Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 274582 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #615 Gepost op: 15 March 2011, 21:30:30 »
Vanavond gaan we schoren maken.


We beginnen hiervoor met de strips van 1mm dik en 4,8mm breed. De lengte wordt bepaad door de strip in het frame te leggen dat we eerder deze week maakten. Omdat de uiteinden verstopt worden achter de grote klinknagelplaten, is de hoek en de maatvoering van de lengte van de schoren niet heel erg belangrijk. Zorg er wel voor dat de schoren niet aan de onderzijde en bovenzijde van het frame uitsteken!


Op deze foto zijn de onderdelen voor de schoren te zien. Bovenaan ligt de zijwand van de brug waar de schoren in moeten komen. Links daaronder liggen 12 strips voor zes schoren 1mm dik styreen en 4,8mm breed. Daar rechts van liggen afstandblokjes 2,5x2,5mm vierkant. Boven zes korte van 5mm en daaronder 12 lange van 10mm. Daar weer rechts van liggen verbindingsplaatjes van 0,25mm x 4,8mm styreen en 5mm lang. Er liggen er nu alleen nog veel te weinig..... Ik heb er in totaal 36 nodig. Uiterst rechts liggen lange verbindingsplaatjes, 24 in totaal, ook hier 0,25mm dik styreen en 4,8mm breed. Deze plaatjes zijn 10mm lang. Helemaal onderaan de foto ligt de zijwand die al klaar is.


Een detailopname van de kleine verbindingsplaatjes. Omdat het materiaal 4,8mm breed is en de stripjes 5mm lang worden, heb ik voordat ik ze van de strip knipte voorzien van een streepje in de lengterichting. Nu weet ik hoe ze strraks op de schoren geplakt moeten worden.


Op deze foto liggen alle benodigde onderdelen om één schoor te maken. Twee strippen, twee lange en één korte afstandblokjes, vier lange en zes korte verbindingsplaatjes. That's all....... 15 onderdelen per schoor.


Hier zien we één van de strippen voor een schoor. Op deze strip is in het midden een streepje gezet en ook bij de uiteinden op 10mm van de stompe hoek. Deze streepjes geven aan waar de balkjes gelijmd moeten worden.


De balkjes die we bij de onderdelen zagen liggen zijn van 2,5x2,5mm styreen vierkant. Zij zijn bedoeld om beide strips die samen een schoor vormen op afstand van elkaar te houden. Op de uiteinden komen balkjes van 10mm lang, in het midden eentje van 5mm lang. Ik plak deze overdwars, zodat dit balkje in de lengterichting van de schoor gezien, maar 2,5mm zijn. Straks komt er namelijk een veerbindingsplaatje van 5mm overheen en dan mag het balkje er niet onderuit steken.  


Als de afstandblokjes goed vastzitten, kan de tweede strip erop gelijmd worden. De blokjes zorgen er nu voor dat beide strippen netjes evenwijdig van elkaar blijven. Het moge duidelijk zijn dat bij langere schoren het verstandig is om meerdere blokjes te plaatsen.


Vervolgens wordt er op één zijkant afgetekend waar straks de verbindingsplaatjes moeten komen. Natuurlijk moeten ze dusdanig gelijmd worden dat de balkjes tussen de twee schoorstrippen achter de verbindingsplaatjes komen te zitten en daardoor uit het zicht komen. Op de uiteinden komen plaatjes van 10mm en daartussen drie van elk 5mm. Tussen de plaatjes zit telkens 10mm.


Tenslotte worden de verbindingsplaatjes op de zijkanten van de schoorstrippen gelijmd. Omdat op één van de strippen afgetekend is waar de verbindingplaatjes moeten komen, is het nu een fluitje van een cent om ze aan te brengen.  


Hier nog even alle stadia bij elkaar. Van losse onderdelen links tot een complete schoor rechts. Zo nu wordt het tijd om alle schoren te completeren.


Als dan alle verbindingplaatjes op de schoren gelijmd zijn, heb je dus zes complete schoren.


En daarna kunnen de schoren op hun plek gelijmd worden.

