BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 05 juli 2010, 20:30:17

Titel: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Materieeltest op 05 juli 2010, 20:30:17
LS Models: I11 Uitgave 2010

Het voorbeeld

Geschiedenis

De I11-rijtuigen rijden sinds 1995 rond op het net van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Ze zijn gebouwd bij BN (momenteel Bombardier) te Brugge. De rijtuigen vertonen uiterlijk sterke overeenkomsten met het tussenrijtuig van een AM96. Opmerkelijke verschillen zijn dat de rijtuigen van de AM96 voorzien werden met een pantograaf en niet met digitale schermpjes in de zijkanten waarop de bestemmingen worden weer gegeven bij de deur (er bevinden wel schermpjes in de stuurposten). Bij de I11-rijtuigen is dit omgekeerd, geen pantograaf maar wel schermpjes.
Zij doen momenteel voornamelijk dienst op de lijnen Eupen – Luik-Guillemins – Brussel-Zuid – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Oostende (IC A), en Brussel-Zuid – Luik-Guillemins – Maastricht (IC O). Meestal worden ze dan getrokken of geduwd door een locomotief reeks 13. De aanduiding “I” duidt aan dat het rijtuig ook geschikt is voor het internationale verkeer.
(Bron: Wikipedia)

Het model

Het model zo uit de doos is op het eerste oog zeer netjes.
Wat meteen opvalt als ik het uit de doos neem, is dat de ramen wel van getint glas zijn, maar met een goede doorkijk naar het interieur.

We beginnen met de BDx

Het model is zeer lastig te openen, er is namelijk wat kracht voor nodig om het open te krijgen (maar let op, het model kan hier en daar wat onderdelen verliezen, zoals de opstaptreden onder de deuren)
Dus heb ik eerst deze treden verwijderd.

Het interieur:
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm1.jpg)

Al meteen zien we hier het invalide toilet (als de kap er op zit is het toilet niet zichtbaar omdat deze achter een blinde wand geplaatst zijn.
Zo als te zien is is de detaillering erg hoog.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm2.jpg)

We gaan naar het zitgedeelte.
De stoelen zijn los aangezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm3.jpg)
 
De andere kant van het achterbalkon.
Zolas het toilet zeer mooi gedetailleerd is, valt het aan deze kant best tegen.
Ik had hier eigenlijk ook de toegangsdeur van het toilet verwacht.
De glazen deur naar het reizigerscompartiment is zeer mooi aanwezig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm4.jpg)
 
We gaan naar voren.
Hier vinden we de 21-polige MTC decoderplug.
Op de foto heb ik de decoder al geïnstalleerd.
We zien hier ook de ruimte van de treinbegeleider (zoals ze dat in België zeggen)
Bovenop de pilaren vinden we het printje voor het hoge frontsein.
Maar zoals we al gewent zijn bij LS Models is dat die standaard geconfigureerd zijn op de in België gebruikelijke 2-punts verlichting.
Dit lossen we op door een overbrugginkje om te zetten, en dan hebben we 3 frontseinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm5.jpg)

Zo van een ander standpunt zien we het brugstekkertje zitten.
Voor het brugstekkertje zitten ook nog een aansluitpunt, en deze is van de lage frontseinen en sluitseinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm6.jpg)

Hier vinden we het stekkertje wat daar ingeprikt moet worden om werkende seinverlichting te hebben.

De kap zit er weer op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm7.jpg)
 
Van links
En zo ziet hij er echt zeer mooi uit, zeer weinig op of aanmerkingen.
En de detaillering is gewoon goed.
De frontpartij is afneembaar, en past ook op de loc’s van de reeks 13.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm8.jpg)

Recht van voren.
De luchtleidingen en het trekwerk heb ik al geplaatst.
Om het geheel wat te verfraaien heb ik ook de NEM koppelingsschacht wat hier achter zit verwijderd, en dat resulteert in een vrije doorkijk tussen de baanschuiver door.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm9.jpg)
Van rechts

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm10.jpg)
In profiel.
De fraaie baanschuiver hangt er precies zo bij als het grote voorbeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm11.jpg)
Met de loc.
Je ziet duidelijk dat de koppen exact de zelfde maatvoering hebben.
En ook dat is conform het grote voorbeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm12.jpg)
Het voorste draaistel.
Dat ziet er echt uit om te smullen.
Kijk ook maar eens naar de bagage/machinistendeur, het opschrift is goed te lezen.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm13.jpg)
Het achterste draaistel.
Heel mooi, de stickers van de schokbreker is zeer goed waarneembaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm14.jpg)
We gaan naar de achterste kopwand.
Tja, wat valt daar eigenlijk over te zeggen, in een woord gewoon goed..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm15.jpg)
Recht op de balg.
Ook het loopplankje is net zoals bij de ICR uit te klappen, en de balg is verend uitgevoerd.
De opschriften op het plankje en onder de sluitseinen zijn redelijk goed met het blote oog te lezen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm16.jpg)
De onderkant.
De details blinken er gewoon uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm17.jpg)
De achterkant nog eens van onderen.
Je ziet mooi het opslagreservoir van het toilet.

