Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Rolando
Vandaag
om 10:02:07
Mijn hobby even anders!
door
Rolando
Vandaag
om 09:59:32
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Rolando
Vandaag
om 09:57:07
Ergens op een zolderkamer
door
Rolando
Vandaag
om 09:54:25
Update: baan in de tropen
door
Rolando
Vandaag
om 09:52:49
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0
door
roadster36
Vandaag
om 09:44:55
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:19:03
EifelBurgenBahn
door
Noordernet
Vandaag
om 08:48:19
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
Vandaag
om 08:41:57
Richtingsafhankelijke detectie / melding
door
henk
Vandaag
om 08:15:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 07:50:25
Diorama van boederij en kerk duits voorbeeld
door
ivanzon
Vandaag
om 07:49:42
Test: rails reinigen met RVS-reiniger.
door
ivanzon
Vandaag
om 07:45:10
Ergensnergens in H0e
door
GD
Vandaag
om 07:43:25
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij.
door
Remystoom
Vandaag
om 04:32:38
VERPLAATST: Dapol railreiniger
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 02:52:37
Restauratie TEE treinstel
door
Martin Hornis
Vandaag
om 02:40:12
Bad Burgstein
door
ruben derks
Vandaag
om 00:42:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MarcoK1999
Vandaag
om 00:05:16
Bahnstrecke 5867
door
Klaas Zondervan
15 januari 2021, 23:42:50
Uit en Thuis, de bouw
door
Klaas Zondervan
15 januari 2021, 23:18:19
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
15 januari 2021, 22:34:00
Projekt 083-338
door
Hlv53
15 januari 2021, 22:27:26
Zelfbouw bovenleidingsdraden, ervaringen gevraagd.
door
peterha
15 januari 2021, 22:25:16
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
door
Arnold
15 januari 2021, 21:15:31
Digikeijs DR5000/DR4024 kortsluiting bij aanzetten centrale bij 4 servo's
door
AlbertG
15 januari 2021, 20:58:13
Dapol railreiniger
door
hans1958
15 januari 2021, 20:49:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
AndrevdG
15 januari 2021, 20:47:53
Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd.
door
Reinier Z.
15 januari 2021, 20:39:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0 (gelezen 18159 keer)
Materieeltest
Moderator
Offline
Berichten: 34
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Gepost op:
17 mei 2013, 13:00:14 »
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
Door Peter Gootzen
Het voorbeeld
Geschiedenis
De containerwagen type Sggmrss is een dubbele, gelede wagen met drie draaistellen. De maximale laadlengte bedraagt 45ft per wagenhelft. Vele vervoerders en containertreinoperators hebben dit wagentype in hun wagenpark. Door heel Europa zijn er duizenden exemplaren onderweg in tientallen verschillende kleur- en opschriften varianten. Hupac heeft een reeks van 150 van deze wagens in zijn wagenpark. De wagens dragen een lichtgrijze kleurstelling met een klein Hupac logo. De wagens worden ingezet in alle Hupac shuttles door heel Europa. De wagens worden vaak beladen met twee 45ft containers, omdat de laadlengte dan maximaal benut wordt. Echter komen andere beladingen ook voor. Hier een foto van een dergelijke wagen. De foto is genomen door André Schachtschabel, met zijn toestemming hier geplaatst.
Het model
Voor de test heb ik artikelnummer 90019 genomen, een Hupac variant met twee 30ft Bertschi bulkcontainers. De algemene indruk van het model is erg goed. Mooie stevige verpakking, niet al te veel losse onderdeeltjes en een mooi gedetailleerde wagen. Fijne, scherpe opschriften en prachtige containers als lading. Een wagentype dat veel voorkomt in het echt en dus voor bijna iedere containershuttle een waardevolle aanvulling is. De wagen zoals hij uit de doos komt, ziet er zo uit:
Eigenschappen
De rij-eigenschappen van de wagen zijn goed. Ik heb zelf geen baan, dus ik moest het doen met een teststukje. Ik heb een ovaaltje gelegd met Fleischmann Profi R1 en enkele wisselverbindingen. De boog haalde de wagen zonder problemen, ook gekoppeld tussen andere wagens. Wel kunnen dan de imitaties van de koppelingen en remslangen niet geplaatst worden. Ook bij de verschillende wisselverbindingen trad geen enkele ontsporing op. De wagen is uit metaal en redelijk zwaar. Toch rolt de wagen heel licht. Door het hoge gewicht kan de wagen ook probleemloos zonder lading worden ingezet.
