Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 274288 keer)

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Een bruggetje
« Reactie #675 Gepost op: 16 May 2011, 08:23:10 »
Ik denk dat dit wel mee valt heren. Ik heb hier ook van dat gaas en dat is zo fijn mazig dat het zeker realistisch overkomt en waar een preiser zeker op blijft staan zonder door een maas te zakken.

Jeffrey

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #676 Gepost op: 16 May 2011, 21:58:52 »
Nou ja, als ik Sobat's foto bekijk schat ik in dat zijn rooster een maasgrootte van 1mm heeft. Dat is in het echie dus 87mm, of te wwel 8,7cm. Ok, daar blijf je met je voeten niet in vast zitten, maar ik vind een maasgrootte van 87mm toch wwel erg groot. Gaas met mazen van 0,5mm zouden realistischer zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #677 Gepost op: 16 May 2011, 22:21:13 »
Kun je dat gaas dan niet zelf solderen?  :P ::)
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #678 Gepost op: 17 May 2011, 20:21:55 »
Nou ja, als ik Sobat's foto bekijk schat ik in dat zijn rooster een maasgrootte van 1mm heeft. Dat is in het echie dus 87mm, of te wwel 8,7cm. Ok, daar blijf je met je voeten niet in vast zitten, maar ik vind een maasgrootte van 87mm toch wwel erg groot. Gaas met mazen van 0,5mm zouden realistischer zijn.

Jeroen

Volgens mij wordt er 5x5 cm roosters gebruikt voor dat soort spullen, dus je komt aardig in de buurt met dat 1x1 mm gaas.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #679 Gepost op: 17 May 2011, 20:58:24 »
Ik denk dat dit wel mee valt heren. Ik heb hier ook van dat gaas en dat is zo fijn mazig dat het zeker realistisch overkomt en waar een preiser zeker op blijft staan zonder door een maas te zakken.

Jeffrey

Andere heer, dat valt niet mee.
Op mijn scheepmodellen in 1:25 gebruik in al jaren dat horrengaas.
Wil je realisties te werk gaan dan ziet dit er natuurlijk niet uit
in H0. Op Rail stond een franse firma (geen idee hoe ze heette)
en die hadden mooi fijn spul. Het kost alleen wat, maar dat geeft niet
hobby mag geld kosten. Ook al duurt het bouwen dan wat langer.

Steef
Mvh Steef

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #680 Gepost op: 17 May 2011, 21:47:31 »
Maar zoals ik het begrijp hebben we het hier niet over horregaas. Ik doelde ook op het metaal gaas wat vaak voor filters wordt gebruikt etc.... waarbij de mazen kleiner zijn dan 1 mm....

Jeffrey

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #681 Gepost op: 25 May 2011, 10:03:01 »
Zo de afgelopen tijd maar eens benut om een Bovenleidingsportaal in elkaar te frutten. Deze moet straks op het landhoofd komen te staan. Maar zover ben ik nog lang niet. Het wordt nu tijd om het brugdek tussen beide sporen en aan de zijkanten van de aanbrug aan te brengen en het hekwerk op de aanbrug te plaasten. Daarna kan hij eindelijk richting spuiterij en moeten we maar eens gaan studeren op de bevestiging van de aanbrug aan het landhoofd en aan de hoofdbrug. Dat vraagt nog wel even wat denkwerk, want alles lomp aan elkaar lijmen is in deze niet zo'n slim plan. Maar goed. de komende tijd heb ik nog werk zat.

Nu eerst maar eens twee foto's van het bovenleidingsportaal van messing. 

Komende weken ligt het brugproject weer even helemaal stil, dus de volgende update zal wel even op zich laten wachten.

Jeroen

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #682 Gepost op: 26 May 2011, 08:47:18 »
Mooi zeg...!  (y)

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #683 Gepost op: 09 June 2011, 13:35:12 »
DE FINALE