Wordt vervolgd.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 21:36:30 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
    • bouwwerken van olaf
Re:Een bruggetje
« Reactie #616 Gepost op: 15 March 2011, 22:57:14 »
Hallo

Prachtig gemaakt allemaal.  (y)

Groeten,
Olaf

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #617 Gepost op: 17 March 2011, 10:05:00 »
Zo, hoognodig tijd om de tweede zijwand af te bouwen.


Hier waren we gebleven.


Inmiddels heb ik de nog ontbrekende draagbalken gekocht. Deze U-balken zijn hier te zien, samen met de klinknageplaten.


De klinknagelplaten zijn op hun plek gelijmd.


Bij de bovenste zijwand zijn de draagbalken nu aangebracht. rest nu nog het verbinden van beide draagbalken met klinknageplaatjes. Let op, bij de onderste balken komen deze aan de bovenzijde en onderzijde van de U-balken, maar bij de bovenste draagbalken komen de plaatjes alleen aan de onderzijde. Bovenop komen namelijk direct de dwarsliggers en de spoorstaven te liggen.


66 klinknagelplaatjes verder en de tweeede zijwand is ook klaar.


Bovenop de zijwanden heb ik een balk styreen gelijmd van 4,8 breed en 3,2mm hoog. De dwwarsliggers van de rails komen straks naast deze balk te liggen. Bovenop de balk komen dan de dekplaten.


Nadat de zijwanden klaar waren, ben ik meteen maar verder gegaan met het brugdek. In al mijn ijver natuurlijk weer veel te weinig foto's gamaakt, maar ik mag aannemen dat jullie fantasie genoeg hebben om te bedenken hoe dit ongeveer in elkaar is gezet...... Twee kruisverbanden moet ik nog maken.


Op deze foto heb ik het brugdek in aanbouw even los tussen de zijwanden gehangen. Nu begint het meteen al op eeen bouwwerkje te lijken.

Wordt vervolgd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #618 Gepost op: 17 March 2011, 10:07:11 »
Overtuigend!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Een bruggetje
« Reactie #619 Gepost op: 17 March 2011, 10:24:06 »
Hij gaat weer lekker...!!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #620 Gepost op: 17 March 2011, 16:49:19 »
Ja dat moet ook, de concurrentie is moordend momenteel...... ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vandaag was ik vrij, dus bouwen met die hap!


Aan de onderkant van de zijwanden worden deze met elkaar verbonden door een relatief ielig frame. Dit frame heeft dan ook niets te dragen, maar zorgt er wel voor dat er verband blijft in de hele brug. 


Inmiddels heeft één van de zijwanden een soort afdak gekregen. Bovenop dit afdak komen straks de dekplaten te liggen en het hekwerk aan de zijkant van de brug te staan. Vanavond wellicht de andere zijwwand ook even doen....


Het brugdek is een stukje verder. De vier kruizen zijn aangebracht en het brugdek is nu voorzien van een kabelgoot (in het midden) Hier mogen straks de vier draden doorheen die nu uit de hoofdbrug steken. Ook hier dienen de balken ervoor om te dwarsliggers op te sluiten. Zal later wel duidelijker worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Een bruggetje
« Reactie #621 Gepost op: 17 March 2011, 17:10:12 »
Jeroen,

wat voor lijm gebruik jij?

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #622 Gepost op: 17 March 2011, 19:18:50 »
Hoi Ted,

Ik gebruik Ruderer L530. Deze tubetjes verkoopt Steven Volp in Amersfoort.