Verzorging
De wagen wordt geleverd in een mooie stevige verpakking. De buitendoos is van stevig karton, de wagen zelf zit in een plastic omhulsel.
Er zit een duidelijke handleiding bij, zelfs een beladingsschema voor de verschillende containertypes zit erbij.
Detaillering
De detaillering van de wagen is erg mooi. Veel meerkleurige en scherpe opschriften. Zelfs aan de bedrukking op de bovenzijde is gedacht.
De overgang tussen de twee wagenhelften bestaat net als in het echt uit twee platen die in de bochten over elkaar heen schuiven.
Wat ik zelf een beetje jammer vind is dat men aan de zijkanten van de wagens de remkranen niet in reliëf heeft weergegeven (zoals de meeste andere merken het doen), maar dat men deze alleen heeft opgedrukt. Weliswaar meerkleurig en compleet, maar toch gewoon vlak.
Losse onderdeeltjes
Er zitten enkele losse onderdeeltjes bij.
Ten eerste de rangeertredes en –handgrepen. Voor de rangeerhandgrepen kan er gekozen worden uit twee varianten. De omhooggeplakte variant, die gebruikt wordt tijdens het rangeren, of in de neergeklapte stand, zoals het tijdens het rijden voorgeschreven is. Dat is een leuk extra detail, waar tot nu toe geen enkele andere producent aan gedacht heeft.
Het is echter zo goed als onmogelijk om de tredes en handgrepen te monteren aan de wagen. Een lipje aan de handgreep moet door een opening aan de trede worden gestoken en kan dan in de wagen gedrukt worden. De opening is echter kleiner als het lipje. Doordat het onderdeeltje zo ontzettend klein is, kun je ook niet echt veel kracht zetten zonder de hele zaak te verbuigen. De opening uitvijlen is me ook niet gelukt, zulke kleine vijltjes heb ik niet. Ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing hiervoor. Het is jammer dat er zulke mooi details worden meegeleverd, maar dat de montage ervan zo ontzettend moeilijk is.
Daarnaast worden er ook losse bevestigingen meegeleverd om de containers op de wagen vast te zetten. Voor elk bevestigingspunt aan de wagen kan er gekozen worden voor een variant die op de wagen geklapt is (als de container op dit punt rust) en de weggeklapte variant (voor als dat punt niet gebruikt wordt). Dit is conform de realiteit en is op zich een hele mooie oplossing.
Nadeel is ook hier weer de montage. De houders liggen er los op en klikken niet vast aan de wagen. Zolang de wagen stilstaat geen probleem, maar bij de geringste beweging van de wagens vallen ze eraf. De enige optie zal dus zijn ze vast te lijmen. Dit heeft als nadeel dat de configuratie niet meer zo gemakkelijk gewijzigd kan worden. Als je de wagen bijvoorbeeld wil inzetten met twee 30 voets containers, dan moet de configuratie van de lipjes anders zijn dan als je twee 45 voets containers wil bevestigen. Als de lipjes echter vast gelijmd zitten, kun je dus niet meer zo makkelijk van containertype wisselen. Bovendien is het frame van metaal en zijn de lipjes van kunststof, dus je kunt niet zomaar elk type lijm gebruiken.
Belading
De wagen die ik voor deze test heb gebruikt, is beladen met 30 voets bulkcontainers van Bertschi. Dit type container is door ACME zelf ontwikkeld en tot nu toe was er nog geen goed kloppend model van dit type container. Dat is dus voor het containervervoer per spoor een welkome aanvulling. De containers is zeer goed gedetailleerd en uitgebreid (en zover ik kon zien volledig) bedrukt.
