Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 17:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 17:06:09
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:02:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Wat doen jullie als het koud wordt? door BartvD
Vandaag om 16:36:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Simplex
Vandaag om 16:29:42
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 15:34:10
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 279095 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Een bruggetje
« Reactie #195 Gepost op: 29 August 2010, 20:04:38 »
Schitterend werk weer Jeroen!
Veel onderdelen maar het werk wel waard zo te zien.
Op naar de volgende 2 portalen.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #196 Gepost op: 01 September 2010, 08:10:04 »
Nou die beginnen ook al aardig op te schieten  :D

Hopelijk zijn die van het weekend klaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Een bruggetje
« Reactie #197 Gepost op: 01 September 2010, 10:20:32 »
Wordt een prachtig vakwerkje! Enne...laat je niet opjagen hoor ;D Zo'n brug mag best een jaar duren
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #198 Gepost op: 01 September 2010, 10:26:36 »
Een jaar? Nee hoor, dat duurt me veel te lang!  ;D

Bij de oudere bruggen, waarbij de staanders van de portalen e.d. opgebouwd zijn uit bijvoorbeeld vier losse hopekprofielen verbonden met stripjes in vakwerkmotief of kruisverbanden, kan ik me vorostellen dat een jaar bouwtijd wel nodig is.

Maar deze brug is wat jonger (bouwjaar 1952). Doordat de technieken in de loop der jaren veranderd (lees versimpeld) zijn, is deze brug beduidend eenvoudiger dan vooroorlogse spoorbruggen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #199 Gepost op: 01 September 2010, 10:41:35 »
Neem gewoon de tijd, en als dat een jaar blijkt te zijn, of meer of minder, sja. Zo dwingend is een kalender niet.
Bij de oudere bruggen, waarbij de staanders van de portalen e.d. opgebouwd zijn uit bijvoorbeeld vier losse hopekprofielen verbonden met stripjes in vakwerkmotief of kruisverbanden, kan ik me vorostellen dat een jaar bouwtijd wel nodig is......
Sjonge, wie begint nou aan zóiets  ::)

........... eeehm, Bessel, veel succes!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #200 Gepost op: 06 September 2010, 20:02:45 »
Zo, hoognodig tijd voor de 200e post in dit draadje en nog veel belangrijker: een update van de bouw!!!

Afgelopen week niet stilgezeten (of juist wel, 't is maar net hoe je het bekijkt....) De portalen 2a en 2b zijn nu afgebouwd en de portalen 3a en 3b staan ook op hun plek. Dit zijn de portalen met de liggers van de bovenleiding, dus hopelijk gaaan deze week de eerste rijdraden opgehangen worden.


Stand van zaken tot nu toe.


De brug in aanbouw in vogelvlucht.


NS E-loc 1309 met zijn stroomafnemer tegen de ophanging van de rijdraad. Nog even de bovenleiding eronder solderen en de loc kan echt onder de draaad gezet worden.


Loc 1309 met enkele rijtuigen van D1312 op de brug. Ondertussen doet poes Cleo zich tegoed aan een slokje water.....

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
    • MCKmodelbouw
Re:Een bruggetje
« Reactie #201 Gepost op: 06 September 2010, 20:29:50 »
WOOW
wat wordt dat mooi zeg,
en wat is hij groot! echt heel hoog.
dat kan je nu goed zien omdat die loc erop staat.
maar het is echt prachtig (y) (y)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Een bruggetje
« Reactie #202 Gepost op: 06 September 2010, 20:48:16 »
Hallo Jeroen,

Het ziet er buiten gewoon goed uit!!!
Wat een staaltje vakwerk. (y)


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #203 Gepost op: 07 September 2010, 08:02:46 »
Dank u, dank u!

Maar, ik ben bang dat ik nu toch echt even de hulp van ervaringsdeskundigen nodig heb! Want ja, het kan natuurlijk niet altijd voor de wind gaan.....  ;D ;D

Gisteravond een poging gedaan om een bovenleiding aan de portalen te solderen. Had gelezen dat het een beetje onder spanning moet staan, want anders zwabbert de draad zo. Klink logisch. Nu moet ik een lengte van 39 cm overspannen, dus dat is niet abnormaal lang. Omdat ik nog geen ervaring heb met BVL in elkaar solderen en daar nu eigenlijk ook geen zin in heb, had ik een aantal BVL's van Sommerveldt gekocht met een lengte van 50cm. Een maat korter was net te kort..... Uiteinden een stuk ingekort, BVL grijs/groen geschilderd en de boel aan de portalen gesoldeerd. Gevolg is nu dat de rijdraad niet horizontaal hangt, maar bij de eerste de beste verbinding tussen hang en rijdraad omhoog getrokken wordt.

