Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 11:25:01
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: LSM I11 rijtuigen + stuurstand  (gelezen 51430 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #30 Gepost op: 08 november 2014, 23:22:42 »
Inderdaad en dat vlak voor sinterklaas en kerstmis. De gemiste inkomsten zou hij graag terug zien van de leverancier(druk ik het nog netjes uit wat de winkelier verwacht).
groetjes Dion

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #31 Gepost op: 15 december 2014, 14:12:04 »
Gisteren zag ik toevallig dit draadje. Dus vandaag mijn vitrinemodellen ook maar eens getest....en ja hoor, ook ik heb dit probleem :'(

Ik heb de set in oktober samen met wat kombimodell sets gekocht in Belgie, dus even terug gaan naar de winkelier is er niet bij. Al heb ik hem wel meteen gemaild. Heeft iemand al een oplossing? Leuke hobby...... :-\

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #32 Gepost op: 16 december 2014, 00:21:27 »
vraag is natuurlijk was de verkoper een Belg , want ik zag in Leuven ook Nederlandse verkopers Belgisch materiaal verkopen, anders opsturen kan een optie zijn, anders misschien eens Lsmodels mailen, je weet maar nooit !
Groeten Peter ;)

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
    • The Flying Carpet Hub
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #33 Gepost op: 16 december 2014, 00:57:10 »
LS Models mailen, gij zijt de plezantste thuis? ;D
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #34 Gepost op: 16 december 2014, 12:49:53 »
Hallo,

Ik zat dit "draadje" zo eens door te lezen, en daarna vroeg ik me af wat er nou in hemelsmaan met die rijtuigen van Dion en anderen aan de hand is.

Zo lees ik dat als een stel kortgekoppelde LSM-rijtuigen de bocht in gaat de kortkoppelverbinding zich niet aanpast aan die situatie (d.w.z. dat de koppelingshouders niet méé uitbuigen waardoor de noodzakelijke verlenging tussen de rijtuigen niet tot stand komt). Als dat inderdaad het geval is dan zitten die kortkoppelingshouders dus vást. Daar zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen:
a) er zitten braampjes op de "vleugeltjes" waarlangs de koppelinghouder geleid wordt zodra hij uit de middenstand komt;
b) de koppelinghouder zélf klemt zich teveel tegen de onder- of bovenkant van die "vleugeltjes";
c) het veertje waarmee de koppelinghouder in de middenstand wordt getrokken en gehouden is te strak of klemt tussen bodem en het interieur van het rijtuig. Dat laatste komt nogal eens voor en hindert inderdaad het naar buiten schuiven van de koppelinghouder in bogen en de terugkeer in de middenstand voorbij de bogen.

Dan is er ook nog een probleem waar menigeen niet goed op let:

d) als twee rijtuigen kortgekoppeld tegen elkaar staan moet er tussen de vouwbalgen en/of Gummiwülste ongeveer 1mm afstand overblijven. Dit is nodig omdat die overgangen anders in flauwe bogen elkaar raken ( en in S-bogen aan de uiteinden langs elkaar schuren en zelfs aan elkaar blijven haken). Ook bij overgang van vlakke baan naar stijging (en andersom) kan een te korte kortkoppelstand tot problemen leiden;
e) hoe staat het met de buffers? Raken die elkaar in bogen (en vooral in S-bogen)? Dat leidt altijd tot ontsporingen.

Ik erken, dat heel wat fabrieksmodellen gewoon slecht funktionerende kortkoppelingsysten hebben. Ik heb de stellige indruk dat de noodzakelijke know how met name in China ontbreekt. Die bouwen hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt waar met name buffers aan de modellen ontbreken.

Als niets helpt dan is veelal de enige oplossing zelf Symoba kortkoppelingssytemen in te bouwen. Dat is niet bepaald goedkoop (reken maar op iets meer dan € 8 per rijtuig), maar wel effectief. Die Symoba units (met een grondvlak van 1 x 1 cm) zijn van uitstekende kwaliteit en voldoen aan de technische eisen zoals mij in mijn jarenlange ervaring met kortkoppelproblemen is gebleken.

Als er nog andere vragen zijn hoor/lees ik het wel.

Gegroet,

Rob   

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #35 Gepost op: 16 december 2014, 16:20:48 »
Lsmodels is al een aantal weken op de hoogte van de problemen met de sets, een extra mailtje lijkt mij niet nodig.

@Rob, al wat je beschrijft is door mij uitgeprobeerd. Geen enkel resultaat.

Het vervangen van de koppelingen door de hele duren Symoba is wat mij betreft geen enkele optie. Gewoon terug die handel en Lsmodels moet er maar voor zorgen dat het goed is. Twee sets gekocht voor bijna 400 euro mag ik dan op zijn minst verwachten dat het goed is. Zonder er aan te moeten knutselen of dure koppeling te gaan aankopen om het werkend te krijgen.

