Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:05:37
LS Models 2024 door Rob Ellerman
Vandaag om 11:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door spoorijzer
Vandaag om 10:34:49
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren  (gelezen 39407 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #45 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:08:23 »
Ja, duuh, dat begrijp ik ook... ;D

Nou ja, ik hou ook niet van iedereen een kennispeil bij...   :P
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #46 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:31:28 »
Nou ja, ik hou ook niet van iedereen een kennispeil bij...   :P

Nee, kan ook niet, het was goedmoedig bedoeld hoor...  (y)

Gerard

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #47 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:35:29 »
Dat wordt mooi, Jan!

Als je echt heel er moeilijk (lees: precies) bent, is het nog mooier om die enkele isolator door een van een Roco 1100 te vervangen. Die is kleiner en lijkt nog beter op de echte.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #48 Gepost op: 12 augustus 2010, 14:05:58 »
@ Overlast



Met de totale hoogte is volgens mij weinig mis; wel is het inderdaad een iets ander model isolator, maar dit is wat ik had liggen. Misschien bij gelegenheid nog eens vervangen. Op de foto van de 1502 uit '85 staat trouwens een iets andere constructie dan op Arjens foto van de museum-1501.
Grappig trouwens dat er bij regen iets wits uit die isolator lijkt te spoelen?

Grappig (2) is dat je op de foto's beter ziet wat er nog aan scheelt dan met het blote oog: het gietstuk van de doos op het dak moet nog wat beter in model worden gevijld, en beter horizontaal gezet.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2010, 14:19:00 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #49 Gepost op: 06 oktober 2010, 22:19:16 »
Weinig gepost de afgelopen tijd, wel enige voortgang geboekt.
Eerst het afmaken van de dakopbouw. Hijsogen uit 0,4 mm koperdraad (haakje buigen, met één pootje inlijmen, kleiner vijlen):



Stroomafnemers gepimpt met Bernd-schuitjes:



Totaaloverzicht van het dak:




Toen verder met de koppen. Er ontbraken nog de loopplaten, alle handrails, en kleinere details als deurknoppen en nog zo wat.
De loopplaten heb ik eerst geprobeerd in 0,3 mm styreen, maar dit werd geen succes, en zou vermoedelijk ook te zwak zijn geworden. Het model moet nog wel een beetje aanpakbaar blijven. Toen geprobeerd uit het aluminium van een oud floppy-schijfje. Dit is tamelijk hard aluminium, maar met een sterk hobbymes nog te snijden, en lijkt bestand tegen toekomstige bepoteling. Als lijm-versteviging zitten stukjes 0,3 mm draad eronder tegen de neus aangelijmd. Gelijmd met 2-compontenlijm, dan kun je nog wat corrigeren na het aanbrengen.






Trapjes onder de deur:



Daarna de handrails. De geleverde 0,3 mm verenstaal is goed op schaal, maar ik heb de aanbevolen messing handrailhouders van Kleinspoor niet gebruikt, omdat ik die veel te groot vind. In het echt zijn de uithouders nauwelijks van de handrails zelf te onderscheiden, en zeker niet als een ronde knop zichtbaar.
In hun plaats heb ik op de markeringen van de boorgaatjes kleine stukjes 0,3 mm styreen geplakt (met secondenlijm) en daarop de op maat gemaakte handrails gelijmd met 2-componentenlijm.
Hierna de electrische leiding die zal 'aansluiten' op een nog te maken koppeldoos (deze komt niet aan de kap, maar aan het onderstel te hangen).
Dan ziet het er nu zo uit:



« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2010, 22:33:20 door janw »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #50 Gepost op: 07 oktober 2010, 00:17:54 »
Mooi Jan. Ik had het kitje zien liggen en was verbaasd over de prijs, ik geloof iets van € 130,- of zoiets. Lijkt me een heel leuk model om ooit eens zelf te maken en na deze handleiding zie je meteen de verbeterpunten en de tips. Nou ja, hoe dan ook erg leuk om te zien en te lezen.

Tom.
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #51 Gepost op: 07 oktober 2010, 14:34:13 »
Ha Tom,

Voor die 130 euro ben je nog niet klaar; je moet de motor, stroomafnemers en nog wat spul nog los aanschaffen.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #52 Gepost op: 07 oktober 2010, 18:24:07 »
Dat ziet er goed uit ,die panto,s de slepers zijn die een eigen productie???
Ik zie veel bruikbare tips voor de aan teschaffen 1500
Blijf de bouw volgen alleen voor de goede details.

