Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 275551 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Een bruggetje
« Reactie #75 Gepost op: 19 July 2010, 11:09:59 »
Ik ben dit weekend met styreen aan het stoeien geweest en ik denk na mijn proefnemingen dat de boog ruimschoots sterk genoeg moet zijn om de brug te dragen, zeker als alle verbindingen goed gelijmd zijn. Ik denk eerder dat de dwarsverbindingen iets buigen onder het gewicht van de trein als de lengteverbindingen, maar dan praat je over een mm. of zo. Ik weet niet wat de diameter is van de holle buis, maar er zijn alumium H profielen die in verhouding tot hun gewicht tamelijk sterk zijn, die zou je er bij twijfel in kunnen schuiven. Theoretisch zal dat dus niet nodig zijn...
Succes, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #76 Gepost op: 19 July 2010, 11:31:25 »
Hoi Bessel,

Kijk eens aan, dat klinkt goed. Om doorzakken van de dwarsprofielen te voorkomen, heb ik ze juist gedeeld uitgevoerd, met een stevige middenstijl in het midden over de hele lengte van de brug. De dwarsverbindingen zijn nu maar een cm of 5 lang en ook nog eens dubbel uitgevoerd (zie de foto's op pagina 4). Ze zijn ook 4mm dik, dus ik ben niet zo bang dat zij door gaan zakken. Bovendien komen er nog langsliggers van 6,3mm dik op te liggen. 

De sterkte van de bogen ben ik ook niet zo heel bang voor. Er komen er natuurlijk twee bogen boven elkaar, dus vier in totaal. Bovendien is ook elke boog weer opgebouwd uit twee zijwanden van U profiel 7,9mm die onderling weer verbonden worden met diverse stripjes. Ook de schoringen tussen de bogen en de staanders zullen voor een stevig geheel gaan zorgen.

M.a.w. het doorzakken van de brug zal dan vooralsnog geen punt van zorg zijn.

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #77 Gepost op: 19 July 2010, 12:57:38 »
als je nou een boog maakt,tussen twee blokjes hout, dan zal je zien dat die moeilijk in te deuken is, de zijkanten gaan iets opzij, en daardoor gaat het iets omlaag. maar die zijkanten komen met peilers vast aan de onderkant, dus die kunnen niet weg, dus kan de boog ook niet omlaag waardoor je brug eigenlijk ook niet kan doorzakken, nou zijn treinen best zwaar, maar met 4 van die bogen moet dat toch wel goed gaan.
met goede lijmverbindingen moet het denk ik toch echt wel goed zitten.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 19 July 2010, 17:59:44 »
Ik denk persoonlijk ook uit ervaringen met styreen dat je verbaasd zal zijn over de stijfheid van je brug. Ik heb wel andere dingen ermee gebouwd en nog nooit een brug, maar de manier waarop je hem lijmt en daardoor op de juiste manier zoals het 1:1 model de krachten kwijt kan zal hij in mijn optiek niet door moeten gaan hangen. (y)

Martijn Joren

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 19 July 2010, 18:24:07 »
Hoi iedereen,

Dit bouwwerk word zeker stijf genoeg. Doorbuiging wordt veroorzaakt door belasting van de brug.
Deze belasting zorgt voor doorsnede spanningen in de verschillende profielen, deze doorsnede spanningen kun je middelen en dat geeft het moment op een doorsnede.
Bestaat je bouwwerk echter uit losse delen die allen buigvast zijn bevestigd, dan kun je de brug zien als een balk.
Moment is kracht x arm. Aangezien de arm (hoogte van het brugprofiel) zeer groot is kan deze zeer grote momenten opnemen.
In het midden zijn deze momenten het grootst en aan de uiteinden 0, vandaar de vorm.
Ik schat hier de brughoogte in het midden op 40 cm, dus grote arm.
Een metalen profiel onderin met hoogte 1 cm voegt dan weinig toe!
Hier treden dan kort door de bocht 40 keer hogere krachten in op.
Ik denk dat de brug de krachten toch beter kan opnemen dan zo'n profiel.