Zo beste kijkbuiskindertjes, ga er maar eens lekker voor zitten, want er is een groot schandaal op het welbekende Beneluxspoorforum ontdekt. Een groot schandaal zeg ik je!!! Jullie zijn de afgelopen twee maanden namelijk ronduit besodemieterd! Of laat ik het genuanceerder zeggen: jullie zijn bewust de werkelijke stand van zaken van de bouw van Het Bruggetje onthouden! FOEI!!!! In de aanloop naar de komst van de enige echte Rondreizende goederenwagen van Beneluxspoor naar “Ermehuizen”, leek het mij namelijk leuk om jullie vandaag te verrassen en met foto’s van het eindresultaat van mijn bruggetje te komen als donderslag bij heldere hemel. Voordat ik jullie ga bestoken met een lading foto’s, bied ik nu eerst mijn gemeende excuses aan dat ik jullie de laatste maanden zo slecht op de hoogte heb gehouden van de vorderingen…. :-P In de verslagen van de Rondreizende goederenwagen heb ik zojuist mijn bijdrage geplaatst, met onthullingen van de feestelijke opening van Het Bruggetje van Ermehuizen. In deze post kunnen jullie eerst de aanloop naar de opening lezen, waarna er een paar foto’s van de opening zelf volgen.

Meldde ik op 7 april alleen dat ik het schilderwerk van de aanbrug klaar had en de gondel zijn plekje had gevonden, in werkelijkheid was de ruwbouw van het landhoofd ook al klaar. Reeds toen al (op 7 april jl. dus) zijn de hoofdbrug en de aanbrug al provisorisch met elkaar verbonden en op de foto gezet. Dat gaf meteen al een aardig beeld hoe de uiteindelijke brug eruit zou komen te zien.

Märklins mP 3001 met twee Gs’jes had de eer om als eerste trein op de hoofd- en aanbrug te staan.

De aanbrug staat hier nog los op het landhoofd en de pijler van de hoofdbrug. Ook is er even een stukje rails los op de aanbrug gelegd. Maar je kunt al een aardig beeld krijgen hoe het geheel er straks uit komt te zien.

Terwijl ik op 18 april pas foto’s liet zien van het ruwbouw landhoofd, werd reeds een dag later de aanbrug in werkelijkheid al definitief vastgezet aan het landhoofd. Naast lijm heb ik hier ook gebruik gemaakt van een paar schroefjes, want anders zou de verbinding nooit zo blijven zitten. Ik heb gekozen voor deze constructie, omdat ik de aanbrug graag als los deel van de hoofdbrug wil houden.  

Op het landhoofd heb ik een dun plaatje styreen gelijmd en dat grijs geschilderd. Er zit een uitsparing in waar straks de bedrading van de rails in verdwijnen. De draden lopen dan door een groot gat in het hout van het landhoofd naar beneden en kunnen daarna door de houten plaat van de treinbaan naar de onderzijde van de baan gebracht worden. Het styreen plaatje op het landhoofd heeft feitelijk weinig functie. Straks komen de sporen erop en het ballast. Voor nu staat het in ieder geval wat netter.    

Op 27 april was het dan echt zover. De rails is op de aanbrug geplaatst en kunnen nu gemakkelijk in de rails van de hoofdbrug geschoven worden als ik de aanbrug op zijn plek wil zetten. En dat terwijl ik op 1 mei jl pas liet zien dat ik de rails voorzien had van vloerplaten en middelrail…..

De BP07 van ERS mocht met enkele containerwagens getuige zijn van het heuglijke feit dat de aanbrug nu definitief van rails was voorzien en gemakkelijk aan de hoofdbrug gekoppeld kon worden..

Hier de brug in vogelvlucht. Wat zal het nog opknappen als het witte styreen uiteindelijk weggewerkt is!

Dit is het zicht wat je vanaf het landhoofd op de brug hebt. Al met al toch best imposant al zeg ik het zelf.

Dat staat best leuk zo’n bont gekleurde trein in die grijze brug!

Hier nog een plaatje van onderaf. Het begint al ergens op te lijken. De voeten van de aanbrug moeten nog een nette geleiding krijgen op de pijler van de hoofdbrug en de stroomdraden van de hoofdbrug moeten ook nog netjes weggewerkt worden. Dat is echter voor later zorg.

Terwijl op het forum enkele tips loskwamen over een mooiere oplossing van de bevloering van het brugdek, gaf mij dat weer de nodige ruimte om vooral niets te posten van de vooruitgang. Bedankt Sobat, hahahaha!!!!