Het A rijtuig.

Het model is zeer lastig te openen, er is namelijk wat kracht voor nodig om het open te krijgen (maar let op, het model kan hier en daar wat onderdelen verliezen, zoals de opstaptreden onder de deuren)
Dus heb ik eerst deze treden verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm18.jpg)
 
We beginnen bij het eerste toilet.
En ook dat is voortreffelijk weergegeven.
Ook zien we de glazen deuren tussen het balkon en het passagierscompartiment.
Dat glazen wandje na die 4-zits is volgens mij voor het rokerscompartiment te scheiden. (hier ben ik echter niet zeker van)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm19.jpg)
De stoelen.
Duidelijk is te zien dat het om een 1e klasse afdeling gaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm20.jpg)
Het andere balkon

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm21.jpg)
Ook aan deze kant zien we weer een perfect gedetailleerd toilet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm22.jpg)
Het hele rijtuig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm23.jpg)
Voor deze kopwand geld hetzelfde als van de BDx, gewoon goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm24.jpg)
Als we door de ramen naar binnen kijken zien we een mooi interieur, zelfs door het getint glas is deze duidelijk waarneembaar.
Als je goed kijkt zie je onder de ramen ook de taffeltjes, deze zijn los ingezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm25.jpg)
Ook de opschriften op de stelbalk zijn goed te lezen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm26.jpg)
Hier zien we de handbediening van de rem.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm27.jpg)
Naast de deur zien we duidelijk een drukknop zitten met daarboven het icoontje van de deuren.

Het B rijtuig.
Het model is zeer lastig te openen, er is namelijk wat kracht voor nodig om het open te krijgen (maar let op, het model kan hier en daar wat onderdelen verliezen, zoals de opstaptreden onder de deuren)
Dus heb ik eerst deze treden verwijderd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm28.jpg)

Ook hier beginnen we weer bij het fraai vormgegeven toilet.
Ook vanaf het Balkon is de glazen deur naar de afdeling weer mooi weergegeven.
Ook de 2e klas stoelen staan net zoals in de BDx in de juiste coach opstelling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm29.jpg)
Als ik de kap van onderen bekijk zie iki tot mijn verbazing dat de tafeltjes onder de ramen juist zijn opgehangen, en dat ze zelfs in de juiste kleur zijn. (goed werk LSM)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm30.jpg)
Het rijtuig eens van buiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm31.jpg)
Voor de kopwand geld het zelfde als de voorgaande rijtuigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm32.jpg)
Ook hier zien we de opschriften mooi leesbaar op de stelbalk.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm33.jpg)
De handbediening van de rem.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm34.jpg)
Ook hier zien we een perfecte doorkijk op het interieur.


Eigenschappen

De set loopt heel soepel, en kan makkelijk door boogstraal R2 van Fleischmann (hoewel ik dit niet kan aanraden) R3 komt veel beter uit, vanwege de hoeken.
Ook rijd de set subliem over de wissels, en dat is zowel trekkend als duwend.
Ook met de hoogste snelheid (200 KM/h schaalsnelheid) op de buitenring en binnenring van de baan.

Decoder

Zelf heb ik een ESU 52621 21-polige functiedecoder geplaatst.
En daar is geen instelling voor noodzakelijk.
Want de seinverlichting kent helaas geen aparte functies.

Verzorging

De set zit in de bekende LS Models rijtuigen doos, en verpakt in een plastic zakje er omheen.

Conclusie

LS Models heeft hiermee een prachtig product op de markt gezet wat de rijtuigen uit de Heris tijd totaal doen verbleken. (dat geld voor zowel de detaillering als de rijeigenschappen.

Ik zou zeggen: LSM, ga zo door.

De Details:

Zoals op het fotoverslag vermeld, geen toevoegingen.