Binnenkort worden er blijkbaar nieuwe sets uitgeleverd, laten we hopen dat daar de problemen niet inzitten. Ik zal ze zeker opnieuw kopen maar zitten hier ook problemen in gaan ze weer even vrolijk terug. Mijn 400 euro kan ik bij elk merk/winkel kwijt. En ongeacht wel merk het is rommel krijgen ze terug.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2014, 16:23:41 door Dion »
groetjes Dion

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #36 Gepost op: 16 december 2014, 17:48:51 »
Deze informatie ontving ik. Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik moet doen. En is dit de oplossing?



QUOTE

il y a une petite bavure sur la pointe là ou le timon d'attelage se déplace, et qui suite à cette bavure, le timon se bloque.
 
3 photos, sur la 1ère, vous voyez la voiture vue du bas, sur la 2ème, le réservoir est enlevé, et sur la 3ème, l'endroit entouré par un cercle rouge ou cela cause problème.
 
Il faut, après avoir démonté le réservoir, poncer légèrement la pointe qui est entourée du cercle rouge, il y a une légère bavure sur certains modèles de voitures I11.
 

 
there is a small smudge on the headland there or the helm of harness moves, and who further to this smudge, the helm jam.

3 photos, on the 1st, you see the car seen by the bottom, on the 2nd, the reservoir is removed, and on the 3rd, the place surrounded by a red circle or it causes problem.

It is necessary, having deposited the reservoir, having to sand slightly the headland which is surrounded with the red circle, there is a light smudge on certain models of cars I11.








Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #37 Gepost op: 16 december 2014, 18:54:22 »
Zo te lezen een braam op de plek van de rode cirkel die het blokkeren veroorzaakt.

Kan niet er direct uithalen of het aan de binnen of buitenkant is, maar gezien de instructies aan de buitenkant.

Is denk ik snel genoeg te zien als je het getoonde reservoir eraf haalt
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #38 Gepost op: 16 december 2014, 19:04:23 »
Een goede avond,

Wat ze vertellen is dat je de punt zelf iets moet slissen (poncer = slissen)
De braam zit op het punt zelf.

Mvg

Olivier 77
« Laatst bewerkt op: 16 december 2014, 22:29:43 door Olivier77. Reden: verduidelijken »
Digitale 3-rail, K-rails,

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #39 Gepost op: 16 december 2014, 19:50:10 »
Slissen?

En is dit inderdaad de oplossing (zijn er ervaringsdeskundigen)?

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #40 Gepost op: 17 december 2014, 00:41:12 »

Hallo,

Het Franse werkwoord "poncer" betekent "schuren" .

Tja, wellicht helpt het, maar dan gaat het er wel om wáár en hoé te schuren.

Uit de reactie van LSM blijkt het inderdaad te gaan om een of meerdere petieterige maar o zo hinderlijke braampjes op een heel neuralgisch punt van dergelijke kortkoppelingsmechanieken. Ik noemde dat ook als eerste oorzaak in mijn eerdere bericht. "Braampjes" schuur je evenwel niet zo eenvoudig met fijn schuurpapier weg. Daar is de kunststof ter plekke meestal te weerbarstig voor, en bovendien kan je er met schuurpapier maar èrg lastig bij.... 

Ik heb wel eens de punt waar de twee "vleugeltjes" bijeenkomen (op bovenstaande foto rood omsingeld) een héél klein beetje afgerond. Dat deed ik met een vijltje. Maar je moet wel heel goed weten hoever je daarmee kunt gaan om niet het hele kortkoppelsysteem daardoor te ontregelen. Het is en blijft namelijk tricky business.

Daarom is mijn reactie niet voor niets (als het niet in orde komt) het hele oorspronkelijke kortkoppelmechaniek te verwijderen en er een Symoba koppeling voor in de plaats te zetten. Die werken altijd feilloos. Financiëel heb ik er ook wel moeite mee, maar mijn redenering is als je die rijtuigen - getrokken of geduwd - écht op je baan wilt hebben rondrijden, je dan die uitgave moet doen. Niets is ergelijker dan je rijtuigen elke keer te zien ontsporen.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Ik heb indertijd dergelijke rijtuigen van het merk Heris gekocht. Het is allemaal wat minder , maar omdat de modellen zo "glad" zijn (en je vanwege de rookkleurige beglazing ook niet naar binnen kunt kijken) maakt het - zonder binnenverlichting - optisch niet veel uit, zeker niet als ik ze op mijn baan laat rijden. In de vitrine is het wat anders, maar vitrines heb ik niet.


 
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 16:14:42 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2015, 16:09:51 »
Er blijken nieuwe sets te zijn uitgeleverd. Dit heb ik vernomen bij het Belgische forum.
groetjes Dion

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2015, 16:04:20 »
Vandaag twee sets gekocht(43054 en 43055) in de winkel getest en dat ging al stukken beter. Morgen de wagens over mijn eigen baan heen jagen.
groetjes Dion

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2015, 19:08:05 »
Ik hoop het voor je Dion!
Ze zijn echt prachtig 😃
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2015, 23:02:04 »
Ze zijn inderdaad echt prachtig. Ben toch blij dat ik ze opnieuw heb gekocht, helaas niet de set met het stuurstandrijtuig maar dat maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
groetjes Dion