Om niet helemaal als bedrieger in de boeken te komen, besloot ik om de realiteit van de vooruitgang weer braaf te melden met de bouw van het bovenleidingportaal die op het landhoofd moest komen. Het berichten hierover zou dus nagenoeg gelijk met de daadwerkelijke bouw plaatsvinden. Althans dat was ik van plan. Alleen kwam het tijdige bezoek van de Rondreizende goederenwagen ineens op losse schroeven te staan, omdat de wagen in de weken voordat ik hem zou ontvangen, steeds meer vertraging op liep. Hierdoor werd het voor mij lastig om dit draadje niet geheel stil te laten vallen gedurende een aantal weken. Een te lange stilte zou namelijk op kunnen gaan vallen en dat wilde ik juist niet. Gelukkig werkte moderator Bob heel fijn mee en verschoof mij regelmatig in de volgorde van de Rondreizende goederenwagen, zodat ik én de brug op tijd klaar zou hebben, én het geen weken zou duren voordat de wagen dan langs zou komen.
Op 25 mei plaatste ik dan eindelijk de laatste stand van zaken, namelijk de bouw van een bovenleidingsportaal voor op het landhoofd. Op dat moment stond het portaal al een week op zijn plek en was de ballast en het porfier ook al gestrooid….
Voordat bovenstaande echter zover was, werd de aanbrug eerst gespoten. Op 30 april jl. was de aanbrug al voorzien van de vloerplaten over de kabelgoot en de zijkanten van het brugdek. Het brugdek werd daarna meteen gespoten.

Hier zien jullie de aanbrug helemaal ingepakt. Dit is de fase waarop het lichtere grijs op de vloer gespoten wordt, net als bij de hoofdbrug. Daarna werd het lichtergrijze deel afgeplakt en kon het donkere grijs gespoten worden.

Daarna is het bovenleidingportaal op het landhoofd geplaatst en is er ballast en porfier gestrooid.

Ik wilde eigenlijk ook nog rijdraden in de brug hangen, maar dat leek me niet handig omdat de aanbrug nog een los deel is. Die rijdraden plaats ik wel als de brug zijn definitieve plek heeft gekregen op de baan. Wel heb ik de voedingsdraden van de rails in de hoofdbrug aan de zijde van de aanbrug nog weggewerkt in de pijler van de brug en op deze pijler geleidingen aangebracht voor de voeten van de aanbrug.  

De opening van de Spoorbrug van Ermehuizen, 9 juni 1974
Vandaag is het 9 juni 2011. Eindelijk is het dan de grote dag om Het Bruggetje officieel te openen. Deze week kwam de Rondreizende goederenwagen in Ermehuizen en deze moest een prominente rol gaan spelen bij de opening van de brug. Omdat jullie mij zo trouw gevolgd hebben bij de bouw en mij geholpen hebben met talloze tips, vond ik het namelijk niet meer dan logisch dat de Beneluxspoor-wagen mee moest doen bij de opening. Mijn treinbaan wordt geheel anno 1974 ingericht. Daarom gaan we nu 37 jaar terug in de tijd naar 9 juni 1974, de dag waarop Ermehuizen eindelijk haar nieuwe spoorbrug in gebruik kon nemen.

De voorbereidingen voor de officiële opening begonnen al twee maanden geleden met het smeden van snode plannen. Ik zou op het forum de vorderingen van de bouw van de brug duidelijk achter de werkelijke bouw aan laten lopen en GEEN foto’s tonen waarop de aanbrug aan de hoofdbrug gekoppeld is, zodat het voor iedereen tot vandaag een verrassing zou blijven hoe de gehele brug er uit zou komen te zien.  

Ook werd er nagedacht over de openingstrein. De Märklin NS 1215 werd de gelukkige. Het is een stoere loc en haar losstaande handgrepen op de neus maken dat ze ideaal is om te versieren met een bloemen en vlaggen. Omdat ik deze blauwe loc zelf voorzien heb van Kleinspoor NS logo’s is deze machine geheel verantwoord inzetbaar in 1974. Twee Plan N en twee Plan D rijtuigen werden uitgekozen om als rijtuigen achter de 1215 mee te rijden. Een spandoek met een tekst over de opening van de brug moest het voorste rijtuig gaan versieren.

Ook de brug zelf zou niet aan een versiering ontkomen. Uiteraard allemaal wel op een dusdanige manier aangebracht dat zowel materieel als brug er geen schade van zou ondervinden. Terwijl jullie dachten dat ik nog druk bezig was met de aanbrug, werden de versieringen gemaakt en op het materieel en de brug aangebracht. Nu was het wachten op de komst van de Rondreizende goederenwagen en op de officiële openingsdatum 9 juni 1974.

Een compleet verslag van de opening vinden jullie hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37279.msg571016.html#new

Maar om dit bouwdraadje volledig te maken, plaats ik hieronder ook enkele foto’s, maar dit keer ook aanklikbaar (als het goed is).