Ik denk dat ik de oorzaak wel weet, want die stomme Sommerveldt BVL blijkt voor Duitse BVL te zijn. Hierdoor is de afstand van de hang en de rijdraad kleiner dan bij NL BVL. Na de laatste verbinding tussen hang en rijdraad, moest ik de hangdraad dan ook een behoorlijke knik meegeven om op de juiste plek aan het portaal vastgezet te kunnen worden. Waarschijnlijk is deze knik te groot in combinatie met de spanning die ik in de draad heb zitten en het dunne materiaal, waardoor de hangdraad naar beneden getrokken wordt (zoals het hoort), maar de rijdraad een stuk naar boven getrokken wordt.  :( :( :( :(

Klopt het dat Sommerveldt BVL totaal ongeschikt is voor NL toepassingen of doe ik iets nu helemaal verkeerd? Vanavond maar eens kijken of ik die BVL weer netjes los kan solderen, zodat deze een noodlanding kan gaan maken in de kliko......

Is zelfbouw de enige optie voor goede NL BVL, of zijn er andere oplossingen?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 September 2010, 08:05:16 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een bruggetje
« Reactie #204 Gepost op: 07 September 2010, 08:35:32 »
De 'truc' bij Sommerfeldt is de echte rijdraad onder lichte spanning monteren en de bovenste versterkingsdraad vrijwel los te laten hangen.Maar het zou inderdaad kunnen doordat je de lengte hebt aangepast dat de verhoudingen wat verstoord zijn waardoor het gaat vervormen.

Zelfbouw is in dit geval misschien inderdaad een betere optie, heb je alles in de juiste verhoudingen (kun je de hangdraden ook op een mooiere afstand van elkaar bevestigen want ik gok dat bij 39 cm de uiteinden vrij kort zijn na laatste hangdraad?)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #205 Gepost op: 07 September 2010, 09:06:30 »
Aha, dan zit daar waarschijnlijk al de oorzaak. Ik heb de hangdraad ook onder spanning opgehangen. De ruimte tussen portaal en eerste verbindingdraadje tussen hang- en rijdraad is ongeveer een cm of 6. Ik zit er aan te denken om dat eerste verbindingsdraadje weg te halen en er een iets langer draadje voor terug te zetten, zodat de hangdraad wat gelijkmatiger omhoog gaat lopen, zeg maar.

In ieder geval super bedankt voor de tip, zal kijken of dit beter gaat werken.

Andere ideeën natuurlijk nog altijd van harte welkom!


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #206 Gepost op: 07 September 2010, 09:22:37 »
Zo heb ik het ook gedan met de hangdraad van de NBM-bovenleiding; de rijdraad zelf is zo strak mogelijk gespannen, de uiteinden van de hangdraad steken losjes over de bovenleidingmasten heen en zijn daarna haaks omgezet en afgeknipt, zodat het niet opvalt.

Mooi resultaat Jeroen, vooral zorgen dat de boog ook werkelijk grafisch een mooie boog blijft en je niet per ongeluk een paar mm te laag uitkomt. Maar dat zal wel goed gaan als je strak van tekening werkt.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2010, 09:25:27 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #207 Gepost op: 07 September 2010, 09:27:06 »
Maar krijg je die rijdraad dan wel strak genoeg, want met een beetje kracht begint het bevestigingsarmpje van het bovenlediingsportaal (waar de rijdraad dus aan gesoldeerd wordt, al mee te buigen. Nu buigt die waarschijnlijk wel weer terug als de volgende rijdraad daaraan gesoldeerd wordt, maar het is nu dus wel wat aanrommelen, en dat doe ik liever niet op de brug......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Een bruggetje
« Reactie #208 Gepost op: 07 September 2010, 10:56:57 »
je kunt ook de laatste verbinding tussen rijdraad en hangdraad losknippen en dan een Y-stuk erin zetten ter hoogte van het portaal. Dat zul je wel zelf moeten maken...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #209 Gepost op: 07 September 2010, 11:26:41 »
Maar krijg je die rijdraad dan wel strak genoeg, ...
Bij mij is de rijdraad van 2 x 0,3 mm staaldraad, de verbindingen van 0,2 koper en de hangdraad weer van 0,3 mm staaldraad, maar dan in de juiste doorhangvorm gebogen. Die rechte staaldraadjes van 0,3 hebben uit zichzelf de neiging om recht te willen blijven, dus strak trekken is eigenlijk alleen; de buiging door de hangdraad erboven eruit halen.
Bij jou betekent dat waarschinlijk; de hangdraad voorbuigen zodat de rijdraad zo graag mogelijk recht blijft. Verder zou ik niet al te bang zijn voor een meebuigende uithouder.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.