Cor

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #53 Gepost op: 07 oktober 2010, 18:39:39 »
Oeh, dat vertelden ze er niet bij Jan. Maarre, desalniettemin een redelijk leuke kit voor niet al te veel geld en zo te zien is er echt iets moois van te maken... Overigens, wat ik me nog afvroeg, Je hebt de frontruiten er uit gehaald en vervangen voor iets wat ik niet helemaal begreep, maar had je niet gewoon die frontpartij weer terug kunnen plaatsen alleen dan wat schuiner naar achteren? Nu had je het over glaasjes maken op maat en lijmen en weet ik allemaal niet wat... Zal het wel verkeerd begrepen/gelezen hebben hoor, maar just in case ;)
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #54 Gepost op: 07 oktober 2010, 22:15:03 »
@Cor: het zijn Sommerfeld-pantografen met geëtste schuitjes gemaakt door mede-forumlid Bernd. Zie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22196.0.html

@Tom: De totale kosten van de compete kit komen zeker bij de 200 euro, als je alles bestelt. Daarbij moet ook gezegd worden dat de loc werkelijk voortreffelijk loopt. De enige moeilijkheid die ik bij het monteren van de aandrijving ben tegengekomen was het wegwerken van de bedrading zodanig dat die geen draaiende delen raakt, met een zeer lawaaïge loc als gevolg. Maar als je daarop verdacht bent, is de oplossing niet moeilijk.

Je alternatieve idee voor de schuine frontwand is waarschijnlijk ook uitvoerbaar, maar het zal afhangen van de materiaalverliezen bij het zagen, en hoe netjes je de oude voorwand eraf krijgt. Zoals je op mijn foto's kunt zien is het de vraag of het afgezaagde stukje nog bruikbaar is. Maar misschien dat een bekwamer zager dan ik met een dunner zaagje het kan; het voordeel van het Roco-zaagje is wel dat het makkelijk te hanteren is en niet snel scheef gaat (als je een beetje oplet).
       Een andere reden om niet te proberen de originele voorwand te redden is dat ik het gietwerk van de voorramen wel OK, maar niet geweldig scherp vind, evenmin als de inpassing van de ingezette ruitjes, zodat er wellicht iets te winnen viel bij zelf maken van het vervangende stuk (zoals m.i. ook bij de lamparmaturen het geval is), ipv veel tijd te stoppen in het repareren van een onderdeel dat je beter en sneller opnieuw kunt maken.
      Of dit ook allemaal klopt, weet ik pas echt als het spuitwerk helemaal af is en de etiketten van de ruiten komen. Is dus voor mij ook nog een verrassing, maar de vooruitzichten tot zover geven enige hoop.

Een ander kritiekpunt op de constructie van de kit is trouwens nog wel de montage van de witmetalen motorhouder op het frame. Hiervoor moet je 2 parkerschroefjes recht in het frame draaien precies waar dat het allersmalst is. Ondanks voorboren en voorzichtig voortgaan, ging dat toch fout en brak het frame aan één kant. Had ik het geweten dan had ik M2 draad in de schroefgaatjes laten tappen en de houder met ordentelijke boutjes vastgezet. Laat dit een tip zijn voor andere bouwers. Het inwendige zet ik binnenkort op de foto en dan komt dit nog in beeld. Ik heb de breuk gelijmd met Olba-lijm (en daarmee de houder helemaal aan het frame gelijmd) en hoop er het beste van.
    Maar  beter zou zijn om de hele motorhouder andersom te ontwerpen, zodat de voetjes aan de andere kant zitten: dan gaan de schroefjes in een groot massief middenstuk van het frame en is het probleem volgens mij weg. Simpelweg andersom monteren van de houder is nu niet mogelijk, omdat er versterkingribben aan één kant zitten meegegoten waardoor de motor maar aan één kant eraan past. Zie voor foto's van deze onderdelen Gerards site van Wassedam:
http://www.wassedam.nl/prj_ma_bouw_ns_1500.php

Afgezien van dit probleem is de constructie van frame, kap en aandrijving bijzonder robuust en probleemloos.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2010, 22:55:07 door janw »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #55 Gepost op: 07 oktober 2010, 23:15:16 »
waarom een motorhouder gebruiken als t ook met een stuk dubbelzijdig schuimtape kan, of een kwak hete lijm...

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #56 Gepost op: 07 oktober 2010, 23:25:10 »
waarom een motorhouder gebruiken als t ook met een stuk dubbelzijdig schuimtape kan, of een kwak hete lijm...

Ach ja, of je hangt hem op aan de kap met een paar staalkabels...  8) ???


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #57 Gepost op: 08 oktober 2010, 00:05:10 »
Zo te zien is een nieuwe motorhouder uit een stuk aluminium L-profiel anders ook een optie.
Dit draadje herinnert mij er aan dat ik mijn Philotrain kit weer eens moet afstoffen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #58 Gepost op: 08 oktober 2010, 09:29:43 »
Dat kan inderdaad ook, maar eigenlijk hoort het geleverde onderdeel natuurlijk deze problemen niet te geven...

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #59 Gepost op: 08 oktober 2010, 18:30:35 »
Je kunt het motorframe toch ook gewoon op het onderstel vast solderen.
Heb ik hier ook gedaan. (was wel de oude kit)

Zo heb ik ook kabelgeleiders gemaakt van een stukje koperdraad met hieraan een
gebogen oogje, en deze hier en daar op het frame solderen.

tinus.