Het gaat er in ieder geval om dat je lijm gebruikt die het styreen een beetje oplost en daardoor aan elkaar smelt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Een bruggetje
« Reactie #623 Gepost op: 17 March 2011, 19:25:36 »
Plakt die lijm ook niet op de ondergrond die je gebruikt of heb je daar ook een trucje voor?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #624 Gepost op: 17 March 2011, 19:31:26 »
Ja daar plakt het ook op. Maar als dat gebeurd, kun je het werkstuk meteen verschuiven en is het verder geen probleem. Als werkplek heb ik een dikke plaat hout, daar kan ik ook lekker op snijden, zonder dat ik bang hoef te zijn dat de tafel beschadigd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Een bruggetje
« Reactie #625 Gepost op: 17 March 2011, 20:42:52 »
Dat is een mooie tip...!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Een bruggetje
« Reactie #626 Gepost op: 18 March 2011, 10:35:14 »
Geweldig weer, ik word echt blij bij zo'n demonstratie van hoe je uit simpel materiaal zoiets goeds en echts kunt maken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #627 Gepost op: 18 March 2011, 11:11:48 »
Ik hoop dat velen hiermee dan ook zien dat het bouwen van zo'n brug echt niet moeilijk hoeft te zijn. Natuurlijk kun je nog veel gedetailleerder werken dan ik doe, door het aanbrengen van klinknagels en alle klinknagelplaten netjes in de hoeken af te ronden. Het is maar net hoever je hierin wilt gaan. Het kost dan alleen veel meer werk, maar het maakt het werk er niet moeilijker door. Alleen dat vooruit denken is hierin gewoon erg belangrijk.

Zo dacht ik bij mijn hoofdbrug slim te zijn en de rails iets uit te laten steken. Dat is op zich ook wel handig, maar nu ook weer lastig als ik de aanbrug wil plaatsen. Komt vast wel weer op zijn pootjes terecht, maar je moet dan wel even goed vooruit denken hoe je e.e.a. ga maken..... Dat houdt het wel spannend.  ;D ;D ;D

Maar goed, hierbij een oproep aan alle twijfelaars onder ons, geloof me het bouwen met styreen is echt heel goed te doen. Ga nu niet meteen een modeltrein slopen om hem te verbouwen, maar begin eens met een eigen creatie. Een brug is hierbij een heel mooi en bruikbaar voorbeeld. Kom op aan de slag en laat je ervaringen vooral hier zien!  :D (y)

@janw: mocht je weer eens wat uit karton gaan maken, wil je die bouwtechniek ook met ons delen? Je brug, je bovenleidingsportalen en je stadsmuur met ingebouwde winkels vind ik zo onwijs fraai, daar moeten we gewoon meer van zien!

Vooral de portalen kunnen erg interessant zijn, omdat karton relatief goedkoop is en je nu eenmaal aardig wat protalen nodig hebt.

Jeroen

 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Een bruggetje
« Reactie #628 Gepost op: 18 March 2011, 11:25:22 »
Ga nu niet meteen een modeltrein slopen om hem te verbouwen, maar begin eens met een eigen creatie. Een brug is hierbij een heel mooi en bruikbaar voorbeeld.

Euh... dat eerste lijkt mij toch echt gemakkelijer dan zo'n brug... :-\
Toegegeven, het hoogst haalbare in de modelbouw is een groene ABm van Roco te voorzien van bijgeleverde onderdelen zonder lijmresten... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #629 Gepost op: 18 March 2011, 12:19:01 »
Welnee man, zo'n brug is veel makkelijker. Bovendien: als je bij een modeltrein iets verkeerd doet, is dat model meteen naar de gallemiezen. Zo heb ik ooit eens een groene ABm, van Roco ergens gedumpt......  :P :P :P zat een klein lijmvlekje op......  :o :o :o

Maar als er bij zo'n brug iets mis gaat, kost het je hoogop wat extra styreen om het beter/mooier te maken en (veel) extra tijd.

Ik bedoel te zeggen: bij het verbouwen van materieel moet je eerst een model kopen wat vaak niet goedkoop is (zeker niet als het een tractievoertuig is), en daarna maar hopen dat de verbouwing lukt. Bij zo'n brug begin je met wat styreen en bouw je hem op. Je merkt snel genoeg of het je lukt en dan koop je steeds meer styreen. Maar dan is de angst al overwonnen......

OK toegegeven, de ombouw van een Mat'24 Ces naar een bovenleidingmontagewagen hier op BNLS heeft mijn grote belangstelling. Dikke kans dat ik dat ook nog eens ga doen. Er zal toch een keer een waslijn in de brug moeten komen.....  ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 12:24:04 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974