Over de gespannen draden die je er in zou kunnen verwerken: Als je teveel spanning op de brug zet kan de brug zijwaarts gaan uitknikken.
In de zijwaartse richting kan de brug minder hebben. Dit kan voorkomen worden door de draden over de totale richting in te sluiten.
In beton is dit uit te voeren omdat beton hele grote drukkrachten op kan nemen, en er is geen kans op knik omdat de kabels ingesloten zitten in het beton.
Ik vrees dat als je dit met styreen doet dat je dan een soort boog krijgt waarmee je pijlen kan afschieten  ;D. Een zijwaarts uitgeknikte brug.
(sorry voor de moeizame uitleg, 1ste jaar bouwkunde net afgerond ;D)

Zelf heb ik hier een maquette van modelschuim staan met vakwerk, daarover ook zeer verbaasd over de stijfheid.

Groeten,

Martijn

stig

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 19 July 2010, 19:17:16 »
(sorry voor de moeizame uitleg, 1ste jaar bouwkunde net afgerond ;D)

Gefeliciteerd. Succes met de volgende 3 of 4 jaren.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 20 July 2010, 00:11:33 »
En zo wordt de proefondervindelijke ervaring onderbouwd met de theorie ;D

bedankt Martijn (y)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 20 July 2010, 02:10:01 »
Gevoel en verstand gaan weer eens hand in hand. :)
Ik heb al een trein

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 20 July 2010, 07:08:46 »
Heren,

Bedankt voor jullie aller meedenken en uitleg! We gaan de brug gewoon heerlijk verder bouwen met styreen en dan zal het vast goed gaan komen! By the way: het hoogste punt van de brug meet 30cm, maar dat is nog steeds een flinke arm  :D

Nu is het wachten op materialen, jammer dat dat vaak zo lang moet duren  :-\

Jeroen

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 22 July 2010, 11:11:17 »
Zo, er is inmiddels weer wat styreen binnengekomen, dus gaan met die banaan!

De hoekprofielen 10x10mm zitten inmiddels aan het frame vast. Zij vormen eigenlijk het zijaanzicht van het frame. Ik ga dat gedeelte echter nog bewerken met wat details, want zo'n kale zijkant staat wel erg simpel. Nadat de hoekprofielen aan het frame gelijmd waren, heb ik 5mm naar binnen het holle vierkantprofiel van 6x6mm gelijmd. Hier zou in eerste instantie de draadeinden in komen, maar dat feest is niet meer nodig, omdat de brug van zichtzelf stijf zat moet worden.

Voordat ik deze profielen ingelijmd heb, heb ik eerst de eindportalen op hun plek gelijmd. Die portalen kom ik zo nog op terug.

Om te zorgen dat straks de overige portalen precies in het frame passen (ze komen op het hoekprofiel te staan en vallen tussen de dwarsliggers (daarom heb ik daar telkens twee balkjes naast elkaar zitten) en de opstaande rand van het hoekprofiel en de langsligger 6x6mm in). Zo, dat was een zin voor de die-hards, hopelijk volgen jullie me nog  ;D ;D ;D

Hoe dan ook, om te zorgen dat de portalen straks precies op hun plek passen, heb ik voor het verlijmen van de profielen van 6x6mm, eerst wat losse H-balken (daar zijn de portalen ook van gemaakt) in de uitsparingen gezet en vastgeplakt met een stukje tape. Door nu het langsprofiel tegen de H-profieltjes te drukken bij het vastlijmen, passen de portalen straks exact op hun plaats. Uiteraard zijn de tijdelijke H-balken daarna weer weggehaald. Op onderstaande foto zie je het frame met daarin nog een aantal tijdelijke H-balken.

Nu moeten er nog langsprofielen op het frame komen waar straks de rails in komt te liggen. Als dat allemaal klaar is, kunnen we de brugdekplaten gaan maken en de details op de hoekprofielen waar ik het net al over had. Als dat allemaal gedaan is en de rails getest zijn, kan eindelijk begonnen worden met het plaatsen van de portalen.

Ik wil vanuit het midden gaan werken en telkens een portaal aan beide zijden aanbouwen. Dat betekent dus niet alleen neerzetten, maar ook het maken van de bogen op dat stukje en de schoringen. De bogen zijn namelijk geen zuivere bogen, maar zijn rechte U-profielen die bij elk portaal eindigen. Het volgende U-pofiel begint op dat punt, maar staat net onder een andere hoek, zodat er uiteindelij keen boogvorm ontstaat. Enfin, dat is voor later zorg.

Wat ik al schreef en wat op bovenstaande foto ook al te zien is, de eindportalen staan al definitief op hun plek. Dat heb ik gedaan, omdat deze portalen in de breedte iets dikker zijn dan de andere portalen en er dus een inkeping in de langsprofielen gemaakt moest worden.

De eindportalen bestaan elk uit 84 styreen onderdelen. De staanders zijn ook geen H-balken, maar feitelijk twee strips van 2x10mm. Deze zijn op afstand van elkaar gezet, door vier balkjes van 2,5mm Vervolgens zijn er plaatjes van 6,5x5mm tegenaan geplakt met een dikte van 0,28mm. De bovenste ligger is wel een H-balk, maar de onderste bestaat uit twee U-balken die ook weer onderling verbonden zijn met stripjes. I ben bang dat ik niet overal meer goed bij kan met de spuitbus, als de hele brug in elkaar staat. Daarom heb ik de portalen al vast grijs gespoten met Tamya German Grey. Dit wordt de kleur van de brug. Plekken waar ik straks nog styreen moet lijmen, heb ik afgeplakt, zodat er geen verf bij de lijmverbinding komt.

Dit ga ik ook bij alle andere portalen doen, zodat het spuitwerk zo minimaal mogelijk is als de brug in elkaar gezet is.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 July 2010, 11:13:47 door Jeroen Water »

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #85 Gepost op: 22 July 2010, 11:17:00 »
Mooi hoor! (y) lekker bezig, Jeroen!
Een opmerking: is het niet beter om eerst een laag primer aan te brengen? anders loop je het risico dat de verf af gaat bladderen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 22 July 2010, 11:18:19 »
 :-X :-X Ik ben weer met stomheid geslagen, en geniet van je opbouw van de brug (y)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #87 Gepost op: 22 July 2010, 11:25:45 »
woow wat een verhaal, maar prachtige foto´s (y)
je maakt er wel wat van zeg, heel strak en net echt!

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #88 Gepost op: 22 July 2010, 11:35:14 »
Je hebt er flink de vaart in! Fijn dat je de bouw zo uitgebreid beschrijft, daar hebben anderen weer profijt van ;D.
Ik kan me (helaas uit ervaring) aansluiten bij het advies styreen goed te gronden voor je het spuit, de lak bladdert er echt makkelijk af anders. Alleen op de punten waar delen gelijmd worden niet, maar je kunt het er ook weer afschrapen.

Mag ik vragen waar je de profielen bestelt? Ik heb, bij gebrek aan beurzen op korte termijn, Evergreen via Ebay laten komen, maar dat komt van ver en ik heb ook nogal wat nodig...

Succes met verder bouwen!

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 22 July 2010, 11:37:37 »
Mooi hoor! (y) lekker bezig, Jeroen!
Een opmerking: is het niet beter om eerst een laag primer aan te brengen? anders loop je het risico dat de verf af gaat bladderen.

Maarten

Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Misschien een leuke voor een volgende discussie na het wel of niet toepassen van metaal om doorzakken van de brug te voorkomen....

Ik ben afgegaan op een aantal PB's van mensen die ook veel met stureen bouwen. Zij spuiten ook gewoon de verf op het styreen zonder primer. Karst past bij zijn Plan U's bijvoorbeeld wel primer toe. Ik heb geen idee wat beter is.

Wat wel een feit is, is dat ik GEEN airbrush heb en dus gewoon vanuit de spuitbuis de brug spuit. Omdat ik dat al lastig genoeg vind om dat strak te krijgen, pas ik liever geen primer toe (scheelt weer een verfbeurt....) De brug is ook niet bedoeld om straks vaak in de handjes genomen te worden, dit in tegenstelling tot materieel, wat toch geregeld van de baan gehaald of er juist opgezet moet worden.

Jeroen