Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren  (gelezen 39526 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2010, 01:20:18 »
@Overlast: beter zo?

linker armatuur is nieuw en moet hier nog wat verder bewerkt worden (vijlen).
Luchtleidingen door de neus aangebracht. De horizontale messing draad is een steuntje voor de omloopplaat, die uit 0,3 mm is gemaakt en dus wel wat steun kan gebruiken. Deze is hier nog niet gemonteerd.

Meegegoten leiding op het dak verwijderd:


Nu moet ik beslissen wat het volgende moet zijn. De omloopplaat stel ik nog even uit, want is kwetsbaar en moet dus zo laat mogelijk. Hetzelfde geldt voor de nieuwe frontramen. Het dak optuigen met details en dan de kop gaan openzagen lijkt me ook niet de juiste volgorde. Dus dan nu toch maar eerst de nieuwe frontramen.

Wat de zijramen van de cabine betreft heb ik besloten om geen nieuwe zijwand te maken. Ramen uitvijlen en nieuwe passende ruitjes maken lijkt me alles bij elkaar genomen de beste manier. Het vervangen van de voorwand *en* de zijwand van de cabine lijkt me te ingewikkeld (nieuwe zijwand had natuurlijk ook met de etiket-methode gekund, maar om dat stuk uit die zijwand te halen en het nieuwe in te plakken en alles daarna weer strak, gelijk en passend te krijgen .... ); dan maar liever wat prutsen met het inpassen van stukjes doorzichtige kunststof (hoewel dat ook aardig wat tijd kan kosten).
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2010, 01:23:13 door janw »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2010, 09:25:55 »
@janw,

hier nog enkele detailfoto's.

De kop:


De bufferbalk:


leidingwerk tussen de draaistellen, zijde 1:


leidingwerk tussen de draaistellen, zijde 2:


ik moet nog zoeken naar een foto van de cabine van de zijkant ivm het cabineraam.
als ik die vind, post ik hem ook nog wel.

Groeten Arjen


« Laatst bewerkt op: 11 juli 2010, 14:32:34 door Remco Poppen »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2010, 12:53:39 »
Zeer mooi en zeer nuttig!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2010, 14:28:18 »
@janw;

ik heb helaas geen foto die haaks genomen is van de cabine.
hiervoor moet je even verder zoeken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2010, 12:31:05 »
Goed zo, Jan! :)

Iets anders: is het niet handiger om een gleufje met een Roco railzaagje in de bufferbalk te zagen voor de omloopplaat en de messingdraad weg te laten? Geeft volgens mij een strakker resultaat.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2010, 13:44:24 »
In theorie wel, maar ik heb de oude bufferbalk precies onder de omloopplaat afgezaagd, dus als ik daar weer zaag, zaag ik de nieuwe bufferbalk er ook af. ;D
Die messingdraad wordt niet zichtbaar door de omloopplaat, straks (hoop ik...).
Bovendien: als die zaagsnede die jij bedoelt niet exact horizontaal zou uitvallen, wordt het lastig om de omloopplaat nog wel horizontaal  d'r an te krijgen. Met deze methode valt er veel meer na te corrigeren. En de Roco-zaag is dikker dan de plaatdikte die ik wil plaatsen (0,3 mm).
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2010, 13:45:55 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2010, 21:59:03 »
Zo, nu de grootste ingreep: het vervangen van de frontraampartij. De eerdere zaagingrepen heeft de kap goed doorstaan.

Met schilderstape juist onder en boven de zaagsnedes wordt een geleiding voor de zaag aangelegd en tevens de al gemaakte delen afgeschermd. En dan zagen maar.





Hierna nabewerken en als het gat groot en diep genoeg is, het nieuwe stuk inpassen.





En weer nabewerken (hoeken afronden, dakrand inkorten, algemeen bijvijlen)


Dan een laag primer, en buffers erop om het totale effect beter te kunnen beoordelen. Hierna dus plamuren.



« Laatst bewerkt op: 12 juli 2010, 22:43:05 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2010, 12:57:34 »
Fout; nog niet schuin genoeg:


Zo beter:




De voorste regenrand op het dak moest nu iets worden ingekort. Totaal is er nu, schat ik, ca. driekwart mm. van de dakrand afgegaan.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2010, 12:59:54 door janw »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2010, 13:12:30 »
Zo beter:

Inderdaad beter, maar nu zie je dat het voorste zijraampje niet helemaal 'vormvast' is, de voorste rand zou parallel moeten lopen met het frontvlak.
Remedie; voorste raamlijstje wegschuren en een recht stripje evergreen oplijmen?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2010, 13:21:03 »
Dat is op de laatste foto ook een gevolg van lichtval; in het echt ziet het er beter uit. De rubber rand wordt nog ofwel helemaal of bijna helemaal weggevijld; is zo inderdaad veel te groot. Imiteren met zwarte verf moet voldoende zijn.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #25 Gepost op: 13 juli 2010, 14:42:22 »
Mooi wat je maakt Jan,  (y)

De schuinte van de ramen lijkt me goed. Met de foto van de zijkant krijg ik de indruk dat de ramen te klein zijn, maar dat wist je al. Ik heb ook de indruk dat de lengte hoogte verhouding niet klopt. Anders gezegd, ik denk dat de cabine iets langer zou moeten zijn.

Ik zal eens zoeken of ik nog een goede foto heb van de zijkant van de 1501. Anders kan ik ook wel een foto maken van de Philotrain, maar die vond je niet goed, dus dat helpt dan misschien niet.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2010, 15:52:42 »

Heb nog een plaatje uit mijn verzameling gevonden van de zijkant van de cabine.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2010, 22:56:46 »
Mooi plaatje 2278.

Voor de verhoudingen ontbreekt nu nog de deur.

In een ander draadje vond ik nog deze plaatjes van de Philotrain waaraan je toch een en ander kunt zien:







mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2010, 01:41:51 »
Als ik dit en dit vergelijk, krijg ik haast de indruk dat de cabine bij Philotrain te lang is ... ?


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #29 Gepost op: 15 juli 2010, 10:44:41 »
Nee, dat denk ik niet. Als je de lengte van de zandbak en dat schuine stukje ernaast bekijkt, die lijken me goed geproportioneerd, dan is de cabine ook goed op lengte. Valt wel op dat de remcilinder te klein is. Of niet goed op hoogte gemonteerd. Maar goed, kniesoor die er op let... De ramen zien er wel goed uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)