Algemeen

Merk: LS Models
Type: I11 – A, B, BDx
Schaal: 1:87 H0
Tijdperk: V/VI
Catalogusnrs: 43050, 43051

Frame:   Kunststof
Opbouw: Kunststof
Gewicht: Niet gewogen
Min. Radius:  R2 (Fleischmann)(niet aan te bevelen)
Koppeling:  NEM kortkoppelingsschacht  (zelf heb ik er een Fleischmann profi koppeling ingestoken
Prijs:
-Set 43050 / 209,95*
-Set 43051 / 169,70*

* prijzen zijn bij Hünerbein

Testuitvoering: Zoals hierboven aangegeven
Stroomafname: 0p alle 8 de wielen van de BDx afzonderlijk
Motor: geen
Verlichting: 3-punts frontseinen / 2-punts sluitseinen
Decoder: ESU 62621
Krachtoverbrenging: nvt

Vliegwiel: nvt
Trekkracht: nvt

Demontage: Zeer lastig
Zelf aan te brengen onderdelen:
-Luchtslangen en imitatiekoppeling op de BDx
-Stuurstoomkabels op de overige rijtuigen

Maten    (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: niet gemeten
Hoogte: niet gemeten
Breedte: niet gemeten
Wieldiameter: niet gemeten

eventueel:
Loopwielen voor: nvt
Aangedreven wielen:  nvt
Loopwiel achter: nvt
Tenderwielen: nvt

Rijeigenschappen
Vmax: 200
V voorbeeld: 200
Vmin: niet gemeten

Bronnen:
Tejkst bovenaan: Wikipedia
Fotoverantwoording: J. Beckers

Tot slot nog een plaatje van het geheel. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lsm35.jpg)

Jos Beckers
Titel: Re:LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Eduard op 03 september 2010, 16:51:13
Hoi Jos,

Wat zijn die rijtuigen moi zeg, ik staa eer van te kijken (y)

Jammer dat LS-Models zo weinig levert, de kwaliteit is echt top klasse (y)  (als je ueberhaupt wat krijgt :'( )

Veel plezier eer mee.

Eduard
Titel: Re:LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: robert9368 op 20 november 2010, 23:58:53
Mooie rijtuigen :D super mooi ;D

robert
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 26 oktober 2014, 16:08:59
Heb gisteren twee sets lsmodels van deze wagens gekocht 43053 en 43054. Schitterende wagens voor de verder rest geen kl... waard.

Niet een van de 6 wagens blijft op de rails, in de bochten worden de draaistellen eruit gegooid. Het kortkoppelingssysteem werkt van geen kanten,
het blokkeert alle richtingen in. Van alles na gekeken maar kan niet echt een eenduidige oorzaak vinden. Als je ze handmatig weg duwt valt het wel mee, maar rijdend is het geheel niets.

Van de week gaan de sets terug.

Iemand anders deze problemen ook met deze wagens?
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: W. Thomas op 26 oktober 2014, 16:29:14
Heb de sets zelf niet maar is er niets aan aan te passen.

Heb zelf 6 stuks acme containerwagens met ambrogio containers.
Die ontspoorden bij mij ook in elke wissel maar nadat ik een scherp kantje van het kortkoppelmechanisme had afgevijld heb ik nergens meer last van.

Handmatig was bij die wagens ook niets te voelen maar als er wat kracht op kwam te staan door het gewicht werden de houders waar de koppelingen zelf inzitten iets naar buiten getrokken waardoor deze bleven hangen en de wagens uit de rails duwde.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: metpetergaathetbeter op 26 oktober 2014, 17:33:33
Welke kortkoppeling gebruik je met de Roco nooit een probleem daarentegen geeft de Fleichmann's wel problemen staan iets te dicht bij elkaar ! Op onze clubbaan rijden vaak een stel I11 zowel getrokken als geduwd en nooit problemen, langs de ene kant DC peco's en AC c-rails Marklin

Groeten Peter ;)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 26 oktober 2014, 22:15:26
Gebruik roco kortkoppelingen.

Heb 3 wagens open gemaakt en het volgende gebeurt er niet:

Als de wagens de bocht ingaan moet een van de twee kanten van het kortkoppelingsysteem worden uitgetrokken, waardoor er ruimte ontstaat tussen de twee rijtuigen. Dit gebeurt niet, het systeem blijft vast zitten waardoor tussen de twee rijtuigen niet voldoende ruimte ontstaat.
Als je dit zo test is er geen enkel probleem, tot dat je de rijtuigen gaat koppelen en door de bocht laat rijden.
Heb er ook rijtuigen van een ander merk aangekoppeld zelfde probleem, op een na een rijtuig van Railtop.  Heb de handleiding gevolgd die bij de doos zat, zelfde probleem.
Gekeken naar bramen enz. ik kan ze niet ontdekken.

Na lange tijd weer eens iets van Lsmodels gekocht, jaren laten liggen omdat ik steeds problemen ondervond met de koppeling enz. Blijkbaar zijn ze nog steeds niet in staat om dit in orde te hebben. Morgen terug en kijken wat de winkelier er mee doet/kan. Wat mij betreft geen Lsmodels meer.

Het meeste lijkt het op het probleem wat W. Thomas aangeeft.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 27 oktober 2014, 08:02:32
Dion,
Dan moet je wel erg krappe bogen hebben.
Want normaal gesproken is dat bij deze rijtuigen niet mogelijk.
Ik rij zelf op Fleischmann Profigleis.
En die staat er om bekend om niet al te beste resultaten te hebben met exact 1:87 rijtuigen.
R2 komt ie wel door, maar is niet aan te raden.
Minimum bruikbare boogradius is echt R3 FL. Profi.
Ook de wissels is geen enke lprobleem, loopt gewoon goed erdoor heen, zelfs op de Engelsmannen. (waar ik vooral met stoomloks soms wat ontsporingsproblemen heb.

Ik heb zelf 2 driedelige rijtuigsets, en een BDx.
En dat loopt gewoon goed.
wel had ik in het begin wat ontsporingen met de BDx, maar dat lag aan een zelf veroorzaakt probleem.
Had namelijk na de test de draadjes niet voldoende ruimte gegeven, dus door de te strakke draadjes hadden de draaistellen bijna geen bewegingsruimte.

Ook is er nog een ander probleem bekend, de wielen willen wel eens niet goed in de aspotjes zitten, en dan loopt de zaak er geheid uit.
En de koppelingen die ik gebruik zijn gewoon de Fleischmann Profi's.

Nog een goeie tip.
De draaistellen hebben een korte en een lange kant.
Als die verkeerd om staan dan lopen ze in de bogen tegen de trapjes aan.
Kijk hier eens naar.
De draaistellen moeten met de korte kant richting het trapje staan, en de lange kant richting het midden van de wagenbak.


Jos.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 27 oktober 2014, 08:55:45
Hallo Jos,

Met de fleischmann bochten 6131 en 6133 moet het ruim genoeg zijn. Ik bezit veel rijtuigen schaal 1.87 303mm van divers merken en die geven geen enkel probleem.

Alles wat je aangeeft heb ik gecontroleerd en dat zit goed.

Gisteren nog even bezich geweest met zoeken naar een oplossing. Maar het systeem wat de ruimte moet maken om de bocht goed door te komen loopt gewoon vast in de hoek. Zit dan goed vast en als ik dit door duw(flinke duw) springt het los en werkt het wel. Rij ik de wagen weer terug op een recht stuk komt het netjes in de begin positie. Rij ik de wagen weer door de bocht blijft het weer hangen. Bij de ene wagen is het de linker kant bij de andere de rechter.

Je hoort ook duidelijk een klik/klak van het mechanischme. Dan schiet het geheel bij enkele wagens net in de goede positie.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 27 oktober 2014, 10:45:34
Dion, dat duidt meestal op kleine braampjes, of een kleine  gietmisvorming.
kan ook zijn ontstaan tijdens het afkoelen van de kunststof.
Dan is het mogelijk dat er een lichte krimp is ontstaan.
Je moet hem eens helemaal openmaken.
En kijken wat de mechaniek doet.
Als hij ergens klemt dan is  het het beste om met een fijn schuurpapiertje of zeer fijn vijltje de zaak iet te verruimen.
Normaal zou het  dan opgelost moeten.

Ik had namelijk wel de vergelijkbare problemen met de Benelux ICR's.
En dat had ik op bovenstaande manier opgelost.

En boog 6131/33 moet ruim voldoende zijn.
want dat is Radius 2 en 33.


Jos.

Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 27 oktober 2014, 11:03:51
Dank je voor het meedenken Jos,

Is zelfs radius 3 en 4. Met de Benelux icr's heb ik dan weer geen enkel probleem gehad met de koppeling toestand.

Heb het stuurstand rijtuig geheel open gehad(veel niet mee) om de werking goed te kunnen bekijken.

Maar ga eerst naar de winkelier dadelijk want die moet er maar naar kijken.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 27 oktober 2014, 23:52:26
Naar de winkel terug geweest met de sets.

Daar op de baan getest met als resultaat de zelfde problemen. Winkelier 2 anders sets uit de kast getrokken en ook getest. Resultaat precies het zelfde, het blokkeren van het kortkoppelings mechanischme. Dit alleen maar als de wagens zijn gekoppeld.

De sets achter gelaten en mijn geld terug gekregen(netjes opgelost naar mijn mening). De bevindingen zijn/worden aan Lsmodels doorgegeven.

Dit vind ik erg jammer want de wagens zien er echt super uit. Met de winkelier afgesproken zo gauw er een oplossing is/komt krijg ik een seintje om de zaak opnieuw te komen bekijken en evt. te kopen.
Voor deze wagens wil/ga ik een uitzondering maken, voor de verder rest zal er veel moeten gebeuren voordat ik nog iets  koop van dit merk.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 28 oktober 2014, 07:26:57
Wel zonde.
Dit probleem had je ook makkelijk zelf kunnen oplossen.


Jos.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 28 oktober 2014, 09:23:42
Inderdaad zonde, maar het is niet anders.

Heb 2 wagens geheel open gehad en de zaak nagekeken en glad gemaakt enz, het probleem was hierdoor niet opgelost.
Heb het mechanischme goed kunnen bekijken en zelfs twee Roco wagens open gemaakt om te kunnen vergelijken. Hieruit heb ik de conclusie getrokken dat ik niet verder ga sleutelen aan het model.

Verder vind ik dat als je iets koopt je ook mag verwachten dat het gewoon doet wat het hoort te doen, niet eerst zelf het een en ander moet gaan aanpassen om het werkend te krijgen.


Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 28 oktober 2014, 09:48:20
Dat is ook weer waar Dion.
Je legt er immers genoeg geld voor op tafel.
Dus wil je ook dat het goed werkt.


Jos.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: metpetergaathetbeter op 28 oktober 2014, 09:53:29
heb zowat alle Belg. rijtuigen tijdperk IV/V(van elk 1  ;D) van dit merk behalve die I2's en heb nooit dezelfde problemen tegen gekomen, misschien een lot waarbij iets verkeerd ging, veelal met Roco-kortkoppeling op te lossen, sommigen neigen met Fl. iets te dicht te staan en geven soms problemen , bij hun goederen(coil)was er een model waar diende aangewerkt te worden wegens te dicht bij elkaar te staan !

Groeten Peter ;)

Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 28 oktober 2014, 10:02:24
Maar LS-MODELS heeft wel een vervelende bijkomstigheid.
Als je graag dat ene model wil hebben en je hebt problemen,  dan heb je heel vaak maar een oplossing.
Zelf het probleem proberen op te lossen.
want terugbrengen naar de winkel om te ruilen tegen een set zonder fouten zit er vaak niet bij.
omdat de modellen vaak bij het verschijnen al schaars zijn.
maar dit mag geen vrijbrief zijn voor LSM om maar wat aan te prutsen.
Want de koper gaat het immers toch zelf wel oplossen omdat hij gewoon geen andere keuze heeft als hij dat model wil hebben.


Jos.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 28 oktober 2014, 10:11:20
Klopt helemaal Jos.

Het enige probleem als je zelf begint te verbouwen en het gaat niet goed heb je geen poot om op te staan wat betreft garantie.

Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 29 oktober 2014, 10:15:06
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21179.msg277320.html#msg277320
De eerste melding is op het Belgisch forum ook al binnen gekomen.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: rangeerduivel op 29 oktober 2014, 12:52:34
heb zowat alle Belg. rijtuigen tijdperk IV/V(van elk 1  ;D) van dit merk behalve die I2's en heb nooit dezelfde problemen tegen gekomen, misschien een lot waarbij iets verkeerd ging, veelal met Roco-kortkoppeling op te lossen, sommigen neigen met Fl. iets te dicht te staan en geven soms problemen , bij hun goederen(coil)was er een model waar diende aangewerkt te worden wegens te dicht bij elkaar te staan !

Groeten Peter ;)

Ik heb de set uitgerust met Symoba vaste koppelingen,
dat werkt perfect,ook geduwd met 6+1 rijtuigen.

Bij de coil-wagens van LS werkt het integendeel niet,deze haken steeds met de buffers in elkaar

 ;)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: OlivierV op 29 oktober 2014, 13:53:23
Ik heb de set uitgerust met Symoba vaste koppelingen,
dat werkt perfect,ook geduwd met 6+1 rijtuigen.

Bij de coil-wagens van LS werkt het integendeel niet,deze haken steeds met de buffers in elkaar

 ;)
Rudy, gij hebt nog een stam van een van de eerste 2 lichtingen. ;) (dus niet van de huidige en met die eerste lichting waren geen problemen).

Sommige van hun goederenwagens zijn inderdaad ietsje te kort gekoppeld, met zowel fleischmann profi als roco kortkoppelingen (bij hun staalwagens met roldak)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 29 oktober 2014, 16:11:50
Dus zoals ik op de Belg lees zit het probleem juist in de nieuwe leveringen van de I11
Want de problemen met de koppelingen kan ik niet herkennen in de getesde uitvoeringen van mij (1e oplage)


Jos
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 29 oktober 2014, 18:25:21
Juist de problemen zitten in de nieuwe/ laatste levering van deze modellen.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Bad-Aura op 29 oktober 2014, 18:52:30
ik heb toendertijd 5 rijtuigen en stuurstand nog bij reisezugwagen.de kunnen kopen, en daar in getrokken/geduwde toestand nooit problemen mee gehad.
Eigenlijk is dit gewoon slechte kwaliteitscontrole BIJ LS-Models zelf....en dan te bedenken dat de sets flink in prijs omhoog gegaan zijn, tsss slecht, slecht slecht gewoon, hoe mooi ze er ook uit mogen zien.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 29 oktober 2014, 19:00:01
Geen goeie ontwikkelingen dan de laatste tijd bij LS.
Modellen tot over de oren gedetaileerd, maar er makeert bij de werking nogal het een en ander aan.
Lijkt Artitec wel in de beginperiode.

Toch maar eens tijd om iets aan de kwaliteitscontrole te doen dan.


Jos.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: metpetergaathetbeter op 06 november 2014, 23:39:01
vandaag in onze club clublid gevraagd zijn I11'en mee te brengen ten einde de proef op de som nemen of zijn wagons (wel set 43055) van de nieuwe reeks kortkoppelingen werken/reageren net als andere kortkoppelingen, kunnen heel vlot over en weer gaan.

Wagons hebben om en bij de 300 meter gereden door korte en lange peco wissels, wel hier grote bochten, wagons ontspoorden niet en gaven totaal geen problemen, noch ontsporingen, hebben ze enkel laten rijden achter een reeks 11, de set met daaraan geheel een benelux-stel van LSM dus er hingen 10 wagons achter.

Vreemd dat het nu die set is die jij niet bezit, dit geeft aan dat niet alle set die problemen kennen en niet ontsporen en geen slechte kortkoppelingsmechaniek bezitten

Groeten Peter ;)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 07 november 2014, 00:27:23
Weet het ook niet.

Maar ga niet op de goede gok de sets evt . ergens bestellen. Voordat ik deze sets opnieuw koop wil ik ze met eigen ogen zien rijden en er zeker van zijn dat ze goed zijn. Ik wil de wagens graag hebben maar niet ten kosten van alles. Heb nog zat andere wensen wat betreft rijdend materieel.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 08 november 2014, 19:09:55
Vandaag contact gehad met de winkelier. Er was weer een koper terug gekomen met de sets met de zelfde problemen.
Weer een andere set uitgeprobeerd en deze was ook niet goed.
Lsmodels heeft alle sets bij deze winkelier opgehaald, winkelier was niet echt heel blij dat er geen fatsoenlijke set bij hem erbij was.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: NS 1607 op 08 november 2014, 20:59:23
Zou ik als winkelier ook niet zijn, loop je toch behoorlijk wat omzet mis.


Jos.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: metpetergaathetbeter op 08 november 2014, 23:18:43
zijn er mensen die deze set(ten) ook kochten en die wel tevreden zijn(laat eens hier iets horen), nog maar enkelen gehoord en helaas enkel niet tevreden modelspoorders.

Groeten Peter ;)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 08 november 2014, 23:22:42
Inderdaad en dat vlak voor sinterklaas en kerstmis. De gemiste inkomsten zou hij graag terug zien van de leverancier(druk ik het nog netjes uit wat de winkelier verwacht).
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Luc2000 op 15 december 2014, 14:12:04
Gisteren zag ik toevallig dit draadje. Dus vandaag mijn vitrinemodellen ook maar eens getest....en ja hoor, ook ik heb dit probleem :'(

Ik heb de set in oktober samen met wat kombimodell sets gekocht in Belgie, dus even terug gaan naar de winkelier is er niet bij. Al heb ik hem wel meteen gemaild. Heeft iemand al een oplossing? Leuke hobby...... :-\
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: metpetergaathetbeter op 16 december 2014, 00:21:27
vraag is natuurlijk was de verkoper een Belg , want ik zag in Leuven ook Nederlandse verkopers Belgisch materiaal verkopen, anders opsturen kan een optie zijn, anders misschien eens Lsmodels mailen, je weet maar nooit !
Groeten Peter ;)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Frontier op 16 december 2014, 00:57:10
LS Models mailen, gij zijt de plezantste thuis? ;D
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Rob van Kooy op 16 december 2014, 12:49:53
Hallo,

Ik zat dit "draadje" zo eens door te lezen, en daarna vroeg ik me af wat er nou in hemelsmaan met die rijtuigen van Dion en anderen aan de hand is.

Zo lees ik dat als een stel kortgekoppelde LSM-rijtuigen de bocht in gaat de kortkoppelverbinding zich niet aanpast aan die situatie (d.w.z. dat de koppelingshouders niet méé uitbuigen waardoor de noodzakelijke verlenging tussen de rijtuigen niet tot stand komt). Als dat inderdaad het geval is dan zitten die kortkoppelingshouders dus vást. Daar zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen:
a) er zitten braampjes op de "vleugeltjes" waarlangs de koppelinghouder geleid wordt zodra hij uit de middenstand komt;
b) de koppelinghouder zélf klemt zich teveel tegen de onder- of bovenkant van die "vleugeltjes";
c) het veertje waarmee de koppelinghouder in de middenstand wordt getrokken en gehouden is te strak of klemt tussen bodem en het interieur van het rijtuig. Dat laatste komt nogal eens voor en hindert inderdaad het naar buiten schuiven van de koppelinghouder in bogen en de terugkeer in de middenstand voorbij de bogen.

Dan is er ook nog een probleem waar menigeen niet goed op let:

d) als twee rijtuigen kortgekoppeld tegen elkaar staan moet er tussen de vouwbalgen en/of Gummiwülste ongeveer 1mm afstand overblijven. Dit is nodig omdat die overgangen anders in flauwe bogen elkaar raken ( en in S-bogen aan de uiteinden langs elkaar schuren en zelfs aan elkaar blijven haken). Ook bij overgang van vlakke baan naar stijging (en andersom) kan een te korte kortkoppelstand tot problemen leiden;
e) hoe staat het met de buffers? Raken die elkaar in bogen (en vooral in S-bogen)? Dat leidt altijd tot ontsporingen.

Ik erken, dat heel wat fabrieksmodellen gewoon slecht funktionerende kortkoppelingsysten hebben. Ik heb de stellige indruk dat de noodzakelijke know how met name in China ontbreekt. Die bouwen hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt waar met name buffers aan de modellen ontbreken.

Als niets helpt dan is veelal de enige oplossing zelf Symoba kortkoppelingssytemen in te bouwen. Dat is niet bepaald goedkoop (reken maar op iets meer dan € 8 per rijtuig), maar wel effectief. Die Symoba units (met een grondvlak van 1 x 1 cm) zijn van uitstekende kwaliteit en voldoen aan de technische eisen zoals mij in mijn jarenlange ervaring met kortkoppelproblemen is gebleken.

Als er nog andere vragen zijn hoor/lees ik het wel.

Gegroet,

Rob   
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 16 december 2014, 16:20:48
Lsmodels is al een aantal weken op de hoogte van de problemen met de sets, een extra mailtje lijkt mij niet nodig.

@Rob, al wat je beschrijft is door mij uitgeprobeerd. Geen enkel resultaat.

Het vervangen van de koppelingen door de hele duren Symoba is wat mij betreft geen enkele optie. Gewoon terug die handel en Lsmodels moet er maar voor zorgen dat het goed is. Twee sets gekocht voor bijna 400 euro mag ik dan op zijn minst verwachten dat het goed is. Zonder er aan te moeten knutselen of dure koppeling te gaan aankopen om het werkend te krijgen.

Binnenkort worden er blijkbaar nieuwe sets uitgeleverd, laten we hopen dat daar de problemen niet inzitten. Ik zal ze zeker opnieuw kopen maar zitten hier ook problemen in gaan ze weer even vrolijk terug. Mijn 400 euro kan ik bij elk merk/winkel kwijt. En ongeacht wel merk het is rommel krijgen ze terug.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Luc2000 op 16 december 2014, 17:48:51
Deze informatie ontving ik. Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik moet doen. En is dit de oplossing?



QUOTE

il y a une petite bavure sur la pointe là ou le timon d'attelage se déplace, et qui suite à cette bavure, le timon se bloque.
 
3 photos, sur la 1ère, vous voyez la voiture vue du bas, sur la 2ème, le réservoir est enlevé, et sur la 3ème, l'endroit entouré par un cercle rouge ou cela cause problème.
 
Il faut, après avoir démonté le réservoir, poncer légèrement la pointe qui est entourée du cercle rouge, il y a une légère bavure sur certains modèles de voitures I11.
 

 
there is a small smudge on the headland there or the helm of harness moves, and who further to this smudge, the helm jam.

3 photos, on the 1st, you see the car seen by the bottom, on the 2nd, the reservoir is removed, and on the 3rd, the place surrounded by a red circle or it causes problem.

It is necessary, having deposited the reservoir, having to sand slightly the headland which is surrounded with the red circle, there is a light smudge on certain models of cars I11.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2085.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2086.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2087.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2087.jpg)

Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Martijn de Kuiper op 16 december 2014, 18:54:22
Zo te lezen een braam op de plek van de rode cirkel die het blokkeren veroorzaakt.

