelijk zitten al die netten aan elkaar vast, dus voor de besparing op fossiele brandstof maakt het niks uit waar je de zonnepanelen aansluit.
Nee, dat snap ik, maar ik bedoel meer dat je voor een woonhuis met een eventuele accu-installatie nog zelfvoorzienend kan zijn: je hebt die panelen lekker dicht bij de verbruiker zitten.

Dit is echt weer zo'n marketing-stunt om zoiets als aantrekkelijk neer te zetten: "Kijk eens! Wij van de HSL denken ook aan het klimaat!"

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2010, 19:24:11 »
Menno, zelden worden die panelen als een self-supporting systeem aangesloten. Overwegend doen de panelen 12 of 24 of 48V opwekken -> omvormer 230V -> omvormer start pas als die aan de 230V huisinstallatie hangt. Dit is een veiligheid. Als je de stroom er thuis afhaalt, wil je niet dat je panelen lekker 230 erop blijven zetten.

Een collega van mij heeft wel een selfsupportting systeem, maar hij woont dan ook in een gebied waar regelmatig de stroom eruit gaat. Met een keuzehandel zet hij dan manueel de boel op accubedrijf.

Dit is echt weer zo'n marketing-stunt om zoiets als aantrekkelijk neer te zetten: "Kijk eens! Wij van de HSL denken ook aan het klimaat!"

Ze hoeven het niet te doen... Waarom nou weer zo'n negatieve houding? Heeft er iets in de telegraaf gestaan ofzo?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2010, 19:26:43 »
...maar ik bedoel meer dat je voor een woonhuis met een eventuele accu-installatie nog zelfvoorzienend kan zijn...
Ik moet nog zien dat iemand het aandurft om met zonnepanelen zelfvoorzienend te zijn. Echt zelfvoorzienend betekent dat je je aansluiting bij het elektriciteitsbedrijf opzegt.

Wat die panelen op de Brasschaatse tunnel betreft, het bericht is vaag over hoe dat is aangesloten. Er wordt gesteld dat ze onder meer de treinen voeden. Als Infrabel slim is dan hebben ze die panelen op hun eigen net aangesloten. Dat maakt dat hun elektriciteitsmeters iets trager tellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2010, 19:32:24 »
een self-supporting systeem is nog minder rendabel dan terugleveren
accu's hebben ook verliezen en kosten daarnaast ook nog veel en gaan niet lang mee.
stroom die terug geleverd word, zoekt gewoon de kortste weg naar een verbruiker.
En of dat nou een trein of spaarlamp is dat maakt die stroom niets uit

De panelen op die tunnel leveren ook gewoon aan het net
want die piek belasting van een voorbij razende trein kunnen ze waarschijnlijk niet leveren
en de rest van de tijd moeten ze ook hun energie kwijt

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2010, 19:42:28 »
Volgens mij hebben 'wij' ook nog zo'n tunnel die we voor het plaatsen van zonnepanelen kunnen gebruiken: De Doos van Barendrecht. En eigenlijk zou geen enkel groot plat dak ongebruikt moeten blijven...
Op sommige emplacementen ligt ook 'dode' ruimte waar niets mee gebeurt. Mooie plek voor een windmolen. Herrie is er daar toch al en vogels houden ook niet zo van treinen. Maar ja, in Nederland gaan we er eerst over zeuren en rechters lastig vallen. Daarom lopen wij ook zo achter op dit gebied. Wie wel eens in Denemarken is geweest, weet wat ik bedoel...

Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2010, 19:55:58 »
helemaal mee eens
Maar geef de gewone burger dan ook eens een beetje subsidie
want alles gaat op dit moment naar de grote jongens met hun groene plannen
Ik vind best dat er ook op particulier gebied wat gedaan mag worden
mits dit dan ook goed gebeurt natuurlijk.
Een mooi voorbeeld nog gezien dit weekend met een zonne boiler en warmte pomp combi
altijd warm water. en geen gas meer nodig  (y)
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2010, 19:57:21 »
Hoe bedoel je "ook hiervoor". Denk jij dat de panelen meteen de voeding voor de treinen verzorgen?

Nee.  

Ik krijg het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Denk ik dat verkeerd?

Ja


Ik begrijp best dat daar wat extra voor nodig is, maar ik lees in jouw zin met " dat fotovoltaïsche panelen zich al bewezen hadden" dat je dat meer algemeen bedoelt en vroeg mij dus af of je hiermee ook de bedoelde dat ze al treinen al konden voedden.

Maar kunnen wij teruggaan naar het onderwp en niet praten over huizen  op zonne-energie?
« Laatst bewerkt op: 19 July 2010, 20:01:28 door ClarksonBlues »
Jeroen

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinen op zonne-energie
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2010, 20:11:46 »
wat bedoel jij onder treinen voeden?
een zonne paneel kan je altijd aan de bovenleiding koppelen
en levert dan een beetje energie aan een trein die dan langs komt
maar volledig op zonne energie rijden is wel even wat anders en zo goed als onmogelijk
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II