Loc 1215 met de openingstrein op de versierde brug van Ermehuizen, 9 juni 1974

De brug tijdens de opening in vogelvlucht.

Nu wilde ik vandaag ook nog foto’s tonen van het Bruggetje zonder versieringen, zoals hij natuurlijk hoort te zijn. Maar door het slechte weer, was het niet geoorloofd om de brug langer buiten te laten staan. Deze prenten houden jullie dus nog te goed in dit draadje.

Hoe nu verder met Het Bruggetje?
Ik heb het al vaker geschreven in dit draadje, maar voor hen die het nog niet eerder gelezen hebben: Het is de bedoeling om mijn gebouwde spoorbrug een plaats te gaan geven op mijn modelspoorbaan “Ermehuizen”. Ermehuizen is een samenvoeging van Ermelo en Enkhuizen, de plaatsen waar ik respectievelijk nu woon en geboren en getogen ben. Deze baan is nu nog in opbouw. Ik ben bezig met het schaduwstation en daarna kan pas de werkelijke baan opgebouwd worden. Het zal dan ook nog enkele jaren duren voordat het Bruggetje haar definitieve plek krijgt op mijn baan en het landschap rond de brug aangekleed kan worden. Wellicht dat tot die tijd deze brug een keer op een modelspoormanifestatie als Eurospoor of Ontraxs te zien zal zijn. Wie weet. Hoe dan ook, zodra er weer activiteiten zijn met de brug, zal ik het jullie niet onthouden en het hier braaf en tijdig melden!

Ik hoop van ganser harte dat het beschrijven van de bouw van mijn brug op dit forum, een prikkel voor velen zal zijn om ook aan zelfbouw te gaan doen. Het geeft echt veel meer voldoening dan het in elkaar plakken van een standaard bouwpakketje en het levert je een uniek stukje modelbouw op. Inmiddels zijn enkele andere modelbouwers ook gestart met de bouw van hun brug en laten zij hun vorderingen zien op dit forum. Jullie blijf ik zeker volgen!!!

Ik wil iedereen die meegeleefd heeft tijdens de bouw en/of bouwtips heeft gegeven ontzettend bedanken voor jullie bijdragen! Het stimuleerde mij enorm om vrolijk door te bouwen en dit draadje verder uit te breiden. Dit is wat voor mij zo fantastisch is aan dit forum! DANK JULLIE WEL!!! Na de zomer ga ik weer verder bouwen aan mijn schaduwstation. Zodra het wat interessanter wordt, zal ik zeker een draadje gaan openen over de bouw van Ermehuizen, maar dan wil ik wel wat verder zijn dan nu.

Overigens als jullie nog ergens foto’s van willen hebben van Het Bruggetje, dan melden jullie het maar!

En dan nu jullie oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker…… Oh nee, commentaar leveren is toegestaan!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 June 2011, 14:39:28 door Jeroen Water »

Marco1044

• Offline Offline
  • ÖBB tp V (1985-2000)
« Reactie #684 Gepost op: 09 June 2011, 13:41:46 »
Voor mij is de lol eraf... 'k voel me besodemieterd!  ;D

Nee hoor, wat een geweldig kunstwerk; gefeliciteerd met dit knappe staaltje werk!  (y)

Grtz Marco.
Gr Marco.

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #685 Gepost op: 09 June 2011, 14:04:32 »
Ik zeg mijn account hier op... je word hier gewoon besodemieterd..  :-[

Alle gekheid op een stripje styreen... wat een machtig resultaat zeg.. Echt een werkstuk waar je trots op mag zijn..! Hulde..!!  (y)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #686 Gepost op: 09 June 2011, 14:06:52 »
Jeroen, g e w e l d i g ! !

ps: de link naar de opening is dood.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2011, 14:09:24 door DE_II »

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #687 Gepost op: 09 June 2011, 14:42:36 »
Jongens, nu niet massaal over dat besodemieteren hebben hoor, straks royeren ze me hier nog......  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

@ DE_II Ik heb de link gerepareerd, nu doet ie het weer, bedankt voor je melding!

Jeroen

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #688 Gepost op: 09 June 2011, 15:00:21 »
Jeroen, petje af en bedankt voor het overhalen. (y)

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #689 Gepost op: 09 June 2011, 15:50:12 »
Geweldig ding! Heb toen ik nog in Oosterbeek woonde vaak treinen over deze brug zien (en vooral horen, want dat doe je in heel Oosterbeek) gaan.

Echt klasse!

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl