Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 22:33:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 273973 keer)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Een bruggetje
« Reactie #90 Gepost op: 22 July 2010, 11:45:55 »
Citaat
Topic: Een bruggetje

Je doet jezelf wel tekort door over een bruggetje te spreken Jeroen!
Prachtig om je vorderingen te zien. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jeroen Water

• Online Online
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #91 Gepost op: 22 July 2010, 11:48:03 »
Je hebt er flink de vaart in! Fijn dat je de bouw zo uitgebreid beschrijft, daar hebben anderen weer profijt van ;D.

Het is soms wel eens lastig om dingen te omschrijven die je al gedaan hebt en waarvan het totaalplaatje in je hoofd zit. Dus voor iedereen geldt ook (daarom ben ik dit draadje begonnen), vraag het als je iets niet begrijpt of ergens meer uitleg over wilt. Het is voor mij ook een grote ontdekkingstocht om die brug te bouwen, want ik heb 0,0 ervaring hiermee. Maar, ik heb wel gemerkt: ga het gewoon doen, hou de tekening goed in de gaten en gebruik goede foto's. Die zeggen vaak meer an wat je op tekening kunt zien!

Mag ik vragen waar je de profielen bestelt? Ik heb, bij gebrek aan beurzen op korte termijn, Evergreen via Ebay laten komen, maar dat komt van ver en ik heb ook nogal wat nodig...

Tuurlijk mag je dat vragen! Ik heb Steven Volp uiit Amersfoort als hofleverancier. Dat heeft meerdere redenen:

1) Volp heeft een zeer uitgebreidt assortiment styreen, niet alleen evergreen, maar ook profielen van 1m lang. Die zijn bijvoorbeeld erg handig voor de langsliggers, alhoewel het middenprofiel bij de Praxis vandaan komt en het hoekprofiel uit Den Haag moest komen!

2) Volp zit voor mij precies op de route van werk naar huis, dus kost het me relatief weinig tijd om wat spullen op te halen

3) Volp doet nooit moeilijk als ik iets besteld heb, wat ik door voortschrijdend inzicht later weer wil wijzigen. Ook niet als hij de bestelde materialen al binnen heeft!

4) Volp hanteert goede prijzen. Niet om nu een winkel af te kraken, maar wel om een feit te noemen: bij de treinwinkel in Utrecht is hetzlefde zakje Styreen € 1,05 duurder dan bij Volp! Voor zo'n grote brug, gaat dat flink in de papieren lopen!

Maar Bessel, nu niet alles voro mijn neus wegkapen he! Dan kan ik niet meer opschieten  ;D ;D ;D

Jeroen    
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

• Online Online
« Reactie #92 Gepost op: 22 July 2010, 11:57:25 »
Je doet jezelf wel tekort door over een bruggetje te spreken Jeroen!
Prachtig om je vorderingen te zien. (y)

Groet Jaap

Hoi Jaap, dat heb ik juist expres gedaan, om te laten zien dat iedereen in staat is om zo'n brug te bouwen, mits je bereidt bent om er een paar honderd euro aan styreen tegenaan te gooien....

Jeroen

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #93 Gepost op: 22 July 2010, 11:58:59 »
nu niet alles voro mijn neus wegkapen he! Dan kan ik niet meer opschieten  ;D ;D ;D

Wees niet bang, ik ga eerst nog op vakantie en met dit tempo ben jij dan al bijna klaar ;) Ik heb gelukkig veel fotomateriaal voor mijn project (gekregen van de forumgenoot die jou ook e.e.a. heeft toebedeeld) en ik ben nu vooral bezig met voorbereidend werk, zoals een mal maken voor de portaalbreedte, verbindingen proberen en testen, materiaal verzamelen etc.
Het is een brug waar ik waarschijnlijk 9 maanden tot een jaar mee zoet zal zijn, maar zodra de montage van de constructie aantoonbaar plaatsvindt zal ik mijn ervaringen ook hier delen ter "lering ende vermaeck". Het nadeel is dan de verwachting dat je snel vorderingen maakt, en ook voor mij is het de eerste brug ooit.
Amersfoort is voor mij niet zover weg, dus misschien kan ik daar ook wel eens shoppen. Dank je voor de tip.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Online Online
« Reactie #94 Gepost op: 22 July 2010, 12:04:48 »
Hoi Bessel,

wil je al vast wel verklappen welke brug je gaat maken (met foto natuurlijk..... ) Veel succes met de voorbereidingen!

Jeroen

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #95 Gepost op: 22 July 2010, 12:23:37 »
Ik had het eerder in de draad al verklapt, maar het is de Rijnbrug bij Rhenen van voor 1945. Gewoon omdat ik die het mooiste vond in deze categorie.

Het wordt trouwens maar 1 boog en geen 3, ik ga er mijn TpII/III modules (van 120cm) mee verbinden. Dat is ook de reden waarom ik in de bodemsectie metalen profielen verstop, die geven de brug meer treksterkte. Ik zou ook eventueel de brug (105 cm) vast op een modulebak van 120cm kunnen monteren met oeverdetails etc. maar daar ben ik nog niet uit, eerst maar eens bouwen. Ik heb nu 2 aluminium bakprofielen (omgekeerd) als basisframe, met aan de uiteinden geschroefde metalen bussen als verbinding. Op zich al sterk genoeg om een trein te dragen...
Bewijsch volgt spoedig ;D
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Online Online
« Reactie #96 Gepost op: 22 July 2010, 12:34:15 »
Da's inderdaad ook een fraai bruggetje!!! Overigens op de bovenste foto van Bessl kun je ook goed zien dat de boog geen zuivere boog is maar ook hier bestaat uit staalprofielen die van portaal tot portaal lopen. Je kunt duidelijk boven de portalen een knikje zien in de boogconstructie.

Jeroen

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 22 July 2010, 12:35:17 »
Ja nu worden wij ook wel nieuwsgierig ;)
<edit> en ondertussen tijdens lezen en plaatsen de foto's alweer  (y)

Ook leuk met die toegangs torens trouwens!
« Laatst bewerkt op: 22 July 2010, 12:37:00 door Overlord »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 22 July 2010, 15:49:31 »
Ik ben afgegaan op een aantal PB's van mensen die ook veel met styreen bouwen. Zij spuiten ook gewoon de verf op het styreen zonder primer.

Gebeurt dat vaak? Dat je PB's krijgt met adviezen, die men niet in het draadje plaatst omdat er weleens iemand tegenin zou kunnen gaan?
Geheimzinnig gedoe, je hebt er toch voor gekozen om in het openbaar je brug te bespreken? Ik zou zeggen, zet ze lekker hier neer, zodat anderen ook wat kunnen leren, of gezonde kritiek kunnen leveren, zodat de afzender zelf ook wat leert.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2010, 15:52:01 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #99 Gepost op: 22 July 2010, 15:53:41 »
Leg eens uit wat je hier precies bedoelt? Want PB's kunnen bijvoorbeeld ook copy-protected info bevatten, persoonlijke adviezen, namen of nummers, of informatie van derden die dit (nog) niet met iedereen willen delen.
De rest lees je hier gewoon.

Edit: ik zie dat het gaat om het spuiten op styreen, nou dat is een ervaring die we hier met elkaar openlijk gedeeld hebben, dacht ik. En er is een PB rondgegaan naar Jeroen en mij van iemand die nog niet wil verklappen wat z'n project inhoudt maar wel zijn ervaringen wilde delen. Dus dat respecteren we dan natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2010, 15:58:51 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 22 July 2010, 16:17:51 »
Whatever! Als hij de boel maar wel ontvet voor het aflakken...  ;D
Ik heb al een trein

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #101 Gepost op: 22 July 2010, 16:24:00 »
Heel belangrijk, ik heb van styreen een loc gebouwd (NS 6700 'Reiger' in spoor G voor BNLS dioramawedstrijd) en die was door tijdgebrek ook niet goed ontvet en niet van grondlak voorzien. Nu, een jaartje later, vliegt de spuitlak er aan alle kanten af. De met de kwast aangebrachte verven blijven wel zitten.
Zodra ik brugdelen zo ver af heb dat ik kan schilderen en/of spuiten zal ik hier ook mijn conclusies delen ;)

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #102 Gepost op: 22 July 2010, 22:00:57 »
Schitterend Jeroen: ik herken allerlei dingen in je verhaal die ik ook tegenkwam (zoals het apart spuiten van de portalen voor je ze plaatst). Wat dat spuiten betreft raad ik je aan het zekere voor het onzekere te nemen en de adviezen te volgen; en dus heel precies te ontvetten en te grondverven. Netjes strak spuiten met een spuitbus is niet moeilijk en geen reden om een verfbeurt te proberen te besparen. Dat je die handigheid hebt hoeven we niet meer te betwijfelen. Als het over een of twee jaar toch fout gaat zonder grondlaag is het doodzonde van je vele werk, maar ja om het dan weer goed te krijgen: brrr......

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #103 Gepost op: 22 July 2010, 23:00:36 »
de keer dat ik WEL primer gebruikte op styreen gebeurde er dit.

primer was overigens witte motip primer.

Daarna tamiya zonder extra ontvetten direct op t styreen en dat ging probleemloos. Met tamiya, revell en hombrol heb ik sowieso nooit noemenswaardoge problemen gehad direct op styreen... wel ben ik er inmiddels achter dat spuitbusverf soms echt een drama is, maar er zijn zoveel soorten van...

Bij de hef spoot ik trouwens niets apart, gewoon alles volblaffen met een spuitbus. camouflage jungle lichtgroen van stilleven. Stilleven heeft sowieso mooie verf, hecht goed op styreen, is mooi mat en ze hebben mooie kleuren.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2010, 23:03:29 door Floris Dilz »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #104 Gepost op: 23 July 2010, 00:21:41 »
Dan is de vraag dus welke primer het wel goed doet op styreen, als we helderheid willen proberen te krijgen in de tegenstrijdige ervaringen hier. Maar dat wordt misschien iets voor een nieuw draadje.