Kan niet er direct uithalen of het aan de binnen of buitenkant is, maar gezien de instructies aan de buitenkant.

Is denk ik snel genoeg te zien als je het getoonde reservoir eraf haalt
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Olivier77 op 16 december 2014, 19:04:23
Een goede avond,

Wat ze vertellen is dat je de punt zelf iets moet slissen (poncer = slissen)
De braam zit op het punt zelf.

Mvg

Olivier 77
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Luc2000 op 16 december 2014, 19:50:10
Slissen?

En is dit inderdaad de oplossing (zijn er ervaringsdeskundigen)?
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Rob van Kooy op 17 december 2014, 00:41:12

Hallo,

Het Franse werkwoord "poncer" betekent "schuren" .

Tja, wellicht helpt het, maar dan gaat het er wel om wáár en hoé te schuren.

Uit de reactie van LSM blijkt het inderdaad te gaan om een of meerdere petieterige maar o zo hinderlijke braampjes op een heel neuralgisch punt van dergelijke kortkoppelingsmechanieken. Ik noemde dat ook als eerste oorzaak in mijn eerdere bericht. "Braampjes" schuur je evenwel niet zo eenvoudig met fijn schuurpapier weg. Daar is de kunststof ter plekke meestal te weerbarstig voor, en bovendien kan je er met schuurpapier maar èrg lastig bij.... 

Ik heb wel eens de punt waar de twee "vleugeltjes" bijeenkomen (op bovenstaande foto rood omsingeld) een héél klein beetje afgerond. Dat deed ik met een vijltje. Maar je moet wel heel goed weten hoever je daarmee kunt gaan om niet het hele kortkoppelsysteem daardoor te ontregelen. Het is en blijft namelijk tricky business.

Daarom is mijn reactie niet voor niets (als het niet in orde komt) het hele oorspronkelijke kortkoppelmechaniek te verwijderen en er een Symoba koppeling voor in de plaats te zetten. Die werken altijd feilloos. Financiëel heb ik er ook wel moeite mee, maar mijn redenering is als je die rijtuigen - getrokken of geduwd - écht op je baan wilt hebben rondrijden, je dan die uitgave moet doen. Niets is ergelijker dan je rijtuigen elke keer te zien ontsporen.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Ik heb indertijd dergelijke rijtuigen van het merk Heris gekocht. Het is allemaal wat minder , maar omdat de modellen zo "glad" zijn (en je vanwege de rookkleurige beglazing ook niet naar binnen kunt kijken) maakt het - zonder binnenverlichting - optisch niet veel uit, zeker niet als ik ze op mijn baan laat rijden. In de vitrine is het wat anders, maar vitrines heb ik niet.


 
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 24 februari 2015, 16:09:51
Er blijken nieuwe sets te zijn uitgeleverd. Dit heb ik vernomen bij het Belgische forum.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 28 februari 2015, 16:04:20
Vandaag twee sets gekocht(43054 en 43055) in de winkel getest en dat ging al stukken beter. Morgen de wagens over mijn eigen baan heen jagen.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dave....... op 28 februari 2015, 19:08:05
Ik hoop het voor je Dion!
Ze zijn echt prachtig 😃
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 28 februari 2015, 23:02:04
Ze zijn inderdaad echt prachtig. Ben toch blij dat ik ze opnieuw heb gekocht, helaas niet de set met het stuurstandrijtuig maar dat maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: W. Thomas op 01 maart 2015, 11:33:28
Nog even over die foto's,

Zoals eerder vermeld in dit draadje had ik dit probleem met de ACME container wagens.
En daar heb ik met een kleine vijl dat puntje in de rode cirkel rond gevijld, sindsdien waren de problemen bij mijn containerwagens weg.

Als je de koppeling gewoon bedient merk je niets, maar als er wat kracht op komt te staan word de nem schacht een beetje aar voor getrokken waardoor hij blijft steken op dat puntje, door dat puntje weg te vijlen, (een heel klein beetje maar) schuift de Nem schacht er wel overheen.

@dion
En nu de verloren rijtijd inhalen. ;)
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dion op 01 maart 2015, 12:44:21
@dion
En nu de verloren rijtijd inhalen. ;)

Met inhalen gaan we straks beginnen. ;D
Titel: Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
Bericht door: Dave....... op 23 oktober 2016, 15:45:30
Ze zijn inderdaad echt prachtig. Ben toch blij dat ik ze opnieuw heb gekocht, helaas niet de set met het stuurstandrijtuig maar dat maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.

Hoi Dion,

Ik zit bij toeval dit oude draadje te lezen en lees bovenstaande.
Mocht je nog opzoek zijn naar de set met stuurstand, volgens mij heb ik deze in Arnhem zien staan.