Andere varianten van deze wagen zijn beladen met 40 voets containers en er is ook een variant met 40 voets silocontainers. Niet alle containertypes worden door ACME zelf geproduceerd, enkele worden ingekocht bij andere fabrikanten.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 5641
***
Re:ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #1 Gepost op:
17 mei 2013, 13:36:02 »
Mooi en duidelijk verslag. Gebruik een druppel Krist Klear voor de losse onderdelen, dat kun je altijd weer lostrekken zonder sporen na te laten. De gaatjes iets opruimen met een ruimertje is misschen een optie, anders de pen van de rangeerhandel iets dunner vijlen is een andere mogelijkheid. De grepen pasten welligt wel goed voordat de wagons in de lak gingen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Dion
powerd by Uhlenbrock
Offline
Berichten: 5795
stationsplein Baden-Baden
Re:ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #2 Gepost op:
17 mei 2013, 14:53:55 »
Duidelijk verslag.
Gelogd
groetjes Dion
Peter Crossrail
Offline
Berichten: 636
Re:ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #3 Gepost op:
17 mei 2013, 16:55:23 »
Ruud, bedankt voor de tip van de Kristal Klear, dat ga ik dit weekend meteen eens testen!
Mvg, Peter
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 5641
***
Re:ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #4 Gepost op:
17 mei 2013, 18:31:34 »
je wilt niet weten wat ik er allemaal mee doe.......preisers in treinen vastzetten, kleine raampjes maken, bedrading in wagons en loks vastzetten, lamplenzen in loks maken, smd-leds achter loklenzen plakken enz, enz. Duur maar goed spul
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Arjen-V
Offline
Berichten: 712
Internationaal Cargo-MCN
Re:ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #5 Gepost op:
17 mei 2013, 19:13:28 »
Nadeel van de wagen is wel dat die af en toe wat moeite heeft met bogen, en gebogen wissels, daar wil die er bij mij nog wel eens uit lopen, vraag me niet waarom. Ik heb de rangeer-handgreepjes er wel ingekregen, na idd wat bijwerken van de nokjes, ik heb echter de rangeertredes van witmetaal achterwegen gelaten.
groot
Gelogd
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen 1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op:
https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Remystoom
Offline
Berichten: 1113
Het Winkeltje
Re:ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #6 Gepost op:
29 mei 2013, 08:42:23 »
Wat een mooi verslag!
Die containerwagons zijn echt gedetailleerd
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
ronnyvdv
Offline
Berichten: 32
Re: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #7 Gepost op:
07 augustus 2013, 17:41:32 »
De foto's van dit verslag zijn niet meer zichtbaar ?
Mvg,
ronny-vdv
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 6840
Re: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #8 Gepost op:
22 maart 2017, 21:53:57 »
In aanvulling op bovenstaande review hierbij mijn ervaringen met een paar nieuwe foto's
Onlangs heb ik deze set aangeschaft:
ACME 90107 DC TRAXX 186 Rurtalbahn
ACME 90116 containerwagen Sggmrss Maersk Line
ACME 90274 containerwagen Sggmrss Maersk Line
ACME 90038 containerwagen Sggmrss CONTAINERSHIPS & UBC
ACME 90039 containerwagen Sggmrss CMA CGM, Safmarine en Maersk
Vandaag heb ik de 90038 eens van zijn extra's voorzien. Bij de dubbele wagen zitten (heel veel) "containerhouders", 2x rangeertrede + handgrepen, de platen voor in het midden en de remleiding/imitatie haakkoppeling. De platen voor in het midden laat ik achterwege, ik weet niet of deze in de bochten elkaar in de weg zitten en het lijkt me dat wanneer je deze op hun plek hebt geprikt, ze nooit meer eraf te halen zijn
Er is mijn inziens wel een bepaalde volgorde van monteren. De wagon zelf en alle onderdelen zijn zeer fijn gedetailleerd en daarom ook zeer breekbaar. De handgreep is flinterdun, de rangeertrede is gelukkig van metaal. Allereerst zou ik de rangeertrede en handreling monteren. Ik had deze tot het laatst bewaard maar het is lastig om de wagon beet te pakken wanneer de conainerhouders er al opzitten. Bij de volgende wagen dus deze volgorde aanhouden. Voor het voorbeeld heb ik o.a. naar deze foto gekeken:
https://www.flickr.com/photos/37318278@N02/6103657485
De handreling (ik koos de rechtop staande) heb ik door de rangeertrap gestoken en dan in het frame. Dit past standaard inderdaad niet dus ik heb het pinnetje op de handreling iets kleiner gemaakt. let op: dit is echt een %@#! klusje en de handreling lag al gelijk in twee stukjes. Gelukkig kon dit nog gelijmd worden met secondenlijm en daar heb ik het geheel ook gelijk mee aan de wagen gelijmd.
Op de foto zitten de gele containerhouders er dus ook al op maar bij de volgende zou ik eerst de handgrepen/treden doen.
Vervolg zijn de containerhouders. Deze blijven inderdaad niet uit zichzelf zitten dus ik zet deze vast met Kristal Klear. De "dicht geklapte" houders zijn voor onder de hoeken van de containers, de rest van de houders moeten de opengeklapte versies zijn. In de beschrijving staat precies hoe de container op de wagen hoort te staan.
Begin eerst met de hoeken waar de container op komt. Wanneer de lijm nog nat is kun je vast de container erop zetten en deze zo laten drogen. Je weet dan zeker dat de container over de nokjes past.
Als de hoek-containerhouders vast zitten kun je de rest van de houders vastlijmen.
Let op: de twee houders die op sommige plaatsen direct naast elkaar zitten, zitten net iets te strak. Deze duwen elkaar als het ware scheef. Ik heb deze iets smaller gemaakt door aan de zijkanten die tegen elkaar drukken, een heel klein randje weg te snijden. Wanneer de containerhouders erop geplakt zitten is de wagen wel lastig beet te pakken. Als je hem een paar keer bij de containerhouders beetpakt zullen deze snel loslaten. Geen ramp maar wel lastig wanneer je telkens losse houdertjes moet gaan zoeken.
De remleiding en imitatie koppeling passen niet uit zichzelf, ook hier zijn de gaatjes net iets te krap. Dus ook hier de palletjes iets smaller gemaakt en met een drupje secondelijm vastgezet. Dit doe ik maar een keer, aan de achterzijde van de laatste wagen in de trein.
Zo ziet de wagen er dan compleet uit. Ik ga nog wel iets doen aan de remkranen. Dat deze op zo'n wagen alleen opgedrukt zijn kan bijna niet. Met een gekleurd draadje moet hier vast wel wat aan te doen zijn. Verder zijn het hele mooie wagens. Wel goed controleren na aankoop want bij mijn wagens had ik 2x een ontbrekende rangeertrede en zelf een ontbrekende NEM-schacht
De containers zijn prachtig en compleet weergegeven en in zeer veel variaties te krijgen.
«
Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 22:00:54 door Rondje_HO
»
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Michel de Ridder
Offline
Berichten: 173
Re: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #9 Gepost op:
23 maart 2017, 09:36:23 »
Martijn,
weet jij misschien of die containerhouders ook als losse onderdelen te bestellen zijn. OF heb je een partnummer of een scan van de handleiding met onderdelennummers ?
Met vriendelijke groet,
Michel de Ridder
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 6840
Re: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #10 Gepost op:
23 maart 2017, 09:50:54 »
Links bovenaan de eerste foto staan de nummers. Ik denk dat je 14025001 (acces. montaggio container) moet hebben
PS de scan is een beetje onscherp maar dat ligt aan mijn scanner
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
AlfaArjen
Offline
Berichten: 815
NS in het echt, FS in 1:87
Re: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #11 Gepost op:
23 maart 2017, 12:54:17 »
Misschien nog voor de rijdende purist: als je de containerwagens gebruikt in een rijdende trein, dien je de neergeklapte rangeerdershandgrepen te gebruiken. Die dingen zet je in principe alleen omhoog als je als rangeerder op dat bordesje moet staan. Neergeklapte handgrepen was/is een controlepunt bij zulke treinen.
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 6840
Re: ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
«
Reactie #12 Gepost op:
15 april 2017, 21:35:13 »
Via PB werd de vraag gesteld waar de losse gele containerhouders/pinnen vandaan kwamen. Deze worden erbij geleverd en in een ruim aantal ook. Ik denk dat je met een zakje bijna twee wagensets kunt voorzien van houders. Je kunt er dus best eens eentje kwijt raken
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0